۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دختری که تازه به سن تکلیف رسیده ولی توانائی روزه گرفتن ندارد چه وظیفه ای دارد؟
کد خبر: ۸۴۱۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

احکام؛

دختری که تازه به سن تکلیف رسیده ولی توانائی روزه گرفتن ندارد چه وظیفه ای دارد؟

آیت الله بهجت(ره): تکالیفی که قدرت بر انجام آن را نداشته باشد مثل روزه، از جهت عدم قدرت ساقط است ولی بعدا باید قضا نماید ولی اگر می تواند در همان رمضان به طور منفصل انجام دهد باید انجام دهد.

 دختری که تازه به سن تکلیف رسیده ولی توانائی روزه گرفتن ندارد چه وظیفه ای دارد؟
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام ناصر خانلو کارشناس احکام دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین، در رابطه با حکم این که  دختری که تازه به سن تکلیف رسیده ولی توانائی روزه گرفتن ندارد چه وظیفه ای دارد،  را از دفاتر مراجع عظام رصد کرد، که به شرح زیر می باشد: حضرت امام(ره): اگر به واسطه ضعف بنیه نمی تواند ماه مبارک روزه بگیرد قضای روزه ها بر عهده او هست هر وقت توانست بگیرد و برای تاخیر هر روز تا رمضان بعد باید یک مد طعام که تقریبا ده سیر است به فقیر بدهد؛ مگر آنکه در تاخیر معذور باشد و پس از آن اگر تاخیر شد چیزی بر آن نیست.
آیت الله خامنه ای(مد ظله): اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن بر ایشان همراه با مشقت زیاد باشد؛ افطار برای آنها جایز است و قضای روزه ها بر او واجب است.
آیت الله بهجت(ره): تکالیفی که قدرت بر انجام آن را نداشته باشد مثل روزه از جهت عدم قدرت ساقط است؛ ولی بعدا باید قضا نماید ولی اگر می تواند در همان رمضان به طور منفصل انجام دهد باید انجام دهد.
آیت الله سیستانی(مد ظله): اگر ضعف او به قدری است که معمولا نمی شود آن را تحمل کرد خوردن روزه اشکال ندارد.
آیت الله شبیری زنجانی(مد ظله): اگر ضعف او به حدی است که معمولا نمی شود آن را تحمل کرد خوردن روزه اشکال ندارد.
آیت الله صافی(مد ظله): در صورتی که روزه موجب حرج یا بیماری شود؛ گرفتن جایز نیست فعلا به مقداری که می تواند روزه بگیرد و بقیه را در طول سال به تدریج قضا نماید.
آیت الله فاضل(مد ظله): اگر روزه موجب غیر قابل تحمل شود و برای او مشقت و حرج داشته باشد روزه نگیرد؛ ولی بعدا در صورت تمکن وقدرت قضا کند.
آیت الله مکارم(مد ظله): اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می تواند روزه را بخورد و همچنین اگر خوف بیماری داشته باشد و در صورتی که تا سال بعد هم نتواند قضا کند باید کفاره مد طعام را بدهد و قضای این روزه ها بر او واجب نیست.
آیت الله نوری(مد ظله): انسان نمی تواند برای ضعف روزه را بخورد ولی اگر ضعف او به قدری است که معمولا نمی شود آن را تحمل کرد خوردن روزه اشکال ندارد.
آیت الله وحید(مد ظله): انسان نمی تواند برای ضعف روزه را بخورد؛ ولی اگر ضعف او به قدری باشد که برای روزه دار عرفا قابل تحمل نباشد خوردن روزه اشکال ندارد.
و قضای آن را بعدا بگیرد.
" دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین" انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان