۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین حفظ و تثبیت کرامت کشور و نظام را اولین و آخرین دستاورد تفاهم هسته‌ای می‌دانیم/ دولت به دنبال ثبات نرخ ارز است
کد خبر: ۷۹۹۷۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

حفظ و تثبیت کرامت کشور و نظام را اولین و آخرین دستاورد تفاهم هسته‌ای می‌دانیم/ دولت به دنبال ثبات نرخ ارز است

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به تلاش ناکام غرب برای به زانو درآوردن ملت ایران، گفت: حفظ و تثبیت کرامت کشور و نظام را اولین و آخرین دستاورد تفاهم هسته‌ای می‌دانیم.

حفظ و تثبیت کرامت کشور و نظام را اولین و آخرین دستاورد تفاهم هسته‌ای می‌دانیم/ دولت به دنبال ثبات نرخ ارز است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری صبح قزوین ، حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عصر امروز که در موسسه تحقیقاتی عصر انقلاب برگزار شد گفت: ما از دانشگاه چیزهای بسیار مهمی یاد می‌گیریم و رشد و تعالی انسان در گرو بارور شدن حوزه‌های متعدد دانش در حوزه علوم انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی شرکت داشتیم و همین طور نماینده حوزه علمی کشور در مذاکرات بودیم.

وی در ادامه با اشاره به نظرسنجی که از اساتید دانشگاه و دانشگاهیان در رابطه با مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته گفت: این نظرسنجی نشان می‌دهد دانشگاه می‌تواند یک مکان مهم برای تصمیم‌گیری‌های کشور باشد.

بعیدی‌نژاد افزود: طرف مقابل ما در مذاکرات هسته‌ای احساس می‌کرد ما برای پایان دادن به تهدیدها وارد مذاکرات شده‌ایم و این یکی از بزرگترین موانع ما در مذاکرات بود و ما بدون گذشتن از این مانع نمی‌توانستیم موفق شویم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: طرف مقابل ما احساس می‌کرد ایران دارای مشکلات فراوان اقتصادی است و شاید به خاطر این مسئله بود که آن‌ها برای مدتی طولانی حاضر نبودند انعطاف‌های لازم را در برخی از عرصه‌ها داشته باشند.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: تمهیدهایی که در مذاکرات صورت گرفت به خاطر این بود که طرف مقابل آمادگی کامل را برای به رسمیت شناختن اصول و سیاست‌های اصلی کشور ما را نداشت و احساس می‌‌کرد ایران به خاطر لغو تحریم‌ها نرمش‌هایی را در حوزه‌های مختلف خواهد داشت.

وی ادامه داد: آمریکا تمام تلاش خود را می‌کرد تا در شرایطی که امروز قرار دارد قرار نگیرد. امروز ما شاهد اتفاقاتی که بین کنگره و دولت آمریکا رخ می‌دهد هستیم. همچنین برای اولین بار است که جامعه آمریکا دچار قطبی شدن می‌شود. همچنین شاهد مشکلاتی که بین آمریکا و اسرائیل در رابطه با مذاکرات هسته‌ای رخ داده نیز هستیم.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مباحث ما مسئله به رسمیت شناخته شدن حقوق علمی و صنعتی برای کشور بود و خیلی طول کشید تا ما به طرف مقابل تفهیم کنیم اگر ملت نتواند به این حقوق خود دست پیدا کند امکان حصول توافق وجود ندارد.

وی تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که می‌توانیم با قدرت بگوییم کشور ما بعد از یک مقاومت و پایداری طولانی موفق شده به تمام حقوق هسته‌ای خودش دست پیدا کند و می‌تواند تضمین دهد که این حقوق را به اجرا بگذارد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: همواره در تبادلاتی که ما داشتیم طرف مقابل می‌گفت لازم نیست هر کشوری تمام حقوق خودش را به کار گیرد و شاید ناچار باشد برخی از حقوق خودش را نادیده بگیرد. آن‌ها صراحتا به ما اعلام می‌کردند که موضع اصلی 1+5 بخصوص کشورهای غربی این است که برخی از کشورها نباید به دنبال غنی‌سازی بروند.

وی افزود: ایران در گذشته بسیار تلاش کرد که به حوزه غنی سازی وارد شود ولی آمریکا به شاه هم که متحد خودشان بود چنین اجازه‌ای ندادند. امروز نیز به کشوری مانند کره جنوبی اجازه نمی‌دهند که وارد حوزه غنی سازی شود.

بعیدی‌نژاد اضافه کرد: طرف مقابل در مذاکرات می‌گفت اگر ما بپذیریم ایران وارد حوزه غنی‌سازی شود حتما متحدان ما نیز این خواسته را خواهند داد که وارد این حوزه شوند.

وی ادامه داد: اینکه ما می‌توانیم در برابر 6 کشور بزرگ از غنی‌سازی صحبت کنیم به خاطر پشتوانه علمی کشور ماست و اینکه دانشمندان ما توانستند به این حوزه وارد شوند و از آن نتیجه بگیرند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: ایران دارای یک تمدن کهن است و به قول غربی‌ها ایران تست تاریخ را گذرانده است. ایران چندین سال در برابر تحولات تاریخ ایستادگی کرده است و این بحث مسئله قابل فهم برای غربی‌ها است.

بعیدی‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در رابطه با علم آموزی ایرانیان گفت: ایرانی‌ها از ابتدا عاشق علم بودند و همواره از طلایه‌داران و پیشروان علم در دنیا هستند. امروز هم جوانان ما می‌توانند در یکی از پیچیده‌ترین حوزه‌ها وارد شوند و افتخارآفرینی کنند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: دنیا امروز پذیرفته که در یک فرض محال تمام صنعت هسته‌ای ایران را از بین ببرد موفق نخواهد شد زیرا این صنعت در ایران بومی شده و روز به روز بیشتر توسعه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: علی‌رغم تشویش‌هایی که برخی‌ها ممکن است مطرح کنند تمام حقوق پژوهشی کشور در تفاهمی که صورت گرفته به رسمیت شناخته شده و ما می‌توانیم به تمام برنامه‌های تحقیق و توسعه خودمان در صنعت هسته‌ای ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌های مهمی که بسیار مجهول واقع شده و اتفاقا عرصه تقابل و رویارویی علمی ایران است موضوع طراحی رآکتور اراک است. همان طور که می‌دانید این رآکتور در گذشته ایجاد شده و در حال تکمیل است و ماهیت این رآکتور نیز آب سنگین است و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند.

وی گفت: به خاطر اینکه پلوتونیوم می‌تواند در سلاح هسته‌ای مورد استفاه قرار گیرد کشورهای هسته‌ای به شدت در رابطه با رآکتور اراک حساس هستند بنابراین از روز اولی که وارد مذاکرات شدیم می گفتند که ماهیت آب سنگین اراک باید به آب سبک تغییر پیدا کند و در روزهای آخر مذاکرات بود که غرب پذیرفت ماهیت آب سنگینی اراک حفظ شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: در مقابل اصراری که غرب داشت برای اینکه رآکتور آب سنگین اراک ماهیت خود را تغییر دهد دانشمندان ما طرحی دادند که با آن رآکتور اراک می توانست ضمن حفظ ماهیت آب سنگینی خودش مقدار پلوتونیوم را پایین بیاورد تا نگرانی غرب را کاهش دهد .

بعیدی نژاد افزود: با تمام افتخار می‌گویم که در برابر بسیج علمی که آمریکا انجام داد دانشمندان صبح قزوین توانستند این طرح را ارائه کنند و حتی عالی‌ترین متخصصان آمریکا و غرب نیز باورشان نمی‌شد که این طرح درست باشد ولی در آخر اذعان کردند که طرحی که ایران داده قابل دفاع است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ و تثبیت کرامت کشور و نظام را اولین و آخرین دستاورد تفاهم هسته‌ای می‌دانیم. کشورهایی که در طول مدت‌ها تلاش کردند ایران را به زانو درآورند بالاخره مجبور شدند در مقابل ایران زانو بزنند و این به خاطر پایداری و توجه حضرت حق به ملت است.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: خیلی از ابعاد تحریم‌ها برای ما در مذاکرات مشخص شد خود آن‌ها می‌گفتند نظامی را برای تحریم ایران تعریف کردیم که برای اولین بار است در دنیا اعمال می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات بانکی در دوره تحریم‌ها افزود: تحریم‌ها به خاطر این بود که زیرساخت‌های اقتصادی، مالی و بانکی ایران را مورد هجمه قرار دهد به همین خاطر آن‌ها روی تحریم‌های بانکی دست گذاشتند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: ما در گذشته روزی 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم. آن‌ها از مسیری وارد شدند تا درآمدهای ایران را مورد هدف قرار دهند. یکی از مسئولان آمریکایی می‌گفت ما با تمام کشورهای خریدار نفت ایران مذاکره کردیم و یکی یکی آن‌ها را از حوزه خریداران نفت ایران خارج کردیم.

بعیدی‌نژاد با اشاره به مشکلاتی که در بحث فروش نفت وجود داشت افزود: 3 طرح در سنای آمریکا وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال چه اهدافی بودند. آن‌ها می‌خواستند دارایی‌های ایران را روز به روز محدود کنند و صادرات نفت ایران را به سفر برسانند و بعد از آن تصمیم داشتند کشورهای را در شرایطی قرار دهند که برای صادرات و واردات بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند. جهت‌گیری آن‌ها این بود که ایران را از لحاظ اقتصادی فلج کنند تا به خیال خام خود با این روش باعث تغییرات در ایران شوند.

وی گفت: طرف مقابل به خاطر بزرگی ملت ایران چنین تصمیمی را گرفت زیرا دیدند ایران با وجود همه فشارها روز به روز مقتدرتر شده است.

بعیدی‌نژاد افزود: این یک تفاهمی است که از منظر یک کشور مقتدر و قدرتمند و کشوری که توان هسته‌ای خود را نه تنها حفظ می‌کند بلکه ادامه می‌دهد صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: این تفاهم اجازه خواهد داد زیرساخت‌های هسته‌ای ایران تقویت و تثبیت شود و بعد از چند سال ایران وارد حوزه غنی‌سازی خواهد شد و به حوزه تولید سوخت هسته‌ای وارد می‌شود.

وی در ادامه گفت: تفاهمی که صورت گرفته را نباید پایان تلقی کرد زیرا ابعاد دیگری از آن مورد بحث خواهد بود و به هم‌اندیشی‌های بیش‌تری در خصوص آثار و عواقب آن نیازمندیم.

بعیدی‌نژاد گفت: ما از دانشگاه یک توسعه متوازن در کشور را یاد می‌گیریم. نمی‌توان فقط به پیشرفت و توسعه در یک زمینه خاص محدود شد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث شد کشور تصمیم به وارد شدن به مذاکرات بگیرد این بود که کشور ما در مسیر رشد و توسعه خود نقطه عطفی را می‌گذراند و وارد عرصه‌ای شد که به رشد آن کمک می‌کند.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: اختلاف ما با طرف‌های توافق در حوزه عمل بود، همانطور که گفتم طرف مقابل با صراحت می‌گفت موضع اصلی 1+5 به‌خصوص کشورهای غربی این است که کشورهای عضو NPT و غیرNPT نباید وارد حوزه غنی‌سازی شوند.

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: طرف مقابل می خواست ایران از لحاظ اقتصادی فلج شود. این تفاهم باعث شد که ما نه تنها توان هسته‌ای خود را حفظ کنیم بلکه روز به روز آن را گسترش خواهیم داد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: امکان همکاری ایران با کشورهای دیگر بعد از تصویب برجام، وجود دارد. برجام پنج ضمیمه دارد که ضمیمه سوم آن مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران است. این ضمیمه یک متن هفت صفحه‌ای است که تیتر عناوین آن در مورد همکاری‌هایی است که ایران بعد از اجرایی شدن برجام با کشورهای دیگر می‌تواند داشته باشد.

وی گفت: صنعت هسته‌ای با کرامت ما گره خورده بود و این باعث می‌شد در زیرزمین‌ها و انزوا به حیات خود ادامه دهد اما امروز این صنعت رشد خواهد کرد و به صورت رسمی وارد همکاری‌های علمی می‌شود.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه دانشگاه‌ها در رابطه با صنعت هسته‌ای نقش مهمی دارند، تصریح کرد: با توجه به این تفاهم باعث می‌شود ممنوعیت تحصیل دانشجویان در رشته‌های هسته‌ای در کشورهای دیگر کمرنگ و برداشته شود و به طور رسمی می‌توانیم با سایر کشورها وارد همکاری شویم.

به گفته وی ایران به زودی یکی از کشورهای سرآمد حوزه هسته‌ای خواهد بود.

بعیدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوالات معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها پیرامون این سوال که چرا بعد از تفاهم نرخ ارز کاهش پیدا نکرد؟ گفت: دولت در زمینه نرخ ارز به دنبال کاهش آن نبوده و به دنبال ثبات آن است. بسیاری از کارشناسان معتقدند نرخ ارز باید برای فراهم کردن یک پشتوانه موثر برای کار و تولید باید حدود سه هزار تومان باشد.

وی ادامه داد: بعد از تفاهم ژنو قرار شد در شش ماه 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ما آزاد شود. برخی می‌گفتند که دولت با این وجود موضوع نرخ ارز را پایین می‌آورد ولی دولت به دنبال پایین آوردن نرخ ارز نیست.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: البته ممکن است برخی از خدمات ارزان شود، اما محاسبات کارشناسی نشان می‌دهد که برای تقویت بنیه اقتصادی و بازار کار و جلوگیری از بیکاری، باید این نرخ تثبیت شود.

وی گفت: دولت در زمان شروع به کار، ارز مبادله‌ای را به قیمت 2هزار و 450تومان ارائه کرد، الان دلار نزدیک به 2900 تومان است، تلاش دولت این است که این دو نرخ را به هم نزدیک کند. هم‌چنین سعی می‌کند بعد از اجرای برجام و روشن شدن وضعیت اقتصادی ارز را تک نرخی کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیرامون سوالی در مورد علت مذاکره نکردن ایران درباره مسائل منطقه‌ای با آمریکا در زمان مذاکرات هم افزود: ما تجربه خوبی در زمینه کار با آمریکایی‌ها درباره مسائل منطقه‌ای نداریم.

وی ادامه داد: قرار ما بر این بود که مذاکره با 1+5 فقط در مورد مسائل هسته‌ای باشد و ورود به عرصه‌های دیگر، اهداف ما را دچار مشکل می‌کرد. ما از روز اول به تیم مذاکره کننده طرف مقابل اعلام کردیم که وارد مسائل دیگر نمی‌شویم.

بعیدی‌نژاد در رابطه با سوال دیگری ضمن اشاره به حمایت رهبری از مذاکره کنندگان تاکید کرد: مقام معظم رهبری در شجاعت و صلابت شناخته شده هستند به نظر نمی‌رسد برخی‌ها حرفهای خودشان را به ایشان نسبت دهند. رهبر معظم انقلاب کاملا به مسائل کشور اشراف دارند و هر زمانی که نیاز باشد با شجاعت مطالب مورد نیاز را بیان می‌کنند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خاتمه در پاسخ به سوال دیگری گفت: امروز دولت اوباما در شرایط سختی قرار گرفته و اگر نتواند این مسیر را ادامه دهد، دولت آمریکا و حزب دموکرات در بحث انتخابات وارد شرایط پیچیده‌ای خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان