۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فیس بوک؛ کشوری جدید در نقشه مجازی جهان
کد خبر: ۶۲۱۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دنیای به نام فیس بوک؛

فیس بوک؛ کشوری جدید در نقشه مجازی جهان

چگونه فیس بوک طی هشت سال به مرز یک میلیارد عضو نزدیک می شود؟ دلایل موفقیت این شبکه اجتماعی چه بوده است که شبکه های مشهور دیگر موفق به کسب چنین جایگاهی نشدند؟

فیس بوک؛ کشوری جدید در نقشه مجازی جهان

چگونه فیس بوک طی هشت سال به مرز یک میلیارد عضو نزدیک می شود؟ دلایل موفقیت این شبکه اجتماعی چه بوده است که شبکه های مشهور دیگر موفق به کسب چنین جایگاهی نشدند؟ آیا کارکردهای ضد اجتماعی فیس بوک در حال پیشی گرفتن از کارکرد اجتماعی آن است؟

به گزارش صبح قزوین،  شبکه اجتماعی فیس بوک در فوریه 2004 وارد دنیای مجازی شد و در آن زمان رقابت با شبکه های قدیمی تر چون اورکات، یاهو 360 و بسیاری از شبکه های دوست یابی و اجتماعی دیگر را آغاز کرد و در عین ناباوری در اندک زمانی به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی تبدیل شد.

فیس بوک هم اکنون اندکی بیش از نهصد میلیون کاربر فعال دارد و موسسان و مدیران این شبکه برای رسیدن به مرز یک میلیارد عضو و جشن میلیاردی شدن این کشور مجازی لحظه شماری می کنند.
بسیاری فیس بوک را پس از چین و هند، سومین کشور پرجمعیت جهان نام گذارده اند.

شاید این سوال برای بسیاری مطرح شود که فیس بوک چگونه در کمتر از 8 سال به مرز یک میلیارد عضو رسیده است؟ آیا این موفقیت و اقبال تنها به دلیل مسائل فنی و جذابیت های ظاهری بوده یا برنامه ای دیگر برای مطرح نمودن یک شبکه اجتماعی واحد و گردآوری حداکثری کاربران در کار بوده است؟

می توان گفت فیس بوک نقطه پایانی بر سرگردانی کاربران فضای مجازی در شبکه های متعدد اجتماعی بود اورکات، کلوب، یاهو360، مای اسپیس، فیلکر و .
.
.
همگی از رقبای فیس بوک به شمار می رفتند که با ظهور فیس بوک همگی به حاشیه رانده شدند.

برای آشنایی بیشتر با ماهیت فیس بوک و دلایل اقبال جهانی آن به معرفی دوباره و اجمالی طراحان، سرمایه گذاران و حامیان آن خواهیم پرداخت.

زاکر برگ؛ یهودی آتئیست (بی خدا)

از مارک الیوت زاکر برگ(mark Zuckerberg) جوان متولد نیویورک که به عنوان مبدع فیس بوک و کسی که طرح اولیه آن را در ذهن پروراند، نام برده می شود.
مارک زاک، متولد 1984 و در خانواده ای یهودی متولد شد.
در سن سیزده سالگی خانواده مارک برای وی جشن تکلیف میتزوا (جشن تکلیف مخصوص یهودیان) گرفتند اما مدتی بعد مارک رسما خود را آتئیست یا منکر وجود خدا توصیف کرد.
مارک جزو انجمن برادری یهودیان "آلفا اپسیلون پی" است و تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد در رشته کامپیوتر – ماشین های هوشمند و طراحی سیستم عامل – سپری کرده است.
در ماه مه 2012 با پریسیلا چان فرزند دو پناهنده چینی – ویتنامی که پس از سقوط سایگون به آمریکا مهاجرت کرده بودند ازدواج کرد.

مارک زاکر برگ به همراه ادواردو ساورین، داستین مسکوویتز و کریس هیوز چهار بنیان گذار فیس بوک هستند.
مارک زاکر برگ هم اکنون رئیس و مدیرعامل فیس بوک است.

 

سهام داران فیس بوک

علاوه بر چهار بنیان گذار فیس بوک، این شرکت پرسود سهام داران دیگری نیز دارد.
سهام داران فیس بوک به ترتیب عبارتند از:

مارک زاکر برگ، 24 درصد به ارزش 3/5 میلیارد دلار

شرکت سرمایه گذاری آکسل پارتنرز (Partners Accel )، 10 درصد به ارزش 2/2 میلیارد دلار.

شرکت سرمایه گذاری اسکای تکنولوجیز (Sky Tecnologies Digital)،10  درصد به ارزش 2/2 میلیارد دلار.

داستین موسکوویتز، 6درصد به ارزش 3/1 میلیارد دلار.
وی با 28 سال سن جوان ترین میلیاردر جهان بوده و همانند زاکر برگ در خانواده ای یهودی متولد شده و تحصیل کرده هاروارد است.

ادوارد ساروین، 5 درصد به ارزش 1/1 میلیارد دلار.
ساروین نیز متولد یک خانواده ثروتمند یهودی است.

شان پارکر، 4 درصد به ارزش 880 میلیارد دلار: پارکر 25 ساله نخستین رئیس فیس بوک بوده است.

پیتر تییل(Peter Thiel) 5/1 به ارزش 660 میلیون دلار.

گریلاک پارتنرز(Greylock Partners) 5/1 درصد به ارزش 330میلیون دلار.
گریلاک شرکت پشتیبانی نرم افزاری و زیر ساختاری است که عمده فعالیت های آن در فلسطین اشغالی است.

مریتک کپیتال پارتنرز(Partners Meritech Capital)5/1 درصد به ارزش 330میلیون دلار.

مایکروسافت 3/1 درصد به ارزش 286 میلیون دلار.

لی کاشینگ (Li Ka-shing75) 1/0 درصد به ارزش 165 میلیون دلار.
این مرد چینی صاحب چندین شرکت تجاری بوده و نهمین فرد ثروتمند جهان است.

نام جف روچیلد نیز در میان سهام داران فیس بوک دیده می شود که میزان سهم وی کمتر از یک درصد است.

نکته جالب و قابل توجه در این میان، یهودی بودن سه بنیان گذار اصلی فیس بوک است.

 

فیس بوک؛ رویای سیاه که به حقیقت پیوست

پیش از این در مورد استفاده سرویس های جاسوسی کشورهای غربی به ویژه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) از بانک اطلاعات شبکه های اجتماعی همچون توییتر و فیس بوک مطالب بسیاری منتشر شده است.

کریستوفر استارتینسکی معاون رئیس سازمان سیا در مورد این شبکه گفته است:" برای سیا این(فیس بوک) کاملا رویایی بود که به حقیقت پیوست"؛ چرا که در آن کاربران نگرش های مذهبی؛ سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان و حتی جزئیات لحظه به لحظه فعالیت های خود را قرار می دهند.

خود مارک زاکر برگ در مورد فیس بوک این چنین گفته است:" فیس بوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل مردم است که تاکنون اختراع شده است".

به عقیده تحلیل گران آمریکایی، ابزار و امکانات موجود در فیس بوک و فعالیت های این شبکه اجتماعی در سطح جهانی سبب می شود تا سیا در هزینه های خود بتواند صرفه جویی کند.
حتی تقویم و گاهنامه موجود در فیس بوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود می پردازند به سیا کمک می کند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند.

بر این اساس، بخش جمع آوری اطلاعات آشکار یا این سازمان که بیشترین حجم کارهای اطلاعاتی و عملیاتی گردآوری اطلاعات را در بر می گیرد، با راه اندازی فیس بوک عملا تعطیل شده و فیس بوک به نیابت از سیا، وظیفه جمع آوری اطلاعات آشکار از شهروندان سراسر جهان را به عهده گرفته است.
جمع آوری اطلاعات آشکار بیش از 90 درصد فعالیت های سازمان های اطلاعاتی را تشکیل می دهد که پس از جمع آوری اطلاعات آشکار و پایش و تحلیل داده ها، اهداف مورد نظر برای کسب اطلاعات تکمیلی و مخفی شناسایی می شوند.
همچنین از آن جا که میلیاردها عکس شخصی در این شبکه اجتماعی وجود دارد، در آوریل سال 2011 فیس بوک بدون اطلاع رسانی به کاربران خود، ویژگی جدیدی را راه اندازی کرده است، یعنی فناوری و نرم افزار شناسایی و تشخیص چهره افراد.

و مواردی که در آن رسما مدیران این شبکه ها به همکاری با سازمان های اطلاعاتی اعتراف کرده اند.
با شواهد موجود، این گونه به نظر می رسد که طرح هایی نظیر فیس بوک و توییتر، نمی تواند صرفا در جهت ایجاد شبکه ای ارتباطی میان مردم سراسر جهان به صورت رایگان شکل گرفته باشد و برنامه ای فراتر از آن در میان نباشد.
با اندک مطالعه و جستجو در مورد سرمایه گذاری های صورت گرفته چندین میلیارد دلاری برای تبلیغات پیش از راه اندازی و پس از آن، می توان دریافت که برنامه ای فراتر از یک طرح ساده که ذهن یک دانشجوی رشته کامپیوتر برآمده باشد، در جریان است.

هالیوود، ماشین تبلیغات و دیپلماسی عمومی آمریکا نیز برای حمایت از آن دست به کار شده و با هدف سناریو سازی برای پیدایش این شبکه پیچیده اجتماعی با استفاده از استراتژی "حصاری از دروغ" (cover of Lies) که چرچیل برای اولین بار آن را در کتابی به همین نام مطرح کرد، فیلم" شبکه اجتماعی" را ساخته است.

 

فیلم شبکه اجتماعی(Social Network) ؛ سناریوسازی هالیوودی برای طرحی امنیتی

 فیلم "شبکه اجتماعی" یه کارگردانی "دیوید فینچر" فیلمی درباره زندگی شخصی و کاری "مارک زاکر برگ" بنیان گذار فیس بوک است.

فیلم نامه این فیلم را "آرون سورکین" با اقتباس از کتاب "میلیاردرهای تصادفی: تاسیس فیس بوک، داستانی از جنس، پول، نبوغ و خیانت" اثر "بن مزریک" و مصاحبه های "ادواردو ساوارین" یکی از بنیان گذاران فیس بوک نوشته است و کمپانی "کلمبیا پیکچرز" حمایت مالی از این فیلم را برعهده گرفته است.

در این فیلم مارک زاکربرگ دانشجویی منزوی و دارای مشکل در برقراری روابط اجتماعی به تصویر کشیده شده است که به دلیل اختلاف با دوست دختر خود تصمیم به آزار وی با انتشار اطلاعات زندگی خصوصی وی در اینترنت می گیرد.
موضوع اصلی داستان، نمایش چگونگی شکل گیری ایده اولیه فیس بوک در ذهن این دانشجوی کامپیوتر است.
البته حواشی دیگری نیز در اطراف این موضوع اصلی وجود دارد که مواردی چون شکایت از زاکر برگ به دلیل سرقت ایده فیس بوک مطرح است.

چه فصل مشترکی میان فیس بوک و هالیوود منجر به ساخت این فیلم شده است؟ فیس بوک چه اهمیتی برای سیاست گذاران دیپلماسی عمومی و فرهنگی آمریکا داشته که هالیوود را به ساخت چنین فیلمی واداشته اند؟

نگاه دوباره به فاکتورهایی که پیش از این در مورد فیس بوک و کارکردهای ارزشمند آن برای سازمان های امنیتی-اطلاعاتی آمریکا داشته است، اهمیت گسترش بیشتر این شبکه را نشان می دهد.
فیلم شبکه اجتماعی، بیش از هر چیز یک سفارش آگهی با طرحی هوشمندانه برای فیس بوک است؛ آن هم با استفاده از هالیوود، قوی ترین ابزار تبلیغاتی کنونی جهان.

از سوی دیگر با رسوایی هایی که در زمینه درز اطلاعات شخصی کاربران و یا همکاری مدیران شبکه با سیا به وقوع پیوست، برای پاک کردن اذهان عمومی از احتمال ارتباط فیس بوک با دستگاه اطلاعاتی آمریکا، طراحان این شبکه جمع آوری اطلاعات Open Source، هالیوود را مامور تطهیر وجهه فیس بوک کردند.
بی دلیل نیست که فردی چون جولیان آسانژ موسس سایت ویکی لیکس که ابهامات بسیاری در مورد سایت وی، منابع اطلاعاتی و اهداف او از افشاگری ها وجود دارد، فیس بوک را "مخوف ترین ابزار جاسوسی ساخته شده به دست بشر" نامیده است.

 

تاثیرات اجتماعی فیس بوک

روان شناسان غربی با تحلیل روان شناسانه استفاده از فیس بوک و تاثیرات آن این نظریه را مطرح کرده اند که کاربرانی که بیش از حد از "می پسندم" یا "Like " در تایید مطالب، عکس ها و .
.
.
دوستانشان استفاده می کنند، از عدم ثبات شخصیت و رفتار رنج می برند.

روزانه بیش از سه میلیارد like"" و کامنت در فیس بوک منتشر می شود.

 

خطرات شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان

فعالیت در شبکه های اجتماعی ممکن است بی خطر به نظر آید، اما همواره خطرات پنهانی وجود دارد، به خصوص برای کودکان.
با اینکه ایجاد پروفایل در شبکه های اجتماعی دارای محدودیت سنی است، اما جعل سن برای کودکان کار چندان دشواری نیست.
از آنجایی که کودکان سریع تر و راحت تر به غریبه ها اعتماد می کنند، ممکن است به سادگی اطلاعات خصوصی شان را در اختیار آن ها قرار دهند، و چون فرد مقابل را از نزدیک نمی بینند، این خطر را به مراتب کمتر احساس می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان