۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین چه کسانی از برکناری استاندار قزوین سود می‌برند؟/ مُهر تائید نمایندگان استان بر مَشی اعتدالگرایانه استاندار قزوین
کد خبر: ۸۵۵۹۳ نویسنده: امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

چه کسانی از برکناری استاندار قزوین سود می‌برند؟/ مُهر تائید نمایندگان استان بر مَشی اعتدالگرایانه استاندار قزوین

هفته دولت در این ماه بهانه خوبی برای جریان تندروی اصلاح طلب بود تا بار دیگر با زیر سئوال بردن عملکرد استاندار قزوین زمینه را برای در دست گرفتن فضای استان در انتخابات پیش رو فراهم کنند مجلسی که ۱۲ سال است آروزی کسب حداکثری کرسی‌های آن را دارند.

چه کسانی از برکناری استاندار قزوین سود می‌برند؟/ مُهر تائید نمایندگان استان بر مَشی اعتدالگرایانه استاندار قزوین
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، آذرماه سال 92 مرتضی روزبه پس از کش و قوس‌های فراوان به عنوان نماینده عالی دولت یازدهم در استان قزوین انتخاب شد.
گزینه‌ای که از ابتدای بر سر زبان افتادن نام وی به عنوان فرد منتخب آیت الله باریک بین و توافق نمایندگان مجلس در معرفی وی به دولت، مورد تائید اصلاح طلبان استان قرار نگرفت.
در اولین قدم سهم خواهی‌های جریان اصلاحات قزوین از دولت یازدهم که با رویکرد اعتدالگرایانه وارد صحنه مدیریت اجرایی کشور شده بود، نتوانست پُربار باشد و این موضوع زمینه‌ای شد تا جریانی با محوریت شیخ اصلاحات در استان ابتدا به مصادره به مطلوب استاندار قزوین بپردازد و پس از آن با خالی ماندن سبد تندروی‌های خود گزینه تخریب و هجمه به روزبه را جزء گزینه‌های روی میزشان قرار دهند.
هدف این جریان این بود که استاندار قزوین با روی کار آمدنش به قلع قمع کردن نیروهای ارزشی بپردازد اما آقای رئیس جمهور هم تاکید کرد که ما با داس نیامده‌ایم.
با روی کار آمدن استاندار بسیاری از نیروهای اصولگرا از مدیریت‌ها کنار گذاشته شدند اما این جریان تندرو در استان به این مسئله راضی نیست و حتی خواهان برکناری بسیاری از مدیران با نگاه معتدل در ادارات استان است، اما این جریان به دنبال کنار گذاشتن همین تفکر اعتدالگرایانه و روی کار آوردن نگاه افراطی گری است.
همین نگاه معتدل استاندار در قزوین به مذاق این عده خوش نیامده است، وقتی دولت شعار اعتدال یعنی اجتناب از افراط و تفریط داد آقای روزبه سعی کرد به این شعار عمل کند بنابراین به تخریب روی آورده‌اند.
مخالفان استاندار با ارائه نقد سازنده باید به فکر همگرایی و هم افزایی در استان باشند
روح الله عباسپور، نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص هجمه‌های صورت گرفته علیه استاندار می‌گوید: در بَدو ورود آقای روزبه در جایگاه استانداری قزوین عده‌ای که هیچ نقشی در انتخاب وی نداشتند سطح استان را پُر از پلاکارد و پیام تبریک کردند یعنی هدفشان مصادره استاندار بود؛ امروز هم با تغییر نگاه 180 درجه ای خود قصد برکناری استاندار را دارند.
همچنین حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، دیگر نماینده قزوین در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در این خصوص معتقد است: در این 37 سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد یک جریان دیکتاتور، بی منطق بر استان حاکم بوده که همیشه عاملی برای ایجاد اختلاف بوده‌اند، حتی عده‌ای از این افراد در روستاها بین طوائف اختلاف ایجاد می‌کردند تا به حاکمیت آنجا دست پیدا کنند.
وی می‌افزاید: در استان هم این جریان با نگاه حاکمیتی خود زمینه رشد استان را کمرنگ کردند در حال حاضر استانداری در دولت یازدهم روی کار آمده که نگاه دعوامآبانه به جریان‌های سیاسی استان ندارد و هدفش ایجاد فضای کار در قزوین است اما این جریان حاضر به قبول این رویکرد نیست.
داود محمدی نماینده دیگر استان با تاکید بر اینکه بحث مخالفین و موافقین استاندار در قزوین را قبول ندارم، به خبرنگار سیاسی صبح قزوین تصریح می‌کند: همه افرادی که دلسوز منافع استان و به دنبال رشد، توسعه قزوین و حل مشکلات هستند باید به فکر همگرایی و هم افزایی باشند.
وی عنوان می‌کند: به طور قطع با تفرقه، اختلاف و طرح انتقادات بدون پیشنهادات راهگشا، نمی‌توان در این حوزه موفق بود معتقدم تنها راهی که می‌توان برای عمل به منویات رهبری در سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی داشت و از سوی دیگر برای ایستادگی در مقابل دشمن عنود ما یعنی آمریکا که به دنبال ایجاد اختلاف بین مسئولین است باید از دامن زدن به این اختلافات دوری کرد.
شانتاژ رسانه‌ای برای تخریب استاندار
در این شرایط طیف اصلاح طلب موسوم به رادیکال استان همواره به دلیل برآورده نشدن انتظارات خود از استاندار، به ویژه در انتصاب‌ها، روزبه را زیر ذره بین و در کانون نقد خود قرار داده‌اند از سوی دیگر رضایت نسبی اصولگرایان از روزبه نیز به تشدید این انتقادات دامن زده است.

محمد عليخاني، مديرمسئول هفته‌نامه تابان و از منتقدین سرسخت استاندار که از ابتدای مدیریت روزبه با خط و نشان کشیدن‌های سیاسی برای وی زمان تعیین می‌کرد در گفت‌وگو با «فروردين امروز» در خصوص عملکرد دولت در استان مطرح می‌کند: معتقدم هر شخصی که مدیر استان می‌شود باید متعهد به سیاست‌ها و شعارهای دولت باشد، مردم باید احساس کنند وضعیت تغییر کرده و روند گذشته دیگر در استان حاکم نیست، اما با این حال بعد از گذشت دو سال، درهای مدیریتی استان هنوز بر پاشنه دولت احمدی نژاد می‌چرخد.
آنچه از مصاحبه محمد علیخانی در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند مشخص نبودن سیاست‌ها و شعارهای دولت در استان است که باید از سوی استاندار قزوین اجرایی می‌شده است.
آیا منظور این نماینده سابق استان تحمیل گزینه‌های مدنظرشان برای مدیریت ادارات مختلف استان نبوده است که استاندار حاضر به پذیرش این افراد نشده و فشارهای دوساله آنها ثمری برایشان نداشته است؟
مگر جز این بوده که دکتر روحانی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد که با داس تغییرات نیامده است و هدفش بهره گیری از همه جناح‌های سیاسی برای پیشرفت کشور است؟
چطور این افراد که خود را از حامیان سرسخت دولت یازدهم می‌دانند هیچ زمانی سعی نکردند همچون اصولگرایان مشی اعتدالگرایانه نماینده عالی دولت در استان را حتی اگر در برخی موارد مخالف نظرات آنها بوده بپذیرند و به شیوه‌ها و روش‌های گوناگون در این 2 سال از تخریب، شایعه و شانتاژ خبری به منظور اعمال فشار به استاندار کوتاهی نکردند؟
روزبه: بعضی در استان نانشان در دعوا و فحاشی است
در ادامه کارشکنی‌های این جریان امسال پیش از هفته دولت شاهد منتشر شدن شایعه برکناری استاندار بودیم و روزبه زمانیکه برای اعلام افتتاح طرح‌های هفته دولت به میان خبرنگاران آمده بود گفت: بعضی در استان نانشان در دعوا و فحاشی است و من در موقع استاندار شدن با کسی بیعتی نداشته‌ام که حالا جناح بگیرم.

روزبه همچنین افزود: استان قزوین یک استان سیاسی و این هم یک دعوای سیاسی است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که همانند سال‌های قبل اولویت‌های استان فدای این سیاسی بازی‌ها نشود.
آنچه در یک ماه اخیر در پروژه‌ای جدید برای برکناری استاندار کلید زده شد استعفای محسن قاسمی از سِمت مشاوره استاندار بود که در بازی سیاسی با عنوان استعفا در سکوت رسانه‌ای صورت گرفت و وی در مصاحبه‌ای با سایت تابناک دلیل استعفای خود را عمل نکردن مرتضی روزبه به شعارها و سیاست‌های دولت در استان عنوان کرد تا زمینه ساز اِحیای دوباره پروژه تخریب استاندار باشد.
هفته دولت در این ماه بهانه خوبی برای جریان تندروی اصلاح طلب بود تا بار دیگر با زیر سئوال بردن عملکرد استاندار قزوین زمینه را برای در دست گرفتن فضای استان در انتخابات پیش رو فراهم کنند مجلسی که 12 سال است آروزی کسب حداکثری کرسی‌های آن را دارند.
به این بهانه نظر نمایندگان استان قزوین را در خصوص عملکرد استاندار قزوین جویا شدیم؛
روح الله عباسپور:


امروز در سطح کشور بحثی در خصوص تغییر استاندار وجود ندارد البته بخشی از جریان اصلاحات به دنبال برکناری آقای روزبه هستند اما وزیر کشور به صورت قطعی این تغییرات را رد کرده‌اند و بیشتر شبیه یه شانتاژ خبری برای جریان تندروی اصلاح طلب داخل استان است.
در خصوص عملکرد آقای روزبه اکثر عملکرد وی بستگی به سیاست‌ها و درآمدهای دولت دارد زمانی که بودجه کشور با کاهش مواجه شده است نمی‌توان خروجی عملکرد یک استاندار را متوقعانه مورد بررسی قرار داد.
اما عملکرد استاندار قزوین را در حوزه‌های مختلف مناسب می‌دانیم ما نمایندگان بهترین تعامل را با وی داریم جلسات در دفتر نماینده ولی فقیه منظم برگزار می‌شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان به بررسی مشکلات می‌پردازند.
در نگاه ما کارهای استان در حال پیشرفت است در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، حوزه عمرانی، اقتصادی و در صنعت فعالیت‌های خوبی انجام شده است.
نباید عملکرد و پیگیری‌های آقای روزبه را انکار کرد اما این جریان به دنبال کشاندن استاندار قزوین به چالش‌های سیاسی و بگومگوهای حاشیه ای است اما وی از این مسائل دوری می‌کند.
در سطح کشور این عده توفیقاتی ندارند و این موضوع آنها را به شدت ناراحت کرده است؛ البته طیف معتدل اصلاح طلب با آقای روزبه مشکلی ندارد بلکه طیف تندروی آنها که همه مجموع اصلاح طلبان را نیز دربر نمی‌گیرند امروز اختلافات شدیدی در بین اصلاح طلبان استان و حتی کشور وجود دارد.
این جریان توان برکناری استاندار قزوین را ندارد آنها اگر قدرت داشتند در زمان معرفی استاندار برای قزوین می‌توانستند گزینه مدنظر خود را سرکار بیاورند.
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی:
نمایندگان مجلس شاید با استاندار اختلاف سلیقه و دارای خط فکری متفاوت باشند اما وقتی رویکرد اعتدالگرایانه استاندار را در فضای استان مشاهده می‌کنند همکاری لازم را با وی دارند.
معتقدم آن رویکردی که رئیس جمهوری در نگاه مدیریتی خود با شعار اعتدال مطرح کرده است آقای روزبه در استان اجرایی کرده است و سعی وی این بوده مدیرانی که نگاه افراطی گری را ندارند در جایگاه‌های مدیریتی استان به کار بگیرد.
تفکر استاندار کنار گذاشتن افراد تندرو منتسب به جریان مشارکتی و مجاهدین بوده تا در استان دعواهای سیاسی شکل نگیرد.
همین رویکرد زمینه ساز شکل گیری وحدت رویه در استان شده است نمایندگان مجلس و خبرگان و مدیران دولتی تعامل خوبی باهم دارند و این شرایط به مزاق عده‌ای تندروی سیاسی در استان خوش نیامده است.
این جریان به فکر آرامش استان نیست در همین راستا نیز جریانی را علیه استاندار به راه انداخته اند؛ اما به واسطه برخورد عاقلانه و منطقی استاندار قزوین این عملکرد به سرانجام نمی‌رسد.

ما به شدت با این سیاسی بازی‌ها مخالفیم و این مخالفت ما به این دلیل نیست که آقای روزبه نیروهای اصولگرا را در استان به کار گرفته است بلکه وقتی این نیروها که حتی مخالف جریان ما باشند؛ اما اهل افراط گری نیستند و برای فعالیت و توسعه استان در مدیریت فعالیت دارند ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.
معتقدیم آنچه آقای روحانی مدنظرش بوده استاندار قزوین توانسته پیاده کند و اعتدال و استفاده از همه جناح‌های سیاسی شعار دولت یازدهم بود که استاندار قزوین این مسئله را در استان جامه عمل پوشانده است.
سرمایه گذاری‌هایی که آقای روزبه با همکاری نمایندگان مجلس برای آینده استان انجام داده است باید مدنظر قرار بگیرد بحث آب، مسئله صنعت و موارد دیگر قابل توجه است اما منتقدین استاندار امروز با سیاسی کاری قصد پیشبرد اهداف خود را دارند.
مخالفین استاندار در این دو سال به دنبال روی کار آوردن نیروهای تندروی خود بودند و زمانی که این موضوع محقق نشده است در حال تخریب استاندار قزوین هستند لیستی 180 نفره را شیخ قدرت علیخانی آماده کرده است و آن را به آقای روزبه ارائه داده تا از این افراد در مدیریت استان استفاده شود.
در صورتی که آقای روزبه استاندار آقای روحانی است نه استاندار شیخ قدرت و قوامی و محمد علیخانی؛
مخالفین امروز استاندار قزوین به دنبال اهداف رئیس جمهور و دولت در استان نیستند بلکه خواستار پیاده شدن اهداف سیاسی خود در قزوین می‌باشند، این افراد تا انتخابات هم موفق به برکناری استاندار نخواهند شد.
داود محمدی:
استاندار به عنوان نماینده عالی دولت و مقام ارشد اجرایی در هر استان شناخته می‌شود و آقای روزبه منویات دولت خصوص مَشی رئیس جمهور را در اعتدال در استان قزوین پیاده کرده و افراط و تفریطی در عملکرد خود نداشته و بدون تنش یک انسجام و وفاق خوبی حاکم کرده است.
وزیر کشور مدتی پیش به این هجمه‌ها پاسخ داده و به صراحت اعلام کرده که تغییری در حوزه استانداران نداریم و ممکن است هرکسی که به سلایق و نوع عملکرد آقای روزبه انتقاد دارد تحرکات و اقداماتی علیه وی داشته باشد اما مرجع تصمیم گیری در این خصوص وزارت کشور می‌باشد.
روزبه، ندا و فریاد اصلاح طلبان واقعی را نمی‌شنود!
محمد علیخانی در رسانه‌ها مطرح کرده است که آقای روزبه قول داده بود 80 درصد خواسته‌های اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را برآورده کند که بخش مهمی از خواسته‌ها نیز همان انتصاب مدیران شایسته و همسو با شعارهای دولت بود.
این جریان که به شدت نگران انتخابات مجلس دهم در سال جاری می‌باشد معتقد است با توجه به نزدیک شدن انتخابات اسفند ۹۴ و لزوم تشکیل یک مجلس اصلاح طلب و معتدل و حذف نمایندگان افراطی، وجود یک استاندار با تفکر اصولگرایی، ضربه مهلکی به نتایج انتخابات قزوین خواهد زد که حتی با نامزد شدن مهره‌های قوی اصلاح طلبان، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.
امروز باید مشخص شود اصلاح طلبان واقعی در نگاه این جریان تندرو چه کسانی هستند؟ آیا هرکسی که فضای سیاسی استان را به واسطه اینکه عملکرد مسئولین استانی مطابق اهدافش نیست دچار تنش و ناآرامی کند اصلاح طلب واقعی شناخته می‌شود و هرکس به فکر پیشرفت و آرامش فضای سیاسی استان باشد اصلاح طلب غیرواقعی شناخته خواهد شد؟
اما اگر در این فضا قصد توسعه و پیشرفت در استان را داریم باید این دعواهای سیاسی و منفعت گرایی‌ها را کنار بگذاریم.
این تخریب‌ها فقط عامل هزینه‌ برای استان خواهد شد در صورتی که مدیران فقط باید به دنبال رفع مشکلات باشند اگر هرکس نقد دلسوزانه دارند در یک فضای آرام و صمیمی به حل مشکلات بپردازد.
قطعا نقدهایی به عملکرد آقای استاندار وجود دارد اما باید در فضای همدلی در امسال که به این نام نامگذاری شده آنها را طرح کنند تا استاندار هم آنها را رفع کند و مشکلات استان در گرو همدلی و همزبانی قابل حل است نه در فضای اختلاف و تخریب و چنددستگی.
انتهای پیام/2002



دیدگاه ها

جواد متقی / ۱۵ شهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱

احسنت دقیق ترین تحلیلی بود که از وضعیت استان و استاندار تا به حال خوانده بودیم

شهروند قزوینی / ۱۵ شهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱

آقای روزبه استاندار محبوب ماست و ما مردم قزوین از اشخاص ولایت مدار حمایت خواهیم کرد.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان