۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین حجم معاملات کاهش یافته است
کد خبر: ۸۳۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

علی رغم افزایش تقاضای اجاره و قیمت ها؛

حجم معاملات کاهش یافته است

مالکان رهن نمی دهند، مستاجران اجاره ندارند و اجاره بها بی قانون است.

حجم معاملات کاهش یافته است

با آغاز فصل تابستان، میزان رفت و آمد در بازار اجاره واحدهای مسکونی به میزان چشمگیری با رشد مواجه شده و اکنون با گذشت یک ماه از فصل تابستان با توجه به اینکه افزایش قیمت ها سرسام آور است حجم معاملات صورت گرفته نیز کاهش یافته و مستاجران قادر به پرداخت نرخ های اجاره نمی باشند.

به همین دلیل گزارشی را در این خصوص ترتیب داریم.

به گزارش صبح قزوین، فرد ی در حالی که بسیار ناراحت بود با بیان اینکه من ماهی 500 هزار تومان درآمد دارم گفت: به دلیل نزدیکی به محیط کارم مجبور شدم خانه ای که 500  هزار تومان اجاره اش است را بگیرم؛ من با این حقوق چطور می توانم به مخارج فرزندان و خانواده ام برسم و حتی خیالم راحت باشد که هر ماه می توانم مبلغ اجاره را تهیه نمایم.

مراجعه کننده دیگری گفت: دیشب قراردادی بستم و از اجاره آن ملک چون از لحاظ رفت و آمد برایم سخت بود امروز پشیمان شدم؛ وقتی به نزد بنگاه رفتم گفت برای فسخ قرارداد باید نصف مبلغ تعیین شده را بپردازم در حالی که هنوز 48 ساعت نشده بود و نسخه ای ازقرارداد را به من نداده بود و مجبور شدم همان جا بمانم و ترجیح دادم بحثی نکنم.

یکی از مراجعان به بنگاه گفت: یک قطعه زمین 147 متری را برای مشارکت ساخت و ساز در بنگاه گذاشتیم که بنگاه دار، سه طبقه قرار شد بسازد و تحویل بدهد ولی یک طبقه به ما تحویل داده شد.

وی افزود: بنگاه دار مشارکت نامه را باید در روز اول سه نسخه تکثیر می کرد و یک نسخه از آن را به ما تحویل می داد و تا یک ماه پیش به ما تحویل نداده بود وقتی مشاهده کردم، متوجه شدم تاریخ تحویل که 12 بهمن بوده دست خورده و شده  12 اسفند، تا  به این دلیل یک ماه ضرر آن را بگیرد.

این مراجعه کننده اظهار داشت: مساله دیگر بحث سود مشارکت است که نوشته بود سود مشارکت بر عهده خریدار می باشد در حالی که ما هنوز وام نگرفته ایم و از طرفی سند هم نزده و باید وکالت نامه از پدرم می گرفت که نگرفته است.

وی ادامه داد: بنگاه، امین و راهنمای کسی است که به آنجا مراجعه می کند و نباید روی کسی که بی سواد است کلاه بگذاریم و حداقل باید تذکر و نظارتی بر این بنگاه شود؛ اکنون روزی 20 هزار تومان برای ما ضرر و زیان نوشته و پنج ماه است خانه را تحویل ما نداده است واقعا اخلاق و انصاف چه جایگاهی دارد.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان بیان کرد: متاسفانه بابت تنظیم قرارداد توافقی، تمام حق اجاره کمیسیون را پرداخت کردم و به هیچ وجه بنگاه دار تخفیف نداد و اگر انصاف داشت حداقل نصف یک چهارم حق کمیسیون را به عنوان حق الزحمه از مالک و مستاجر می گرفت.

20 درصد افزایش اجاره بها در سال جاری

یوسف عبدی شیخلری، رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک شهرستان قزوین در خصوص اقدامات انجام شده جهت کاهش قیمت ملک بیان داشت: هر سال 10 تا 15 درصد به بهای اجاره افزوده می شد که از سال گذشته با هدفمندسازی یارانه ها، مالکان این نرخ را تا 20 درصد افزایش داده اند و هیچ نهادی نمی تواند این افزایش را به سیر طبیعی خود برگرداند.

عبدی یادآورشد: بنده از سال گذشته و از طریق تعزیرات پیگیرم تا نرخ 15 درصد اعمال شود و هدف من این است در کمیسیون نظارت به تصویب برسد تا نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش  اجاره بها داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک شهرستان قزوین با بیان اینکه چگونه بر روی تخلف بنگاهداران نظارت می شود اذعان داشت: اعضای صنف از سوی هیئت مدیره و کمیسیون بازرسی کنترل می شوند و تخلفات صورت گرفته نیز طبق مقررات و قوانین نظام صنفی با آن برخورد می شود.

وی ادامه داد: تخلفات در این حوزه از جمله شامل کسب پروانه به صورت غیرمجاز است و افراد فاقد پروانه کسب و همچنین افرادی که کمیسیون اضافی دریافت کنند و یا کسانی که در ماه رمضان در بنگاه خود، روزه خواری می کنند توبیخ می شوند.

مالکان ترجیح می دهند اجاره بهای بیشتری دریافت کنند

عبدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اکثر مراجعه کنندگان به بنگاه ها، ترجیح می دهند به جای اجاره ملکی، رهن کنند اضافه کرد: یکی از دلایل این موضوع نرخ سود بانک ها می باشد و مستاجر نیز ترجیح می دهد وامی بگیرد که نرخ سود کمتری دارد البته در مقابل اغلب مالکان خانه تمایلی به رهن دادن ملک ندارند و ترجیح می دهند به جای هزینه رهن، اجاره بهای بیشتری دریافت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در قزوین، واحدهای آپارتمانی بیشتر اجاره داده می شود افزود: صاحبان ملک و زمین  نیز از آپارتمان سازی سود بیشتری بدست می آورند و قطعا هر شخصی در بازار مسکن  سرمایه گذاری کند سود معقولی در سال های آینده خواهد داشت.

عبدی خاطرنشان کرد: هزینه های آب، برق و گاز در واحدهای آپارتمانی به دلیل تراکم مصرف از نرخ منصفانه تری برخوردار است و به همین دلیل مستاجران ترجیح می دهند که یک واحد آپارتمانی را اجاره کنند.

زمینه های مناسبی برای خانه دارشدن مستاجران فراهم شده است

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک شهرستان قزوین در پاسخ به این که اقدامات دولت را در زمینه کاهش  قیمت مسکن چقدر موثر می دانید گفت: در دولت نهم و دهم با اجرای طرح مسکن مهر و تامین امکانات مورد نیاز برای مردم و به ویژه اقشار کم درآمدی که مستاجر هستند؛ زمینه های مناسبی برای خانه دار شدن بسیاری از مستاجران فراهم شد و با بهره برداری زودتر از این واحدها، بسیاری از مشکلات موجود مستاجران حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته افزایش بهای مسکن برای آن دسته که نتوانستند در طرح مسکن مهر ثبت نام کنند بسیار مشکل شده و بسیاری در حسرت خرید یا اجاره یک خانه کوچک و مناسب با مخارج ساکنان خود می باشند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک شهرستان قزوین با بیان اینکه بحث کاهش اجاره بها بستگی به عرضه و تقاضا دارد اضافه کرد: در صورتی که عرضه و تقاضا برابری داشته باشد، توازن بازار ایجاد می شود و اگر تقاضا بیشتر از عرضه نرخ اجاره بها باشد، افزایش پیدا می کند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک شهرستان قزوین یادآور شد: در قسمت شمال شرقی وغربی شهر، نرخ اجاره  بها بیشتر است و در شمال غربی شهر متوسط اجاره بها، 600 هزار تومان است و در قسمت شرق و شمال شرقی تا یک میلیون  و بیشتر، صاحب خانه اجاره دریافت می کند و در جنوب شهر نیز متوسط اجاره بها، 400 تومان می باشد و در مرکز شهر مانند شمال شرقی، یک میلیون تعیین شده است.

هیچ سازمان و موسسه ای هم اجاره بها را کنترل نمی کند

مهدی عزیزیان پور، مشاور دعاوی و اختلافات نیز در این خصوص بیان کرد: هر ساله با آغاز فصل تابستان و معمولا از اول تیر تا اول مهر، برنامه جابجایی مستاجرین بیشتر صورت می گیرد و امسال نیز شاهد این مسئله بودیم ولی همچنان مبلغ های اجاره بها در هیچ مرکزی مبنایی ندارد و هیچ سازمان و موسسه ای هم اجاره بها را کنترل نمی کند.

عزیزیان پور خاطرنشان کرد: اکثر مستاجران طالب جابجایی نیستند و با توجه به هزینه جابجایی، تنظیم قرارداد و امثال آن ترجیح می دهند در همان مکان فعلی با صاحبخانه توافق کنند و مجددا یکسال هم قرارداد خود را تمدید کنند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته از طریق تعزیرات مواردی را به صورت آزمایشی در تهران و کرج خواستند پیاده کنند ولی موفق نشدند و یک مبلغی را در حدود 7 درصد بیشتر از اجاره عنوان کردند که موفقیت آمیز نبود و خیلی ها اعتراض کردند در این بحث ها وارد نشوید و به اصطلاح قدرت مالکین و صاحبان املاک بر مردم چربید و حاکم شد.

این مشاور دعاوی و اختلاف در خصوص عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت عنوان کرد: متاسفانه در شمال و جنوب شهر، قیمت ها یکپارچه شده و البته یکسری بنگاهداران نیز دخالت دارند و با توجه به این که تجربه کافی ندارند و وارد عرصه بنگاهداری شدند؛ برای گرم شدن بازار خود دست به تبلیغات واهی می زنند از جمله اینکه مسکن گران می شود.

با کاهش قیمتها معاملات بیشتری صورت می گیرد

عزیزیان پور تصریح کرد: تمام مشاورین املاک این کار را نمی کنند و اکثرا معتقدند وقتی قیمت ارزان و پایین باشد معاملات بیشتری صورت می گیرد، متقاضی بیشتر است و معاملات رونق یشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در بازار اجاره خانه و خرید مسکن رکود است افزود: مردم ترجیح می دهند با همان موجر و صاحبخانه قبلی بدون مراجعه به بنگاه ها توافق کنند.

این مشاور دعاوی و اختلاف اذعان داشت: امسال نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد افزایش بهای اجاره داشتیم که ناشی از مسائل سیاسی، گران شدن ارز، طلا و تحریم ها می باشد و به نفع کسانی است که مستغلات و چند خانه برای اجاره دادن دارند.

عزیزیان پور با بیان اینکه زوج های جوان بیشترین متقاضی ما می باشند افزود: برخی از این زوج ها برای دومین سال است که به ما مراجعه می کنند و به دلیل افزایش قیمت، نمی توانند ملکی را تهیه و اجاره کنند و همین موضوع از دلایل تاخیر در ازدواج آنها می باشد.

وی پیشنهاد کرد: در جوامع دیگر واحدهای اجتماعی و استیجاری برای زوج های جوان، دانشجویان و زندگی های تک نفره ساخته شده است ولی در ایران واحدهای ساخته شده برای دو نفر بزرگ است و باید واحدهای کوچکتری ساخته شود.

این مشاور دعاوی و اختلاف یادآور شد: قزوین به دلیل مهاجر پذیر بودن، صنعتی بودن و ایجاد دانشگاه های مختلف مهاجر پذیر شده و به ویژه در چند سال اخیر، روستانشینان نزدیک قزوین در حالی که یک خانه در روستا دارند، مسکن دیگری نیز در شهر خریدند و به همین دلیل زمین و مسکن گران و کمیاب شده است.

یک خانواده نباید تمام درآمدش صرف اجاره خانه شود

عزیزیان پور افزود: دولت می تواند سرمایه داران را سوق دهد تا واحدهای استیجاری با ابعاد کوچک بسازند که علاوه بر قیمت پایین، در حد توان پرداخت مردم باشد و یک خانواده مجبور نباشد تمام درآمدش را به اجاره خانه بدهد.

وی تصریح کرد: به نظر بنده باید شمال و جنوب شهر قیمت خاص خود را داشته باشد و هر بنگاه دار و صاحبخانه ای به سلیقه خود در آن منطقه قیمت را بالا نبرد؛ البته ساختمانی که امکانات رفاهی و شوفاژ دارد، ساختمان های چند واحده ، تک واحده و آنها که به مرکز شهر دسترسی دارند باید قیمت مشخصی داشته باشند که متاسفانه رعایت نمی شود.

عزیزیان پور افزود: البته مالک هم برای افزایش بها اجاره دلایل خاص خود را دارد و برای مثال می گوید من این ملک را با وام گرفتن خریدم و باید قسط آن را پرداخت کنم از طرفی برخی مستاجران نیز برای یک قرارداد دو ساله از دو ماه قبلش باید به فکر تخلیه خانه  بوده و آرامش نداشته باشند.

وی تصریح کرد: حضور دانشجویان شهرهای دیگر به قزوین نیز مزید بر علت است و برخی دانشجویان که سرمایه دار هستند؛ یک واحد را به تنهایی اجاره می کنند و برخی چند نفره یک واحد را اجاره می کنند.

وجود بنگاهداران بدون تخصص یکی از دلایل افزایش قیمت است

عزیزیان پور خاطرنشان کرد: وجود بنگاه داران بسیار و بدون تخصص از دیگر مشکلات است و عده ای سودجو نیز مشکلات بسیار برای دادگستری ها به وجود آوردند و بر اثر عدم توانایی یک مشاور املاک، شاهد درگیری دستگاه های قضایی و پلیس بودیم که ضروری است هرچه زودتر ساماندهی شود.

در پایان این گزارش می افزاید؛ دریافت بیش از حد حق الزحمه توسط برخی مشاوران املاک و واسطه ها و به اصطلاح دلالان مسکن و در پی آن تمدید قرارداد مستاجران به صورت توافق غیررسمی با موجران در بیرون بنگاه و در نتیجه عدم تنظیم اجاره نامه رسمی، کنترل نرخ اجاره  توسط دولت و آگاهی اتحادیه از تخلفات را با مشکلات بسیار مواجه می کند واز سویی جایگاه اخلاق شهروندی را نیز به زیر سوال می برد و ضروری است، نرخ و تعرفه ثابتی تعیین شود و نظارت کافی صورت بگیرد تا بنگاه دار و صاحبخانه ها، سلیقه ای به افزایش اجاره بها منجر نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان