۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کرسی هم اندیشی این بار در غرب!
کد خبر: ۷۷۲۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

وقتی تاریخ وارد میدان می شود:

کرسی هم اندیشی این بار در غرب!

طی اقدامی کم نظیر بزرگترین میزگرد غرب با موضوعیت پوشش با حضور اندیشمندان بزرگ و نامی جهان برگزار شد.

کرسی هم اندیشی این بار در غرب!
به گزارش صبح قزوین، بزرگترین سیاستمداران، نویسنگان، فیلمسازان و بازیگران مطرح جهان نظرات و پیشنهادات خود را درباره مسئله پوشش و حجاب بیان کردند.
این کرسی هم اندیشی در حالی برگزار شد که اروپا و غرب به شدت با مسئله حجاب برخورد روانی و فیزیکی انجام می دهند.
بسیاری از دانشجویان با سوالات بسیار درباره ماهیت و چرایی حجاب دراین برنامه شرکت داشتند به طوری که از همان اوایل شروع این برنامه میهمانان با سوالات بی شمار مواجه شدند و هر کدام با پاسخ های خود در این برنامه شرکت کردند.
برخی از مهمانان این اجتماع بی نظیر عبارت بودند از: آلفرد هیچکاک: فیلمساز، ماهاتما گاندی رهبر انقلابی هند، ویل دورانت: نویسنده ی تاریخ تمدن و تاریخ نگار، چارلی چاپلین:بازیگر، برتراند راسل، ژان ژاک روسو، خانم ساچیکو موراتا از ژاپن، ویکتور هوگو نویسنده فرانسوی، تولستوی فیلسوف روسی   در ابتدای این نشست، ویکتور هوگو نویسنده بینوایان گفت: بردگی در اروپا از بین رفته است، اما بردگی همچنان ادامه دارد و بر زنان تحمیل می شود و نامش فحشاست.
images (3) پیلینت روث در پاسخ به دانشجویی که از عادی شدن برهنگی سوال کرد، اظهار داشت: رواج فرهنگ برهنگی نه تنها آن رابه صورت عادی و یک چیز بی اهمیت در نمی آورد بلکه عطش روحی را افزایش می دهد.
  دانشجوی فلسفه ای درباره ماهیت حیاء پرسید.
پاسخ این دانشجو را تولستوی، فیلسوف روسی داد: مردان جوان به دنبال چشمان پر از حیاء در دختران می گردند و بی‌آنکه بدانند، حس می‌کنند که این خودداری ظریفانه از یک لطافت و رقت عالی خبر می‌دهد.
ویلیام جمیز هم نظر خاصی درباره حیاء دارد: زن با حیا و در نتیجه عزیز بودن و معشوق واقع شدن او برای مرد، پاداش های خود را پس انداز می کند و در نتیجه نیرو و شجاعت مرد را بالا می برد و او را به اقدامات مهم وا می دارد و قوایی را که در زیر سطح آرام حیات ما ذخیره شده است را بیرون می ریزد.

*****

دختری پرسید: آیا حجاب و پوشش مانع آزادی نیست؟! سالی کلاین جواب داد: در حقیقت آنچه به دست آمد آزادی زیاد زنان نبوده، بلکه مشروعیت بخشیدن زیاد بی بند و باری مردان بوده.
در این میان ماهاتما گاندی رهبر انقلاب هند با ابراز ناراحتی از چنین برداشتی تصریح کرد: زن با اینکه به ظاهر در صدد آزادی بر آمد ولی در خطر جدیدی قرار گرفت و آن خطر بازیچه قرار گرفتن و وسلیه هو سرانی های مرد شدن است.
من ترجیح می دهم که نسل انسان نابود شود تا اینکه بماند و با تبدیل باظریف ترین مخلوق الهی به یک وسیله عیاشی و شهوترانی مرد از هر حیوانی پست تر گردد.
images (2) اگر من زن بودم علیه دعوی مرد دائر بر اینکه زن به دنیا آمده تا بازیچه او باشد، سخت عصیان می کردم.
ای زنان اگر آرایش کردن شما به خاطر جلب شهوت مردها است از این کارها خودداری کنید و زیر بار ننگ چنین خفتی نروید.
  نوبت به یک دانشجوی هنر رسید، وی درباره نظر هنر درباره مقوله حجاب پرسید.
برتراند راسل در جواب گفت: « از لحاظ هنر، مایه تاسف است که به آسانی به زنان بتوان دست یافت و خیلی بهتر است که وصال زنان دشوار باشد، بدون آنکه غیرممکن گردد.
»   دختر جوانی با شور و نشاط پرسید: بهترین راه برای جذاب شدن و درعین حال امنیت در جامعه چیست؟ جواب وی را آلفرد هیچکاک فیلمساز مشهور و از بزرگ ترين فيلم سازان كلاسيك داد.
وی گفت: «من معتقدم که زن هم باید مثل فیلمی پرهیجان باشد.
بدین معنی که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود، مرد را به نیروی تخیل و تصور زیادتری وا دارد.
images (1) باید زنان پیوسته برهمین شیوه رفتار کنند.
یعنی کمتر ماهیت خود را معرض نمایش قرار و نشان دهند و بگذارند مرد برای کشف آنها بیشتر به خود زحمت بدهد.
زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و روی بندی که به کار می‌بردند خود به خود جذاب می‌نمودند و همین مساله، جاذبه نیرومندی به آنها می‌داد.
اما به تدریج با تلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان می‌دهند حجاب و پوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود از میان می‌رود و همراه آن از جاذبة جنسی او هم کاسته می‌شود.

*****

مرد جوانی درباره ماهیت پوشش و حجاب پرسید؛ ویل دورانت تاریخ نگار و نویسنده ی تاریخ تمدن گفت: آنچه بجوییم و نیابیم عزیز و گرانبها می‌گردد.
زیبایی به قدرت میل بستگی دارد و میل با اقناع و ارضا، ضعیف و با منع و جلوگیری، قوی می‌گردد.
خودداری از انبساط و امساک در بذل و بخشش، بهترین سلاح برای شکار مردان است.
اگر اعضای نهایی انسان را در معرض عام تشریح می‌کردند، توجه ما به آن جلب می‌شد، ولی رغبت و قصد به ندرت تحریک می‌گردد.
images (4) زنان دریافته اند که دست و دلبازی مایه تحقیر آن هاست؛ زنان بی شرم و حیاء جز در موارد زودگذر برای مردان جذاب نیستند.
عفت، زن را توانا می سازد که با جستجوی بیشتری عاشق خود را، یعنی کسی را که افتخار پدری فرزندان او را خواهد داشت، برگزیند.
  پسر جوانی درباره پرسید: آیا چادر نقش مستقیمی با افراد جامعه دارد و نقش آن در جامعه چیست؟ فرانتس فانون جواب می دهد: هرچادری که دور انداخته می شود، افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع بوده، دربرابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجابی امید های استعمار ده برابر می شود.
دیدن در برخورد با زن محجبه یک طرفه است و طرف مقابل نمی تواند او را ببیند و زنی که دیده نمی شود تسلیم نمی گردد و خود را عرضه نمی کند.
ادوارد یاکوب، جهانگرد و طبیب آلمانی هم در تکمیل جواب این پرسش، اشاره ای به سفر خود به ایران کرد و گفت: در ایران در بازار به زنانی با چادر برمی خورید که به هنگام صحبت کردن، از طرب تکلم آن ها می توان به مقام بلندشان پی برد.
زنان ایرانی در خروج از منزل آزادی بسیاری دارند و علی رغم جدار مستور خود به همه امور و اعمال نفوذ دارند، حتی در کارهای سیاسی در سقوط برخی حکام و وزرا سرنخ را باید از آن ها جست.

*****

دختری پرسید: من متعلق به چه کسی هستم؟ در این هنگام دختر چارلی چاپلین بازیگر بزرگ جهان اجازه خواست تا این سوال را با نامه ای که پدرش برای او نوشته پاسخ دهد.
وی ادامه داد پدرش در نامه ای خطاب به وی چنین نوشته: «برهنگی بیماری عصر ماست و من پیرم.
شاید حرفهای خنده‌آور می‌زنم، اما به گمان من تن عریان تو باید مال کسی باشد که روح عریانش از آن توست!
317045_olaBC6xS دخترم هیچ کس و هیچ چیز دیگر را در این جهان نمی توان یافت که شایسته ی آن باشد که دختری ناخن پای خود را به خاطر آن عریان کند.
  میکروفن به مرد میانسالی رسید.
او خواستار دلایل طلاق و زندگی های از هم پاشیده شد؛ تولستوی، فیلسوف روسی یکی از موارد اهم طلاق را چنین دانست: مسبب ازدیاد طلاق در اروپا، تمئن فاسد و اختلاط جنسی (و نبودن حجاب) است که زن به واسطه معاشرت با مردی که موافق میل توست، از زوج اولی بی میل می گردد و محبت صادقانه که اساس رابطه ی یک زندگی است، در اروپا نادر و کم است.
جان اف کندی (رییس جمهور اسبق آمریکا): نسل جوان اروپایی و آمریکایی هوسبازند و من برای نسل آینده آمریکا بیمناکم.
  دانش آموزی گفت: به نقل از رادیو فرانسه شنیده ام که در ویرجینیای آمریکا طرحی در سال سوم راهنمایی برای جدا کردن دختران از پسران در کلاس درس در دست آزمایش است.
نظر شما دراین باره چیست؟ رئیس انستینتو تعلیم و تربین آلمان در پاسخ تصریح کرد: حضور مجزای دختران و پسران در کلاس های درس مخصوص در دوره ابتدایی می‌تواند در یادگیری آنان تاثیر به سزایی داشته باشد.
در پی تحقیقات اسنتیتو پژوهشی پلانک آلمان میل و رغبت برای یادگیری در کلاس های مختلط رضایت بخش نیست.
قانون منع حجاب در برخی از کشورهای به ظاهر آزاد سوال یک زن محجبه بود.
وی پرسید: چرا حجاب را که جزء دین ماست و از ملزومات می باشد را منع می کنند؟ "جولیانو آماتو" وزیر کشور ایتالیا با آوردن استدلالی جالب، به دفاع از حجاب پرداخت و با منع آن به شدت مخالفت ورزید.
وی طی اظهاراتی به مخالفان حجاب در کشورش، در این باره گفت: «وقتی همه ما می دانیم که حضرت مریم(س)، مادر حضرت عیسی مسیح(ع) حجاب بر سر می کرد، چگونه انتظار دارید من زنان را از سر کردن حجاب منع کنم؟! جولیانو آماتو پس از آوردن این استدلال، با امضای قانونی که به موجب آن استفاده از حجاب در ایتالیا ممنوع خواهد شد، مخالفت ورزید.
  یکی از حضار از عوارض شبیه شدن زنان به مردان پرسید؟ ژان ژاک روسو گفت: شبیه شدن زنان به مردان، باعث تسلط مردان بر آنها می شود.
  یک جوان مسیحی پرسید: آیا حجاب مختص ادیان است؟ جرجی زیدان پاسخ داد: اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضعیت پیش از اسلام و حتی پیش از ظهور و دیانت مسیح معمول بوده و دیانت مسیح هم تغییری در آن نداده و تا اواخر قرون وسطی در اروپا معمول بوده و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است.
  مردی سوال کرد: عشق حقیقی در زندگی چگونه باید باشد؟ ایمانوئل کانت فیلسوف در جواب ابراز داشت: در عشق جنسی، فرد معشوق را تنها به دید یک شی اشتها آور می نگرد.
به محض اینکه معشوق در اختیار قرار گرفته شد و آن رغبت آرام گرفت، دیگر دور انداخته می شود، مثل دور انداختن لیموئی که کاملا مکیده شده یعنی رابطه جنسی به تنهایی و بدون عشق(حقیقی) تحقیر طبیعت انسانی است.
  در انتهای برنامه اتفاق جالبی افتاد.
خانم جوانی با اجازه گرفتن از همه اعلام کرد که به دین اسلام گرویده است.
همین امر باعث ایجاد همهمه در بین حضار شد.
از این رو مسئولین برنامه از وی دعوت کردند تا در جایگاه حاضر شود و به سوالات حضار پاسخ گوید.
خانم ساچیکو موراتا از ژاپن که اهل هوکائیوی ژاپن است درباره دلایل مسلمان شدن خود ابراز داشت: من بعد از خاتمه تحصیلات به دانشکده حقوق دانشگاه چلیا در رشتة حقوق قضایی راه یافتم و مدرک لیسانس خود را دریافت کردم.
بعد از آن، برای تحقیق در زمینة فقه اسلامی به ویژه فقه جعفری به ایران آمدم و در دانشگاه الهیات و معارف اسلامی موفق به اخذ دکترای الهیات نایل شدم.
من در ابتدا بودایی مذهب و همسرم هم مسیحی بود.
  دانشجویی از وی پرسید: به نظر شما حجاب یعنی چه؟ شما محجوبه بودن خانمها را ترجیح می‌دهید یا مکشوفه بودن را؟ خانم ساچیکو مورآتا پاسخ داد: حتما محجوبه بودن را ترجیح می‌دهم و حد معقول پوشش را می‌پسندم، زیرا لطف زن به محجوبه بودن اوست.
اصولاً طبع هر انسانی طالب کشف تنوع‌هاست.
وقتی زنان به شکل امروزی مکشوفه باشند، چیزی برای جلب توجه مرد باقی نمی‌گذارند.
هر چیز با اهمیتی وقتی چندین بار در معرض رویاروی قرار گیرد، اهمیت خود را از دست می‌دهد و این موضوع در تحکیم روابط زناشویی نقش بسیار مهم و موثری دارد.
در مغرب زمین که زن ها قیود را گسسته‌اند و انواع لباسهای کوتاه و زننده می‌پوشند، روابط زناشویی آنان از کمترین استحکامی برخودار نیست.
  در تکمیل جواب این پرسش، جودیت میلر خبرنگار روزنامه نیویورگ تایمز با اشاره به مقاله خود با عنوان: «زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه می‌یابند» گفت: با اشاره به گرایش روز افزون زنان مسلمان به حجاب چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است.
پاسخ آن در ارمغان هاست که اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاورمیانه و به زن و مرد آن تقدیم کرده‌اند.
پوشش(حجاب) برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند براحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف و اکناف کشور به پایتخت سرازیر شده‌اند درامان بمانند.
این لباس یک پیام غیرقابل تردید به اطرافیان می‌فرستد.
حجاب می‌گوید: این زن نجیب است.
با او کار نداشته باشید و به وی اجازه می‌دهد بدون اینکه مورد آزار جنسی قرار گیرد در اتوبوس های شلوغ شهر سوار شود.
  وندی شیلیت نویسنده کتاب« فمینیسم در آمریکا» هم جملات جالبی را در مورد پوشش و عفاف گفت.
وی یادآور شد: بازگشت به پاکدامنی و پوشش در غرب آغاز شده است و سال به سال تقاضا برای پوشش و عفاف بیش تر می شود.
جالب است که برخی از ما از سیگار کشیدن خجالت می کشیم، ولی از لباس های نامناسب دختران خجالت نمی کشیم!

*****

این یک گزارش واقعی اما با سناریویی تخیلی بود، باشد که همه بدانیم حجاب و پوشش فقط در دین اسلام نیست بلکه مورد تاکید همه ادیان و اندیشمندان چه درغرب و چه در شرق است.
این تلنگری کوچک بود برای یک اندیشه بزرگ! انتهای خبر/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان