۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مد لباس باید بر اساس شاخصه های اسلامی باشد
کد خبر: ۸۱۳۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر کل بانوان و امور خانواده استان قزوین؛

مد لباس باید بر اساس شاخصه های اسلامی باشد

سیدی: یک زن ایرانی اسلامی می تواند یک نسل اسلامی را تربیت کند، مد ما باید صحیح و بر اساس شاخصه های اسلامی باشد.

مد لباس باید بر اساس شاخصه های اسلامی باشد

به گزارش صبح قزوین، سیدی، مدیر کل بانوان وامور خانواده استان در این مراسم اظهارداشت: طراحی مد لباس اسلامی- ایرانی حاصل یک اقدام چند ماهه و خلا موجود دراین زمینه در سطح استان است؛ همچنین با توجه به اینکه خانم ها با لباس هایی روبرو می شدند که شاخصه های یک خانم ایرانی را نداشت در راستای حل این مشکل، کمیته ای با حضور خیاطان و طراحان استان قزوین تشکیل شد.

سیدی با بیان اینکه استان قزوین از بیش از500 هزار جمعیت خانم برخوردار می باشد افزود: به منظور فرهنگ سازی سلیقه اسلامی-ایرانی  به جای سلیقه های اروپایی، طی فراخوانی و با حضور آقای شفیعی ها و همکارانش با تعدادی خیاطان و طراحان نشستی را برگزار کردیم و خواستار یک طراحی تخصصی در این زمینه شدیم.

 وی ادامه داد: به دعوت یکی از اعضای انجمن طراحان کشور ارشاد، کارگاه کشف حجاب در 17 دی ماه سال گذشته تشکیل شد وطی نشست وجلسات مشورتی دیگر،  فاز تکمیلی آن مصادف با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) آغاز گشت و اکنون شاهد ماحصل آن می باشیم.

سیدی یادآور شد: این همایش  به چند منظور تشکیل شد از جمله اینکه هر لباسی که برای ما در نظر می گیرند نپوشیم؛ طبق قانون عرضه و تقاضا با وجود افزایش متقاضی  ولی تقاضای ما باید بر اساس هویت اسلامی باشد.

مدیر کل بانوان و امور خانواده استان قزوین هدف دیگر تشکیل این همایش را  انعکاس نظرات مدیران آموزشگاههای خیاطی، فنی و حرفه ای مدارس و خیاطانی که رسمی و غیر رسمی هستند و همه کسانی که  مشارکت دارند عنوان کرد و گفت: در این زمینه لازم است تمام مدیران، میزان رشد و نواقص ما را بیان کنند و برای بهتر شدن این اقدامات ارائه دهند.

سیدی با تاکید بر اینکه اکنون جامعه ی ما درگیر موضوع بد حجابی است افزود: ما در تجلی این پوشش دچار تسامح شده ایم؛ حتی در دانشگاهها هم در زمان بیداری اسلامی یادمان باشد یک زن ایرانی اسلامی می تواند یک نسل اسلامی را تربیت کند، مد ما باید صحیح و بر اساس شاخصه های اسلامی باشد.

 در ادامه مراسم، خانم موسس پژوهشگر عرصه مد و لباس در زمینه ی پوشاک و زیور آلات لباس های تاریخی- سنتی در طی دوران اسلامی نیز اظهار داشت: از سال 64 پیرامون لباسهای سنتی که در استان قزوین و حومه است تحقیق کردم و  به هر اداره ای که مراجعه می کردم شنیده می شد که قزوین لباس سنتی ندارد و لباس روستاییان تبدیل به لباسهای شهری شده است.

موسس اضافه کرد: به همین دلیل به روستاهای دور افتاده رفتم و استاد راهنمای من دکتر جلیل ضیاءپور بودند که موجب شد پایان نامه ی من 6 سال طول بکشد و 200 روستا مورد تحقیق قرار گرفت.

وی یادآور شد: سابقه ی تاریخی قزوین از اعتبار زیادی برخوردار است و در دوره ی صفویه به عنوان پاییتخت انتخاب شد و عده ای ترک، لر و سایر مهاجرین هر کدام فرهنگ خاص خودشان را به قزوین آوردند که بر روی پوشش ما تاثیر گذار بوده و پوشاک قزوین نشان می دهد که تابع اعیان و اشراف بوده است.

موسس با تاکید بر اینکه باید از لباسهای سنتی ایده بگیریم و از هویت خود آگاه شویم افزود: لباسهای سنتی نشان دهنده ی هویت ماست پس باید رشته ی طراحی و لباس در جامعه شناخته شود تا راهگشا ی ما باشد و پس از آن موسیقی بانوان قزوین که به گروه طرز  و به عنوان تمبور بود اجرا شد.

پاک بین، رئیس انجمن طراحان کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا  نیز در ادامه  در خصوص جایگاه لباس در کشور و اینکه نقش انجمن طراحان به چه شکل می باشد توضیحاتی ارائه نمود.

پاک بین توصیف کرد: نقوش سنتی، جلوه گاه هنر هر ملتی است که تعالیم فرهنگی را در خود جای داده، نقوش سنتی در تاریخ لباس جزء ستون های لباس بوده و بیان کننده ی هویت ایرانی می باشد بنا بر این پدید آمدن پوشاک، تصادفی نبوده و آینه  تمام نمای تاریخ زندگی بشر است.

وی تفاوت طبقاتی را در تفاوت نوع پوشش در زنان و مردان دانست و افزود: علاوه بر این جنگ و بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم تاثیر گذار بوده و تغییراتی را در لباس به وجود آورده و از دیگر عوامل زیبایی نقش بر روی لباس است .

پاک بین ادامه داد:  طراحان لباس باید بتوانند جایگاه و کاربردهای مختلف آنرا در بخش لباس بررسی کنند و از این پدیده در زمینه های مختلف هنری استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: هر طراح لباس می تواند ابداع کننده ی خلق اثری در زمان خود باشد و تاثیر بسزایی در جامعه ی ایرانی- اسلامی خود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در پایان مراسم، پاک بین از دکتر سیدی و دیگر افرادی که در این زمینه یاری کردند و باعث این حرکت نو در استان قزوین شدند تشکر نمود همچنین به طراحان و دوزندگانی که در نمایشگاهآثار ارائه کردند جوایزی اهداء شد.

خاطرنشان می شود؛ حصاری معاونت سازمان میراث فرهنگی استان و آقای سیدی، رئیس شورای صنف در استان نیز حضور داشتند.

گفتنی است؛ برگزیدگان این همایش در زمینه ی طراحی دوخت به ترتیب نگار جباری، سمیه رجبی و زری حب آزاده بودند.

 و در زمینه ی دوخت  نیز به ترتیب معصومه فلاح، صدیقه علی جانی و صفیه داماد انتخاب شدند.

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه طراحی مد لباس اسلامی- ایرانی از 24 الی 30 تیر ماه جاری و از ساعت 13- 9 و 20- 17 در نگارخانه فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) در معرض دید علاقمندان می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان