۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین تعدیل نیروی کار از مشکلات برخی از واحدهای صنعتی استان است
کد خبر: ۷۵۰۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت:

تعدیل نیروی کار از مشکلات برخی از واحدهای صنعتی استان است

جمشیدی ها در نشست خبری این سازمان گفت: تحریم ها برای واحدهای صنعتی مشکل اساسی ایجاد نکرده است اما متاسفانه در برخی از واحدها تعدیل نیروی کار داشته ایم.

تعدیل نیروی کار از مشکلات برخی از واحدهای صنعتی استان است

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تبریک حماسه سیاسی ملت شریف ایران ابراز کرد: هفته ی صنعت و معدن را به تمامی دست اندرکاران این عرصه و صنعت گران ، مدیران و همه کارگران این حوزه تبریک می گوییم و امیدواریم با همت این عزیزان در این سال حماسه اقتصادی نیز اتفاق بیافتد.

وی عملکرد این سازمان را اینگونه تشریح کرد: در حال حاضر 3هزار و 556 پروانه بهره برداری صادر شده است ، در سال 91 ، 254پروانه بهره برداری توسط معاونت تولید سازمان صادر شد که استان قزوین در صدور پروانه بهره برداری رتبه هفتم کشور و از نظر میزان سرمایه رتبه دهم و از لحاظ ایجاد اشتغال رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.

جمیشدی ها گفت: در سال گذشته 3هزار و821 فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.
اما در سال گذشته به دلیل تحریم های موجود  تمام تلاش ما بر این امر بوده تا با همکاری سسایر ارگان ها و شرکت ها بتوانیم مشکلات واحد های صنعتی را به حداقل برسانیم.

وی  بیان داشت: در ستاد تسهیل استان که رئیس این ستاد استاندار محترم و دبیر آن سازمان صنعت و معدن است ، توانسته مشکلات حدود 300 واحد را مطرح نماید که 316 مصوبه برای حل مشکلات تصویب شده است که 190مصوبه اجرا و 70 مورد دردست اقدام می باشد و 29 مصوبه به دلیل مغایرت های قانونی غیر قابل اجرا است.

جمشیدی ها یکی از مشکلات را بحث نقدینگی خواند و اظهار کرد: در این زمینه دو مسئله مطرح است که یکی در مورد تکمیل پروژه های نیمه تمام و دیگری سرمایه در گرش است که واحدهای صنعتی با آن مواجه اند که برای حل این مشکل برای274 واحد صنعتی مصوبه از صندوق توسعه ملی به ارزش 595 میلیارد تومان داشتیم که برای دریافت وام به بانک های عامل معرفی شدند.

رئیس سازمان صنعت و معدن تصریح کرد: مبلغی در حدود 6 میلیارد تومان از محل صیانت از تولید در اختیار استانداری ها قرار داده شد که بخشی به دلیل ضرورت ها به میزان  یک ونیم میلیارد تومان به صورت وام بلاعوض به برخی ازواحد ها اعطا شد.
باقی مانده این مبلغ در بانک سپرده گذاری شد  و درمقابل 2و نیم برابر تسهیلات به صورت وام به واحد های صنعتی داده شود.

وی افزود: بخشی نیز از محل 3 درصد  ذخیره در بانک های عامل همچون بانک صنعت و معدن که سازمان برای 59 واحد صنعتی امکان دریافت وام به ارزش 50 میلیارد تومان فراهم شد.

جمشیدیها عملکرد این سازمان را در بخش صنعت نیز تشریح کرد: در حال حاضر153 معدن در استان فعال است که 25 نوع ماده ی معدنی در سه نوع فلزی، غیرفلزی و مصالح ساختمانی از این معادن استخراج  می شود؛ از جمله سیلیس سنگ آهک و سنگ های تزئینی ، مس،دولیت، خاک، ذغال سنگ،سنگ لاشه وگچ.

وی گفت: در سال گذشته 11 پروانه بره برداری برای برداشت از معدن صادر شد.
مبالغ دریافتی حقوق از معادن در سال گذشته 806 میلیون تومان بوده است.
و پروژه هایی در بحث عمران و راه سازی برای معادن فعال در دست  پیگیری است.

این مسئول بیان داشت: درسال جاری بر اساس قانون جدید معادن، ستاد اجرایی معادن تشکیل می شود که ریاست این ستاد بر عهده ی استانداری و دبیر آن سازمان صنعت و معدن است .
معاونت تولید معادن سازمان صنعت ومعدن نیز در این نشست گفت: ستاد اجرایی با برگزاری 3 جلسه تا کنون که بیشتر مباحث مطرح شده در این جلسات طرح پهنه بندی معادن استان  بوده است و مناطق شناسایی شده در اختیار بخشخصوصی قرار می گیرد .

صالحی افزود: تا کنون 9 پهنه بندی در استان صورت گرفته است که در آینده ی نزدیک به مزایده گذاشته می شود و تنها شرکت هایی که دارای تجهیزات لازم هستند می توانند در این مناقصه شرکت کنند.
از مشکلات این معادن می توان به 6 محور اشاره کرد که مشکل راه سازی و افراد محلی در این محور ها وجود دارد که در پی رفع آنها هستیم.

در ادامه جمشیدیها با اشاره به طرح مهر ماندگار گفت: در استان 11 طرح مهر ماندگار مصوب شده است که 6 طرح عملا فعال هستند که میزان سرمایه گذاری این طرح ها 600 میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین در رابطه با اینکه این سازمان  چه برنامه هایی برای برقرای ارتباط میان مراکز صنعتی با مراکز آموزشی و دانشگاهی دارد وآیا از طرح های مخترعین در حوزه ی صنعت نیز حمایت می شود، گفت: تفاهم نامه ای با مراکز رشد و پارک علم و فناوری در این زمینه امضا شده است و به تازگی نیز یک تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده که بر طبق آن همکاری هایی در زمینه پژوهش های مشترک وارائه خدمات و رفع مشکلات صنعتی انجام خواهد شد.

جمشیدیها در ادامه ابراز کرد: متاسفانه برای حمایت از مخترعین بودجه ای در برنامه پیش بینی نشده است ولی در بحث توسعه و تحقیق اولویت با مراکز رشد و آموزشی است .

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار صبح در رابطه با اینکه این سازمان برای تحقق حماسه اقتصادی چه برنامه هایی دارد ، پاسخ داد: با توجه به شرایط کشور و تحریم ها که اثر خود را دارد ولی باید گفت که این تحریم ها مشکل اساسی برای واحد های صنعتی ایجاد نکرده ولی متاسفانه در یرخی از این واحدها ما تعدیل نیروی کار داشتیم .
اما درهرحال ما در این راستا با حمایت از بخش خصوصی سعی در حل مشکلات را داریم.

جمشیدها افزود: برای تحقق حماسه اقتصادی باید همه ی ارگان ها به ویژه بخش تولید در این راستا بکوشند وبا بهره گیری از تمام پتانسیل های استان در بخش صنعت و معدن بتوانیم گامی موثر در این راه برداریم.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان