۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چرا اثر نگاه به عکس زن بی حجاب از نگاه به یک فیلم زن غیر مسلمان بیشتر است؟
کد خبر: ۸۱۶۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پاسخ به شبهه اخلاقی؛

چرا اثر نگاه به عکس زن بی حجاب از نگاه به یک فیلم زن غیر مسلمان بیشتر است؟

چرا مي گويند زن مسلمان بايد پوشيده باشد زن غيرمسلمان نه؛ كه اگر گناه است پس چطور ديدن زني غير مسلمان گناه ندارد براي مرد مسلمان! نگوييد كه اين خطا تنها در مورد زن مسلمان اتفاق مي افتند.

چرا اثر نگاه به عکس زن بی حجاب از نگاه به یک فیلم زن غیر مسلمان بیشتر است؟
صبح قزوین، چرا عكس بدون حجاب يك زن مسلمان مي تواند تشويش در يك مرد مسلمان ايجاد كند ولي ديدن فيلم سينمايي از يك زن غيرمسلمان چنين تشويشي ايجاد نمي كند؟ چرا مي گويند زن مسلمان بايد پوشيده باشد زن غيرمسلمان نه؛ كه اگر گناه است پس چطور ديدن زني غير مسلمان گناه ندارد براي مرد مسلمان! نگوييد كه اين خطا تنها در مورد زن مسلمان اتفاق مي افتند.
منظورم دقيقا اين است كه چطور ديدن زني غير مسلمان بي حجاب گناه نيست ولي ديدن عكس زني مسلمان بي حجاب گناه است؟ خواهش مي كنم طوري جواب دهيد كه قانع شوم چرا كه جواب اين سوال را از هيچ جا پيدا نكردم! به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام ناصرخانلو کارشناس مسائل شرعی دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، در پاسخ به این شبهه اظهار داشت: سئوال از چند قسمت تشکیل شده است که ضمن تفکیک، به جواب آن می پردازیم: (1)چرا زن مسلمان باید پوشیده باشد ولی زن غیرمسلمان نه؟ همه انسان ها چه مؤمن و غيرمؤمن و چه مسلمان و کافر در احکام الهي مشترک هستند و همگي نسبت به آن مکلف می باشند.
يعني کافران و کساني که دين الهي و احکام خداوند را نپذيرفته اند در قيامت به دليل تک تک احکامي که بر آن واجب بوده و آن را ترک کرده اند و يا بر آنها حرام بوده و مرتکب شده اند،‌مجازات و کيفر خواهند شد.
اما چرا در آيات شريفه مخاطب مؤمنان و مؤمنات هستند، پاسخ اين است که نمونه هايي از اين قبيل در قرآن کريم فراوان است؛ مثلا سوره مبارکه بقره چنين آغاز مي شود: « بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدًى لِلْمُتَّقينَ» در اين آيه اين پرسش مطرح است که مگر قرآن کتاب هدايت جهاني براي همه مردم نيست، پس چرا در اين آيه تنها به عنوان هدايتگر اهل تقوا و پرهيزگاران شمرده شده است؟ پاسخ اين است که تا مرحله اي از تقوا در وجود انسان نباشد(مرحله تسليم در مقابل حق و پذيرش آن هر چند هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان از هدايت کتاب هاي آسماني و دعوت انبياء بهره بگيرد.
سرزمين وجود انسان تا از لجاجت، عناد، تعصب و کفر پاک نگردد، بذر هدايت را نمي پذيرد زمين شوره زار هرگز سنبل بر نياورد، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد، بلکه بايد زمين آماده باشد تا از قطرات زنده کننده باران بهره گيرد.
به تعبير ديگر: علاوه بر «فاعليت فاعل»، «قابليت قابل» نيز شرط است،‌ هم در هدايت تکويني و هم در هدايت تشريعي و به همين دليل خداوند مي فرمايد: « قرآن هادي، و راهنماي متقيان است.
در آيه مورد بحث نيز پاسخ همين است؛ يعني اين اهل ايمان هستند که خطابات و دستورهاي الهي را با گوش جان مي شنوند و با دل و روح خود به آن عمل مي کنند و تسليم اوامر و فرامين الهي هستند.
پس معناي خطاب به اهل ايمان در اين گونه آيات، اختصاص داشتن دستور حکم الهي به اين خطاب قرار گرفته اند و گرنه رعايت حجاب بر همه زنان لازم و واجب است و اگر زني کافر و غير مؤمن باشد و به اين حکم الهي وقعي ننهد و عمل نکند بدون شک مشمول مجازات و کيفر الهي قرار خواهد گرفت.
نگاه بدون  شهوت جنسی به بدن عریان و یا نیمه عریان زن نامحرم چه مسلمان و چه غیر مسلمان حرام است وی در ادامه مورد دوم را حکم نگاه به زن مسلمان و غیر مسلمان دانست و اذعان داشت: لازم است حکم چند مسئله در این بخش روشن شود.
الف) نگاه شهوت آلود یا حتی نگاهی که احتمال بدهیم باعث طغیان شهوت و مفسده جنسی باشد به هر زن یا مرد، مسلمان یا غیر مسلمان، کودک یا بزرگ، محرم یا نامحرم ، با پوشش یا بدون پوشش مطلقا حرام است.
ب)نگاه بدون ریبه و شهوت جنسی به بدن عریان و یا نیمه عریان زن نامحرم چه مسلمان و چه غیر مسلمان حرام است.
وحکمت آن هم بر می گردد به همان مفسده جنسی که غالبا با نگاه به بدن عریان و نیمه عریان زن ایجاد می شود، پس از این جهت فرقی بین زن مسلمان وغیر مسلمان وجود ندارد.
ج)نگاه بدون ریبه و شهوت جنسی به مواضعی از بدن زنان غیر مسلمان که غالبا نمی پوشانند در صورتی که مستلزم مفسده جنسی نباشد اشکالی ندارد.
آنچه در حكم فقهي در مورد مواضعي كه معمولا زنان غیر مسلمان نمي پوشانند آمده است؛ مقصود موهاي جلو سر و قسمتي از گردن و يا بالاي مچ دست آنهاست؛ نه آن كه جايز باشد به بدن نيمه عريان آنها نگاه كرد.
حجاب مانعی است برای جلوگیری از طغیان شهوت یا تجاوز به شخص یا شخصیت زن د) نگاه به زن نامحرم مسلمان یک محدودیت بیشتری نسبت به زن غیر مسلمان دارد و غیر از صورت و دو دست تا مچ اجازه نگاه برای مرد نامحرم وجود ندارد و حکمت آن بر می گردد به حرمت و احترامی که شخصیت زن مسلمان نزد خداوند ودر جامعه اسلامی دارد.
بایستی گوهر وجود او از نگاه نامحرم که ممکن است زمینه طغیان شهوت یا تجاوز به شخص یا شخصیت او با شد حفظ گردد.
توضیح آن که همانطور که ما مسلمانان به ناموس خود حساس هستیم و غیرت اسلامی وفطری ما باعث می شود هر مانعی را که احتمال می دهیم سبب تعرض به نوامیس ما باشد برطرف کنیم؛ خداوند که خالق ماست نسبت به مخلوقین و خصوصا مسلمانان و زنان ایشان غیرت بیشتری دارد (ان الله غیور علی العباد) لذا برای حفظ حرمت و شخصیت زن از یک سو و از بین بردن زمینه های سوءاستفاده و گناه از سوی دیگر نگاه به غیر وجه وکفین زن مسلمان نامحرم را حرام نموده است.
حجت الاسلام ناصرخانلودر پایان به فلسفه وحکمت دیگری که می توان برای این حکم با استفاده از روایات ذکر نمود و ادامه داد:  مورد آخر این است که چون زنان غیرمسلمان نسبت به حجاب وپوشش اهمیت نداده وبی مبالات اند، اگر مرد مسلمان درنگاه کردن به این ها همان تکلیف رامی داشت که نسبت به زنان مسلمان دارند، بدون شک درمشقت شدیدی گرفتار می شدند ولذا شارع مقدس به خاطرسهولت در امر معاشرت و سهل گیری در روابط اجتماعی چنین تفاوت را قائل شده است.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان