۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین نه پولی می گیرند نه پست و مقامی انتظارشان را می کشد
کد خبر: ۷۹۰۳۰ نویسنده: اعظم میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

سفید پوشان بی مرز؛ جهادگران بی ادعا

نه پولی می گیرند نه پست و مقامی انتظارشان را می کشد

شبیه خیلی از پزشکانی که در مطب‌های شیک با چند منشی شیک‌تر بیماران را ویزیت می‌کنند، نیستند، اینها شبیه خودشان هستند، بی مرز و بی ادعا، نه پولی می‌گیرند و نه پُست و مقامی انتظارشان را می‌کِشد.

نه پولی می گیرند نه پست و مقامی انتظارشان را می کشد
صبح قزوین گزارش می‌دهد؛
نه پولی می‌گیرند نه پست و مقامی انتظارشان را می کشد، بوی خاکی‌ها را می دهند، ساده و صیمیمی با بچه‌های بی غل و غش روستایی حرف می‌زنند، حرف‌هایی که بیشتر شبیه درد دل است.
با روپوش‌های سفید شبیه فرشته‌هایی هستند که قرار است چند روزی مسکن دردهای محرومیت مردم روستایی باشند و شاید تلنگری برای همه ما که ریشه در آب و خاک این سرزمین داریم، سرزمینی که بهای سربلندیش را با خون‌های پاکی داده که شیره جان ایران اسلامی است.
شبیه خیلی از پزشکانی که در مطب‌های شیک با چند منشی شیک‌تر بیماران را ویزیت می‌کنند، نیستند، اینها شبیه خودشان هستند، بی مرز و بی ادعا، شبیه دلچسب‌ترین همراهانی که اگر مسکّن درد جسمت نباشند، درد روحت را برای لحظه‌ای تسکین می‌دهند.
نمک‌گیر برکات اردوهای جهادی شده‌اند
دستانشان با عشق کار می کند، زبانشان حرف‌های دلشان را می‌زند و این فضا برای آن‌ها بوی خدایی را می‌دهد که محبت به دیگران در صراحت کلامش موج می‌زند.
بعضی‌ها اولین باری است که می‌آیند و خیلی‌ها به قول خودشان نمک‌گیر برکات اردوهای جهادی شده‌اند و گاهی دلشان برای این فضا و فعالیت صادقانه تنگ می‌شود.

با نام جهادگران بی مرز و با نیت کمک به همنوعان خود از خانه، زندگی و درآمد میلیونی دست کشیده و در کلاس‌های مدرسه روستا بیماران دورمانده از امکانات را ویزیت می‌کنند.
اینبار در روستای آکوجان از توابع بخش رودبار قزوین اردو زده‌اند و با جان و دل در گرمای طاقت‌فرسای این روزهای تابستان بدون لحظه‌ای تعلل برای خدمت به هموطنانشان تلاش می کنند.
عدم توجه کافی مسئولین، مسافت طولانی، راه‌های صعب العبور و مخاطراتی دیگر سبب شده تا این روستا نیز مانند بسیاری از مناطق دورافتاده استان از امکانات کافی بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی و غیره برخوردار نباشند.
یکی از دندانپزشکانی که پای ثابت شرکت در اردوهای جهادی و به نوعی هماهنگ‌کننده این جریان است، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص خدمات ارائه شده توسط جهادگران بی مرز گفت: خدمات پزشکی، دندانپزشکی، مامایی و پزشکی جزو خدمات ارائه شده در اردوی جهادگران بی مرز است.
ارائه خدمات گسترده پزشکی و دندانپزشکی
وی با بیان اینکه تمام خدمات پزشکی و پیراپزشکی در این اردوها ارائه می‌شود، افزود: در حوزه دندانپزشکی خدمات جرم‌گیری،ترمیم در تمام سطوح، عصب کشی در سطح یک و دو، کشیدن دندان‌ها در تمام سنین ارائه می‌شود.

این جهادگر ادامه داد: بسته به روز،حدود 40 الی 45 نفر دندانپزشک و پزشک در محل حضور دارند که 15 الی 16 نفر از آن‌ها دندانپزشک هستند و به همین تعداد نیز نیروی مشتاق برای ارائه خدمت اعلام آمادگی کرده‌اند.
این عضو فعال در گروه دندانپزشکان با بیان اینکه تمام ابزار و داروهای مورد نیاز پزشکان و دندانپزشکان در اردو موجود است، اظهار کرد:آموزش مباحث بهداشتی به روستائیان،ارائه خدمات پرستاری، دندانپزشکی، بهداشت دهان و دندان و بهداشت محیط از جمله اقدامات انجام شده از سوی گروه جهادگران بی مرز است.
وی تعداد مراجعان به دندانپزشکی را بسیار بالا عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضردر روستای آکوجان فصل فندوق چینی است مراجعه مردم در ساعات بعدازظهر و شب بیشتر است و گروه ما تا ساعت 11 و نیم شب و در برخی موارد به صورت اورژانسی تا پاسی از شب در خدمت اهالی روستا هستند.
این دندانپزشک با بیان اینکه در برخی موارد نیاز است 10 الی 12 دندان بیمار کشیده شود، اضافه کرد: روزانه در حدود 150 الی 200 نفر توسط گروه دندانپزشکان ویزیت می‌شوند و در برخی موارد نیاز است چندین عمل درمانی برای یک بیمار انجام شود.

عضو گروه جهادگران بی مرز ضمن اشاره به کارهای فرهنگی انجام شده توسط این گروه تصریح کرد: آموزش نکات بهداشتی در جمع آوری زباله‌ها، چگونگی نظافت سرویس‌های بهداشتی و حمام، نظارت بر عملکرد نانوایی و سوپرمارکت‌ها و آموزش روش‌های موثردر حفظ بهداشت محیطی در این مکان‌ها و آموزش مهارت‌های اصول بهداشتی از جمله کارهای فرهنگی انجام شده توسط این گروه است.
شاه می‌بخشد، وزیر نمی‌بخشد
وی هدف تمام اعضای گروه را خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: تاکنون 25 دوره از اردوهای جهادی را برنامه‌ریزی کرده‌ام که هر دوره نسبت به دوره قبل از کیفیت، قدرت، تعداد یونیت‌ و انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده است.
این دندانپزشک در خصوص حمایت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: حمایت دانشگاه علوم پزشکی از گروه ما خوب بوده اما در بعضی موارد قضیه شبیه همان ضرب‌المثل مثل قدیمی "شاه می‌بخشد و وزیر نمی‌بخشد"است و کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در این گروه 2 پزشک مهر فعالیت دارند، ادامه داد: وسایل پزشکی که امسال مورد استفاده قرار گرفته از صرفه جویی‌های سال گذشته باقی مانده است و معاونت بهداشت و درمان هنوز کسری‌های ابزار و وسایل مورد نیاز امسال را تامین نکرده است.
این نیروی فعال گروه دندانپزشکی اضافه کرد: مسائل فرهنگی، آموزشی،فضاسازی، ایاب و ذهاب بر عهده بسیج دانشجویی است که به خوبی انجام می شود.

وی در ادامه به دلیل انتخاب نام "جهادگران بی مرز" برای گروه خود اشاره و بیان کرد: بچه های بدون مرز حد و مرزی برای کمک و خدمت‌رسانی به مردم در هیچ جای ایران و حتی در کشورهای دیگر قائل نیستند و فعلا قرار است طی روزهای آینده در خدمت مردم بیشتر روستاهای اطراف آکوجان باشیم.
این دندانپزشک در تاکید صحت تلاش گروه جهادگران بی مرز به خاطره‌ای از سال گذشته اشاره کرد و گفت:سال گذشته در یکی از روستاها تقریبا نصف روز کار را تعطیل کرده بودیم که بعد از حضور در محل خدمت با 900 نفر مراجعه کننده روبرو شدیم که با همت و تلاش بچه‌های گروه همه مراجعان ویزیت شدند.
وضعیت سلامت دندان مردم این روستا تاسف‌بار است
 باقری یکی دیگر از دندانپزشکان گروه جهادگران بی مرز است که در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص وضعیت بهداشت و سلامت دندان‌های مردم روستای آکوجان،‌ گفت: وضعیت آموزشی، بهداشتی و سلامت دندان‌های مردم این روستا واقعا تاسف‌بار است.
وی افزود: در این روستا حتی دندان‌های دائمی بچه‌های 8 ساله هم پوسیدگی دارد و قابل ترمیم نیست و باید کشیده شود.
باقری ادامه داد: وظیفه خود می دانیم در قبال خدماتی که از دولت دریافت کرده‌ایم در حد توان در خدمت مردم محروم باشیم و این اردوهای جهادی می تواند گوشه‌ای از همت و تلاش دوستان را در این منطقه به نمایش بگذارد.

این دندانپزشک با اشاره به تجمع مردم روستا برای معاینه، بیان کرد: ترافیک کاری در این منطقه بالاست و همه گروه تمام تلاش خود را برای ویزیت مراجعه‌کنندگان انجام می دهند.
وی با بیان اینکه برای اولین مرتبه است در این اردوها شرکت می کند، اظهار کرد: با وجود مسافت طولانی روستا از شهر آسفالت این مناطق و برق‌کشی واقعا کارهای مهم و دشواری است که انجام شده اما متاسفانه مردم این روستا از نظر بهداشت و درمان در فقر و محرومیت بسر می برند.
باقری در خصوص هدف خود برای شرکت در اردوهای جهادی گفت: با قصد کمک به مردم محروم وارد این رشته شدم و قصد دارم پس از فارغ التحصیلی در مناطق محروم به هموطنان خدمت کنم.
این جهادگر بی مرز در خاتمه سخنانش با بیان اینکه مردم ایران مستحق بهترین خدمات هستند و از مسئولان می خواهیم که تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی به مردم روستاها داشته باشند، ابراز کرد:عشق به مردم و خدمت رسانی به محرومان عبادتو مدرس خودشناسی و معرفت است.
شور و نشاط مردم گویای همه چیز است


حجت الاسلام درویشوند در قسمت فرهنگی و مذهبی این اردو پاسخگوی سوالات مردم است.
این کارشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، گفت: انجام اینگونه طرح‌هاروحیه نشاط را در بین مردم تعالی می بخشد.
وی افزود: شور و نشاط اهالی روستا و رضایت آنان از حضور جهادگران نشان می دهد که این طرح تاثیر مثبتی بر روحیه مردم داشته و در برهه‌ای از زمان پاسخگوی سوالات ذهنی و نیازهای آن‌ها بوده است.
تحصیل 72 دانش‌آموز در مدارس روستای آکوجان


خانم مختاری بهورز روستای آکوجان در خصوص وضعیت این روستا در حوزه‌های مختلف به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: به غیر از کوچ‌های فصلی برای برداشت محصول، 636 نفر جمعیت ساکن روستای آکوجان هستند.
وی با بیان اینکه درآمد مردم روستا بسیار پایین است، افزود: شغل اکثر مردم روستا کشاورزی است که از همین راه نیز امرارمعاش می کنند.
بهورز روستای آکوجان با بیان اینکه این روستا در میان روستاهای اطراف بیشترین جمعیت راداراست، ادامه داد: 2 مدرسه راهنمایی و ابتدایی در روستای آکوجان وجود دارد که 72 دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند.
مختاری اضافه کرد: روستای آکوجان دارای یک خانه بهداشت و مسجد است که هفته‌ای یک بار پزشک به روستا سر می زند.
وی با اشاره به امکانات خانه بهداشت روستا عنوان کرد: یکسری داروهای اولیه مثل داروهای مانا برای کودکان زیر 5 سال، داروهای عفونت‌های تنفسی، داروهایی برای درمان سرفه‌های خفیف و گلو درددر این مرکز وجود دارد که در مواقع لزوم برای بیماران تجویز می شود.
بهورز روستای آکوجان ادامه داد: بازدید از مغازه‌ها، کنترل مواد غذایی و خدمات کودک سالم نیز جزو خدمات این مرکز است.
مختاری با بیان اینکه بودجه‌ای به این روستا اختصاص داده نمی شود، گفت: در خصوص بهداشت محیط نامه‌نگاری‌هایی انجام شده است اما بودجه‌ای به این روستا تعلق نمی گیرد تا مردم به روستای جدید نقل مکان کنند اما مردم هزینه کافی برای تحویل منازل ساخته شده توسط پیمانکار و تکمیل آن را ندارند.
لزوم توجه بیشتر مسئولین به روستاهای محروم


خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در ادامه این سفر با چند تن از اهالی روستای آکوجان گفتگویی داشته است.
این اهالی به اشاره به وضعیت بهداشت روستا گفتند: از مسئولین استانی تقاضا داریم که به وضعیت بهداشت و آب شرب روستای آکوجان رسیدگی کنند چراکه این وضعیت شرایط معیشتی را برای مردم بسیار سخت کرده است.
آن‌ها افزودند: اهالی روستا هزینه لازم برای تحویل خانه‌های ساخته شده در روستای جدید را ندارند و دولت نیز به علت عدم دسترسی خدمات مناسبی به ما ارائه نمی دهد.
این اهالی با ابراز قدردانی از حضور جهادگران در روستای آکوجان، بیان کردند: چند روزی است که دندانپزشکان و پزشکان به صورت رایگان و با جان و دل مردم روستا را ویزیت می کنند و امیدواریم پس از این مسئولینتوجه بیشتری به اهالی محروم روستای آکوجان داشته باشند.

همه ما باید جهادگر باشیم
در عصر تکنولوژی و پیشرفت، کم کاری، منفعت طلبی و هزاران دلیل عمدی و سهوی دیگر موجب شده تا مردم برخی روستاهای کشور از ساده‌ترین حقوق شهروندی برخوردار نباشند.
شاید نسل ما خاطره‌ای از جهادگران سال‌های دفاع مقدس نداشته باشد اما همه ما می دانیم هیچ قدرتی بالاتر از خواست و اراده مردم در سایه توکل و تلاش در یک اجتماع نیست.
وقتی رضای خدا در اولویت باشد مسیر برای هر کار سخت و به ظاهر ناممکنی باز شده گره از کار بسیاری از مردم گشوده خواهد شد.
حضور مسئولین در این اردوها و لمس مشکلات مردم با گوشت و خون شاید پرونده‌های بسته بسیاری را برای حل مشکلات خاک خورده مردم همین مرز و بوم باز کند.
تاکید مقام معظم رهبری در استمرار این جریان نیز جای بسی تامل دارد.
در خاتمه این گزارش قسمتی از سخنان گوهربار ایشان را یادآور می شویم.

عشق و ايمان، بصيرت و همت؛ اينها ستونهاى اصلى است. عشق و ايمان. انسانى كه ايمان ندارد، محورى براى حركت خود نمي‌تواند تصوير كند. انسانى كه از احساس عاشقانه و عميق قلبى برخوردار نيست، نميتواند اين حركت را ادامه دهد و استمرار بخشد. انسانى كه همت ندارد، به كارهاى كوچك، به فرازهاى محدود اكتفاء مي‌كند؛ چشم به برترين قله‌ها نمي‌دوزد. انسانى كه بصيرت ندارد، راه را عوضى مي‌رود؛ اگر عشق و ايمانى هم در او هست، آن را در راه غلط مصرف مي‌كند، كجراهه مي‌رود. عشق و ايمان، همت و بصيرت؛ اينها را انقلاب به مردم ما و جامعه‌ى ما داد؛ لذا انقلاب شد همان شجره‌ طيبه‌اى كه در قرآن از آن نام برده شده است: “أ لم تر كيف ضرب اللَّه مثلا كلمة طيّبة كشجرة طيّبة “
به امید روزی که انسان محرومی در ایران اسلامی و هیچ کجای جهان وجود نداشته باشد.
انتهای پیام /9003




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان