۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین جوانان دانشجو سرمایه های کشور هستند، باید به آنها اعتماد کنیم
کد خبر: ۶۴۳۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

جوانان دانشجو سرمایه های کشور هستند، باید به آنها اعتماد کنیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جوانان دانشجو سرمایه‌های کشور هستند که باید به آنها اعتماد کنیم.

 جوانان دانشجو سرمایه های کشور هستند، باید به آنها اعتماد کنیم
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز گذشته در دیدار روسای دانشگاه‌های استان خراسان رضوی، نقش و جایگاه دانشگاه­ها را برای پیشرفت هرجامعه بسیار مهم خواند و اظهار داشت: هر کشوری که توانسته بر قله‌های افتخار باشد، از دانشگاه استفاده کرده است.

دراین دیدار که آیت الله معصومی، نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز حضور داشت، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سوابق فرهنگی و تاریخی استان خراسان، بر ظرفیت‌های علمی این خطه از کشور تأکید کرد و گفت: امیدواریم درسایه امام رضا(ع) شاهد پیشرفت‌های روز افزون این استان باشیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از گزارش استاندار خراسان رضوی، بر اهمیت روابط علمی حوزه‌های علمیه و دانشگاه­های کشور تأکید کرد و گفت: امیدواریم برکت کارهای علمی و برنامه همراهی دانشگاه­های استان به میمنت بارگاه امام هشتم به سراسر کشور تسرّی یابد.

وی با یادآوری شرایط دانشگاه‌های کشور در سال­های اول پیروزی انقلاب اسلامی و افسردگی جوانان و خانواده­ها به خاطر عدم موفقیت در گذر از سدّ کنکور، افزود: در جلسه سران بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید از اقیانوس مردم استفاده کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت علم برای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: با تأکیدات فراوان قرآن بر علم و جایگاه علم در خلقت آدم، در انقلابی که بر پایه قرآن بود، برآن شدیم که به علم و دانش مردم و جوانان برسیم که انقلاب را پیروز کرده بودند و جوانان دانشجو سرمایه‌های کشور هستند که باید به آنها اعتماد کنیم.

آیت­­الله هاشمی رفسنجانی با نگاه تفسیری به آیات قرآن کریم که بر جایگاه رفیع علم تأکید دارند و حدیث نبوی که اگر علم در ثریا باشد، کسانی از ایران، آن را پایین می­آورند، گفت: استعداد ایرانی­‌ها در جوامع انسانی آن روز زبانزد بود، به گونه‌ای که دانشگاه جندی شاپور آن، مأمن دانشمندان ملیت‌های مختلف بودند.

وی با بیان گوشه‌هایی از افتخارات تاریخی جغرافیای وسیع خراسان بزرگ، به قطعه­ای از تاریخ و سخنان حضرت علی(ع) در جلسه مشورتی برای فتح خراسان اشاره کرد و گفت: علم و دانش مردم خراسان با مقبره امام هشتم (ه)، جنبه دینی یافت و همه زمینه­‌ها برای توسعه علمی خراسان در کشور ما فراهم است که اسناد بالادستی آن به تصویب نظام رسیده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری سوابق برنامه‌ریزی در کشور و چگونگی تدوین سند چشم انداز و تصویب اصلاحات اصل44، به عقب افتادگی‌های دهه اخیر اشاره کرد و گفت: اگر بر اساس برنامه‌های مصوب نظام حرکت می‌کردیم، امروز در میان 28 کشور منطقه، رتبه اول را داشتیم، اما کسانی آمده بودند که به برنامه نویسی اعتقادی نداشتند و می‌خواستند کارها را با روزمرگی بگذرانند.

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور و نیاز جامعه به اشتغال، گفت: هر مسؤولی در هرسطحی باید برای رونق اشتغال جوانان برنامه‌ریزی کند که یکی از بهترین راه‌ها، توجه به راه‌های علمی و طرح‌های دانشگاهی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی دانش آموختگان کشور را سرمایه‌های جامعه دانست و با اشاره به طرح‌های ابتکاری دانشجویان کشور، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ریزی کردیم که از طرحهای مهم حمایت کنیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح طرح این دانشگاه برای چگونگی حمایت از خلاقیت‌های مبتکرین و مخترعین، به برنامه‌ای اشاره کرد که طی آن 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه درسراسر کشور در اختیار جوانان و دانشمندان است.

وی افزود: مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگاه­های سراسر کشور در اختیار صاحبان طرح‌ها و اختراعات هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به توافق هسته‌ای و ظرفیت ایران برای جهش بزرگ علمی، گفت: اگر راه باز و همکاری‌های جهانی آغاز شود، دنیا می‌تواند از ظرفیت‌های ایران استفاده کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به رؤسای دانشگاه‌های استان، گفت: شما دانشگاهیان جایگاهی ویژه در این شرایط دارید و طرح شما برای هم افزایی دانشگاه‌های استان بسیارخوب است.

وی افزود: طرح خود را درجامعه مطرح کنید تا نکات مثبت و منفی آن گفته شود که خدمتی بزرگ برای کشور است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بابیان امتیازات ایران هوا، زمین و دریاهای کشور برای رفت وآمدهای بین­‌المللی و خطوط انتقال انرژی وارتباطات گفت: شرط استفاده از این شرایط علاوه بر فضای سیاسی مبتنی بر همکاری و تعامل بین‌المللی، استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور است که حرف اول آن را دانشگاه‌ها و دانشجویان می‌زنند.

در آغاز این دیدار آقای رشیدیان با ارائه گزارش آماری از کم و کیف دانشگاه در استان خراسان، گفت: دانشگاه های استان ظرفیت های قدیمی و خوبی دارند و همجواری ما کشورهای فارسی زبان، امتیازی برای ماست که برنامه‌ریزی کردیم تا استفاده نماییم.

آقای کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم به نمایندگی از روسای همه دانشگاه‌های استان به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خیر مقدم گفت و افزود: با این ایده که خراسان مهد علم، فرهنگ و تمدن است، دانشگاه­‌های دولتی و آزاد استان باید از این سرمایه حفاظت کنند.

شیخ الاسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز با تشریح اوضاع واحدهای استان، گزارشی از طرح تجمیع در مشهد ارائه کرد.


انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان