۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین در ایام البیض ماه رمضان قرائت دعای مجیر را از دست ندهید
کد خبر: ۸۴۲۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

توصیه ائمه جمعه استان:

در ایام البیض ماه رمضان قرائت دعای مجیر را از دست ندهید

ائمه جماعت استان قزوین طی مصاحبه ای بر خواندن دعای پر برکت مجیر در ایام البیض ماه مبارک رمضان تاکید ویژه کردند.

در ایام البیض ماه رمضان قرائت دعای مجیر را از دست ندهید
صبح قزوین، به مناسبت آغاز ایام البیض ماه مبارک رمضان و تاکیدات ویژه بر خواندن دعای مجیر در این ایام؛ مصاحبه هایی با ائمه جمعه سطح استان انجام دادیم، که در ادامه می خوانید:   تاکید آیت الله باریک بین مبنی بر خواندن دعای مجیر: hdy_brykh_byn_nmyndh_wly_fqyh_dr_stn_w_mm_jmh_qzwyn_0 به گزارش صبح قزوین، آیت الله باریک بین امام جمعه قزوین در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در رابطه با خواندن دعای مجیر، اظهار داشت: ما هر چه در اهمیت و عظمت دعاهایی که از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نقل شده بگوییم، باز هم کم است از جمله همین دعاهایی که مربوط به ماه مبارک رمضان و ایام البیض است.
وی تاکید کرد: این ادعیه در حقیقت قرآن صاعد است و دائره المعارفی ارزنده از عقاید، تعالیم، آموزه های اسلام و تشیع می باشد.
          تاکید  امام جمعه شهرستان بوئین زهرا مبنی بر خواندن دعای مجیر:   phpThumb   حجت الاسلام زرینه امام جمعه شهرستان بویین زهرا در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، در رابطه با خواندن دعای مجیر، اذعان داشت: در رابطه با دعا شاید بتوان این ادعا را کرد که موضوعی را نداریم که به این اندازه به آن سفارش شده باشد؛ هم از طرف قرآن و هم مفسرین.
از طریق سخنان معصومین نیز جایگاه ویژه ای برای آن در نظر گرفته اند، در سوره فرقان خداوند  فرموده، ای پیامبر اگر دعاهای مردم نبود خداوند به آنها توجهی نمی کرد.
خدای متعال تاکید می کند شما دعا کنید و من شما را اجابت می کنم.
وی با بیان این که در آیه 186 بقره آمده "ای پیامبر اگر مردم از من سوال کردند بگو خیلی نزدیکم و اجابت می کنم هر کسی از طرف من حاجتی بخواهد" خاطر نشان کرد: در روایات تاکید شده اسلحه مومن دعا است.
یا دعا مغز عبادات و در تعابیر اهل بیت داریم دعا از این جهت که کلام صاعد از طرف بنده به طرف خداوند می باشد، مورد توجه است.
این سیر صعودی و از زمین جدا شدن و به عرش پیوستن تاکید زیادی شده است.
امام جمعه شهرستان بویین زهرا ادامه داد:  در خطبه شعبانیه سفارش شده تمام لحظات این ماه از لحظات ماه های دیگر برتر است، لذا حضرت فرمودند در اوقات نماز دست ها را بالا برده و از پروردگار حاجت ها را بخواهید.
 دعای سحر، مجیر، ابوحمزه ثمالی و دعاهای هر روز ماه رمضان، این دعاها معجونی  از انسان شناسی و آخرت شناسی و معرفت پروردگار است.
حجت الاسلام زرینه بیان داشت: در بحث دعا باید 2 نکته را مورد توجه قرار دهیم، اول این که هیچ دعایی در درگاه خدا رد نمی شود؛ مگر شر باشد.
 یا مصلحت است و به او داده می شود یا مصلحت نیست ذخیره می شود برای قیامت و اگر ذخیره نشد حداقلش به دفع بلا منجر می شود.
وی تاکید کرد: نکته دوم، این موضوع می باشد که دعا جزء مستحبات است و سفارش شده در حد نشاط خوانده شود، البته مردم باید به مستحبات بپردازند ولی اگر حال خوشی نداشتید نیاز نیست  4 تا 5 ساعت وقت گذاشته شود.
مرحوم کفهمی در کتاب مصباح و بلدالمین می فرماید؛  دعای مجیر را جبرئیل در کنار کعبه بر پیامبر نازل کرده است و در پاداش آن چنین آمده، هر کس در 13، 14، 15 ماه رمضان این دعا را بخواند، گناهان فراوانی از او آمرزیده می شود و برای ادای قرض، به دست آوردن غنا و توانگری، نجات از ظالمان سفارش شده است.
امام جمعه بویین زهرا در پایان تصریح کرد: کفهمی از پیشکسوتان عرصه ی دعا می باشد با این همه فضیلت و ثواب برای این دعا، به جا است همه ی آحاد و مردم در برنامه هایشان در این سه روز این دعا را بخوانند که در واقع پناه بردن به خدای یکتا است و در شب یا روز خواندن این ایام، خواندنش ثواب زیادی دارد.
  تاکید امام جمعه شهرستان تاکستان مبنی بر خواندن دعای مجیر:   1272873542_haj_agha_eslami   در ادامه آیت الله اسلامی امام جمعه شهرستان تاکستان، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، در رابطه با دعا گفت: دعا ارتباط یک موجود کوچک با مبدا کل هستی و وصل کننده بین آسمان و زمین است.
در واقع انسان ها اگر چه موجودند وجودشان از پروردگار یکتا است ولی استقلالی ندارند و وابسته به یگانه ی هستی بخش هستند؛  دعا این رسالت را بر عهده گرفته که انسان خود را به مناصب هستی وصل کند تا مدد بگیرد و رحمت پروردگار را شامل خود کند.
وی ادامه داد: در دین اسلام و در قرآن کریم بسیار سفارش شده، بخوانید مرا و دعا کنید، خواسته های کوچک و بزرگ را، حتی کوچکترین موارد را از او بخواهید؛ اهمیت دعا فراوان است لذا خداوند به آن فرمان داده است، البته دعا به زبان ها و به طرق مختلف است، بهترین و مطمئن ترین دعا از اهل بیت و پیامبر باقی مانده است و به اصطلاحی دعای ماثورات یعنی از سرچشمه وحی آمده و تعلیم داده شده است.
امام جمعه شهرستان تاکستان تصریح کرد: در ماه رمضان این دعاها که در کتب دعا مخصوصا در مفاتیح جمع آوری شده، خیلی سفارش بر خواندنش شده است.
در زمان افطار، سحر و طول روز که مورد اهمیت است، لقمه ای که با آن افطار می کنید در روایات داریم که با خواندن دعا آن را آغاز کنیم.
دعای مجیر، افتتاح، ابوحمزه تعدادی از این دعاها می باشد.
آیت الله اسلامی با بیان این که امیدوارم صائمین ما این فرصت را غنیمت شمرده و در این لحظات پربرکت از این دعاها و استغفار و استغاثه غافل نشوند، اذعان داشت: مطمئنا استغفار در زمانی موثر است که انسان مقدمات آن را تهیه کرده باشد؛ مثلا لقمه ی حلال را داشته و مظلمه ی مردم را رد کرده باشد، اگر چنین کرد زمان و حالت استغفار در دل شب تاثیر خود را خواهد گذاشت و به تعبیر امام صادق(علیه السلام)، بگوید آيا زمان آن نرسیده که از پروردگارم خجالت کشیده و برگردم.
وی در پایان تاکید کرد: ان شاالله همه صائمینن این روحیه التجاء به خدا را داشته باشند و از این دعاهای پر برکت نظیر دعای مجیر که در این سه روز یعنی ایام البیض رمضان خوانده می شود، توشه لازم را بردارند.
انتهای پیام/2002/خ         انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان