۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین در سال جدید ۹۸ درصد استانداردها در ساختمان رعایت شده است/عمر متوسط یک ساختمان در حال حاضر در ایران ۳۰ سال است
کد خبر: ۷۵۳۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

در سال جدید ۹۸ درصد استانداردها در ساختمان رعایت شده است/عمر متوسط یک ساختمان در حال حاضر در ایران ۳۰ سال است

هاشمی: در آینده ای نزدیک خرید و فروش ساختمان‌های بدون شناسنامه در ایران ممنوع خواهد شد.

در سال جدید ۹۸ درصد استانداردها در ساختمان رعایت شده است/عمر متوسط یک ساختمان در حال حاضر در ایران ۳۰ سال است
به گزارش صبح قزوین، سیدمهدی هاشمی امروز در پنجمین همایش مقررات ساختمان بیان داشت: مهم‌ترین سرمایه‌های آحاد مردم ساختمان‌ها هستند که شناسنامه ندارند در حالی که حتی لوازم خانگی کوچک نیز شناسنامه دارد.
ازاین رو به زودی خرید و فروش بدون ارائه شناسنامه ملک ممنوع خواهد شد.
هاشمی افزود: ساختمان‌های ما می بایست 100 سال عمر مفید داشته باشد، اما متاسفانه عمر متوسط یک ساختمان‌های در کشور 30 سال است.
این در حالی است که هزینه‌های سنگینی در این بخش صرف می‌شود، به گونه‌ای که این هزینه‌ها بیش از بودجه عمرانی و جاری دولت می باشد، این یعنی در بخش ساختمان بیش از 83 میلیارد دلار هزینه صورت می پزیرد.
وی ابراز داشت: در سال گذشته 39 هزار میلیارد تومان بودجه برای بخش عمرانی کشور اختصاص یافته بود که امسال این رقم به 56 هزار میلیارد تومان رسید.
البته در ابتدا این رقم 37 هزار میلیارد تومان بود که با تمهیداتی که توسط مجلس محترم به عمل آمد به 56 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان دوران کاری دولت دهم و شروع دولت آینده افزود: با توجه به اینکه امسال تغییر دولت را در پیش داریم باید هوشمندانه‌تر تلاش کرده تا این بودجه را به صورت بهینه و کیفی هزینه کنیم.
هاشمی با اشاره به عدم اجرای مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان در حال حاضر نزدیک به 17 سال است که مصوب شده ولی امروز ما این مصوبات را اجرا نکرده‌ایم.
وی به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: مسکن مهر اقدام بزرگی بود که توسط دولت انجام شد و اگر نبود کشور فلج می شد.
در این چند سال اهتمام خوبی برای اجرای مقررات شده است.
پروژه عظیم مسکن مهر که در 2 سال اخیر وقتی بررسی می شود حدود 85 درصد از استانداردها را داشت و امروز خوشبختانه این به رقم 85 درصد اجرای استانداردها رسیده است.
که اگر بخواهیم ان را با سایر پروزه ها مقایسه کنیم قابل مقایسه نیست.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعه بم اعلام کرد: در زلزله بم 50 هزار نفر کشته شدند که کشته شدن هر یک از این افراد سبب آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
هاشمی با اشاره به رعایت اصول فنی در ساختمان‌های جدید بم عنوان کرد: باید از تجربه‌ای که در بم به دست آورده‌ایم، استفاده کنیم زیرا بعد از هشت سال زلزله‌ای با همان ریشتر در بم آمد که تنها یک نفر کشته شد.
این مقام مسئول ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون بیمه ساختمان‌ها اظهار داشت: چرا ساختمان‌های ما بیمه نیستند و یک مهندس چند سال باید پاسخگو ساختمانی که نظارت کرده است، باشد.
 نباید افراد غیرصالح و غیرمتخصص در این موضوع دخالت کنند و کارها باید در اختیار افراد متخصص، کاردان و با صلاحیت قرار گیرد.
 مشکل اصلی این است که اطلاع‌رسانی نمی‌شود و مردم از حقوق خودشان آگاه‌ نیستند.
وی با بیان اینکه نباید تنها به ظاهر ساختمان‌ها توجه کنیم، ادامه داد: باید بحث مقررات ملی ساختمان را برای خودمان اصل قرار داده و به باطن ساختمان‌ها نیز توجه داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به همایش‌های مقررات ملی ساختمان اذعان داشت: در این همایش‌ها بخشی گذاشته شود که ضمن کارورزی و ارتقای سطح علمی، پیگیری مصوبات همایش‌های قبلی نیز گزارش داده شود.
انتهای خبر/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان