۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بمب گذاري در حرم امام رضا(ع) چگونه اتفاق افتاد؟
کد خبر: ۶۸۶۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به مناسبت ۳۰ خرداد؛

بمب گذاري در حرم امام رضا(ع) چگونه اتفاق افتاد؟

آن چه گفتني است اين که در کمترين زمان، ساکنان و مجاوران مشهد مقدس از وقوع حادثه خبردار شده و هر آن کس که خبر فاجعه را مي شنيد، سراسيمه به سوي حرم مي شتافت.

 بمب گذاري در حرم امام رضا(ع) چگونه اتفاق افتاد؟
صبح قزوین: تاريخ پر ماجراي انقلاب شکوهمند اسلامي، از خيانت ها و جنايت هاي منافقين مالامال است.
هيچ روزي بر اين انقلاب بزرگ نگذشت مگر اين که ضربه اي بر اين انقلاب از ناحيه اين مدعيان ياوه گوي طرفدار خلق بر پيکر آن وارد گرديد.
آنان در جهت تضعيف انقلاب به هر کاري و به هر جنايتي دست يازيدند.
شخصيت هاي مردمي و افراد مؤثر در انقلاب و نظام را ترور کردند.
در اماکن عمومي هم چنين محل اقامه نماز جمعه، بمب منفجر کردند.
حتي زنان و کودکان را مورد حملات مسلحانه قرار دادند.
مراکز فرهنگي و اقتصادي متعلق به مردم و تجهيزات و امکانات آن ها را منهدم ساختند.
به هر نحو که توانستند در راه پيشرفت انقلاب مانع ايجاد کردند و با دشمن کينه توزي که بخش وسيعي از ميهن اسلامي را در اشغال داشت و هول انگيزترين جنايات را در مورد اين کشور و اين ملت مرتکب مي گرديد، طرح دوستي ريخته و به سربازاني مزدور و در صف دشمن مبدل شده و در مقابل ملت خود قرار گرفتند و قساوت بارترين و شقاوت آميزترين مأموريت ها را به نفع دشمن بعثي انجام دادند و تا پايان جنگ تحميلي عراق عليه ايران در کنار دشمن و بر ضد ملت خود ايستادند و پس از جنگ نيز با پول و اسلحه دشمن، از ارتکاب به هيچ جنايتي ابا نکردند، و کار را به آن جا رسانيدند که مجري تصميم وحشتناک اربابان پليد و سرويس هاي جاسوسي آمريکا، انگليس، اسرائيل و امثالهم گرديدند و در مقدس ترين زمان و مکان، يعني در ظهر عاشورا و در حرم امن الهي بمب منفجر کردند و زائران و نيايشگراني را قطعه قطعه نموده و مجروح کردند که گناه شان عبوديت پروردگار و زيارت حريم ولايت بود، و بدين سان حرم را از خون عده اي مظلوم رنگين ساختند.
ساعت 14:26 روز دوشنبه 30 خرداد سال 1373 خورشيدي برابر با عاشواري 1415 هجري قمري و در حالي که رواق ها، صحن ها، بست ها و اطراف مرقد مطهر هشتمين امام معصوم از جمعيت موج مي زند و مردم بر افروخته از عشق و ارادت به سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين (ع)، غرق عزاداري و نوحه سرايي اند، صداي مهيب انفجار بمب، فضاي روضة منوره رضوي را پر مي کند و انفجار سهمگين همه جا را به لرزه در مي آورد و لحظه اي بعد دود غليظ و بوي خون در فضاي سراسر معنويت حرم پخش مي گردد و انبوه متراکم جمعيتي را که مشغول مناجات و عبادت بوده و در فضايي از صميميت و اخلاص رازهاي دل خود را با امام و پيشواي بر حق شان وا مي گويند درهم مي پيچد.
بمب در محلي واقع در قسمت بالا سر مبارک منفجر مي شود و همه چيز را در هم مي ريزد و زائران را وحشت زده و سراسيمه مي گرداند، بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوطه مقدار آن معادل 10 پوند ماده منفجره تي.
ان.
تي بوده است، اعضاي بدن تعدادي از زائران هم چون سر و دست و پا و انگشت جدا شده و به اطراف محل حتي پشت بام حرم و سقف ضريح مطهر پراکنده مي شود، نه تنها سطح حرم و روضه منوره رضوي آغشته مي گردد، بلکه قطعات خرد شده پوست و گوشت زوار به همراه خون، سطح ديوارهاي حرم مطهر امام و داخل آن را پوشانده و به خون آغشته مي گرداند.
بوي خون و سوختگي و دود، فضاي حريم رضوي را مالامال مي سازد.
تعداد قابل توجهي از نسخ قرآن و مفاتيح قطعه شده و خون آلود مي گردد و چلچراغ ها در محل حادثه خرد مي شوند.
خدام حرم که روز عاشورا همگي در حرم مولاي خود امام رضا(ع) حضور دارند براي کمک به مردم و نجات مجروحان به داخل حرم مي شتابند و مردم را به بيرون حرم راهنمايي و مجروحان حادثه را به صحن آزادي و صحن انقلاب اسلامي منتقل مي کنند.
شرايط ويژه پس از انفجار، موجب گرديد تا درهاي صحن ها و حرم بسته شود، به نحوي که در ساعات اوليه، صرفاً مسئولان و خدام آستان قدس رضوي امکان ورود داشتند.
حرم مطهر و رواق هاي اطراف صحن ها از مردم عادي خالي بود اما جمعيت انبوه پشت درهاي بسته بي تابانه بازگشايي حرم آقا امام رضا(ع) را لحظه شماري مي کردند، که هم زمان حضرت آيت الله واعظ طبسي توليت عظماي آستان قدس رضوي اعلام نمودند که حرم مي بايست مجدداً در اسرع وقت داير شود و به روي مردم آغوش گشايد.
لذا با حضور قائم مقام توليت عظمي و ديگر مسئولان و خدام و کارگران آستانه مقدسه و به فاصله کمي پس از وقوع حادثه، کار آماده سازي رواق ها و صحن و سراي ثامن الائمه(ع) براي زيارت آرزومندان حضرتش آغاز گرديد.
طاقت فرساترين و سوزناک ترين بخش کار، جمع آوري و پاک سازي حرم مطهر از قطعات ريز ريز شده گوشت، پوست و خون بدن هاي پاره پاره شده زواري بود که باقي مانده بدن هايشان در ظهر عاشوراي حسيني(ع) سطح بيشتر رواق ها هم چون رواق دارالحفاظ، دارالسعاده و نيز گنبدالله ورديخان، گنبد حاتم خاني و .
.
.
.
بخش وسيعي از ديوارها را پوشانيده بود، که اين کار سخت و جگرسوز و شستشوي حرم مطهر در طول همان شب و با زحمت بسيار انجام گرفت و صبح روز بعد حرم فرزند موسي بن جعفر(ع) آمادة زيارت و طواف عاشقان دلسوخته و عزادار شد و طي مراسم رسمي توسط توليت عظماي آستان قدس رضوي به روي مردم آغوش گشود، و بدين سان پناهگاه هميشگي مردم به روي آنان بازگشت.
آن چه گفتني است اين که در کمترين زمان، ساکنان و مجاوران مشهد مقدس از وقوع حادثه خبردار شده و هر آن کس که خبر فاجعه را مي شنيد، سراسيمه به سوي حرم مي شتافت.
شور و التهاب و هيجان، شهر را فرا گرفته و همگان را مبهوت و متأثر ساخته بود.
همه از حادثه اي که هرگز وقوعش را در باور نمي آوردند، گفتگو مي کردند و هر کس در آن لحظات سخت، مي انديشيد که چه کاري بايد و مي تواند انجام دهد.
پيکرهاي زخمي مجروحين و شهيدان با وسايل نقليه شخصي و آمبولانس هايي که به دو صحن انقلاب اسلامي و آزادي وارد شده بودند، به بيمارستان هاي مشهد منتقل گرديدند.
و آن چه از کينه منافقان باقي ماند، سيصد تن مجروحان حادثه بودند که عده اي از آنان اعضايي از بدن خود بخصوص دست و پايشان را از دست داده بودند و 27 نفر شهيد که الي الابد مظلوميت شان گريبانگير دشمنان ولايت است.
در ميان مجروحان و شهدا از هر سن و از هر قشر و طبقه اي ديده مي شدند.
پير، جوان، کودک، زن و مرد.
در يک کلام عاشورا در مشهد مقدس و در حوزه حريم منور رضوي، حقيقتاً به عاشورايي به يادماندني در تاريخ، پس از عاشوراي حسيني(ع) تبديل شده بود.
حادثه انفجار، به بناي حرم آسيب رسانيده بود.
اما معجزه آسا آن که ميزان خسارت در حداقل ممکن بود.
کاشي کاري ها و آيينه کاري هاي بسيار ظريف و هنرمندانه 800 ساله حرم، تا حدودي لطمه ديده بود که به سرعت ترميم گرديد.
منافقين سنگدل و ناپاک که با جنايت بسيار زشت خود آشکارا نشان دادند که به هيچ اصل و معيار الهي انساني پاي بند نيستند و در دشمني و ستيز با ملت غيرتمند ايران اسلامي هيچ حدي را نمي شناسند، و ثابت کردند که براي مردم و معتقدات و مقدسات آن ها هيچ حرمت و قداست و اهميتي قائل نيستند.
لحظات و حالات مردم در صبح روز بعد حقيقتاً براي تاريخ عبرت آميز بود و براي هر بيننده اي ديدني.
مرد و زن، پير و جوان، کوچک و بزرگ، همگي شيفته و شيدا، گريان و نالان و در عين حال خشمگين و غرنده به حرم وارد شدند، ضريح را در آغوش گرفتند و ضمن اظهار ارادت به آستان رفيع و مقدس امام همام علي بن موسي الرضا(ع)، خشم و نفرت آتشين خويش را نثار دشمنان خارجي و مزدوران داخلي دين و ملت انقلاب و کشور خويش ساختند.
پيام مقام معظم رهبري در مورد هتک حريم مطهر حضرت رضا(ع): بسم الله الرحمن الرحيم انالله و انا اليه راجعون با اندوه و تاْسف اطلاع يافتيم که دست جنايتکار دشمنان اسلام به جنايتي بزرگ آلوده شده و با هتک حريم مطهر و مقدس بارگاه رضوي عليه الاف التحيه و الثنا عده اي از زوار مظلوم را در حرم مطهر امام هشتم(ع) و در روز عاشوراي حسيني به خون غلطانده است.
دشمنان منافق و معاند و سنگدل با اين کار نشان مي دهند که به هيچ يک از موازين انساني پايبند نيستند و دشمني آنان با ملت غيور و مؤمن هيچ حد و مرزي نمي شناسد.
منافقين کور دل و خائن نشان مي دهند که براي حريم مقدس اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نيز، هيچ گونه حرمتي قايل نيستند و زمان و مکاني به اين عظمت و قداست مانع و رادع خونخواري و ددمنشي و کينه سبعانه آنان نسبت به ملت ايران نيست.
لعنت خدا و نفرين و نفرت بندگان خدا بر آن دست هاي جنايتکار و دل هاي سياه باد.
دشمنان ملت ايران با اين گونه کارها عجز و ناتواني خود را به اثبات مي رسانند و ثابت مي کنند که محکوم به زوال و نابودي اند.
اين جانب ضمن عرض تسليت به حضرت ولي الله الاعظم روحي فداه و به خانواده هايي که عزيزان شان قرباني خباثت و جنايت دشمنان شده اند و به ملت شجاع و بزرگ ايران اسلامي و درخواست علو درجات براي شهداي اين فاجعه جانسوز، از مسئولين امر و نيروهاي امنيتي و انتظامي مي خواهم که با جديت بدنبال عاملان اين جنايت باشند و در اسرع وقت ممکن آن خفاشان خونخوار را به دست عدالت بسپرند.
«وسيعلموا الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون».
سيد علي خامنه اي.
منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامي انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان