۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین جشنواره های فرهنگی باید زمینه ساز رشد و شکوفایی استعدادها باشد/توجه بیشتر به جشنواره ها و هنرمندان بومی ضروری است
کد خبر: ۷۸۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سبحانی نژاد در گفتگو با صبح قزوین؛

جشنواره های فرهنگی باید زمینه ساز رشد و شکوفایی استعدادها باشد/توجه بیشتر به جشنواره ها و هنرمندان بومی ضروری است

سبحانی نژاد گفت: جشنواره های برگزار شده به نوعی موازی کاری و بدون تحلیل کارشناسی بوده و هر ساله شاهد کاهش کیفیت سطح جشنواره ها و آثار ارسالی هستیم.

جشنواره های فرهنگی باید زمینه ساز رشد و شکوفایی استعدادها باشد/توجه بیشتر به جشنواره ها و هنرمندان بومی ضروری است

به گزارش صبح قزوین ، با توجه به شرایط جديد فرهنگی كشور و لزوم توجه بیشتر به عرصه هاي ادبي و هنري كه در تعاملات فرهنگي جهاني هم تاثيرگذاري به سزايي يافته اند همچنين نقش ويژه ي مراکز فرهنگی و آموزشی در ارتقای سطح هنر استان ، گفت و گویی با حمید رضا سبحانی نژاد، فیلم نامه نویس  نام آشناي قزويني انجام شد .

سبحانی نژاد در پاسخ به این سوال که "موقعيت قزوین در سطح فرهنگ و هنر کشور را چگونه ارزیابی می کنید ؟" اظهارکرد: قزوین به دلیل پیشینه ی تاریخی و فرهنگی به ویژه در زمینه ی معماري ، موسیقی ، خوشنویسی و هنر تعزیه  جايگاه در خور توجهي دارد و خطه اي تاثیرگذار و درخشان به شمار مي آيد كه از بسياري جهات سينه به سينه ي شهر اصفهان مي سايد .
در زمینه ی فرهنگی و ادبی نیز از حمدلله مستوفی گرفته تا واعظ قزوینی ، عارف و دهخدا و .
.
.
نيز گوهرهاي فراواني به تاريخ ادب و هنر كشور تقديم نموده است .
این فیلمنامه نویس تاکید کرد: آنچه که به عنوان بضاعت و جايگاه امروزي هويت هنري و ادبي شهر قزوين مطرح مي شود به هيچ وجه زيبنده ي تاريخ درخشان اين دارالمومنين اصيل نيست .
در زمينه ي وجود استعدادهای ادبي و هنری ، استان قزوين بسيار پربار و روينده به نظرمي رسد اما بي ترديد وضعیت بهتری را می طلبد .
به نظر من قزوین با توجه به موقعيت جغرافیایی ، قدمت فرهنگي و داشتن استعدادهاي كم نظير ، می تواند به عنوان قطب فرهنگی شاخص در ايران اسلامي بدرخشد .
سبحانی نژاد در خصوص اینکه "چه عواملی در ارتقای جایگاه فرهنگی وهنری قزوین موثر است ؟" بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در سطح کشور، ارتباط ارگانيك دانشگاه با  حوزه ی فرهنگ و هنر است زيرا بين کارشناس هنری و هنرمند تاثيرگذار تفاوت بسیاری ديده مي شود .
اكثر هنرمندان ما تنها با تكيه بر استعداد خويش بدون يادگيري اصول علمي اثر خلق كرده اند و دانشگاهيان رشته هاي هنر نيز غالبا با انگيزه ي رسيدن به موقعيت شغلي مناسب گام برداشته اند ! وی تصریح کرد: در بسياري از مراكز آموزشي ادبي و هنري اسلوب آموزش كاملا غربي است البته شايد در فرم و اصول اوليه بتوان به نمونه هاي خارجي رويكرد نشان داد اما در درونمايه و تفكر موجود در فرآورده ي هنري بايد شناخت عميقي از هويت فرهنگي ، باورهاي اصيل و هنجارهاي اجتماعي جامعه ي ايران اسلامي داشته باشيم .
متاسفانه اكثر آثار هنري ما يا دچار پيچيده گويي و غرب و شرق زدگي شده اند يا اين كه در راه خلق هنر متعالي و آرمان خواه ، اصول درست هنر معاصر ناديده گرفته شده و درگير شعار و دغدغه هاي افراطي تاريخ مصرف دار شده ايم .
البته حتما در عرصه هاي مختلف شاهد آثار درخشان بوده ايم به ويژه در شعر و سينما جريان اصيل هنر ايراني به چشم مي آيد اما بضاعت فرهنگي باورها و گذشته ي ما بسيار بيش از اينهاست .
سبحانی نژاد افزود: گاهی شاهد حضور فیلم بسیار ضعیفی از يك هنرمند ايراني در جشنواره هاي غربي هستیم در حالی که فقط به دلیل استفاده های تبلیغاتی سياسي وارد آن جشنواره شده و این  اتفاق حتما در تاريخ هنر و هويت فرهنگي ما ، جريان ساز و تاثيرگذار نخواهد بود .
من به شدت عقيده دارم كه اعتقادات و باورهاي ديني و سنتهاي اجتماعي ما موضوعات ناب و پيشرويي فراروي هنرمند معاصر ايراني قرار مي دهند اما بايد پذيرفت كه اولين قدم براي هنرمند متعهد شدن يادگيري اصول هنري و تخصص است .
بي ترديد هنر انقلابی بدون پشتوانه ي قوي فكري و مطالعه ي وسيع ، راه به جايي نخواهد برد .
اين حرف يك هنرجوي بسيجي است نه يك هنرآويز واخورده و غربزده ! این فیلمنامه نویس اذعان داشت: هنر، زبان فاخر بین اللمللی است و حلقه ی مفقوده در هنر و ادب کشور این است که یک پروسه ی آموزشی و خلاقانه آن چنان که باید و شاید طی نمی شود .
مثلا عده اي بر اساس استعداد و علاقه براي دوره های فیلمنامه نویسی ثبت نام می کنند ولی حوصله ي مطالعه ندارند و وقت کافی براي خلق اثر قابل قبول و ماندگار صرف نمی کنند البته ضعيف بودن جايگاه اجتماعي هنرمندان به ويژه در شهرستانها و نبودن امكانات مالي و بستر گسترده در جهت درآمدزايي از اين فعاليتهاي فرهنگي ، مانع از حضور مستمر جوانان با استعداد در اين عرصه مي شود .
وی در پاسخ به این سوال که "با توجه به وجود امکانات آموزشی در قزوین مهمترین مشکل از نظر شما چیست ؟" گفت: یکی ديگر از مشکلات هنری ادبي نه تنها در استان ما بلكه در کشور ، سلیقه ای بودن سیستم مدیریت فرهنگی است زيرا حدودا هر ۴ سال مدیريت كلان فرهنگي كشور تغییرکرده و در پی آن خطوط قرمز كم رنگ و پر رنگ ديگري پیش می آید؛ مدیريت جدید نیز برنامه ی خود را جایگزین طرح هاي قبلی می کند .
در نتيجه كمترين مشكل پيش آمده گيجي هنرمند و عدم اعتماد به نفس كافي در جهت خلق اثر است به ويژه در شعر ، داستان ، نمايش و فيلم كه نقش اصليشان تجلي انديشه و انتقاد سازنده است ، اين سردرگمي بيشتر آزار مي دهد .
سبحانی نژاد مشکل دیگر را هدفمند نبودن هزینه كردها در حوزه ي توليد و جشنواره هاي فرهنگي عنوان کرد و افزود: جشنواره هایی که برگزار می شوند موازی هم بوده و کارشناسی شده نیست و شاهد توليد انبوه آثار شبيه به هم در زمینه هاي مورد سفارش اكيد دولت هستیم  كه هر ساله به دلیل اختصاص  زمان ناكافي و جوایز ناچيز ، كيفيت آثار رشد منفي پيدا مي كنند ! وی  خاطرنشان کرد: در استان قزوین حواشي بسياري در روابط و برخوردها بین هنرمندان و مدیران فرهنگی و حتي در بين خود هنرمندان هر عرصه وجود دارد كه موجب كدورت و اختلافات عميق و تاحدودي غير قابل رفع شده و توان خلق اثر و پيشرفت را مي گيرد .
این حواشی در هنر قزوین باعث شده هنرمندی که کمی بهتر است و به چشم آمده ، داوطلبانه و ناگزير به تهران كوچ نمايد .
این فیلمنامه نویس درخصوص  اینکه "چه راهکا ری  را در این زمینه پیش بینی می کنید؟" اظهار داشت: باید  بتوان تعريف درستي از زندگي هنري و جايگاه اجتماعي و توان معيشتي يك هنرمند به دست آورد ، كسي كه بضاعت فكري و خلاقيت هنري ويژه اي دارد و مي تواند در سطح كشور و چه بسا عرصه ي جهاني بدرخشد ، بايد بتواند از طريق هنر خود امرار معاش نمايد تا به طور تمام وقت به كار مطالعه ، تحليل و توليد اثري فاخر بپردازد .
مگر چنين هنرمندي سرمايه ي ملي به حساب نمي آيد كه مجبور است بيشتر وقت خود را در شغلي ديگر هدر دهد ؟! وی افزود: باید به مقوله ي فرهنگ و هنر کاربردی نگاه کنیم به طوري كه به عنوان يك نياز واقعي در سبد کالای خانواده ها قرار گيرد .
به عنوان مثال مردم هزینه های بسیاری را صرف تفرج و تفریح  می نمایند و حتي ترجیح می دهند جهت دودكردن تنباكو به سفره خانه بروند ولی برای خريدن يك کتاب ۲۰ هزار تومان هزينه كردن را لازم نمي دانند در صورتیکه همه معترفند اين سفره خانه ها آثار سویی دارند .
رسيدن به برقراري تعادل در هزينه كردن براي رفع نيازهاي روحي و رفتاري ، بستر سازی فرهنگي خاصي را طلب مي كند .
بي ترديد يكي از زمينه هاي مغفول مانده ي كشور ما در راه اشتغالزايي ، عرصه ي هنر و ادب است .
سبحانی نژاد ادامه داد: برای تلطيف و به آرامش رساندن ناخودآگاه اجتماعی ما ، در کنار مذهب ، هنر نیز بازوي مهم و تاثيرگذاري است .
انسان خداباور كه با مسائل هنري نيز روح خود را صيقل داده ، می تواند آستانه ی صبر و تحمل خود را در بحران هاي فردي و اجتماعی بالا ببرد و از ناهنجاريهاي اجتماعي بكاهد .
فراگيري و گسترش هنر ناب و برگرفته از مباني اخلاق و انسانيت در جامعه ، احساس امنيت و آرامش رواني را تقويت مي كند .
وی در پاسخ به اين سوال كه "آيا سينماي ايران بعد از انقلاب راه درستي را طي كرده ؟" استدلال کرد: حتما توليدات خوبي كه در تاريخ سينماي كشور ماندگار خواهند شد ، توليد شده است .
نمي توان تخصص سينمايي را تنها به سينما محدود كرد ، عرصه ي تلويزيون ، شبكه ي ويدئويي خانگي و فضاي مجازي نيز به سينماگران توانمند محتاجند .
اكنون تهاجم فرهنگی وسيعي جامعه ي ما را تحت تاثير قرار مي دهد چندین سايت و شبكه ي تلويزيوني علیه هنجارهای جامعه ي ايران اسلامي فعالیت می کنند و اکنون چالش اصلی سينماي ما با آنهاست .
از لحاظ مضمونی، در سينماي ما مسائل اجتماعی مخاطب بسیاري جذب نموده و مردم گاه به علت عبور كاذب از خطوط قرمز اجتماعی بعضي فیلم ها را مشاهده می کنند كه اي كاش بتوان موضوعات مهم و فراگير اجتماعي را با مطالعه ي كافي و ريشه يابي مشكلات در فرآيند توليد مناسب قرار داد تا نتيجه كار ، مفيد و قوام دهنده ي روابط خانوادگي باشد .
خاطرنشان می شود؛ این فیلنامه نویس چند قسمت از سریال “تهران پلاک یک “كه به تازگي از شبكه ي تهران پخش شد را نوشته است و يك سريال تاريخي پهلواني با نام " هيبت " به رشته ي تحرير درآورده كه در برنامه ي توليدات سيماي مراكز استانها قرار گرفته است .
سبحاني نژاد علاوه بر فیلمنامه نویسی حرفه ای در زمینه ی شعر و داستان نویسی هم قلم می زند .
مهمترین فعالیت اين نويسنده در فضای فرهنگی هنری استان ، حضور پيگير در اجراي برنامه هاي مرکز هنرهای ادبی عبید قزوین می باشد .

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان