۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین هفت هزار فعال قرآنی تا پایان امسال بیمه می شوند
کد خبر: ۸۷۱۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تعیین عملکرد قرآنی

هفت هزار فعال قرآنی تا پایان امسال بیمه می شوند

مدیران و مسوولان معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی گزارشی از عملکرد یک ساله خود را ارائه کردند که بیمه هفت هزار فعال قرآنی در سال جاری یکی از برنامه های این معاونت است.

هفت هزار فعال قرآنی تا پایان امسال بیمه می شوند
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت، عباس نظری راد مشاور امور اجرایی معاونت قرآن و عترت، محمدمهدی عزیززاده سرپرست روابط عمومی و تبلیغات و مسوول کمیسیون تبلیغ و ترویج و حمیدرضا شیخ ویسی قائم مقام مدیر کل آموزش و توسعه مشارکت های قرآن و عترت و معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت در این میزگرد خبری حضور داشتند.

** استقبال از جشن رمضان در استان ها با 2 میلیون بازدیدکننده
امیرنیا ضمن ارائه گزارشی از عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشن رمضان در سال گذشته و امسال برگزار شد که امسال این جشن همزمان با بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در 33 استان برگزار شد و طبق آمار ارائه شده، بیش از 2 میلیون 100 هزار بازدیدکننده داشته است.
وی از مشارکت معاونت قرآن و عترت در برگزاری مسابقه قرآنی 1448 و 1449 سخن گفت و افزود: مساعدت در برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های قرآن و عترت برای موسسات و دستگاه های اجرایی با توجه به اعتبارات موجود از دیگر فعالیت های یک سال گذشته این معاونت بوده است.

** انتشار 130 هزار نسخه کتاب های دینی
این مقام مسوول از نیاز جامعه قرآنی سخن گفت و افزود: یکی از نیازهایی که در سال های اخیر احساس می شد، چاپ و توزیع کتاب هایی دینی بود که بر این اساس بیش از 130 هزار جلد قرآن، نهج البلاغه، مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه منتشر شد و برای موسسسات قرآنی ارسال شد.
وی با اشاره به توزیع ادعیه ماه مبارک رمضان در قالب کتابچه و لوح فشرده افزود: پنج عنوان کتاب از سوی معاونت قرآن وعترت بر اساس پایان نامه های قرآنی در 3 هزار نسخه چاپ و در اختیار موسسات قرآنی قرار گرفت.
امیرنیا دیدار با خانواده شهدای قرآنی را یکی از برنامه های این معاونت دانست و گفت: با توجه به بازدید سالانه سه تا 3.5 میلیون زائر از مناطق جنگی طرح فاتحان آسمان در 72 مکان با مشارکت 34 گروه از استان های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی برگزار شد که در مجموع طی یک سال گذشته هزار و 436 برنامه اجرا شد.
البته وی میزان بودجه و اعتبارات قرآنی را بسیار نازل دانست و گفت: اختیار بودجه قرآنی به دست چند دستگاه است. یعنی اعتبار مربوط به شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس میزان اعتباراتی است که از خزانه می گیرد و آن را در اختیار سه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن، توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و همچنین توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی قرار می دهد که بخش اخیر مربوط به فعالیت های قرآنی وزارت ارشاد است.
امیرنیا با اشاره به برگزاری جشنواره تسنیم به عنوان یک مسابقه فرهنگی که وزارت ارشاد نیز سال گذشته به عنوان یکی از دستگاه های فرهنگی برای اولین بار در آن شرکت داشت، افزود: در سال 93 اعتباری برای معاونت قرآنی همچون سایر معاونت ها اختصاص پیدا نکرده و حداقل اعتبارات اختصاص یافته به اندازه یکی از ادارات کل یعنی 14 میلیارد تومان است که آن هم به میزان 50 درصد است.
وی از ضرورت تناسب میزان فعالیت ها و بودجه های اختصاص یافته سخن گفت و افزود: ما یک برنامه بزرگ ملی و بین المللی داریم که تمام این اعتبار را نیاز دارد ولی با این حال در سال گذشته با توجه به بدهی های دوره قبل با کمک شورای توسعه فرهنگ قرآنی از محل اعتبارات فعالیت ها توانستیم این بدهی را جبران کنیم.
امیرنیا درباره حمایت های این معاونت از فعالیت های آموزشی موسسات و مراکز قرآنی گفت: طبق مصوبه شورای طرح و برنامه معاونت حمایت از فعالیت های آموزشی موسسات بر اساس حضور در آزمون سراسری قرآن و عترت صورت می گیرد که بر این اساس در سال 93 بالغ دو میلیارد تومان به بیش از 800موسسه قرآنی پرداخت شده است.
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت در ادامه گفت: تلاش کردیم تا آیین نامه ها و دستورالعمل های مختلف برای هفته های قرآن و عترت، نمایشگاه بین المللی قرآن، جشنواره آیات و خرید آثار و محصولات تدوین کنیم تا اگر اعتبار ویژه ای اختصاص یافت آن را انجام دهیم.

** هفته های قرآن و عترت برگزار می شود
وی افزود: هفته های قرآن و عترت در هشت استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، فارس، مازندران و اردبیل در 12 محور برگزار می شود که مقدمات آن انجام شده است.
امیرنیا یکی دیگر از برنامه های سال جاری را جشنواره آیات دانست که نیمی از کارهای آن انجام شده و قرار است استان گلستان در حوزه تئاتر، اصفهان در حوزه نگارگری، بوشهر در حوزه فیلم، آذربایجان شرقی در زمینه وبلاگ نویسی، آوا و نغمات، استان خراسان رضوی در زمینه داستان و شعر، خوزستان در حوزه نقاشی و نقاشی خط، زنجان در زمینه پوستر و گرافیک، شهرستان قشم در حوزه کودک و نوجوان و استان همدان نیز در زمینه تصویرسازی برپاکننده این جشنواره باشد.
وی با بیان این که 26 شهریور جشنواره آیات در زمینه وبلاگ نویسی برگزار خواهد شد، افزود: یک جشنواره نیز برای فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی به صورت متمرکز در تهران ساماندهی می شود و سایر برنامه های جشنواره آیات تا پایان سال برگزار خواهد شد.

** شاخص رسمی برای تعیین عملکرد قرآنی ایجاد می شود
محمدمهدی عزیززاده مسوول کمیسیون تبلیغ و ترویج گفت: برای تعیین عملکرد هر فعالیت قرآنی نیازمند یک شاخص رسمی بودیم که این شاخص تاکنون وجود نداشت و اکنون مجموعه شاخص هایی برای اعم فعالیت های تبلیغی و ترویجی و برنامه های اختصاصی سازمان های قرآنی تولید شد که موضوع های تخصصی در جلسات کارگروهی بررسی می شود و امیداوریم تا دو ماه آینده برای دستور کار کمیسیون تبلیغ و ترویج آماده شود.
وی یکی از کارهای اساسی انجام شده در این معاونت را تقسیم کار ملی برای اولین بار دانست و افزود: هم پوشانی ماموریت های دستگاه های مختلف در حوزه فعالیت های قرآنی یکی از مشکلاتی است که وجود دارد. مثلا سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم و حوزه های علمیه فعالیت های آموزشی دارند و تاکنون در حوزه تبلیغ و ترویج تقسیم کاری در این زمینه صورت نگرفته بود.
سرپرست روابط عمومی و تبلیغات معاونت قرآن و عترت افزود: هر اعتباری که در سال 93 به دستگاه های مختلف پرداخت شده بر اساس برنامه هایی بود که منطبق با برنامه اصلی آن بود. مثلا به سازمان اوقاف اعتبار آموزشی داده نشد یا به سازمان تبلیغات اعتبار برنامه سینمایی اختصاص داده نشده است.

* کارگروه های 10 گانه در کمیسیون تبلیغ و ترویج
وی از فعالیت هشت کارگروه در کمیسیون تبلیغ و ترویج سخن گفت و افزود: دو تن از معاونان ارشاد و سه دستگاه با دریافت حکم از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مامور شدند تا در حوزه تخصصی خود برنامه های کمیسیون را راهبری کنند.
به گفته عزیززاده هنوز فعالیت 2 کارگروه از کارگروه های 10 گانه سروسامانی نگرفته ولی گروه های قرآن و سینما، قرآن و موسسات و تشکل های مردمی، قرآن و رسانه و مطبوعات، قرآن و نشر مکتوب، قرآن و آموزش های تخصصی، قرآن و هنر و کارگروه قرآن و فضای مجازی فعالیت های خود را انجام می دهند که درباره کارگروه اخیر باید گفت سندی برای فضای مجازی آماده شده است.
طبق گزارش ارائه شده از سوی معاونت قرآن و عترت کار گروه قرآن و سینما از اردیبهشت امسال به ریاست حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر ارشاد و با حضور حجت الاسلام محمدرضا حشمتی به منظور بررسی اولویت های کاری کارگروه قرآن و سینما، بررسی طرح های مصوب سال 1393 در شورای سینمایی معاونت قرآنی و راهکارهای ارتقای فعالیت های رادیو قرآن و سیمای قرآن تشکیل شد.
در این جلسه که رمضانعلی حیدری خلیلی به عنوان دبیر کارگروه معرفی شد، راهکارهای ارائه مضامین قرآنی در فیلم های تلویزیونی، راه کارهایی برای ارتقاء سینمای قرآنی توسط سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شد.
کارگروه قرآن، موسسات و تشکل های مردمی به منظور طراحی نظام جامع حمایت از فعالان قرآنی، شناسایی موسسات مردمی فعال در حوزه تبلیغ و ترویج و همچنین بررسی اساسنامه صندوق حمایت از خادمان، فعالان و فعالیت های قرآنی تشکیل شد.
کارگروه قرآن رسانه و مطبوعات به ریاست حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر و به دبیری پدرام پاک آیین فعالیت خود را آغاز کرد.
کارگروه قرآن و نشرمکتوب به ریاست عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و با دبیر علی فریدونی آغاز به کار کرد و کارگروه قرآن و آموزش های تخصصی نیز از اردیبهشت ماه به ریاست حجت الاسلام علی پروانه برگزار شد.

** سند راهبری فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآنی به تصویب می رسد
عزیززاده گفت: سند راهبری فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآنی که تکلیف برنامه پنجم بوده ، بایستی تا پایان سال 92 تهیه می شد و براساس جلسات برگزار شده، تمام پیش نویس ها و مستندات علمی این سند جمع آوری شده است.
وی از برگزاری جلسات کارگروهی با صاحبنظران سخن گفت و اظهار داشت: متن اولیه این سند آماده است که جهت نظرخواهی نهایی برای برخی کارشناسان فرستاده شده و امیداوریم این سند در اولین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج به تصویب برسد و برای طی کردن سایر مراحل به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال شود.
سرپرست روابط عمومی معاونت قرآن و عترت با بیان این که روش توزیع اعتبارات را تغییر دادیم، تاکید کرد: در گذشته می گفتیم دستگاه ها برنامه های خود را اعلام کنند تا بر آن اساس اعتبارات پرداخت شود ولی عمده هزینه ها برای برنامه های روزمره بود و اکنون تلاش می کنیم تا بودجه ای تامین شود که ماهیت اجرای منشور را تقویت کند، لذا به دستگاه ها جدولی می دهیم و می گوییم که پیشنهادهای خود را بر اساس اولویت های ما ارائه کنند و دستگاه ها بر این اساس برنامه می دهند.

** دستگاه های عضو کمیسیون تبلیغ و ترویج بازنگری می شود
عزیززاده درباره همکاری دستگاه های عضو کمیسیون تبلیغ و ترویج گفت: کارگروهی تشکیل شده تا ضمن بازنگری در وضعیت دستگاه های عضو، درصورت لزوم تغییری در ترکیب کمیسیون ها ایجاد کند.
وی با اشاره به جایگاه قانونی کمیسیون تبلیغ و ترویج گفت: هنوز ورود جدی این کمیسیون به همه فعالیت های دستگاه های عضو اتفاق نیافتاده و معتقدم بایستی شبکه هایی را برای پاسخگو بودن آنان ایجاد کنیم.
به گفته عزیززاده منظور از دستگاه های عضو که قرار است برنامه های تفصیلی سال 94 خود را به کمیسیون توسعه تبلیغی ترویجی قرآنی ارائه کند، شامل سازمان های تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، و وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان است.
مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، ستاد کل نیروهای مسلح، اتحادیه تشکل ها و موسسات قرآنی کشور، نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، جهاد دانشگاهی، قوه قضاییه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، بسیج تهران بزرگ، سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد شهید، دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر دستگاه های عضو است.

* کنکور بزرگ قرانی
شیخ ویسی قائم مقام آموزش معاونت قران و عترت وزارت ارشاد گفت: با وجود اینکه معاونت ما معاونت نوپایی با سابقه ی 4،5 ساله است ولی کارهای قابل توجهی انجام داده است.
شیخ ویسی افزود : عمده ترین برنامه ما تاکنون برگزاری آزمون بزرگ قرآنی با نام آزمون سراسری قران و عترت بوده است که از آن تحت عنوان کنکور بزرگ قرانی یاد می شود.این آزمون در 17 رشته برگزار شد و 120 هزار نفر در آن شرکت کردند که می توان گفت بعد از نمایشگاه بین المللی قران کریم، بزرگترین رویداد قرانی کشور بوده است
تامین همه مخارج مراحل مختلف برگزاری آزمون به عهده خود موسسات بوده است که این اتفاق، امر مبارکی است.

** تدوین آیین نامه های حمایتی و نظارتی
وی درباره تدوین آیین نامه های جدید و حمایت مالی از موسسات قرانی نیز گفت: در مجموع، سالانه بیش از 2 میلیارد تومان، به موسسات فعال در این رابطه کمک مستقیم می کنیم و کلیه حمایت هایی که معاونت قران و عترت از موسسات انجام داده، متناسب با میزان فعالیت آنان بوده است.
وی تصریح کرد: تدوین آیین نامه ها ی موسسات ، در دو بخش حمایتی و نظارتی صورت گرفته است. حدود 2238 موسسه ی قرانی داریم که بیش از 10 هزار عضو فعال دارند. تعداد کمی از این موسسات به دلیل عدم استقرار مکانی غیرفعال و برخی نیمه فعال به حساب می آیند.
شیخ ویسی ادامه داد: آیین نامه نظارتی، عملکرد آموزش و عملکرد اجرایی را در فواصل زمانی مشخص مورد ارزیابی و نظارت قرار می دهد و آیین نامه حمایتی، عملکرد تجهیزاتی، عمرانی و نرم افزاری را در بر گرفته است و برای اصلاح آیین نامه ها از خود استان ها نظر خواستیم تا اصلاحات لازم صورت گرفت.

** یک ادغام مبارک
قائم مقام آموزش و توسعه ی مشارکت های معاونت قران و عترت وزارت ارشاد گفت: یک اتفاق نو که اواخر سال 93 در حوزه صدور مجوزهای موسسات افتاد، ادغام 2 هیات رسیدگی به مجوز بود که پیش تر هم وزارت ارشاد و هم سازمان تبلیغات اسلامی هردو مجوز صادر می کردند که بنابر تصمیم شورای عالی قرآن این دو ادغام شدند و کارها برای علاقه مندان و فعالان این عرصه آسان تر شد.
وی اضافه کرد: در سال 1393 ما طی هفت جلسه 420 موافقت اصولی درباره صدور مجوزها داشتیم و در شش ماهه نخست سال1394 در وزارت ارشاد دیگر مجوزی صادر نکردیم و محل مراجعه طبق آیین نامه در سازمان تبلیغات اسلامی است ، امیدواریم این امر به تسهیل کارها منجرشده و روند اداری اخذ مجوز، شتاب بیشتری بگیرد.

** بیمه هفت هزار فعال قرانی
شیخ ویسی درمورد ضرورت وجود بیمه ی مستقل فعالان قرانی گفت: راه اندازی بیمه صندوق فعالان قرآنی بیش از 10 میلیارد تومان برای ما هزینه برخواهد بود ولی کار بسیار ارزشمندی است.
وی تصریح کرد: برای تشکیل صندوق حمایت از فعالان قرآنی پس از برگزاری جلسات مختلف موفق شدیم تا از صندوق بیمه هنرمندان جدا شویم تا بتوانیم خدمات مناسب تری عرضه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون، بیش از 10 هزار فعال قرانی کشور از تسهیلات این صندوق استفاده می کنند و امسال بیش از 7 هزار نفر ثبت نام کنندگان در سامانه را بیمه خواهیم کرد. در انجام بیمه رویکرد ما بیشتر از کادر اجرایی حمایت از کادر آموزشی بوده است.

** طرح ملی تلاوت
مسئول دفتر آموزش و توسعه مشارکت ها با تاکید براهمیت طراحی و اجرای طرح ملی تلاوت افزود: در چهارمین طرح ملی تلاوت که در سال گذشته برگزار شد، حدود 500 نفر قاری ممتاز تربیت کردیم ، همچنان کشف، استعدادیابی و آموزش تخصصی افراد 8 تا 14 سال در کشور بر اساس این طرح ادامه دارد و مجری این طرح هم موسسه صراط مشهد است که 15 استان کشور را در بر می گیرد.

* طرح رحله ویژه فراغت جوانان
شیخ ویسی درباره طرح ویژه ی رحله نیز اظهار کرد: طرح ویژه افراد 16 تا 22 سال و برای اوقات فراغت جوانان طراحی شد که براساس آن قرار شد ثبت نام کنندگان طی 2 ماه 4 جزء از قران کریم را حفظ می کنند.
وی تصریح کرد: این طرح در 16 استان در حال برگزاری است و اختتامیه آن 15 شهریور در حرم امام (ره) و توسط موسسه مجری آن یعنی رحله ی شیراز برگزار می شود.

* سامانه ی کارآمد
در ادامه این میزگرد مشاور امور اجرایی معاونت قرآن و عترت گفت: یکی از عمده ترین فعالیت های معاونت قرانی در زمان ما کلید خورده، طراحی و اجرای سامانه جامع قرانی اجرایی کشور بوده است.
عباس نظری راد درباره نحوه کارکرد این سامانه تصریح کرد: سه مولفه مهم سامانه یا درگاه الکترونیکی یکپارچگی اطلاعات برای استفاده ی آسان تر، تعریف زیر سیستم هایی مفید برای جامعه قرآنی مثل زیر سیستم های شبکه های اجتماعی،سرویس بلاگ و ویکی قرانی و سامانه گزارش گیری برای جلوگیری از موازی کاری در امور می باشد.
وی اظهارکرد: برای تکمیل اطلاعات این درگاه ، فراخوان انجام شده و افراد در مرحله ی ثبت هستند که این پروسه بیش از یکسال زمان می برد.

** تهیه شناسنامه مکتوب قرآنی استان ها
نظری اضافه کرد: از آنجایی که ما 7 هزار موسسه قرآنی داریم، تهیه شناسنامه مکتوب قرآنی برای این موسسات بسیار ضروری می نمود. سعی کردیم یک کتاب را برای هر استان تعریف کنیم که به عنوان شناسنامه قرآنی آن استان، کلیه فعالیت های قرآنی ان استان را در بر بگیرد.
وی عنوان کرد: تهیه شناسنامه برای موسسات، کاری پایه ای است. امیدواریم تا آذرماه طرح مقدماتی حاضر شود و بعد ساماندهی و اجرای گسترده توسط متخصصین انجام پذیرد. در اجرای این طرح ، علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهادهایی مثل وزارت کشور،سازمان اوقاف و غیره حضور دارند.

** خلاء تعامل بین المللی
مشاور امور اجرایی معاونت قرآن و عترت در ادامه گفت: در داخل کشور تاکنون 3 دوره نشست معاونین و کارشناسان قرانی را برگزار کردیم و یک نشست دیگر را مهرماه در استان آذربایجان غربی برگزار خواهیم کرد ، در ارتباطات بین الملل، تعامل با سازمان ها، موسسات دولتی و مردمی قرانی سایر کشورها از مواردی است که در دستور کار ما قرار دارد. تا اینجا فعالیت های مشترک با سازمان فرهنگ و ارتباطات داشتیم اما کافی نیست ، باید بتوانیم با موسسات قرانی کشورهای مسلمان همکاری و نشست بین المللی مشترک برگزار کنیم که تاثیرات زیادی در نشر فرهنگ قرانی دارد.

** تشکیل کارگروه های جدید
نظری از تشکیل کارگروه های جدید در معاونت قران و عترت وزارت ارشاد خبر داد و افزود: برای اینکه بتوانیم در نحوه آموزش، تولید وسیاستگذاری، نظارت و حمایت موثرتر از گذشته داشته باشیم - به تازگی - در معاونت قرانی کارگروه هایی مثل کودک و نوجوان، سینما و هنرهای نمایشی، خانواده، جوانان و نوجوانان ایجاد شده است .

** تشکیل شورای خرید محصولات قرانی
نظری با اشاره بر گردش اقتصادی قابل توجه فعالیت های هنری در حوزه ی قران کریم گفت: اقتصاد فعالیت های هنری قرانی در کشور بسیار چشمگیر است . هنر صنعت قرانی با یکصدهزار نفر فعال حوزه ای نیست که بتوان چشم ها را بر آن بست.
وی ادامه داد : در حوزه ی صنایع دستی ، پیشرفت محسوسی داشته ایم یا به طور مثال در خوشنویسی که اوایل هم چهره ها و هم کارها محدود بود ، ناچار بودیم کارهای مطلوبمان را تنها سفارش دهیم اما در حال حاضر در شرایطی هستیم که مثلا وقتی برای حضور در نمایشگاه آثار مختلفی ارسال می شود ما در موضع انتخاب هستیم.
نظری در پایان درباره تولید و خرید و فروش محصولات قرانی عنوان کرد: در شرایطی بودیم که قابل قبول نبود؛ تا نمایشگاه پنجم تنها دو نرم افزار قرانی داشتیم و اکنون 20 نرم افزار متعلق به 20 رسانه و موسسه ی مختلف داریم. شورای خرید محصولات قرانی را نیز برای همین امر بطور تخصصی با متخصصین توانمند راه اندازی کرده ایم که اگر اعتبار باشد اثار را میخریم یا سفارش تولید می دهیم.



انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان