۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاندیداها باید بگویند برای اقتصاد منهای نفت چه کار می کنند
کد خبر: ۶۱۲۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سید مرتضی نبوی:

کاندیداها باید بگویند برای اقتصاد منهای نفت چه کار می کنند

سید مرتضی نبوی گفت: فکر می کنم یک رئیس جمهور که می خواهد با یک چالش مهم روبرو شود، برای اقتصاد منهای نفت چه کار می خواهد بکند؟

کاندیداها باید بگویند برای اقتصاد منهای نفت چه کار می کنند
به گزارش صبح قزوین، سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه تحلیلی شبکه 4 سیما در مورد وضعیت اقتصاد غیر نفتی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری خیلی توصیه اکید داشتند ما به جایی برسیم که اقتصادمان مستقل از نفت باشد.
نمی خواهم از موهبت بزرگ نفت، این ثروت عظیم ملی را صرف هزینه های جاری نکنیم.
این مقدا از نفت که در دولت های مختلف خرج شده، نباید به این مقدار مصرف می شده است.
یعنی ما در حقیقت صندوق توصیه ملی که جز سیاست های کلی رهبری است، به همین منظوره که به تدریج درآمدهای فروش نفت در بودجه های دولت کاهش پیدا کند.
این یک تحول ساختاری نیاز دارد.
وی در ادامه افزود: اگر این اتفاق بیفتد زمینه باز می شود برای قدم دوم، که اقتصاد ما شکوفا و توانمند نمی شود مگر با این اقدام و مشارکت جدی مردم، یعنی یک بخش خصوصی توانمند باید داشته باشیم تا زمانی که دولت، دولت را رانتی یر هست، دولت تحصیلداری هست به متکی درآمد نفتش، دیگر دنبال این نیست زمینه ای برای مشارکت مردم فراهم کند وامکانی را برای توانمند شدن بخش های غیر دولتی ایجاد کند.
اگر این اتفاق افتاد، ما خوشبختانه طبق سیاست های اصل 44 را داریم که خیلی دقیق می تواند زمینه هایی فراهم کند برای حضور بخش های خصوصی و تعاونی در اقتصاد و رمز توانمند شدن اقتصاد، ما ظرفیت های زیادی هم داریم در نیروی انسانی و منابع خدادادی، از این نظر می توان پیاده کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره  به سومین گام در این زمینه اذعان داشت: فکر می کنم یک رئیس جمهور که می خواهد با یک چالش مهم روبرو شود، برای اقتصاد منهای نفت چه کار می خواهد بکند؟ 2-بگوید سیاست های اصل 44 را چطور می خواهد پیاده کند؟ 3- چگونه زمینه و موانع را از پیش پای مشارکت مردم بر می دارد؟ متاسفانه دولت های ما شعار دادند، اما نتوانستند و فقط دولت ها بزرگتر شدند.
بخش خصوصی کم توان شده است.
چرا؟ چون شرایط و محیط کسب و کار ما آماده نیست.
از گرفتن مجوزگرفته که در پیچ و خم اداری مردم قرار می گیرند، تا وقتی مجوز گرفته باید بروند دنبال منابع مالی، سراغ سیستم بانکی می روند، همه ی این ها از قوانین مختلف دست و پاگیر است و اقتصاد ما ساخته شده برای واردات و مصرف، نه تولید و صادرات.
این موانع را اگر دولت و مجلس بردارند و یک شرایطی را فراهم کرده و واقعا بخش خصوصی را حمایت کنند، ما واقعا شاهد رفع چالش های اقتصادی و شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
در ادامه حبیب الله عسگر اولادی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پاسخ به این سوال اظهار داشت: من فکر می کنم قرآن در این زمینه ما را با یک مثل، هدایت فرموده است.
سرزمینی که آنها امنیت و اطمینان را برای مردم فراهم می کند.
سرزمینی که نظامی را که آرامش و امنیت برای مردم بیاورد، با آرامش همه ی سرزمین ها پویا می شود.
اگر کفران کنند، صدمه اش به مردم می رسد.
الان ما در نفت داریم کفران می کنیم.
باید دولت آینده راه اشتغال سالم را که چند خاصیت برای ما دارد، فراهم کند: 1-نرخ بیکاری به حداقل پایین می آورد.
2- مالیات دولت به حد اعلی بالا می رود.
چون الان شرکت های دولتی عمدتا مالیات نمی دهند.
عمدتا به بیمه ها بدهکارند.
3-اشتغال عمومی وقتی سامان گرفت، نشاط های اجتماعی بالا می رود.
امام فرمودند: شما که به مردم می گویید پای صندوق بیایند و رای بدهند.
این ها در زندگی خودشان مشارکت دهید.
وی در پایان تصریح کرد: ما در نیروی انسانی و بخش خصوصی در حال کفران نعمت هستیم.
خداوند در قرآن فرموده که به همین سرزمین ها چشاند لباس ترس و گرسنگی را.
چرا؟ ساخت و ساز خودشان مشکل داشت.
ما به مردمان در همه ی ابعاد باید توجه داشته باشیم.
چون مردم ما در سایه ی رهبری در تمام زمینه ها اعتماد می کنند، همان طور که امام راحل(ره) فرمودند حتی پیامبر(ص) هم این گونه امتی که ما داریم، را نداشتند.
 از مردم عزیز ایران اسلامی می خواهم این انتخابات را به یک جشن ملی تبدیل کنند و نگذارند به جنگ ملی برگردد و همگی تلاش کنیم این انتخابات به جانب یک رقابت سالم تبدیل شود.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان