۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین واریس، زنان را بیشتر مبتلا می کند
کد خبر: ۷۵۴۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

بیماری وریدی؛

واریس، زنان را بیشتر مبتلا می کند

به گفته کارشناسان، بارداری عامل اصلی ابتلای بیشتر زنان به بیماری واریس است.

واریس، زنان را بیشتر مبتلا می کند

صبح قزوین: در میان انواع بیماری هایی که امروز مردم ما به آن مبتلا می شوند، نام واریس آشنا به نظر می رسد.
به طوری که گفته می شود بیش از 10 تا 20 درصد از جمعیت کشور ما به این بیماری مبتلا هستند.
جمعیتی که شاید خودشان هم ندانند علت مبتلا شدنشان به واریس چیست، البته متاسفانه این بیماری زنان 40 تا 50 سال را بیشتر از سایر گروه های سنی درگیر می کند؛ ولی با این حال به گفته کارشناسان علاوه بر جنسیت و بارداری، سابقه خانوادگی، سرپا ایستادن های طولانی، افزایش سن، وزن زیاد و استفاده از داروهای هورمونی نیز از عوامل خطر ابتلا به واریس است.

دکتر محمدهادی سعید مدقق، رئیس مرکز تحقیقات جراحی عروق و اندواسکولار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابتلا به بیماری واریس را نتیجه کم تحرکی افراد جامعه می داند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در بین زنان شیوع بیشتری دارد معتقد است: بیماری واریس به علت صدمه دیدن جدار رگ و اختلال در عملکرد جریان خون بروز می یابد.
سیاهرگ های واریسی به صورت رگ های دراز، گشاد شده و پرپیچ و خم و اغلب در سطوح اندام تحتانی پدیدار می شوند.

در این میان بارداری عامل اصلی ابتلای بیشتر زنان به این بیماری است.
به این دلیل که در دوران بارداری، وریدهای ساق پا پرتر بوده و راحت تر پاره می شوند، زیرا حجم خون و فشار شکمی در این دوران افزایش می یابد و هورمون ها سبب گشاد شدن رگ های خونی می شوند.
هرچه حاملگی به پایان خود نزدیک می شود، خطر واریس افزایش می یابد.

در واقع این وزن اضافی بویژه در اطراف شکم، فشار مضاعفی را بر وریدهای ساق پا تحمیل می کند.
برای همین زنانی که اضافه وزن دارند، نسبت به زنان لاغر بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند و این خطر در مورد زنان چاق سه بار بیشتر است.

این پزشک فوق تخصص جراحی عروق با اشاره به علائم بیماری واریس می گوید: خستگی پا بویژه در پایان روز یا بعد از ایستادن طولانی، ورم پا، خارش، تغییر رنگ و زخم شدن مچ پا، درد شدید و ناگهانی، سفت شدن و برآمدگی عروق به علت لخته شدن خون داخل رگ از علائم بیماری واریس است.

این در حالی است که دکتر محمدباقر اولیا، متخصص روماتولوژی هم با اشاره به این که واریس بیماری عروق وریدی است، می گوید: بیشترین محلی که عروق واریس خود را نشان می دهند در اندام های تحتانی، پشت ران و ساق پاهاست.

این متخصص روماتولوژی با بیان اینکه همه وریدهای بدن می توانند دچار واریس شوند، این طور توضیح می دهد: حتی وریدهای داخل مری هم ممکن است، دچار واریس شود.

شکایت عمده: دردهای مبهم

ایجاد یک تصویر برجسته عروقی در سطح پوست و دردهای مبهم در اندام ها باعث خستگی پا و مشکلات روحی می شود، شکایت اصلی مبتلایان به واریس است.

با این حال این متخصص روماتولوژی تاکید می کند: کاهش وزن، پرهیز از ایستادن طولانی، جلوگیری از متوقف کردن خون در وریدها، استفاده از جوراب های واریس و قرار دادن پاها در سطحی بالاتر از سطح قلب هنگام خواب از جمله راه های پیشگیری از بیماری واریس محسوب می شود.

به گفته وی، این بیماری در صورت استفاده نکردن از جوراب های واریس می توانند از باندهای کشی استفاده کنند.

دکتر اولیا خاطرنشان کرد: در خصوص درمان واریس باید گفت در مرحله اول باید از روند بیماری جلوگیری کنیم.
همچنین استفاده از داروهایی که به داخل وریدها تزریق می شود، می تواند در وریدهای سطحی کوچک مناسب باشد.
راه دیگر درمان واریس، اقدام به جراحی و برداشتن وریدها است.

چه بخوریم تا واریس نگیریم

به گفته کارشناسان، بهبود رژیم غذایی می تواند عاملی باشد برای کاهش فشار روی رگ های شما و همچنین تقویت آنها، در این میان برخی موادغذایی برای از بین بردن رگ های واریسی موثر است مثلا کارشناسان تاکید می کنند که برنج سفید باید حتما از برنامه غذایی مبتلایان به واریس حذف شده و برنج قهوه ای جای آن را بگیرد.
همچنین خوردن فیبر بیشتر نیز برای درمان این بیماری کمک کننده است بخصوص در کسانی که مبتلا به یبوست هستند؛ چون این افراد بیشتر در معرض ایجاد فشار روی رگ ها بخصوص در ناحیه مقعد هستند در حالی که استفاده از فیبر بیشتر و یک بطری آب در تمام روز حرکات روده را نرم کرده و مانع از تشکیل رگ های واریسی در ناحیه مقعد می شود.

3 سم سفید برای مبتلایان به واریس

به عقیده کارشناسان آرد سفید، برنج سفید و قند، سه سم سفید است که باید حتما موادغذایی جایگزین آنها شود به عنوان مثال می توان آد سفید را حذف کرده و آرد گندم را جایگزین آن کرد.
آرد گندم سبوس حاوی تمام ویتامین ها، موادمعدنی، پروتئین و فیبر طبیعی است.
همچنین برنج قهوه ای فشار خون را پایین آورده و خطر ابتلا به دیابت را هم کم می کند، اما آخرین ماده قند است.
توصیه می شود به جای خوردن قند، مبتلایان به واریس یک میوه شیرین را جایگزین آن کنند.
همچنین به جای اضافه کردن شکر به صبحانه یا دسر، می توان از میوه های مثل زغال اخته استفاده کرد.
این کار حتی باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان در رگ ها می شود و انرژی را برای ساعات طولانی تری در روز در بدن ذخیره خواهد کرد.

با این حال سهم فلاونوئیدها را هم در درمان واریس نباید فراموش کرد.
این رنگدانه ها اثرات متعددی روی بدن دارند که یکی از آنها کاهش شکنندگی و نفوذپذیری مویرگ هاست که نتیجه آن هم کاهش خطر ایجاد رگ های واریسی جدید خواهد بود.
اما در کل می توان گفت موادی مثل گندم سیاه، سیب، گیلاس، انگور، تمشک و زردآلو از موادی است که مصرف آنها به مبتلایان به واریس توصیه می شود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان