۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین سواد قرآنی استان در سطح بسیار پایینی قرار دارد/ فعالان قرآنی تنها ۵ درصد از جمعیت استان را در برمی‌گیرند
کد خبر: ۸۱۸۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

سواد قرآنی استان در سطح بسیار پایینی قرار دارد/ فعالان قرآنی تنها ۵ درصد از جمعیت استان را در برمی‌گیرند

استاندار قزوین گفت: متاسفانه در حال حاضر حتی ۵ درصد از جمعیت استان نیز زیرپوشش فعالیت‌های قرآنی قرار ندارند و از نظر سواد قرآنی در سطح بسیار پایینی قرار داریم.

سواد قرآنی استان در سطح بسیار پایینی قرار دارد/ فعالان قرآنی تنها ۵ درصد از جمعیت استان را در برمی‌گیرند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتي، رئيس ستاد اقامه نماز كشور ظهر امروز در ارتباط تلفني در جلسه تجليل از حافظان و قاريان قرآن كريم كه در استانداري قزوين برگزار شد، بيان كرد: قرآن دارای اعجازی است که به فرمایش امام علی(ع) دست بشر به عمق اسرار آن نمی‎رسد.
وی افزود: قرآن كريم دارای نكات بسياري است و هر آیه مفاهیم تازه و مهمی را در ذهن ایجاد می‌کند بنابراین ارتباط خود را با قرآن محکم کنید و با آن انس گیرید.
قرائتی خطاب به دانش‌آموزان قاري و حافظ قرآن كريم خاطر نشان كرد: فقط به حفظ و قرائت قرآن بسنده نکنید بلکه از آن عبور کنید چرا که آیات قرآن نشانه هستند باید ارتباطی دائمی و عمیق با قرآن برقرار کرد تا قرآنی شد و قرآن را از محجوریت خارج کرد.
وي با اشاره به اعجار آمار در قرآن ادامه داد: در قرآن كريم اسم تين يكبار و زيتون شش بار آمده است و خارجي‌ها تحقيق كردند كه خوردن شش زيتون و يك انجير آثاري دارد كه خوردن همين‌ها به تعداد بيشتر دارای این اثر نیست.
در ادامه مرتضی روزبه، استاندار قزوین نیز در این مراسم اظهار کرد: در رهگذر عمر انسان هیچ دوره‌ای مثل دوران نوجوانی و جوانی نیست البته همه دوران زندگی انسان دارای اهمیت است اما جوانی فرصت ارزشمندی است.
وی افزود: شما نوجوانان باید دعاگوی کسانی باشید که شما را به این مسیر هدایت کردند لذا این حرکت را استمرار بخشید.
استاندار قزوین خاطرنشان کرد: کسب رتبه در مسابقات نباید شما را وادار کند که نسبت به موقعیت خود قانع باشید بلکه باید دائم طی طریق کنید البته این رتبه‌ها یک ابزار و سکوی پرشی برای شما است و نباید توقف‌گاه شما باشد.
روزبه بیان کرد: همانطور که بوی خوش موجب معطر شدن فضای پرامونی خود می‌شود شما نیز که معطر و مزین به قرآن هستید باید محیط پیرامونی خود را معطر سازید همچنین تلاش کنید تا به جمع دوستان قرآنی خود بیفزایید.
روزبه تصریح کرد: با قرآن عهدی ببندید که هر ساله 10 نفر را بر سر سفره قرآن بیاورید در واقع شما هادی و راهنمایش برای حضور در این مسیر باشید.
استاندار قزوین ادامه داد: چهره های قرآنی باید شاخص باشند و در هر جمعی که حاضر می‌شوند حضور چشمگیر و تاثیرگذاری بر اطرافیانشان داشته باشند.
این مسئول عنوان کرد: شخصیت‌های زیادی داریم که اواخر عمرشان احساس پشیمانی به آن‌ها دست داده است و در آخرین سال‌های عمر خود به قرآن رجوع کرده و به این نتیجه رسیدند که گمشده آن‌ها در قرآن کریم بوده است از این رو این خاطرات بزرگان باید چراغ راه ما باشند.
وی بیان کرد: باید همه امور را با محوریت قرآن شروع کنیم تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم ضمن اینکه عامل به قرآن باشیم و آنچه را که می‌خوانیم به آن عمل کنیم.
روزبه اضافه کرد: برنامه تلاوت نور که در مساجد استان برگزار می‌شود اقدام ارزشمندی است اما نباید به آن اکتفا کرد بلکه باید آن را به کار مهم‌تر پیوند بزنیم.
استاندار قزوین افزود: برنامه ریزی شود تا تلاوت یک جزء قرآن هر هفته در یکی از مساجد استان با شکوه خاص و با حضور قاریان مطرح برگزار شود و این حرکت در طول سال تداوم داشته باشد و در نهایت فینال تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع را باید به شهرستان‌ها نیز تسری دارد تا شکوه و عظمت کار که برگرفته از قرآن است در همه شهرهای استان ساری و جاری شود.
استاندار قزوین عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر حتی 5 درصد از جمعیت استان نیز زیرپوشش فعالیت‌های قرآنی قرار ندارند و از نظر سواد قرآنی در سطح بسیار پایینی قرار داریم.
وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران راه طی نشده زیادی دارد بنابراین باید تلاش کنیم تا با اجرای برنامه‌های مناسب و استعدادیابی در زمینه فعالیت‌های قرآنی در راستای رفع این مشکل حرکت کنیم.
این مسئول در پایان با اشاره به اهمیت توجه به مساجد گفت: چهره‌های قرآنی باید اعضای فعال مساجد محل خود باشند و در صف اول نماز جماعت حضور یابند.
انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان