۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نگاه‌ها به جامعه پزشکی را با بدبینی آلوده نکنیم
کد خبر: ۶۳۵۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر بهداشت:

نگاه‌ها به جامعه پزشکی را با بدبینی آلوده نکنیم

هاشمی در یادداشتی به مناسبت روز پزشک نوشت: رابطه بیمار و پزشک را با شایعه‌پراکنی ناجوانمردانه خدشه‌دار نسازیم. بی‌انصافی است که عملکرد نادرست عده‌ای را به پای درستکارانی بنویسیم که متعهدانه به مردم خدمت می‌کنند.

نگاه‌ها به جامعه پزشکی را با بدبینی آلوده نکنیم
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، متن یادداشت وزیر بهداشت به شرح ذیل است:
یک بار دیگر سالروز تولد دانشمند حکیم و پزشک برجسته ایرانی ابوعلی سینا و یک بار دیگر روز پزشک، روزی که بهانه ای برای پاسداشت خدمات ارزنده جامعه پزشکی و فرصتی مناسب به منظور یادآوری جایگاه این قشر در جامعه است.
تا از این مسیر قدری بیشتر با اهمیت حرفه پزشکی آشنا شویم؛ حرفه ای که نباید تنها به عنوان یک شغل به آن نگریست. تشخیص و درمان درد و کمک به بیماران برای التیام آلامشان، از حرفه پزشکی جایگاهی ساخته که شاید نتوان آن را با هیچ حرفه دیگری مقایسه کرد. روایات و احادیث اسلامی نیز حساسیت و اهمیت جایگاه و نقش پزشک و طبابت را به روشنی عیان می سازد؛ چنانکه در اسلام، علم پزشکی همتای علم دین، ارزشمند شمرده شده است.
امام جعفر صادق(ع) در حدیثی، مردمان را از سه گروه بی نیاز نمی دانند؛ ایشان می فرمایند: اهل هیچ سرزمینی از وجود سه طایفه بی نیاز نیستند و اگر آنها را نداشته باشند، سرگردان می شوند: فقیه دانشمند پرهیزکار، زمامدار نیکوکار و مورد اطاعت و پزشک ماهر و مورد اعتماد. نکته جالب در این فرمایش گهربار، اینکه فقیه، امور آخرتی مردمان را عهده دار است؛ زمامدار، امور دنیایی آنها را سر و سامان می بخشد و پزشک با تأمین سلامت جسمانی مردمان، آنها را برای انجام امور دنیوی و اخروی آماده و سلامت نگه می دارد.
این نگاه از دیروز تاریخ تا امروز در مورد جایگاه پزشکان صادق است؛ این گروه به علت ماهیت تخصص خویش و افزون بر آن با توجه به سوگند حرفه ای که یاد کرده اند، همواره نزد مردم به عنوان افرادی معتمد و راز دار یاد می شوند. طی قرن ها این جایگاه نه تنها محفوظ مانده که امروز اعتماد به پزشک، نقشی پر رنگ تر از گذشته در زندگی مردم دارد. در طول زمان، عموم پزشکان با رعایت اصول انسانی و اخلاقی و عمل به وظیفه، به اعتلای جایگاه پزشکی کمک شایانی کرده اند و بی انصافی است اگر با چشمانی بسته و بدتر از آن با عینک بدبینی به تاریخ این حرفه بنگریم و زحمات و خدمات جامعه پزشکی را نادیده بگیریم.
به شهادت تاریخ، پزشکان همواره خدمتگزار مردم بوده اند. البته مانند هر صنفی نقص ها و ضعف هایی در این گروه از جامعه نیز وجود دارد که هیچ پزشکی آن را کتمان نمی کند، اما راه حل، تلاش برای اصلاح و بهبود نقص است یا فریاد و پرخاش و هجمه غیر منصفانه؟ واقعیت این است که کار در هیچ حرفه ای مصون از خطا و اشتباه نیست و همه افرادی که در یک صنف و شغلی خاص مشغول خدمت به جامعه هستند نیز پاکدست و درستکار نیستند؛ اما بی انصافی و غیراخلاقی است که عملکرد نادرست عده ای را به پای درستکارانی بنویسیم که بی دریغ و متعهدانه، روز و شب در خدمتگزاری به مردم تلاش می کنند.
درباره پزشکان و مسائلی که پیرامون این گروه مطرح شده، اما بسیار قصه ها ساخته اند؛ از درآمدهای چند صد میلیونی یا حتی میلیاردی تا... اما بواقع چند درصد جامعه پزشکی از چنین رفاهی برخوردار است یا زندگی اش دستخوش حوادثی شده که خوراک خبری رسانه ها شود؟ واقعیت آن است که در سراسر جهان، پزشکان از سرمایه های ارزشمند اجتماعی و جزو نخبگان جامعه هستند؛ آیا عجیب نیست که جامعه ای با بی تدبیری، سرمایه هایش را براحتی از دست بدهد؟ شاید گروهی بگویند، هجمه به جامعه پزشکی با نیت نکوهش رفتار شماری از این جمعیت صورت می پذیرد؛ اما آنچه در پس این رفتار دیده می شود، تنها سقوط اخلاقی و زایش بی اعتمادی در جامعه است که تبعات آن گریبان همه را خواهد گرفت و اغلب زمانی به خود می آییم که برای بازگرداندن اعتماد دیر است و متحمل هزینه هایی سنگین شده ایم. فراموش نکنیم هجمه های گسترده و بی محابا به جامعه پزشکی، بی احترامی به تمام پزشکانی است که هر یک بارها و بارها وسیله ای بوده اند تا لطف خداوند از طریق ایشان، شامل حال عزیزان مان شود، درد و بیماری از تن شان دور گردد و لبخند شیرین عافیت بر لبان شان بنشیند.
همچنین به یاد داشته باشیم، جامعه پزشکی ایران، طبیبان مجرب و حاذقی دارد که آوازه ای جهانی دارند. زنان و مردان گرانقدری که نه تنها موجب فخر و مباهات ایرانیان که مورد احترام هر انسانی هستند.
نتیجه آنکه بر یکایک ما فرض است که نگاه ها به جامعه پزشکی را با بدبینی آلوده نکنیم و رابطه بیمار و پزشک را که لازمه اش حفظ اعتماد بیمار به پزشک است با شایعه پراکنی و هجمه های ناجوانمردانه خدشه دار نسازیم.


انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان