۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آمریکا چگونه رسانه های ایران را رصد می کند
کد خبر: ۶۲۰۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

زیر ذره بین بودن رسانه ای ایران؛

آمریکا چگونه رسانه های ایران را رصد می کند

ممری نام اختصاصی سازمانی صهیونیستی آمریکایی است که ۱۶ ساعت در روز به بررسی و رصد کلیه رسانه های ایران و خاورمیانه و انتشار گزینشی اخبار آنها می پردازد.

آمریکا چگونه رسانه های ایران را رصد می کند

به گزارش خبرنگار صبح قزوین به نقل از آشنا، سایت مشرق طی گزارشی موسسه تحقیقات رسانه ای خاورمیانه یا همان "ممری" را معرفی کرد.
سازمانی که رسانه های خاورمیانه بویژه ایران را مورد بازبینی و رصد قرار می دهد.
محل اسقرار آن در شهر واشنگتن.
دی.
سی است و دارای شعبه هایی در بیت المقدس، برلین، لندن و توکیو می باشد که البته اخیرا شعبه ای نیز در بغداد افتتاح کرده است.

این موسسه ترجمه هایی از رسانه های فارسی، عربی و عبری زبان از کشورهای ایران، مصر، عراق، اردن، آفریقای شمالی، فلسطین، خلیج فارس، عربستان سعودی، سوریه، لبنان و ترکیه با تفاسیری از موضوعات سیاسی، ایدئولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و تحلیل های روشنفکرانه ارائه می دهد.
تحقیقات ممری به زبان های انگلیسی، آلمانی، عبری، ایتالیایی، فرانسوی، اسپانیایی، ترکی و روسی ترجمه می شود و انتشارات آن شامل سلسله گزارش های ارسالی مخصوص، گزارش های ویژه، پیام های هشدار ویژه و عناوین تلگرافی اخبار می باشد.

تاریخچه ممری

این موسسه در سال 1998 به ریاست ایگال کارمن، سرهنگ بازنشسته قسمت اطلاعات وزارت دفاع رژیم صهیونیستی، و دکتر میرا ورمسر تاسیس شد.
وضعیت این سازمان بعد از حمله 11 سپتامبر 2001 به دلیل افزایش علاقه عمومی غربیان به امور مسائل ایران و دنیای عرب حساس تر شد.
البته در آن زمان هم به طور قابل ملاحظه ای کارمندان این موسسه افزایش پیدا کرد و شعبات جدیدی را در اوایل 2002 افتتاح نمود.
ممری یکی از معدود منابعی است که ترجمه هایی از مطالب مکتوب عربی و فارسی ا به زبان انگلیسی ارائه می کند.
سپس ترجمه ها، تحلیل ها و گزارش های حاصل از این ترجمه ها در وب سایت خود قرار می دهد و به طور مرتب، منبع نشریات بین المللی مهم قرار می گیرد.

طرح ها و اهداف ممری

سایت ممری طرح ها و اهداف خود را این گونه بیان کرده است: "ممری، خاورمیانه را از میان رسانه های محلی معرفی می کند یا به عبارتی این شکاف زبانی را که بین غرب و خاورمیانه وجود دارد، پر می کند.
بر این مبنا که به موقع، رسانه های عربی، فارسی و ترکی را ترجمه می کند، همانگونه که در زبان اصلی، تحلیل ها و تفاسیر روشنفکرانه، سیاسی، ایدئولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ارائه می شود".

این سازمان که طبق اهداف تعریف شده در فوریه 1998 تاسیس شد، مطالعه و تحلیل پیشرفت های روشنفکرانه و سیاسی خاورمیانه و کشمکش های اعراب و رژیم صهیونیستی با تاکید ویژه بر ابعاد فلسطینی اسرائیلی را به عهده دارد.
همچنین طرح هایی را بررسی می کند که به ارزش های دموکراسی لیبرالیستی، جامعه مدنی، بازار آزاد خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با این مناطق مربوط است.
البته هدف تاسیس این موسسه به شیوه دیگری هم تعریف شده است: "این موسسه در تحقیقات خود، بر تداوم ارتباط صهیونیسم با مردم یهود و اسرائیل تاکید می کند".
مقالات ترجمه شده و تفاسیر رسانه های ممری بر موضوعات زیر متمرکز شده است:

1-    جهاد و مطالعات مربوط به تروریسم از 1998: "حمله به آمریکا یک واقعیت است.
در واکنش به آن، ممری یک پروژه مطالعه پیرامون جهاد تروریستی را تاسیس کرده است تا گروه های اسلامی که جهاد و شهادت را در مساجد، تشکیلات آموزشی و رسانه ها موعظه می کنند را شناسایی کنند.
این پروژه همچنین بر سازمان های شخصی و اسلامی، خطبه ها و حکم های مذهبی (فتاوا) و واکنش ها به حملات تروریستی هم در آمریکا و هم در خارج متمرکز شده است".

2-    آمریکا و خاورمیانه از 1998: "وب سایت ممری ترجمه و تحلیل حوادث اخبار خاورمیانه را به طور برجسته نشان می دهد، اخباری که به سیاست آمریکا درخاورمیانه ضربه می زند".

3-    اصلاح گری در جهان اسلام و عرب از 1998: "این پروژه در جهان اسلام و عرب بر دفاع از اصلاحات و بحث های پیرامون آن در داخل جهان اسلام وعرب متمرکز شده است.
این پروژه به چهار مقوله مهم تقسیم شده است: اصلاحات اجتماعی که بر حقوق زنان، جامعه مدنی وتشکیلات آموزشی تاکید می کند.
اصلاحات سیاسی که شامل بحث در مورد دموکراسی و نقش قانون، حمایت از فردیت و آزادی بیان، مذهب و گردهمایی است.
همچنین اصلاحات مذهبی که مذاکرات درباره ی اصلاحات در اسلام به عنوان سوء استفاده کردن از مذهب را پوشش می دهد.
بالاخره اصلاحاتی که نسخه های اصلاحاتی بازار آزاد، جهانی سازی و مدرنیزه شدن را بررسی می کند".

4-    درگیری اعراب و رژیم صهیونیستی از 1998: این بخش از وب سایت بر پیشرفت های جاری در فرآیندهای صلح بعد از شکست متمرکز شده است و بر ارتباطات بین ملت های عرب و اسرائیل تاکید می کند".

5-    مناسبات داخلی اعراب از 1999: "این بخش از سایت بر پیشرفت داخلی اعراب مانند کاهش پان عربیسم، رشد بنیادگرایی اسلامی و بررسی عوامل اتحاد و یا جدایی جهان عرب متمرکز شده است".

6-    مطالعات اقتصادی از 2001 :" این قسمت با گزارش های اقتصادی منابع غیر انگلیسی خاورمیانه سر و کار دارد.
این منابع روزنامه ها، گزارش ها و مطالعاتی که به زبان های عربی، عبری و گاهی اوقات ترکی منتشر می شود را دربر می گیرد".

7-    پروژه مستندات یهود ستیزی از 1998: " این بخش از سایت به مستندات روزنامه ها، سرمقاله ها، گزارش ها و دیگر رسانه های عربی که به یهود ستیزی می پردازند، اشاره می کند، چرا که در سالهای اخیر، یهود ستیزی عرب به شدت افزایش یافته است".

8-    ممری همچنین از سال 2004 به بازبینی و رصد برنامه های تلویزیونی عربی و فارسی اقدام کرده است.

9-    این موسسه علاوه بر ترجمه، بطور مرتب مطالب رسانه ها را نیز تفسیر و چاپ می کند و تمامی آنها به طوردقیق با امور خاورمیانه ارتباط دارد و به طور رایگان، یا از طریق فاکس و یا ایمیل ارسال می شوند.

پروژه تلویزیونی ممری

ممری 16 ساعت در روز شبکه های تلویزیون عربی را رصد می کند.
این مرکز توانایی ترجمه و ارسال قسمت هایی از برنامه های تلویزیونی عرب را به کانال های خبری غربی در سرتاسر جهان دارد.
آرشیو این پروژه دارای محتوایی از کلیپ هایی از منابع مهمان ها و کارشناسان تلویزیونی زیر است:

منابع

العربیه، تلویزیون دوبی، تلویزیون رویا مصر، کانال یک تلویزیون مصر، تلویزیون فلسطین، تلویزیون العالم، سحر، تلویزیون جام جم، شبکه خبر ایران، شبکه خبر لبنان، تلویزیون المنار، تلویزیون ام بی سی، تلویزیون الجزیره، تلویزیون قطر، تلویزیون اقراء  سعودی، کانال یک سعودی، تلویزیون سوری، تلویزیون المجد.

مهمان ها و کارشناسان:

رهبران اسلامی، روزنامه نگاری های ایرانی و عرب، محققان و دانشگاهیان، سیاستمداران و تصمیم گیران، افراد رسمی هیئت دولت ها، کارشناسان نظامی، روشنفکران و مولفان.

موضوعات این پروژه عبارتند از:

جنگ در عراق، مقاومت، انتقال دولت عراق، سوء استفاده از زندان ابوغریب، حکومت کُرد و فدرالیسم عراقی.

آمریکا و خاورمیانه:

مبارزه با ترور، جنگ در عراق، طرح خاورمیانه بزرگ، انتخابات آمریکا، مناسبات آمریکا و رژیم صهیونیستی، اقتصاد آمریکا و خاورمیانه، دولت های عرب و آمریکا، خلیج گوانتاناما.

رژیم صهیونیستی:

منازعات اعراب و این رژیم، انتفاضه، شناخت یهود و صهیونیسم، مذاکرات، سایت های مذهبی یهود، حرکت مقاومت اسلامی.

اسلام:

تاریخ اولیه اسلام، فقه اسلامی و اسلام رادیکال.

جهاد و شهادت:

ایدئولوژی و عملیات ها، حمله 11 سپتامبر، القاعده و عملیات انتحاری زنان.

حکومت فلسطین:

انتفاضه، خطابه ها و دولت فلسطینی.

اصلاحات در خاورمیانه:

حقوق بشر در جهان عرب، حقوق زنان، حقوق کودکان و آموزش، برنامه ریزی خانوادگی و دیگر موضوعات اجتماعی.

مخاطبان ممری:

معمولا ممری ایمیل هایی را برای افراد می فرستد و خود را به عنوان موسسه مستقل و غیر انتفاعی، تحلیل گر 18 الی 20 رسانه عربی معرفی می کند و اذعان دارد از هنگامی که ممری افتتاح شده (1998) تا به حال ترجمه هایش به دست ده ها هزار نفر از مردم جهان مخصوصا رسانه های غربی، سیاستمداران، دانشگاهیان، نشریات بین المللی و .
.
.
به عنوان یک منبع موثق رسیده است و همچنین به بحث های پارلمانی و رسانه های بین المللی مثل تلویزیون الجزیره مشاوره می دهد.

گزینش ممری

از گزینشگری ممری تا به حال انتقادات زیادی شده است، مثلا دکتر جوان کول و دکتر مارک لینچ در وبلاگ های خود از آن انتقاد کرده اند.
برین ویتیکر دانشجوی سابق مطالعات خاورمیانه و ویراستار بخش خاورمیانه روزنامه انگلیسی گاردین هم در روزنامه اش از ممری انتقاد کرده و همچنین کن لیوینگستون، شهردار لندن نیز اعتراضاتی به آن داشته است.

دکتر کول، ممری را به ضربه زدن به مطبوعات عربی، با داشتن سیصد میلیون مخاطب، متهم می کند و معتقد است که "ممری مقالات تند عربی را انتخاب کرده و همانند بنیادگرایان مسیحی مثل جری فالول یا مقاله نویس محافظه کار تندرو مانند آن کالتر عمل می کند و در صورت مراجعه به منبع آن می توان براحتی متوجه شد که ممری چقدر بزرگنمایی می کند؛ در صورتی که می تواند مقالات معتدل تر را برای ترجمه و تحلیل انتخاب کند که البته این کار را انجام نمی دهد".

انتهای پیام/

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان