۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین انتظار ۱۵ ساله مردم برای حج شرم‌آور است
کد خبر: ۶۶۶۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در امور حج:

انتظار ۱۵ ساله مردم برای حج شرم‌آور است

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با ابراز شرمندگی نسبت به معطلی ۱۵ ساله مردم در نوبت حج تمتع گفت: احساس شرم و خجالت می‌کنم و با توجه به این شرایط به مردم اطمینان می‌دهم خارج از نوبت کسی را به حج تمتع نفرستیم.

 انتظار ۱۵ ساله مردم برای حج شرم‌آور است
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره تصمیم سازمان حج و زیارت برای آغاز ثبت‌نام‌های دوباره حج و عمره اظهار کرد: اتفاقی قبل از ما افتاد که ثبت‌نام‌هایی را انجام دادند و قرعه‌کشی کردند و مردم را در نوبت نگه داشتند و حالا به خاطر شرایط عربستان مردم مجبورند 15 تا 16 سال در نوبت بمانند. معنا ندارد ثبت‌نام را آغاز کنیم تا دوباره عده‌ای در نوبت قرار گیرند.

او همچنین اعلام کرد: از سال آینده عربستان آن 20 درصد سهمیه‌هایی را که به خاطر طرح توسعه مسجدالحرام کاهش داده بود‌، بار دیگر اضافه می‌کند و امیدواریم به ایران سهمیه اضافی بدهند و این صف طولانی کاهش یابد.

سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: اطمینان می‌دهم کسی خارج از نوبت به حج فرستاده نشود و بدانید هرکس از انجام این سفر منصرف شود، نفر بعدی جایگزین آن خواهد شد. چون اعزام خارج از نوبت را جفا می‌دانیم و شرعا اجازه نداریم.

قاضی عسکر که در بخش ویژه گفت‌وگوی خبری شبکه دو صحبت می‌کرد، با اشاره به طرح توسعه مسجد الحرام افزود: بسیاری از هتل‌ها به خاطر اجرای این طرح تخریب شده‌اند. سیاست این بود که اگر هتلی کیفیت داشته باشد، آن را اجاره کنیم. به همین خاطر ناچار شدیم به فاصله دورتری برویم و به همین دلیل 50 درصد ساختمان‌های نامناسب را حذف کردیم.

وی خطاب به زائران گفت: توقع هتل پنج ستاره را نداشته باشید، بالاخره حج و مکه است؛ اما تلاش شده آنچه بهترین است را اجاره کنیم.

او در ادامه سخنانش درباره تاثیر توقف عمره در حج اظهار کرد: این حادثه تلخ کاری بود که اتفاق افتاد، اما بد منعکس شد و به گونه‌ای دیگر در اذهان جلوه کرد. من اولین شخصی بودم که از آن خبر مطلع شدم و همان شبِ حادثه نمایندگان ما در فرودگاه حضور داشتند و پلیس جده خاطیان را دستیگر کرد. موضوع را بلافاصله به مقامات سعودی انتقال دادیم و آنها قول دادند خاطیان را به اشد مجازات برسانند.

وی افزود: منتظریم این اتفاق رخ دهد، بالاخره افکار عمومی ما جریحه‌دار شده و باید پاسخی برای قانع کردن مردم داده شود. اگر اشد مجازات اتفاق افتد، زمینه برای آغاز اعزام به عمره فراهم می‌شود، اما اگر این قول عملی نشود عمره را اجرا نمی‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: با ارتباطی که در موسم حج با مقامات سعودی داریم، امیدواریم این اتفاق عملی شود و حتی از حج برای توسعه روابط دو کشور استفاده کنیم.

قاضی عسکر درباره خنثی کردن تبلیغات ضداسلامی در حج توضیح داد: کشورهایی که تحت تاثیر جریان تکفیری قرار گرفته‌اند شبهاتی خلاف واقع را مطرح می‌کنند؛ مانند تفاوت قرآن شیعه با سنی. تلاش‌مان این است که اجازه ندهیم مسائل فرقه‌ای در حج مجال بروز یابد، چرا که شکستن حرمت حرم به مجموعه‌ی مسلمانان آسیب می‌زند. ما تلاش داریم افشاگری و شفاف‌سازی کنیم و با دولت عربستان تعامل داشته باشیم تا اگر خدای ناکرده خرابکاری صورت گرفت، از انتشار آن جلوگیری کنیم.

او سپس درباره همایش‌هایی که هر سال در حج برگزار می‌شود و این ابهام را ایجاد کرده که موضوعات تکراری و بی‌اثر دارند گفت: تلاش ما استفاده از ظرفیت حج است، اما همه امکانات در اختیار ما نیست. مقداری هم به داخل عربستان مربوط می‌شود که باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد. با این حال ما دیپلماسی حج را آغاز کرده‌ایم و با 40 هیات سیاسی دیدارهایی داشته‌ایم و از این ظرفیت برای تعامل حج استفاده خوبی کرده‌ایم.

قاضی عسکر اضافه کرد: به دنبال این تعامل همایش‌های مرتبط با حج در کشورهایی چون الجزایر و پاکستان برگزار شده است.

او تاکید کرد: همایش‌هایی که هر سال در حج برگزار می‌شود تکراری نیست، چون متناسب با شرایط سال برنامه‌ریزی می‌شوند. بسیاری از این همایش‌ها با برکت بوده و برخی از کشورها از ما یاد گرفته‌اند.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه درباره قیمت حج تمتع که در حدود 10 میلیون تومان تعیین شده اظهار کرد: اگر نرخ ارز افزایش نیافته بود، قیمت حج تمتع نیز افزایش نمی‌یافت، اما چون نرخ ارز سه برابر شد ما هم مجبور شدیم این قیمت را اضافه کنیم و از حجاج بگیریم. البته طبق تورم جهانی قیمت‌ها 10 تا 15 درصد باید افزایش داشته باشد، اما برنامه‌ریزی‌ سازمان حج و زیارت به گونه‌ای بود که این تورم در قیمت‌ها لحاظ نشد و حتی امسال در مقایسه با سال گذشته پنج درصد نیز کاهش داشت. ما آنچه در توان بوده را اعمال کردیم.

او درباره نگرانی‌هایی که نسبت به شیوع بیماری «مرس» وجود دارد گفت: پزشکی حج با تجربه است و خوب عمل می‌کند. تجربه می‌گوید همیشه این مسائل در حج تمتع وجود داشته، زمانی آنفولانزای مرغی‌، خوکی و ابولا و حالا هم مرس . حتی در یک سال 30 هزار نفر به خاطر ترس از این بیماری اجازه پیدا نکردند به حج بروند. همان سال ما خیلی مقاومت کردیم، اما نپذیرفتند. اما آن سال تعداد بیماری‌ها کمتر بود.

وی افزود: این بیماری مربوط به منطقه مکه و مدینه نیست، البته پیشگیری و معالجات خود را داریم؛ اما تا حالا حتی یک مورد بیماری هم به ما گزارش نشده است.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به فرصت حج برای ایجاد تحولات اجتماعی و برقراری ارتباطات اقتصادی با سایر کشورها گفت: ما با مسئولان عربستان هماهنگی می‌کنیم تا حج همچنان فضایی برای ایجاد وحدت و اخوت در جهان اسلام باشد و تلاش می‌کنیم تندرویی‌هایی که وجود دارد کاهش یابد.


انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان