۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین مسئله طول عمر حضرت مهدی(عج) چگونه توجیه پذیر است؟
کد خبر: ۷۰۷۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معرفت مهدوی؛

مسئله طول عمر حضرت مهدی(عج) چگونه توجیه پذیر است؟

از نگاه تاریخی نیز باید گفت که در تاریخ، معمرین ( دراز عمر) فراوانی بوده اند که هر یک چند برابر افراد معمولی زمان خویش، زیسته اند؛ روشن ترین و در عین حال مستندترین آن حضرت نوح(ع) است.

مسئله طول عمر حضرت مهدی(عج) چگونه توجیه پذیر است؟
به گزارش صبح قزوین، آیت الله جوادی آملی(حفظ الله) در پاسخ به این سوال به دو نکته اشاره می کنند: 1.
حیات طولانی امام زمان(عج) برخلاف عادت است، اما برخلاف علیت نیست؛ به این معنا که به طور عادی کسی نمی تواند، هزار سال یا ده هزار سال عمر کند، اما به صورت غیرعادی (خرق عادت) این کار ممکن است.
2.
اگر بدانیم انسان چیست و چه کسی بدن او را اداره می کند، اصلا چنین پرسش هایی مطرح نمی شود.
ایشان برای تبیین این مسئله در ضمن مثالی می گویند:" بنده زمانی به دندان پزشک محترمی مراجعه کردم.
" او می گفت دندان های بعضی صد سال سالم می ماند و نمی پوسد؛ ولی اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده می شود: چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، دیگر چیزی جانشین آن نمی شود؛ اما دندان انسان هر روز عوض می شود و هر روز سلول های جدیدی جای سلول های مرده و قدیمی را می گیرد.
" از این رو، همه ذرات بدن در حرکت و تعویض اند و روح، همه حرکات این ذرات را تحت کنترل دارد.
حال اگر روح انسان کاملی، برخلاف عادت(نظم عادی)، بهترین سلول ها را جانشین کند و دقیق ترین کنترل ها را بر قسمت های مختلف بدن داشته باشد، یک انسان کامل می تواند، میلیون ها سال زنده بماند و این مطلب، امری است که در علم پزشکی امروز هم ثابت شده است.
خلاصه اینکه اگر کسی روح و سلطه آن را بر بدن خود بشناسد و حرکات و تعویض ذرات بدن را تحت کنترل روح بداند و همچنین مقداری با حکمت و عرفان آشنا شود، اصلا این اشکال برای او مطرح نمی شود که چطور یک انسان می تواند یک یا دو میلیون سال بیشتر عمر کند.
اگر پیوند روح با خالق جهان هستی به اندازه ای بود که قدرت خای مافوق قدرت افراد عادی یافت، بی تردید می تواند همان طور که بدن خود را می گرداند، خارج از بدن خود را نیز اداره کند؛ زیرا خارج از روح او هم حکم بدن او را دارد.
از نگاه تاریخی نیز باید گفت که در تاریخ، معمرین ( دراز عمر) فراوانی بوده اند که هر یک چند برابر افراد معمولی زمان خویش، زیسته اند؛ روشن ترین و در عین حال مستندترین آن حضرت نوح(ع) است.
قرآن تصریح می کند که وی 950 سال فقط پیامبر بوده است و حتما عمر ایشان بیش از این بوده است.
داستان خضر نبی نیز مصداقی از این اصل کلی است.
"با همکاری دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین" انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان