۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین امام خمینی (ره) از منظر دانشمندان جهان
کد خبر: ۶۲۲۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به مناسبت ۱۴ خرداد؛

امام خمینی (ره) از منظر دانشمندان جهان

دكتر مصطفی ایوب گفت: بنده معتقدم كه تاریخ، امام خمینی رحمه الله را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد كرد، زیرا او فردی بود كه هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی داشت.

امام خمینی (ره) از منظر دانشمندان جهان
صبح قزوین: سخن گفتن در مورد ابعاد شخصیت و اندیشه‏های تابناك امام خمینی رحمه الله رهبر بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر و پدید آورنده مهم‏ترین حادثه قرن بیستم كاری بس دشوار است.
با این كه تا به حال مقالات و كتاب‏های بسیاری در این زمینه نوشته شده است، در معرفی شخصیت كامل آن رادمرد جهان اسلام به پایان راه نرسیده‏ایم، بلكه هنوز برای شناخت كامل هویت آن شخصیت فرزانه راهی دراز در پیش داریم و باید اعتراف نمود كه: من چه گویم یك رگم هشیار نیست وصف آن یاری كه او را یار نیست یك دهان خواهم به پهنای فلك تا بگویم وصف آن رشك ملك ور دهان یابم چنین و صد چنین تنگ آید در بیان آن امین حضرت امام خمینی رحمه الله به عنوان فقیهی ژرف‏نگر و حكیمی خردمند و سیاستمداری دوراندیش و عارفی الهی، توانسته بود در پرتو مناجات‏های شبانه و توكل و معرفت و اخلاص، به منبع نورانیت الهی و اقیانوس بی كران عرفان و معنویت متصل گردد.
به همین دلیل دست‏یابی به افق اندیشه‏های این شخصیت عظیم برای اندیشمندان اگر غیر ممكن نباشد، آسان نخواهد بود.
امیر مؤمنان علیه السلام در مورد شخصیت چنین مردانی می‏فرماید: «هجم بهم العلم علی حقیقه البصیره، و باشروا روح الیقین، واستلانوا ما استعوره المترفون و انسوا بما استوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقه بالمحل الاعلی.
اولئك خلفاء الله فی ارضه و الدعاه الی دینه، آه آه، شوقا الی رؤیتهم؛ آنان با نور دانش به حقیقت ادراك و بصیرت رسیدند و جوهره یقین را با جان خود دریافته‏اند و آنچه را كه بر افراد رفاه طلب دشوار می‏نمود راحت و آسان گرفته و با آنچه كه نا آگاهان از آن بیم داشتند مانوس شدند.
با بدن هایی همنشین دنیا گشتند كه روح‏های آن‏ها به (قله‏های رفیع) عالم ملكوت پیوند خورده است.
آنان جانشینان خدا در زمین او و دعوت كنندگان مردم به سوی دین اویند.
آه! آه! چقدر مشتاق دیدارشان هستم!) در این مجموعه بر آنیم كه بخش هایی از مهم‏ترین ویژگی‏های شخصیتی امام راحل را از زبان و قلم دانشمندان و متفكران آزاد اندیش جهان بشنویم، زیرا: خوشتر آن باشد كه سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران به امید اینكه به این بهانه بتوانیم زمینه آگاهی بیشتری نسبت ‏به ویژگی‏های شخصیتی آن نادره دوران را فراهم نمائیم.
برای سهولت امر این نوشتار كوتاه را در دو بخش تقدیم می‏كنیم.
در بخش اول از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و در بخش دوم از سخنان صاحب نظران غیرمسلمان آگاه خواهیم شد.
بخش اول: امام خمینی رحمه الله از منظر اندیشمندان مسلمان سخن را با روایتی مشهور كه عده‏ای از بزرگان معاصر آن را با شخصیت‏حضرت امام خمینی رحمه الله تطبیق نموده‏اند، آغاز می‏كنیم: امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: «رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق، یجتمع معه قوم كزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف و لایملون من الحرب و لایجبنون و علی الله یتوكلون والعاقبه للمتقین؛ مردی از اهل قم (به پا می‏خیزد و) مردم را به حق (و حمایت از آن) فرا می‏خواند.
گروهی به گرد او می‏آیند كه مانند قطعه‏های آهن هستند، تندبادهای (حوادث و مشكلات) آنان را متزلزل نمی‏كند و از جنگ خسته نمی‏شوند و (از چیزی) نمی‏ترسند و بر خداتوكل می‏كنند.
پیروزی نهایی از آن پرهیزگاران است.
امام خمینی رحمه الله سازنده تاریخ معاصر دكتر مصطفی ایوب، دانشمند مسلمان آمریكایی و مسؤول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریكا در مورد رهبر كبیر انقلاب اسلامی ایران می‏گوید: «بنده معتقدم كه تاریخ، امام خمینی رحمه الله را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد كرد، زیرا او فردی بود كه هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی داشت.
درست است كه ولایت فقیه به عنوان یك مفهوم اسلامی شیعی از غیبت صغری همواره مورد بحث و بررسی بوده ولی امام خمینی رحمه الله به این مفهوم تفسیر دیگری دادند كه امام معصوم علیه السلام از طریق علمایی كه فقیه‏اند نقشی در حكومت دارد و آن علماء نایبان امام علیه السلام هستند و چنانچه در شخصی خصوصیاتی كه امام عصر علیه السلام بیان كرده فراهم گردد، فقیه اول خواهد بود.
بنده معتقدم كه از جمله مهم‏ترین تاثیرات نهضت امام خمینی رحمه الله این بوده كه حكومت در یك كشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیكی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش‏های اسلامی جهان گردید.
من بر این باورم كه از لحاظ قدرت فكری، امام تنها یك فرد یا پدیده فردی نبود بلكه یكی از سازندگان تاریخ بود.
اثبات بطلان نظریه «دین افیون ملت‏ها» استاد فهمی هویدی مصری نویسنده مشهور روزنامه «الاهرام‏»، مجله «المجله‏» و روزنامه «الشرق الاوسط‏» می‏گوید: «باید گفت: كه به طور كلی ذهن انسان از بیان دستاوردهای امام عاجز است ولی می‏توان آن‏ها را در بندهای ذیل خلاصه كرد: 1- اعتبار بخشیدن دوباره به ملت ایران و متوقف نمودن دشمنی و بی حرمتی به شخصیت مذهبی آنان كه رژیم گذشته ایران درصدد بی ارزش كردن آن بود.
2- ایشان گفته هایی چون «دین عنصری است افیون ملل و عامل خمود و سستی‏» را رد كردند و ثابت نمودند كه اگر از دین به درستی استفاده شود عنصری فعال و مؤثر در برانگیختن ملت هاست.
3- امام خمینی رحمه الله پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم مواضع اسلامی را در جهان معاصر محقق ساختند.
4- امام در مقابل قوای استكبار جهانی با قدرتی عظیم قد علم كردند و در مقابل ایشان سكوت نكردند.
5- در چهارچوب افكار مذهبی به پیروزی بزرگی دست‏یافتند و آن، تشكیل حكومتی جدیدپس از سال‏ها انتظار بود و این دستاورد از اهمیت‏خاصی برخوردار است.
اهتمام ویژه به حفظ اسلامیت نظام دكتر ادریس كتانی نویسنده معروف مراكشی و از اعضای مجمع كبار العلماء مغرب می‏گوید: «به عقیده من مهم‏ترین كارامام خمینی رحمه الله حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود.
برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را كه، خود شاهد آن بوده‏ام برای شما بازگو كنم.
من در متن انقلاب بزرگ مردم الجزایر بودم.
در آن انقلاب همه مردم مسلمان بودند و با شعارهای اسلامی و با دست‏خالی استعمار 130 ساله فرانسه بر ماوراء البحر را پایان دادند.
اما بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، سوسیالیست‏ها مسلمانان را كنار زدند و حاكمیت‏خود را بر مردم تحمیل كردند.
زیرا انقلاب مردم اسلامی الجزایر كادر رهبری اسلامی نداشت.
همان روزها، درست چند روز پس از پیروزی، «تیتو»، «ناصر» و «نهرو» به الجزایر آمدند تا رسما سوسیالیست‏بودن مبارزات مردم را اعلام كنند.
ولی نكته مهم در انقلاب اسلامی ایران، اصرار امام خمینی رحمه الله بر اسلامی ماندن حكومت‏بود.
رمز موفقیت امام هم در این بود كه با تكیه بر مردم مسلمان، گروه‏های مقاومت تشكیل داد و از نیروی انقلابی آنان كمك گرفت ونگذاشت صاحبان قدرت نظامی و سیاسی، حكومت را از دست مسلمانان بگیرند.
تشكیل سپاه مردمی، دفاع از انقلاب وحضور مردم مسلمان در صحنه و استفاده از كادرهای اسلامی و مقاومت امام در رهبری اسلامی باعث‏شد تا غربی‏ها در تحلیل‏های خود دچار شكست‏شوند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یكی از افرادی كه برای بررسی و دیدار از انقلاب ایران به كشور شما سفر كرد، یك وكیل دادگستری مغربی و دبیر كل حزب اتحاد سوسیالیستی مراكش بود كه در بازگشت نوشت: «انقلاب و رهبری امام به نحوی است كه غربی‏ها حتما در مورد آن نمی‏توانند تئوری‏های درستی ارائه كنند.
» فرصت را غنیمت می‏شمارم و اعلام می‏كنم كه كتاب‏ها و نظریات زیادی از علمای اسلامی علیه امام خمینی رحمه الله دیده‏ام - چه در داخل و چه در خارج ایران - اما به عنوان یك عالم دینی اذعان می‏كنم كه همه آن‏ها یا به خاطر جمود اندیشه است و جهل به مسائل سیاسی، یا دگم اندیشی در مسائل اسلامی عامل آن‏ها بوده است، كه به هر حال نظریات معتبری ارائه نكرده‏اند.
رضوان خداوند بر او باد.
[5]» رهبر 79 ساله و ارتباط عمیق با نسل جوان آقای احمد هوبر از اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس می‏گوید: «هنگامی كه من از سال 79- 1978 (57- 1356) به مطالعه درباره امام خمینی رحمه الله به خصوص از منابع ایرانی شروع نمودم، به طرز عجیبی شگفت زده شدم، چراكه امام خمینی رحمه الله اولین رهبر مذهبی در قرن ماست كه انقلابی را به وجود آورد كه همزمان سه وجهه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع كرده بود.
تمام انقلابیون قرن ما نظیر لنین، مائوتسه تونگ و.
.
.
! یك انقلاب سیاسی و اجتماعی را به وجود آوردند؛ اما چون آنان بویی از مذهب نبرده بودند، راه و روش‏هایشان امروزه كهنه شده و طرفدارهایشان به پایان خط رسیده‏اند، ولی امام خمینی رحمه الله اولین رهبر مذهبی است كه دین، سیاست و فرهنگ را یك جا به كار گرفته و به همین دلیل نیز ادامه خواهد یافت.
از جمله كارهای اعجاب‏انگیز امام خمینی رحمه الله ارتباط عمیق با نسل جوان است.
با اینكه او بخش اعظم زندگی‏اش را پشت‏سرگذاشته بود، اما نسل جوان را به میدان مبارزه می‏كشانید، اصولا روحیه و شرایط سنی نسل جوان طوری است كه بیشتر از همسالان خود تاثیر می‏پذیرد تا از پیر مردی كه در دوران انقلاب حدود 5 برابر سن جوان‏های كشور از عمر خویش را سپری كرده بود.
منبع: سایت اندیشه قم انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان