۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین برنامه های مرسی بیشتر شعارگونه بود تا عمل گرا/۲۰ میلیون مصری زیر خط فقر هستند
کد خبر: ۷۶۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

هانی زاده؛

برنامه های مرسی بیشتر شعارگونه بود تا عمل گرا/۲۰ میلیون مصری زیر خط فقر هستند

انقلاب مصر انقلاب مردمی بود ولی کابینه مرسی موجب شد تا آن نتواند برنامه های خود را اجرا کند برنامه هایی که بیش تر شعارگونه بود تا عمل گرا.

برنامه های مرسی بیشتر شعارگونه بود تا عمل گرا/۲۰ میلیون مصری زیر خط فقر هستند

به گزارش صبح قزوین در برنامه دو نیم ساعت، هانی زاده تحلیل گر مسائل خاورمیانه در مورد بازگشت التهاب مصر گفت: اخوان المسلمین و سلفی ها که هم سو با محمد مرسی هستند، تهدید کردند که اگر ارتش قدرت را به دست بگیرد، آنها هم اسلحه بدست خواهند گرفت و این یک حرکت خطرناک است که به نظر می رسد اسلام گرایان قصد ندارند قدرت را به ارتش واگذار کنند.

وی ادامه داد: این احتمال هم وجود دارد که ممکن است تقابلی بین جریان های اسلام گرا و ارتش صورت بگیرد و مصر وارد جنگی شبیه الجزایر در سال 1994 که وضعیت مشابهی در آن سال در الجزایر حاکم بود و تقابلی بین اسلام گرایان، جبهه نظام ملی آن موقع و ارتش صورت گرفت، سال ها ادامه داشت و این وضعیت ممکن است برای مصر تکرار شود.

هانی زاده تاکید کرد: شرایط مصر کاملا دشوار و حساس است.
اشتباهاتی که مرسی مرتکب شد، وضعیت مصر را متشتت کرد و این اشتباهات قابل جبران نیست.
محمد مرسی هم ثابت کرد که رهبر ملی نیست، بلکه وابسته به جناح خاص است، مخصوصا سلفی ها استفاده زیادی از مرسی کردند.

وی توصیف کرد: اگر بخواهیم تحلیل بدبینانه ای ارائه دهیم، باید بگوییم  آمریکایی ها میدان را به سلفی ها دادند تا این ها با انجام اعمال خشونت آمیز، چهره اسلام را مخدوش کنند.
مشکلی که برای شیخ حسن شحاته بوجود آمد و حمله دردناکی که به منزل او کردند و او را به همراه سه تن دیگر به شهادت رساندند یک چهره ی دهشتناکی از اسلام گراهای تکبیری سلفی نشان داد.
بسیاری از شبکه های آمریکایی و غربی این صحنه ها را نشان دادند و تلقی آنها این است که اسلام واقعی همین است تا بتوانند ارتش را وارد کار کنند و قدرت را به دست آن دهند.

برای آمریکا رفتن یا ماندن مرسی مهم نیست پایداری امنیت اسرائیل مهم است

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: حرف  آمریکایی ها این است که اسلام گراها نمی توانند قدرت را در دست داشته باشند و اهل دولت سازی نیستند.
آنچه که برای آمریکا و غرب مهم است نه دموکراسی در مصر است و نه شخصیت ها.
اوباما در سفری که به تانزانیا داشت اعلام کرد که برای ما افراد مهم نیستند.
یعنی برکناری مرسی برای آمریکا مهم نیست، آنچه مهم است این است که اگر ارتش قدرت را در دست بگیرد در یک فرآیند زمانی سعی می کند در یک سرکوب گروه های اسلامی، امنیت را حاکم کند و حداقل یک امنیت گورستانی در مصر ایجاد کند.

وی بیان کرد: برای آمریکایی ها مهم این است که رژیم صهیونیستی امنیت پایدارش محفوظ بماند و این بحران و درگیری ها به فلسطین اشغالی منتقل نشود.
گزینه دیگری فراروی آمریکا نیست، یعنی تکیه آمریکا و غرب به ارتش است که در این مرحله می تواند دولت انتقالی تشکیل دهد و ظرف یک فرآیند زمانی 9 ماهه حکومت را به شخص منتخب واگذار کند که احتمالا نظر آنها به لیبرال ها و  محمد البرادعی است.
الان زمان آن رسیده است که آمریکایی ها نقشه نهایی خود را عملیاتی کنند.
چهره اسلام گراها را بصورت چهره های توام با خشونت نشان دادند.
افرادی هستند که خشونت ها را تشدید کردند مخصوصا حادثه به شهادت رساندن شیخ حسن شحاته که تاثیر سلبی و منفی فراوانی روی لیبرال ها و افکار عمومی مصر گذاشت و الان جامعه مصر آماده است هرگونه حرکت ارتش را بپذیرد.

مرسی خود را وام دار سلفی ها و جریان های تند اسلام گرا می دانست

هانی زاده ابراز داشت: ارتش مصر، هم ارتش سیاسی و هم اجرایی و نظامی است.
ژنرال های ارتش تجارب خوبی دارند بدلیل اینکه علاوه بر پست های نظامی، در گذشته پست های اجرایی هم شرکت داشتند.
مشکلی که وجود داشت این است که محمد مرسی خود را وام دار این سلفی ها و جریان های تند اسلام گراها در مصر می دانست و حاضر نشد رئیس جمهور تمام طیف های سیاسی باشد.

محمد مرسی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود، اعلام کرده بود که یک کابینه وحدت ملی تشکیل خواهد داد و همه طیف های سیاسی را وارد کابینه خواهد کرد که چنین نکرد.
قانون اساسی هم که نوشته شد با مخالفت لیبرال ها و سکولارها مواجه شد که محمد مرسی نتوانست این طیف مقابل خود را جذب کند.
ادبیات سیاسی مرسی نشان داد که او اخوانی است نه رئیس جمهور تمام مردم مصر و همین باعث شد این اشتباهات و تراکماتی که وجود داشته و مشکلات اجتماعی در حوزه اقتصادی، سیاسی به این شکل ظاهر شد.

اخوان المسلمین نشان داد برنامه مشخصی برای اینده مصر ندارد

وی تصریح کرد: اخوان المسلمین و سلفی ها ثابت کردند که برنامه خاصی برای آینده مصر ندارند، اما زمانی که وارد دولت شدند مشخص شد که هیچ گونه راه حلی برای بحران های اقتصادی و اجتماعی مصر ندارند و لذا با بن بست مواجه شدند.
محمد مرسی خیلی به اسلام گراها نزدیک شد و همین ها بودند که باعث شکست آن شدند.
کارهای افراط گرایانه، تلاش برای گرفتن اهرم های قدرت، همه این ها در چارچوب این وضعیتی بوده که این ها دایره مشارکت جمعی را محدود کردند و اجازه ندادند همه طیف ها شرکت کنند.

هانی زاده توضیح داد: به نظر می رسد  دراین مرحله کوتاه و انتقالی، هدف این است که اسلام گراها را ناکارآمد جلوه دهند.
طبیعتا بعد از آمدن لیبرال ها، هم غرب و هم آمریکایی ها کمک های مالی زیادی به آنها خواهند کرد و اعلام خواهند کرد که لیبرال ها منتخب مردم هستند.

وی تشریح کرد: یکی از اشکالاتی وارده بر محمد مرسی این است که سیاست خارجی خود را بر اساس راهکارها و نقشه ی راه عربستان و قطر تنظیم کرد.
عربستان روی اسلام گراها و سلفی ها نفوذ داشت.
عربستان بود که به آنها کمک مالی کرد تا آنها بتوانند اهرم های قدرت را در دست بگیرند.
اخوان المسلمین هم با قطر رابطه دارند.
دخالت قطر و عربستان در مسائل داخلی مصر موجب شده است که این بحران اجتماعی به وجود آید.

20 میلیون از مردم مصر زیر خط فقر زندگی می کنند

این تحلیلگر خاورمیانه ادامه داد: مردم و لیبرال ها دنبال این هستند که سیاست مستقلی داشته باشند.
محمد مرسی در مقوله اقتصاد شکست خورد و نتوانست سطح زندگی قابل قبولی برای مردم مصر ایجاد کند، این درحالی است که 20 میلیون از مردم مصر زیر خط فقر زندگی می کنند و 6 میلیون مصری در قبرستان زندگی می کنند.

وی در پایان اضافه کرد: ادبیاتی که مرسی بکار گرفت کاملا اخوانی بود و ملی نبود.
انقلاب مصر انقلاب مردمی بود ولی کابینه مرسی موجب شد تا آن نتواند برنامه های خود را اجرا کند برنامه هایی که بیش تر شعارگونه بود تا عمل گرا.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان