۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اظهارات وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه اینترنت کشور
کد خبر: ۶۸۷۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت هفته دولت

اظهارات وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه اینترنت کشور

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با حضور در برنامه نگاه یک به مجموعه عملکرد ها و دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد.

 اظهارات وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه اینترنت کشور
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک درخصوص عملکرد و دستاوردهای دو سال گذشته این وزارتخانه و بهبود شبکه اینترنت کشور و وضعیت سرویس دهی اپراتورهای تلفن همراه گزارشی داده شد.

*شبکه ملی اطلاعات همیشه در حال شدن است

واعظی با بیان اینکه طرح شبکه ملی اطلاعات 11 سال است مطرح شده است، افزود:با توجه به اهمیت امنیت مردم این طرح در این دولت در حال جبران غقب افتادگی ها است و تاکنون جلسات متعددی برگزار و امیدواریم تا پایان سال زیرساخت شبکه ملی اطلاعات فراهم شود.

وی ادامه داد: مسیردهی آدرس‌هایی که تا 2 ماه پیش از طریق خارج انجام می‌شد را با Key Root به ایران آوردیم و برخی کشورهای منطقه هم از طریق  ایران آدرس‌دهی می‌گیرند.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد:شبکه ملی اطلاعات همیشه در حال شدن است و امروز زیرساخت ها ی فنی آن آماده شده است و هر کدام از دستگاه ها و وزارت خانه ها برنامه ی خود را تحت این شبکه باید قرار دهند. همچنین اپلیکیشن های مختلفی در این مورد نوشته می شود.

*چه زمان مردم خدمات سریع اینترنتی را احساس می کنند؟

واعظی همچنین افزود: اپراتوری دیگربه نام ایرانیان نت داریم که ابتدا وظیفه دارد فیبر نوری را به دستگاه ها ببرد وبعد به منازل شهروندان ودر آن زمان است که مردم خدمات خود را سریعتر دریافت می کنند که این شبکه فیبر نوری باند پهن  در کرج و قم به صورت پایلوت آغاز شده است.

وی با اشاره به افزایش استفاده از اینترنت گفت :در گذشته  یعنی در ابتدای دولت 250 هزار مشترک از تلفن همراه برای استفاده از اینترنت استفاده می کردند وامروز تعداد کاربران اینترنت تلفن های همراه به 20 میلیون نفر رسیده واین رقم به 80 برابر دو سال گذشته رسیده است.


*تفاوت دولت همراه با دولت الکترونیک؟

واعظی در ادامه در خصوص تفاوت عملکرد دولت همراه با دولت الکترونیک گفت:در عمل تفاوتی با هم ندارند اما در دولت الکترونیک عملا همه ی مردم از ADSL  وکامپیوتراستفاده می کنند و در دولت همراه مردم در هر لحظه و هر جا از تلفن همراه استفاده می کنند ولذا نام انتخاب شده نام خوبی است چراکه هم به معنای استفاده مردم از تلفن همراه است وهم به این معنااست که دولت همیشه همراه مردم است.

وی در خصوص وضعیت ADSL  و وایمکس در کشور تصریح کرد:در ابتدای دولت 3 میلیون و 300 کاربر ADSL و وایمکس داشتیم که در حال حاضر به 10 میلیون افزایش یافته و همواره با گلایه مردم از سرعت وکیفیت این شبکه ها مواجه هستیم اما مردم حق استفاده مناسب از اینترنت رادارند و ما سعی می کنیم ابتدا همه ی مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند و بعد در سرعت آن کار خواهیم کرد.

*با ورود شبکه ملی اطلاعات ،اینترنت جهانی قطع می شود؟

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا با ورود شبکه ملی اطلاعات دسترسی به اینترنت جهانی قطع وعملکرد ها رصد می شود افزود:من هم این شایعات را می شنوم و همان طور که چندسالی است در مجلس مطرح شده موضوع حقوق شهروندی مطرح بوده است و دولت به حریم خصوصی افراد توجه دارد اما دسترسی یه اینترنت جهانی قطع نمی شود.


*آخرین وضعیت اجرای فیلترینگ هوشمند

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت:با توجه به استفاده مردم از سایت های علمی و اینکه 80 در صد مطالب شبکه های اجتماعی با محتوای علمی هستند وتنها 10 درصد از سایت ها دارای مطالب غیراخلاقی است نمی توان تمام صفحات این شبکه ها مسدود شود و اگر مسدود نشود موجب انتشار خبر غیر اخلاقی می شد بنابراین طرح فیلترینگ هوشمند مطرح شد.

وی افزود:خوشبختانه تمام دستگاه ها با اجرای فیلترینگ هوشمند  موافقت کردند و در حال حاضربا  11 دستگاه کار می کنیم  وبا توجه به اینکه قرار است در سه فاز انجام شود در حال حاضر در فاز دوم هستیم و 87 درصد پیشرفت داشته است .

واعظی در ادامه در خصوص فرصت ها وتهدید های شبکه های اجتماعی گفت:فضای مجازی هم فرصت است ،هم تهدید واگر خوب استفاده شود می تواند موجب پیشرفت شود.مردم باید متوجه فعالیت های خود در این شبکه ها باشند واطلاعاتی نگذارند که بعدا موجب پیشمانی آنها شود ولذا هدف ما این است که شبکه های داخلی در کشور ایجاد شود تا مردم از اطلاعات مورد نیاز خود را از داخل تامین کنند.

وی تصریح کرد:یک از اهداف ما خدمت رسانی به مناطق محروم است که درسال گذشته 240 میلیارد تومان برای روستاهای کشور سرمایه گذاری شد و امسال 324 میلیارد تومان برای روستاهای کشور سرمایه گذاری کرده ایم.

واعظی افزود: تلاش داریم ارتباط تلفنی رای تمام روستاهای بالای 20 خانوار و 1 خط تلفن عمومی برای روستاهای زیر 20 خانوار ایجاد کنیم که تاکنون تا 90 درصد پیشرفت کرده ایم وامیدواریم در اوایل سال اینده جشن این را بگیریم که تمام روستاهای بالای 5 خانوار دارای ارتباط تلفنی می شوند. 

وی در خصوص خدمات اینترنتی به روستاها اضافه کرد:سال گذشته به 8 هزار روستا اینترنت دادیم وتلاش داریم تا پایان سال جاری 25 هزار روستای دیگر به اینترنت متصل شوند.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد:با افتتاح هاب ماهواره ای ایران ،در دورترین نقاط کشور ودر هر نقطه ای که امکان نیست از طریق فیبر یا رادیو ،صوت وتصویر منتقل شود این سیستم به ما این امکان را می دهد که حتی در کشتی ها وسکو ها وهمچنین در هواپیما ها و قطار ها همیشه به ماهواره وصل باشیم و از اینترنت استفاده کنیم.

واعظی افزود:در ابتدای این دولت اکثرمیزبانی های سایت های ایرانی در خارج از کشور بود وما امکاناتی را فراهم کردیم که میزبانی هابه داخل کشور بیاید که در حال حاضر 40 درصد محتوای اطلاعات در داخل کشور تامین می شود و60 درصد از خارج تامین می شود.

وزیر ارتباطا ت و فناوری اطلاعات درادامه به ورود ماهواره ملی اشاره کرد وگفت: در حال حاضر دو برنامه‌ موازی داریم که یکی از آنها از گذشته شروع شده تا براین اساس بتوانیم در داخل کشور ماهواره‌های مورد نیاز خود را بسازیم. 

وی همچنین افزود: با توجه به نیازمندی‌هایی که بخش‌های مختلف کشور از جمله صدا‌وسیما، تمامی بانک‌ها، شرکت‌های SAP، شرکت زیرساخت و وزارت ارتباطات و سایر کسب‌وکارهای مختلف نیازمندیم که دو ماهواره ملی داشته باشیم که یکی از آنها در ارتباط با پخش و مسائل ارتباطی است که در این خصوص کنسرسیومی متشکل از استفاده‌کننده‌ها باید وجود داشته باشد و طبیعی است که سازمان فضایی محوریت این کار را برعهده دارد.

واعظی در ادامه تصریح کرد: ماهواره دیگر که بیشتر در بخش‌های کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی و غیره مورد نیاز است ماهواره سنجش از راه دور است که تلاش داریم این دو ماهواره را در برنامه آینده کشور لحاظ کنیم.

*آیا پارازیت و تشعشعات غیر مجاز داریم؟

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت:موضوع پارازیت از ابتدای این دولت به عنوان موضوع جدی مطرح بوده و برای هر دولت سلامتی مردم اصل است.

وی افزود:ما وسازمان انر‍زی اتمی در حال رصد هستیم تا هیچ موجی بیش از مجاز نباشد وهر مورد خطایی که بوده به رعت برخورد شده است.

*باز اختلال تلفن همراه!

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که چرا بعد از ورود اپراتورهای تلفن همراه به نسل های بالاتر اختلالات تلفن همراه افزایش یافت،تصریح کرد:این موضوع برای همه ی اپراتورها صدق نمی کندو اپراتور ها در حال به روز رسانی سایت های خود بودند وبیشتر اختلالات بر روی صوت و مکالمات تلفن همراه بود که خوشبختانه کمتر شده است.

واعظی ادامه داد:نصب آنتن تلفن همراه  باید منطقه مورد نظر را پیدا کرد و گاهی این مکان پیدا نمی شود و یا شهرداری اجازه نصب نمی دهد و یا مردم به دلایلی با نصب آن موافق نیستند.

*هشدار ها به اپراتور ها نتیجه می دهد؟

وی افزود:سازمان تنظیم مقررات ما بر اساس پروانه ای که به اپراتور ها می دهد خیلی ازشرایط را برایشان در نظر می گیرد و در صورت خطا می توانند زمان پروانه آنها ر اکم وجریمه های دیگری در نظر بگیرند.

*مهاجرت به اپراتورهای دلخواه

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه طرح ترابردپذیری تلفن همراه اظهار کرد:یکی از مولفه های رقابت سالم امکان تعویض اپراتور با حفظ شماره است که این طرح تا 10 ماه آینده عملیاتی می ود به این ترتیب مشترکان می توانند با حفظ شماره اپراتور خود را دو بار در سال تغییر دهند.

واعظی درپایان به ارائه خدمات پست اشاره کرد وگفت:پست در حال ارائه خدمات متنوع است و در حال حاضر IT در خدمت پست قرار دارد.



انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان