۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین از درخواست افزایش قیمت خودرو تا گرانی فرش و ارزانی تلفن همراه
کد خبر: ۷۶۸۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

ذره بین اقتصادی؛

از درخواست افزایش قیمت خودرو تا گرانی فرش و ارزانی تلفن همراه

ذره بین اقتصادی: با توجه به اینکه حداکثر مصرف تخم مرغ در ماه‌های عادی ۶۵ هزار تن است که در ماه‌ رمضان معمولا با کاهش نسبی به حدود ۶۰ هزار تن می‌رسد. قاعدتا هیچ مشکلی برای تولید تخم‌مرغ و تامین نیاز مصرف‌کنندگان در ماه مبارک رمضان نباید وجود داشته باشد

از درخواست افزایش قیمت خودرو تا گرانی فرش و ارزانی تلفن همراه

به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا، انجمن خودروسازان ایران از ارائه درخواست خودروسازان به شورای رقابت برای محاسبه تورم سه ماهه ابتدایی سال و افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ خبر داد.

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: اوایل اردیبهشت ماه امسال خودروسازان در جلسات خود با شورای رقابت خواستار تعیین قیمت مناسبی برای خودروهای تولیدی و خروج از زیان شدند.

 وی با بیان اینکه در آن زمان رییس شورای رقابت از خودروسازان خواست فروش خودروهای پرتیراژ را با قیمت‌های توافقی آغاز کنند و پس از آن تورم سه ماهه اول سال در قیمت این خودروها لحاظ خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع و پایان سه ماه ابتدایی سال، دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مکاتبه‌ای با شورای رقابت درخواست افزایش قیمت خودروهای پر تیراژ داخلی با توجه به توافقات صورت گرفته را مطرح کرده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: با قیمت‌های فعلی تولید خودروهای پر تیراژ برای خودروسازان با ضرر و زیان همراه است.
علاوه بر آن زیان 4500 میلیارد تومانی سال گذشته نیز به خودروسازان پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم مکاتبات مختلف با روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و برنامه‌ریزی مجلس برای پرداخت ضرر و زیان خودروسازان براساس تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، این اقدام صورت نگرفته است.

ذره بین اقتصادی: گویا بحث قیمت گذاری و مسائل مربوط به خودرو تمام شدنی نیست! به هر حال به نظر می رسد بهتر است ساز و کار و قوانین روشنی در این خصوص به وجود آید که هم خودروسازان و هم خریداران خودرو بیشترین رضایت را داشته و متضرر نشوند.

«نماد» و «انتقال سه وجهی» اولویت اصلی امسال بانک مرکزی!

به گزارش فارس، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به اجرای دو طرح «نماد» و انتقال سه‌وجهی پول گفت: اولویت اصلی این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک اتمام و تکمیل این دو طرح در سال جاری است.

ناصر حکیمی با اشاره به چند طرح در دست اجرای بانک مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات، اظهار داشت: با توجه به اینکه این طرح‌ها هنوز تکمیل نشده، هدف ما در سال جاری تکمیل آنها در سال 92 است و به همین دلیل طرح جدیدی در دستور کار نداریم.

وی افزود: یکی از این طرح‌ها طرح انتقال سه‌وجهی و دیگری طرح «نماد» است که با توجه به حجم بالای پروژه‌‌های در حال اجرا در بانک‌ها و بانک مرکزی، به ثمر رساندن این دو طرح از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: طرح «نماد» و «انتقال سه‌وجهی» از سال گذشته مصوب و ابلاغ شده است و سعی می‌کنیم تا پایان سال این دو پروژه به به اتمام برسانیم.

وی در با بیان اینکه «نماد» مخفف نظام مدیریت امضای دیجیتال است، گفت: در این طرح سه هدف ایجاد و تکمیل پایگاه داده جامع متمرکز مشتریان، ایجاد بستر مشترک و زیرساختی برای امنیت بانکداری مجازی و ایجاد هویت دیجیتالی برای مشتریان بانکی دنبال می‌شود.

ذره بین اقتصادی: بر اساس طرح انتقال سه‌وجهی پول از به وسیله تمامی خودپردازهای بانک‌‌ها امکان‌پذیر خواهد بود که البته سیستم آن در اغلب بانک‌ها فراهم شده است.

***

عرضه مستقیم تخم‌مرغ 7400 تومانی در ماه رمضان

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار از عرضه‌ مستقیم تخم‌مرغ در ماه رمضان به قیمت شانه‌ای 7400 تومان خبر داد.

به گزارش ایسنا، هدایت اصغری در این خصوص اظهار کرد: در روزهای اخیر قیمت تخم‌مرغ با کاهش 700 تومانی از حداقل قیمت تعیین‌شده در تفاهم‌نامه‌ امسال به کیلویی 2800 تومان رسیده است.

وی افزود: تولید تخم‌مرغ در هر ماه حدود 83 تا 87 هزار تن بوده است و تولید این فرآورده پروتئینی در سه ماهه نخست امسال به حدود 250 هزار تن رسیده است.

به گفته اصغری ماهانه حدود 10 هزار تن تخم‌مرغ به عنوان مازاد از سوی مرغداران ذخیره‌سازی شده و حدود 35 هزار تن نیز به کشور‌های متقاضی صادر شده است.

اصغری تاکید کرد: با فراهم‌ شدن بستر‌های لازم مانند تامین نقدینگی یا نهاده‌های تولید برای ذخیره‌سازی تخم‌مرغ و توسعه‌ بازار‌های صادراتی می‌توان قیمت تخم‌مرغ در بازار را کنترل کرد تا مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان متضرر نشوند.

ذره بین اقتصادی: با توجه به اینکه حداکثر مصرف تخم مرغ در ماه‌های عادی 65 هزار تن است که در ماه‌ رمضان معمولا با کاهش نسبی به حدود 60 هزار تن می‌رسد.
قاعدتا هیچ مشکلی برای تولید تخم‌مرغ و تامین نیاز مصرف‌کنندگان در ماه مبارک رمضان وجود نباید داشته باشد.

***

افزایش 25 تا 40 درصدی قیمت فرش

به گزارش ایسنا، عضو انجمن فرش ایران گفت: قیمت فرش نسبت به سال گذشته حدود 25 تا 40 درصد افزایش داشته است.

عبدالله احراری همچنین عنوان کرد: کاهش قیمت دلار به صنعت فرش آسیب خواهد زد.

وی افزود: 18 تا 25 درصد هزینه‌های تولید فرش، مربوط به دستمزد بافندگان است؛ هرچند با تمامی این افزایش هزینه‌ها با افزایش قیمت دلار و به سبب آن افزایش قیمت فرش تولیدکنندگان متضرر نشده‌اند.

این کارشناس فرش با اشاره به کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: اگر این نوسانات ادامه داشته باشد، ایجاد مشکل خواهد کرد چرا که قیمت فرش پایین می‌آید و هزینه تولید همچنان بالا می ماند.

وی تصریح کرد: در ابتدا تحریم‌ها ضربه‌ای بر صنعت فرش وارد کردند و با عدم ورود برخی از ملزومات تولید فرش، پرداخت نقدی یارانه و افزایش دستمزدها، تولید کنندگان دست از ادامه فعالیت کشیدند، اما با افزایش نرخ دلار جایگاه فرش ایران در جهان حفظ شده و افزایش قیمت در تولیدکنندگان رغبت دوباره ایجاد کرد؛ هرچند در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 17 درصد کاهش ارزش صادرات را شاهد بودیم.

ذره بین اقتصادی: افزایش قیمت دلار هر چند مشکلاتی را برای معیشت مردم به وجود آورد و باعث بالا رفتن قیمت بسیاری از کالاها شد، اما این حسن را داشت که صادرکنندگان از سود بیشتری برخوردار شوند، از جمله صادرکنندگان فرش؛ حال این سئوال بوجود می آید که آیا کاهش قیمت دلار باعث کاهش سود صادرکنندگان فرش می شود، یا باعث ضرر آنها؟!

***

تامین سبزی ماه رمضان بدون افزایش قیمت

ایسنا نوشت: مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی از تولید دو میلیون و 200 هزار تن سبزی در کشور خبر داد و گفت: برای تامین سبزی در ماه رمضان مشکلی وجود ندارد و این محصول بدون افزایش قیمت همچون شرایط فعلی در بازار خرده‌فروشی کیلویی 700 تا 900 تومان عرضه می‌شود.

حسن خدنگی همچنین اظهار کرد: سبزی‌های برگی شامل انواع سبزی‌های خوردنی و خورشتی می‌شود که سطح زیرکشت آن در کشور 83 هزار و 300 هکتار است.

مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت هر کیلوگرم سبزی سر مزرعه کیلویی 550 تومان است و در بازار عمده‌فروشی (میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران) بسته به نوع آن کیلویی 600 تا 800 تومان فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به میزان تولید و افزایش مصرف سبزی در ایامی همچون ماه رمضان هیچ مشکلی برای تامین این محصول وجود ندارد و در حال حاضر هر کیلوگرم سبزی در بازار مصرف 700 تا 900 تومان عرضه می‌شود.

ذره بین اقتصادی: از نکات جالب این است که هر سال با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، مسئولان طی خبری خوش(!) خبر از عدم افزایش قیمت ها در این ماه می دهند، حال این سئوال بوجود می آید که اصلا چرا برخی فکر می کنند در این ماه اقلام خوراکی بایستی افزایش قیمت پیدا کنند؟!

***

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه

به گزارش ایسنا، رییس اتحادیه لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه از ثبات و روند به کاهش قیمت‌ها در بازار خبر داد.
 ابراهیم درستی اظهار کرد: تا کنون هر وقت که بازار ارز روی ثبات را به خود می‌دید، بازار لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه از آن تبعیت می‌کرد و در حال حاضر که قیمت دلار به یک ثبات رسیده است، بازار نیز از آن پیروی کرده و محصولات این بازار پنج تا 20 درصد نسبت به نوع محصول کاهش قیمت داشته است.

وی با اشاره به کاهش قیمت ارز به وارد‌کنندگان و عرضه‌کنندگان توصیه کرد که کالاهای خود را نگه نداشته و آنها را هرچه زودتر در بازار پخش کنند، زیرا روند بازار به صورتی است که دوباره شاهد افزایش قیمت باشیم.

ذره بین اقتصادی: منطقی تر است که توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان با کاهش قیمت محصولات با عناوین مختلف مقابله نکنند و همان‌گونه که در زمان افزایش نرخ دلار قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند، حالا که قیمت ارز کاهشی است قیمت کالاهای خود را نیز کاهش دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان