۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اثربخشی، حلقه مفقوده کتابخوانی در ایران
کد خبر: ۶۷۱۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین تصریح کرد

اثربخشی، حلقه مفقوده کتابخوانی در ایران

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: در معقوله کتاب و کتابخوانی آنچه که مورد غفلت قرار گرفته است، اثربخشی به جای فعالیت گرایی است

اثربخشی، حلقه مفقوده کتابخوانی در ایران
مهدی احمدی  در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین    درباره اثربخشی در حوزه کتاب و کتابخوانی، ابراز کرد: در این زمینه اثربخشی باید جایگزین فعالیت گرایی شود.
وی افزد: برخی رفتارهای فرهنگی از جمله کتابخوانی را باید به صورت اثربخش در سطح جامعه ایجاد کرد، مثلا زمانی که از کتاب و کتابخوانی در مهدکودک‌ها و کانون‍‌های پرورشی غافل می‌شویم، نباید انتظار سرانه مطالعه بالا در مقطع دانشگاه را داشته باشیم.
احمدی نبود ساختار صحیح در مباحث فرهنگی را از جمله مشکلات دانست و گفت: تربیت فرهنگی در دو محیط خانواده و نظام آموزشی شکل می‌گیرد که در این برهه زمانی موضوع تحصیل و مطالعه توسط خانواده بسیار جدی گرفته می‌شود اما نظام آموزشی کشور، در این موضوع بسیار ضعیف عمل کرده است زیرا ساختار اثربخشی برای مطالعه وجود ندارد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اگر یک خبرنگار به بررسی اثربخشی نظام آموزشی بپردازد، مشکلات زیادی را در آن کشف می‌کند زیرا عدم اثر پذیری در فعالیت‌های آموزشی بسیار فراوان است.
وی با اشاره به نمایشگاه کتاب قزوین که در اسفند 93 برگزار شد، ابراز کرد: اثربخشی به جای فعالیت‌گرایی اولین موضوعی بود که برای برگزاری نمایشگاه کتاب در نظر گرفتیم، همچنین نیازسنجی در حوزه مطالعه استان و جایگزینی فردگرایی به جای مخاطب گرایی از مولفه‌های مهم نمایشگاه کتاب قزوین در سال گذشته بود.
احمدی خاطر نشان کرد: نیازسنجی برای تک تک افراد به جای مخاطب گرایی جمعی موجب بالا رفتن فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌شود.
وی تاکید کرد: کتابخوانی در کشور نیازمند داشتن نگاه اعتقادی و ارزشی از طرف مسئولین و همچنین نیازمند یک اهتمام عمومی است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اگر اهتمام عمومی همراه با اعتقاد مدیران به موضوع کتاب و کتابخوانی_به شکل اثربخش_ باشد، پس مدتی این امر به یک عادت پسندیده تبدیل می‌شود.
احمدی عنوان کرد: اثربخشی یک معقوله فرهنگی است که از عهده نهادی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی خارج است و نیازمند یک اهتمام عمومی است.
وی در پایان گفت: تا زمانی که تغییراتی در نظام آموزشی کشور ایجاد نشود، نمی‌توان دانش آموزان و دانشجویان را به سوی مطالعه آزاد سوق داد.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان