۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین ۱۸ درصد کودکان استان با شیر مادر تغذیه می‌شوند/ شیردهی بهترین شیوه ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد
کد خبر: ۷۴۶۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرگروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

۱۸ درصد کودکان استان با شیر مادر تغذیه می‌شوند/ شیردهی بهترین شیوه ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه شیردهی بهترین شیوه ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد است، گفت: ۱۸ درصد کودکان استان قزوین با شیر مادر تغذیه می‌شوند که این رقم در کشور ۳۹ درصد است.

۱۸ درصد کودکان استان با شیر مادر تغذیه می‌شوند/ شیردهی بهترین شیوه ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، همایش شیرمادر با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین و مرکز بهداشتی شهید بلندیان قزوین در فرهنگسرای بانو حضرت زهرا(س) قزوین برگزار شد.
ناهید یزدی، مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این همایش اظهار کرد: 18 درصد کودکان استان قزوین با شیر مادر تغذیه می‌شوند که این رقم در کشور 39 درصد است.
وی افزود: میانگین جهانی تغذیه انحصاری با شیر مادر 50 درصد است و در کشور فنلاند 90 درصد و در آمریکا 70 درصد می‌باشد.
یزدی خاطر نشان کرد: بر اساس فتوای فقها، دادن شیر مادر به نوزاد امری واجب است و شیردهی یک امر ذاتی و خدادادی است که دادن آن به نوزاد، نیازمند آموزش و حمایت اطرافیان مادر دارد.
وی تصریح کرد: حمایت از مادران موجب می‌شود تا آنها قادر به شیردهی ایمن و کامل باشند، بیشترین شکست شیردهی در چهار روز اول تولد نوزاد رخ می‌دهد، بنابراین اطرافیان باید با دادن اعتماد به نفس به مادر او را تشویق به شیردهی کنند.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، شاغل بودن مادران را یکی از علل عدم موفقیت آنها در شیردهی عنوان کرد و گفت: مرخصی زایمان و ارائه راهکار برای شیردهی به موقع مادران شاغل می‌تواند آنان را نسبت به این امر ترغیب کند.
وی ادامه داد: سیاست‌هایی توسط دولتمردان در این زمینه در حال وضع شدن است که امیدواریم با تحقق این برنامه‌ها شاهد افزایش ضریب تغذیه شیرمادر در سطح کشور باشیم.
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: شیردهی فواید بسیاری برای سلامت نوزاد دارد و بهترین شیوه ارتباط عاطفی فیزیکی بین مادر و نوزاد است همچنین شیر مادر باعث رشد مناسب نوزاد می شود تا در آینده از قدرت تشخیص بهتری برخوردار باشند.
یزدی باورهاي غلط را يكي از موانع مهم براي شروع طبيعي تغذيه با شيرمادر و تدوام آن دانست و گفت: مبارزه با اين باورها و دادن ‌اطلاعات صحيح به ‌مادران شيرده يكي از راهكارهاي مهم ترويج تغذيه كودكان با شيرمادر است.
در ادامه طافی، کارشناس مسئول اداره سلامت سازمان در این همایش اظهار کرد: کاهش آمار بیماری‌های عفونی و تنفسی، هم‌افزایی روابط عاطفی بین مادر و کودک از شاخص‌ترین مزایای تغذیه کودک با شیر مادر به‌شمار می‌رود که به نوعی با سلامت جامعه ارتباط دارد.
علیرضا خوانساری، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین نیز با بیان اینکه شیر‌‌مادر بهترین و مناسب‌‌ترین غذا برای نوزاد به ‌‌شمار می‌‌رود، افزود: امروزه متأسفانه بیشتر مادران به دلیل مشغله‌های فراوان یا شاغل بودن، فرصت کافی برای شیر‌‌دادن به کودک خود را ندارند و به همین سبب شیرخشک را جایگزین شیر‌‌ طبیعی خود می‌کنند.

انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان