۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پیش بینی «ساینس» از پیشرفتهای علمی ایران پس از تحریمها
کد خبر: ۸۷۱۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پس از رفع تحریم ها

پیش بینی «ساینس» از پیشرفتهای علمی ایران پس از تحریمها

نشریه علمی «ساینس» در سرمقاله خود نوشت: «با توجه به پایان یافتن محدودیت ها و تحریم ها علیه ایران می توان شاهد شکوفایی ایران در پیشرفت های علمی بود.»

پیش بینی «ساینس» از پیشرفتهای علمی ایران پس از تحریمها
به گزارش سرویس علمی صبح قزوین ، صفحات مجله «ساینس» به دستاورد و گزارشات سفر اخیر خبرنگار این مجله به ایران اختصاص یافته است. پرونده مجله «ساینس» به گزارش هایی از «ریچارد استون» درباره وضعیت دریاچه ارومیه و تلاش های ایرانیان برای نجات این دریاچه و همینطور رصدخانه ملی یا گفتگو با معاون پژوهشی وزیر علوم اختصاص یافته است.

سرمقاله این شماره مجله امریکایی «ساینس» نیز به قلم دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشته شده که از آمادگی ایران برای شرکت در برنامه های علمی و تحقیقاتی با سایر دانشمندان دنیا خبر می دهد.

در این سرمقاله، محمد فرهادی به پیشرفت های سریع ایران در تولید علم و فناوری در سال های پس از انقلاب اسلامی تاکیده کرده و معتقد است : « پیشرفت و دستاوردهایی که در سال های اخیر نصیب ایرانیان شده بدون مشارکت دانشمندان یا حمایت دولت به دست نمی آمد.

مشارکتی که از یک مدل توسعه یافته پس از انقلاب حاصل شده که به حق همه ایرانیان برای پیشرفت و تحصیل احترام می گذارد. تحریم هایی که در سال های اخیر علیه ایرانیان صورت گرفت باعث شد تا محققان و دانشمندان ایرانی به انجام کارهای خلاقانه پرداخته و برای اولین بار نیز در تاریخ ایران، موضوع اقتصاد دانش محور مطرح شد.»

وزیر علوم در ادامه افزود: « امروز ایران در جایگاهی است که می تواند مدل توسعه خود را تنظیم و به سمت توسعه کیفی علم و فناوری حرکت کند. این موضوع می تواند باعث افزایش همکاری های علمی بین المللی شود.

در نتیجه دولت ایران همکاری‌ هایی را که توسط دانشمندان ایرانی یا هر کجای جهان آغاز شود را مورد تشویق و حمایت قرار می دهد. از میان آنها می توان به برنامه جندی شاپور که برای آغاز پروژه دو جانبه بین دانشمندان ایران و فرانسه بوده اشاره کرد. برنامه دیگری نیز بین ایران و برخی از کشورهای اروپایی در حال شکل گیری است.»

خبرنگار ساینس در ادامه می نویسد: « تاریخ ایران برترین راهنمای این مسیر است. موسسات علمی بین المللی مانند رصدخانه مراغه که در قرن ۱۳ میلادی توسط چند صد دانشمند از سراسر جهان ساخته شده بود، می تواند چراغ روشنی در تمامی حوزه های علم، تحقیقات و فناوری باشد. ایران به دنبال ساخت و اجرای پروژه های علمی مانند رصدخانه ملی است که دانشمندان ایرانی را به جامعه علمی بین المللی وصل می کند. »

استون در این گزارش آورده است: «تحریمهای مختلف علیه ایران باعث شده دانشمندان ایرانی از عضویت در نشریات بین المملی و خرید تجهیزات ضروری محروم شوند اما با این وجود دانش و علم پیشرفتهای چشمگیری در ایران داشته است. ‫فصل جدیدی از دانش پیش روی ایران است و به دوران شکوفایی پیشرفت های علمی این کشور پس از تحریم وارد می شویم.»

استون در این سفر با رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، محققان رویان، صنعتی شریف و ... به گفتگو پرداخته و از بهبود و همینطور شکوفایی علمی ایران در شرایط پس از تحریم ها سخن گفته است.


انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان