۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین برای خرید سلاح از کسی اجازه نمی‌گیریم/ اگر لازم باشد بدون توجه به هیچ قطعنامه‌ای سلاح خود را می‌فروشیم/ قدرت نظامی‌ ما باید تقویت شود تا توافق هسته‌ای پایدار بماند
کد خبر: ۶۲۳۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۳۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روحانی در مراسم روز صنعت دفاعی:

برای خرید سلاح از کسی اجازه نمی‌گیریم/ اگر لازم باشد بدون توجه به هیچ قطعنامه‌ای سلاح خود را می‌فروشیم/ قدرت نظامی‌ ما باید تقویت شود تا توافق هسته‌ای پایدار بماند

رئیس‌جمهور گفت: ما از هر کجا لازم بدانیم سلاح می‌خریم و منتظر اجازه کسی نیستیم و اگر لازم بدانیم سلاح خود را بفروشیم، بدون توجه به هیچ‌ قطعنامه‌ای این کار را می‌کنیم.

 برای خرید سلاح از کسی اجازه نمی‌گیریم/ اگر لازم باشد بدون توجه به هیچ قطعنامه‌ای سلاح خود را می‌فروشیم/ قدرت نظامی‌ ما باید تقویت شود تا توافق هسته‌ای پایدار بماند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی که در وزارت دفاع برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: از بازدیدی که در سال گذشته داشته‌ام تا به امروز که به این وزارتخانه آمدم و از دستاوردهای جدید صنعت دفاعی بازدید کردم در طول این یک سال حرکت پرشتابی به سمت خودکفایی در نیازهای نیروهای مسلح وجود داشته است.

وی افزود: اینکه در راستای دستیابی به دستاوردهای صنعت دفاعی، وزارت دفاع و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری با هم تشریک مساعی دارند و فعالیت آنها هم افزایی دارد خشنود کننده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: صنعت دفاعی منحصراً در آن بخش‌هایی که دارای اسرار نظامی است باید ویژه وزارت دفاع و در بعضی بخش‌ها ویژه نیروهای مسلح باشد اما در بقیه امور باید از دستاوردهای صنعتی بیرون هم استفاده کنیم و این صنعت را به بخش بیرون وزارت دفاع به خصوص بخش غیردولتی منتقل کنیم و این به نفع نیروهای مسلح و صنعت کشور است.

روحانی خاطرنشان کرد: در بسیاری از صنایع و تحولات علمی آغازشان از سوی نیروهای مسلح بوده و ابتدا برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح بوده است.

وی با بیان اینکه به طور مثال تمام تحولات که در حوزه ارتباط شاهد هستیم شروعش از نیروهای مسلح بوده است، گفت: در بسیاری از بخش‌های دیگر از جمله الکترونیک، هوافضا و دریایی تماماً شروع‌شان از نیروهای مسلح بوده است.

رئیس دولت یازدهم تأکید کرد: بنابراین نیروهای مسلح ما ضمن ایجاد یک فکر و ایده باید قادر باشند در مقام اجرا درست تقسیم‌بندی کنند، توانمندی است که شما بتوانید نیازهای خودتان را دسته‌بندی کنید و آن بخش‌هایی که باید به بیرون سفارش دهید در اختیار آنها قرار دهید و از محصول آنها استفاده کنید البته مونتاژ نهایی برعهده خودتان است و این روشن است.

روحانی با بیان اینکه این کار هم اکنون در وزارت دفاع آغاز شده است، افزود: ما باید بتوانیم کل صنعت کشور را با صنعت دفاعی در جاهایی که نیاز است ترکیب کنیم تا کنار هم قرار بگیرند تا ما بتوانیم به خوبی از کشور دفاع کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سال‌ها طول کشید که از کلمه جنگ به دفاع برسیم، قرن‌ها بحث جنگ و جنگ سالاری بود و هنگامی که اسلام به عنوان دین رحمت در شبه‌جزیره عربستان طلوع کرد و این آئین خود را برای جهانیان تبیین کرد به جای جنگ دفاع را قرار داد.

روحانی با بیان اینکه دفاع اصلی از سوی خدا است و خدا مدافع مردان با ایمان است، اظهارداشت: خداوند، خائنین و ناسپاسان را دوست ندارد؛ بنابراین اسلام به جای جنگ کلمه دفاع را نشاند و جنگ‌ها و جهادهای اسلام ولو جهادهای ابتدایی آن به معنای واقعی کلمه دفاع از سرزمین و یا دفاع از ایمان و آزادی است و همه جهادهای اسلام جهادهای دفاعی می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه ابتدا در کشور وزارت جنگ داشتیم، افزود: در دوران مرحوم مصدق این امر به وزارت دفاع تبدیل و بعداز کودتای 28 مرداد به وزارت جنگ تبدیل شد، گویا لجبازی بود و کودتاچی‌ها حتی یک اسمی را که دولت قانونی گذاشته بود تحمل نکردند و بعداز پیروزی انقلاب اسلامی به وزارت دفاع تغییر نام داد؛ هرچند در یک مقطعی وزارت سپاه داشتیم که در نهایت به وزارت دفاع تبدیل شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اساس برنامه ما یک نام نیست بلکه در پشت این نام محتوای بلندی وجود دارد چراکه آمال و آرمان ما آرمان دفاع است و آرمان جنگ نیست و دین ما و نظام ما مردم‌سالار است و جنگ‌سالار نیست،‌ ما دنبال جنگ و تجاوز نیستیم و کشورهایی در دنیا هستند که نوع صنعت آنان نشانه آن است که دکترین نظامی آنها دکترین تجاوز و تهاجمی است.

روحانی خاطرنشان کرد: از آن ابتدا ناو هواپیمابر درست می‌کنند که یک جزیره متحرک در آب درست کنند تا به آن سوی دنیا بروند و روی ان فروندها هواپیما و هلی‌کوپتر و تجهیزات نصب می‌کنند، نوع موشک‌ها، هواپیماها و همه این تجهیزات ساخته شده است تا در آن سوی آب‌ها بجنگند و به اهداف و منافع خودشان برسند و ابایی ندارند که از هر گونه سلاح و امکاناتی ولو سلاح‌های ضد بشری و ضد انسانی استفاده و بهره‌برداری کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت دفاعی هر کشور نشان از آرمان آن ملت و کشور دارد اظهار داشت: همواره صنایع دفاعی ما صنایعی بوده است که از سرزمین، نظام، مردم، منافع به خوبی دفاع کند و ما اهل تجاوز نبودیم و ما مقاطعی را داشتیم که اگر کشوری دنبال تجاوز بود، آن مقاطع، مقاطع طلایی محسوب می‌شد.

روحانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: عراق به ما ضربه زده بود و در یک شرایطی عراق گرفتار شد و اگر ما می‌خواستیم تجاوز کنیم و انتقام بگیریم و یا حتی ضربه بزنیم،‌ بهترین مقطع بود و همین عراق متجاوز آنقدر به انسانیت این نظام و این کشور باور داشت که همه نیروهای خود را در جنوب برده بود و سمت شرق کشور خود که یک مرز طولانی هزار کیلومتری دداشت رها کرده بود چراکه مطمئن بود ما اهل تجاوز و آغاز جنگ نبودیم.

وی ادامه داد: اگر ما اهل تجاوز بودیم آن زمان که فروپاشی شوروی آغاز شد و همه جا در مرزهای شمالی ما به هم ریخت، اگر یک کشوری اهل تجاوز بود آن یک فرصت مناسب محسوب می‌شد اما در همان مقطع به آن کشور برای ساماندهی آنان کمک کردیم و مردم آن سوی رودخانه خوشامد و تبریک گفتند و قرآن و مفاتیح برای مردم فرستادند، بنابراین ما اهل فرهنگ، کتاب، هنر و تمدن هستیم.

رئیس‌جمهور اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران را راهبرد بازدارندگی و دفاع دانست و تصریح کرد: سیاست ما تنش‌زدایی و همگرایی و اعتمادسازی با دنیاست که وقتی می‌گوییم سیاست تنش‌زدایی، همگرایی و اعتمادسازی داریم، این منافات با قدرت دفاعی و صنعت نظامی ما ندارد؛ ما چه زمانی می‌توانیم با طرف مقابل مذاکره کنیم، زمانی که توانمند باشیم، چه زمانی می‌توانیم گفت‌وگوی ثمربخش با طرف مقابل داشته باشیم. آن هنگامی که قوی باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: شما بدانید اگر کشوری اقتدار، استقلال و ثبات نداشته باشد، نمی‌تواند دنبال صلح واقعی باشد، یک کشور ناتوان، ضعیف و یا کشوری که در برابر قدرت نظامی کشور همجوارش،‌ رقیبانش یا دشمنانش توان برخورد یا دفاع را ندارد، چگونه می‌تواند مدعی صلح باشد، آن کشور باید آماده اشغال باشد و ادعای صلح‌خواهی و تنش‌زدایی بدون قدرت به معنای آمادگی برای اشغال، تجاوز دیگران و از دست رفتن منافع کشور است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما نیازمند قدرت ملی هستیم، تصریح کرد: قدرت ملی ما بخشی قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی است و قدرت‌های مختلف کنار هم جمع می‌شوند و وقتی می‌گوییم سیاست ما بازدارندگی است، این بازدارندگی تنها با سیاست و صنعت دفاعی حاصل نمی‌شود بلکه نیازمند قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که ما نیاز به قدرت دفاعی نیز داریم و اینها باید کنار هم قرار گیرند تا به قدرت ملی تبدیل شود.

روحانی ادامه داد: اگر یک ملتی از نظر فرهنگی آماده ایثار و فداکاری نباشد آیا می‌توانیم آن ملت را ملتی قوی و مقاوم در نظر بگیریم؛ اگر ملتی باشد که توان سیاسی نداشته باشد و یا دیپلمات قوی نداشته باشد و یا قدرت مذاکره و قدرت مفاهمه نداشته باشد و حرف طرف مقابل را نفهمد و نتواند حرف خود را به کرسی بنشاند آیا می‌توان آن را ملتی قوی دانست؛ بنابراین در تعبیر مصطلح گفته می‌شود خط اول دیپلمات‌ها و در خط دوم ژنرال‌ها هستند که دیپلمات‌ها باید پشتوانه‌شان ژنرال‌ها باشند و اگر دیپلمات ناموفق بود نوبت ژنرال‌هاست که جلو بیایند اما خط اول خط دیپلماسی و مذاکره است اما اگر نشد و ناتوان بود و یا طرف مقابل زیر بار حرف حق نیامد در این صورت قدرت نظامی است که باید عمل شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پس ما باید قدرت ملی، فرهنگی، سیاسی، علمی، تکنولوژیکی و قدرت دفاعی و قدرت اقتصادی بازدارنده داشته باشیم و توانمندی ما آن زمانی است که از هر قدرتی به جای آن و در زمان مناسب استفاده کنیم، در غیر این صورت جا به‌جا کردن این قدرت‌ها برای کشور شکست می‌آفریند و آن روزی که باید از قدرت دیپلماسی استفاده شود اما وقتی از قدرت نظامی استفاده می‌کننید می‌بازید یا آن روزی که باید از قدرت نظامی استفاده کنید ولی از قدرت دیپلماسی استفاده می‌کنید می‌بازید بنابراین باید از هر قدرتی به جا و به موقع و به خوبی استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه شرایط این روزها به مراتب بهتر از یک سال و دو سال گذشته است تصریح کرد: چرا شرایط بهتری داریم چون ما توانستیم با توان سیاسی به یک توافقی برسیم که این توافق را تمام کشورهای دنیا به جز یک کشور جنگ‌طلب و یک جماعت جنگ‌طلب دیگر در کشور دیگر قبول کردند،‌ ممکن است برخی از کشورها خوشحال نباشند اما شرایط به گونه‌ای نیست که علیه این توافق حرف بزنند، یک رژیم متجاوز جنگ‌طلب نامشروع به نام رژیم صهیونیستی و یک عده جنگ‌طلب در داخل آمریکا با این توافق مخالفت می‌کنند؛ ضمن اینکه دولت آمریکا موافق است، حالا یک عده‌ای مخالف هستند و یا از اعضای کنگره با آن مخالفند ولی ۱۹۹ دولت در دنیا هستند که همه این دولت‌ها این را قبول دارند و یک دولت نامشروع و غاصب است که آن را قبول ندارد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بحث توافق هسته‌ای کار مهمی اتفاق افتاده است، گفت: آن چیزی که ما می‌گفتیم و به دنبال توافق برد-برد هستیم که به نفع همه جهان،‌ منطقه،‌ جهان اسلام و به نفع همه قاره‌های جهان و صلح و ثبات باشد این مسئله تحقق پیدا کرده و دلیلش هم عکس العمل دنیا به این توافق است.

روحانی با طرح این سؤال که آیا این توافق توافق خوب یا بدی است افزود: به یک معنا اگر کشوری دنبال سلاح کشتار جمعی باشد این توافق بد است، اگر ایران می‌خواست دنبال ساخت بمب اتم باشد این توافق، توافق خوبی نبود. اما اگر یک کشوری دنبال کشتار بی‌گناهان نیست و بر اساس منطق عقلش و طبق منطق دینش و طبق منطق فتوای رهبرش دنبال سلاح کشتار جمعی و به دنبال بمب اتم نیست و تنها به دنبال فعالیت صلح آمیز هسته‌ای است این توافق بسیار خوب است.

وی تصریح کرد: در این حالت این توافق اصلا نقصی ندارد، نقص این توافق کجاست؟ برخی‌ها ممکن است در ذهنشان این شبهه به وجود بیاید که اگر ما با دنیا توافق کردیم و اگر روابط ما صمیمی شد و رفت و آمد کردیم دیگر آن وقت به چه علت سلاح بسازیم و به چه علت موشک و هواپیما بسازیم و به چه علت قدرت دفاعی را تقویت کنیم. برای این باید قدرت دفاعیمان را تقویت کنیم که این توافق پایدار بماند.

رئیس دولت یازدهم تأکید کرد: برای این باید نیروهای مسلح‌مان را تقویت کنیم که ثبات در این کشور پایدار بماند و همچنین روابط صمیمی ما با منطقه و دنیا یک روابط صمیمی پایدار باشد زیرا اگر شما مستقل نباشید به هر میزان که قدرت پیدا کنید تبدیل به ژاندارم منطقه می‌شوید و مستقل نبوده و تحت امر یک ابرقدرت خواهید بود.

روحانی ادامه داد: این قدرت ارزشی نخواهد داشت و صلح به ارمغان نمی‌آورد شما ژاندارمی هستید که به شما دستور بدهند به کجا بروید به چه کسی کمک کنید و چه کاری انجام دهید. اگر کشوری ثبات، انسجام و وحدت نداشته باشد نیروی مسلح آن کشور هم نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح آماده هستند تا جلوی تهاجم بدخواهان و دشمنان را بگیرد، گفت: برای تحقق این امر باید در داخل کشور آرامش، ثبات و امنیت کافی داشته باشند، همچنین مشاهده می‌شود در کشورهایی که در بین اقوام آنها تنش و مشکلی به وجود می‌آید ارتش آن کشور هم ناتوان می‌شود.

روحانی با بیان اینکه ما باید مقتدر باشیم، تأکید کرد: مشکلات و تهدیدات فراوانی در اطراف ما وجود دارد کشور ما کشوری آرام و امنی است اما منطقه ما منطقه امنی نیست و شرایطی نیست که آدم بتواند بگوید تا 10 سال دیگر خبری نیست و می‌توانیم یک نفس راحتی بکشیم.

وی ادامه داد: شما به شرق کشور که نگاه می‌کنید می‌بینید کشوری وجود دارد که متاسفانه آمریکایی‌ها در آنجا آمده‌اند و سکنی گزیده‌اند و پایگاه در اختیار گرفته‌اند همچنین هنگامی که به غرب کشور می‌نگریم می‌بینید یک کشور بزرگ در ناامنی و بی‌ثباتی تروریست‌ها قرار گرفته ضمن اینکه آمریکایی‌ها در آنجا هم به یک شکلی همچنان حضور دارند.

وی افزود: در جنوب هم که واویلاست،‌ به جنوب هم که نگاه کنیم از حضور دریایی قدرت‌های بزرگ گرفته تا پایگاه‌های آنها در کشورهای جنوب، در همین شرایط کشورهای شمال هم آنچنان وضعیت مطلوبی ندارند. بنابر این در چنین کشوری در شرق،‌ غرب،‌ جنوب و شمالش شرایط خاص دارد ما می‌توانیم بی خیال و به فکر نباشیم؟ آن هم در شرایطی که می‌بینیم قدرت‌های بزرگ به تروریست‌ها جنگ نیابتی دادند.

وی تصریح کرد: پول و امکانات و تسلیحات می‌دهند به این مزدورانی که استخدام کرده‌اند و در منطقه بلوایی درست کرده‌اند نفعش مال کیست؟ با پول مردم هواپیما و بمب‌های مدرن می‌خرند و بر سر همسایه مظلوم و فقیر خود می‌زنند این تعداد گروه‌های تروریستی که اجتماع کردند در کشورها از جمله عراق و سوریه و در بخشی از لبنان می‌بینید که چه شرایط بدی وجود دارد و ما باید در همچین شرایطی آماده، مجهز و مقتدر باشیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این حملات انتحاری را که در عراق و یا سایر کشورها مشاهده می‌کنیم ابتدا از ایران آغاز کرده‌اند و خواستند انقلاب ما را از این طریق منهدم کنند و از بین ببرند و موفق نشدند و جنگ 8 ساله درست کردند. پس شرایط ما شرایط خاصی است و در این شرایط ما باید صنعت نظامی‌مان را تقویت کنیم و الحمدلله ما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که نه تنها می‌توانیم سلاح‌های مشابه سایر کشورها را بسازیم بلکه به سمت طراحی‌ها و ساخت سلاح‌های خودمان رفتیم و تجهیزات و ابزارهای مخصوص خودمان را می‌سازیم و کاملا به سمت خود کفایی حرکت کرده‌ایم و در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شدیم و هر روز یک محصول جدید را معرفی می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: در جریان بازدید امروز نیز موشک فاتح 313 که از نسل‌های جدید است را رونمایی کردیم و در بخش‌های دیگری هم که مشاهده شد ما شاهد یک قدم یا آغاز نو هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این کشور با این شرایط می‌تواند مقتدر باشد تاکید کرد: البته این قدرت علیه هیچ کسی نیست موشک و امکانات و قدرت هوایی ، زمینی ما علیه هیچ کشوری نیست نه می‌خواهیم هیچ کشوری را تصرف کنیم و نه می‌خواهیم در امری مداخله کنیم.

روحانی افزود: این امکانات برای استفاده در راستای حفاظت از سرزمین و منافع‌مان است و البته قدرت ما به نفع کشورهای منطقه خواهد بود و در عین حال آمادگی داریم با کشورهای منطقه‌ای که هدف واحد داریم به همه ثبات را می‌خواهیم و همه می‌خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم نوعی همکاری و حتی ائتلاف هم با یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم به اهدافمان برسیم.

رئیس دولت یازدهم افزود: دیپلمات‌های ما آنچنان در صنعت و قدرت دفاعی در مذاکرات با 1+5 حساسیت به خرج می‌دادند و حال اگر شرایطی پیش بیاید که متن مذاکرات در اختیار مردم قرار گیرد شما می‌بینید که مثل شیر در مقابل آن‌ها می غرند زیرا اول بحث این بود که در مدتی باید ساخت موشک را با توجه به اینکه در قطعنامه‌های گذشته هم آورده شده بود کنار بگذارید و طراحی موشک هم کنار گذاشته شود که امروز تنها چیزی که مطرح کرده‌اند این است که شما موشکی را نسازید که از ابتدا طراحی‌اش برای حمل سلاح هسته‌ای باشد و ما هم هیچ وقت به دنبال این نبوده و نیستیم و نخواهیم بود.

روحانی ادامه داد: همان جمله ای که ابتدا گفتم اگر کسی می‌خواهد دنبال بمب اتم باشد این توافق توافق بدی است و اگر ملتی دنبال فناوری صلح آمیز است این توافق توافق بسیار خوبی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: شما در متن برجام می‌بینید که راجع‌به بحث نظامی اصلا مسئله‌ای وجود ندارد و توافق ما با دنیا برای این نیست که نیروهای مسلح ما بخواهند قدمی در تقویت خودشان کوتاه بیایند و قدمی بخواهند در راهبردهایشان و اهدافشان کوتاه بیایند. البته در قطعنامه 2231 هم می‌بینید که تحریم تسلیحاتی که قبلا دائمی بود الان به چند سال محدود شده است. اما در عین حال هیچ کدام مانع کار ما نیست.

وی تاکید کرد: ما قبلا هم اعلام کردیم و در قطعنامه هم به صراحت گفتیم ما از هر کجا لازم بدانیم سلاح می‌خریم و خواهیم خرید و منتظر اجازه هیچ کس و تائید هیچ کس و نگاه به هیچ قطعنامه‌ای نخواهیم کرد. اگر هم جایی لازم بدانیم سلاحمان را بفروشیم خواهیم فروخت بدون ملاحظه هیچ قطعنامه‌ای سلاحمان را خواهیم فروخت، تقویت بنیه دفاعی ما و موشک‌ها و هرچه که برای دفاع کشورمان نیاز باشد ما خواهیم ساخت و راه تقویت بنیه دفاعی را ادامه خواهیم داد تا انشاءالله به همه اهدافی که مدنظرمان است برسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه باید آمادگی لازم برای تقویت بنیه دفاعی کشور را داشته باشیم.


انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان