۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین معضل هسته‌ای از ۱۲ سال پیش و به بهانه واهی آغاز شد/به دنیا نشان دادیم ایران کشور صلح است
کد خبر: ۶۰۱۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روحانی در اجلاس روز جهانی مسجد:

معضل هسته‌ای از ۱۲ سال پیش و به بهانه واهی آغاز شد/به دنیا نشان دادیم ایران کشور صلح است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تبدیل مسجد به مرکز تبلیغ حزب وحدت را از بین می‌برد، گفت: از دیرباز معماری اسلامی به ما می‌گفت که مسجد محور اصلی شهر و جامعه است.

 معضل هسته‌ای از ۱۲ سال پیش و به بهانه واهی آغاز شد/به دنیا نشان دادیم ایران کشور صلح است
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صبح امروز با حضور در سیزدهمین اجلاس گرامیداشت روز جهانی مسجد که در تالار وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: روز جهانی مسجد را گرامی‌ می‌داریم و خاطره تلخ به آتش کشیدن قبله گاه اول مسلمانان در 46 سال گذشته را از یاد نخواهیم برد.

وی افزود: این حادثه بدان معنا بود که رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به هیچ‌ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد و نه تنها بر مردم کودکان و زنان رحم نمی‌کند و به کشتار و تجاوز ادامه می‌دهد بلکه حتی به یک معبد و عبادتگاه و مسجد و قبله‌گاه اولیه مسلمانان جهان و سرزمین و مکانی که مورد احترام سایر ادیان آسمانی است به آن هم احترام نمی‌گذارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این اقدام ماهیت این رژیم غاصب و متجاوز و تروریستی را بیش از گذشته نمایان کرد ادامه داد: این اقدامی از طرفی دیگر علامتی بود برای بیداری و هوشیاری ما و برای حفظ هویت دینی و اسلامی‌مان و اینکه مراکزی که به عنوان مراکز اخلاق تعلیم و تربیت و ترویج احکام آسمانی در میان ماست باید مورد توجه همه باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از آیت‌الله مهدوی کنی و اقدامات ایشان نسبت به ساماندهی مساجد در کشور، گفت: آیت‌الله مهدوی کنی از بزرگان پر افتخار روحانیت ایران به ویژه تهران بودند و همواره نقش برجسته‌ای در ساماندهی امور روحانیت و ساماندهی مساجد و مدارس دینی به ویژه در دوران نهضت اسلامی داشتند.

وی با بیان اینکه مسجد برای ما مرکز مهمی است، افزود: از دیرباز هم معماری اسلامی به ما می‌گفت که مسجد محور اصلی شهر و جامعه است و خواهد بود به طوریکه اول مسجد ساخته می‌شد تا در کنار آن مدارس علمیه، بازار و مرکز حکومت ساخته و استقرار یابند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست، اقتصاد، علم و مسائل اجتماعی همواره در سایه مسجد و در کنار مسجد بوده است، تصریح کرد: مسجد اساسش مرکز عبادت است همانطور که از نامش پیداست مسجد محل عبادت خداوند، معنویت، اخلاق، تعلیم و تربیت است.

روحانی افزود: نمی‌خواهیم بگوییم در دنیای امروز، مسجد جای مدرسه یا جای دانشگاه و یا جای مراکز ورزشی و جای سایر مراکز فرهنگی را بگیرد البته هرکدام از این مراکز جای خاص خود را دارند اما مسجد مرکزیت خاصی برای جمع مومنان و صالحان و تربیت اسلامی دارد و مسجد مرکزی برای آمادگی جامعه برای ایستادگی، مقاومت، شور و نشاط، وحدت و جهاد و فداکاری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده در مسجدی دیدید که بوی وحدت به مشام نمی‌رسد و یا بوی تفرقه می‌آید آن مسجد چیزی جز شبه مسجد نخواهد بود.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: امروز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مساجدی داریم که خطیبش از تفرقه میان مسلمانان حرف می‌زند و مذهب پر افتخار شیعه را کفر و کافر معرفی می‌کند.

روحانی ادامه داد: متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مساجدی داریم که خطبه‌ها، حرف‌ها در آن برای تفرقه میان فرق اسلامی، پیروان اهل بیت، شیعه و اهل سنت مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه امروز مساجدی در دنیا داریم که در آن‌ها افرادی پرورش می‌یابند که در میان جامعه به خشونت و افراط و کشتن مردم افتخار می‌کنند و آن را راه جهاد اسلامی به دروغ لقب می‌دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: مسجدی مسجد واقعی است که مسجد علم و تعلیم و تربیت باشد در واقع به عنوان مرکزی برای برادری و رحمت برای بیان حقیقت باشد، از مسجد مقاومت و ایستادگی بر می‌خیزد نه ظلم و تجاوز، خشونت و تفرقه.

وی افزود: مسجد مکان سیاست عملی نیز هست همانطور که در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی پیشتازی نهضت از مساجد بوده‌ است. مساجد مرکز حرکت و موتور محرکه برای کاروان عظیم نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی در انقلاب اسلامی بود.

رئیس جمهور اظهارداشت: مسجد جای سیاست است اما جای حزب نیست، در مسجد باید مسائل مهم سیاسی جامعه و اجتماع بیان شود اما اینکه مسجد به مرکزی برای تبلیغ یک حزب تبدیل شود، از این مسجد وحدت و اتحاد حاصل نمی‌شود و خدای ناکرده گاهی ممکن است به تفرقه بین مسلمانان منجر شود.

روحانی خاطرنشان کرد: مسجد ورای حزب و تشکل سیاسی است، همه را در درون خود می‌پذیرد، مسجد خانه ملت است و خانه حزب و جناح نیست، مسجد نباید رنگ و بوی حزب، جناح و تشکل داشته باشد و باید رنگش رنگ اسلام باشد.

وی افزود: روح و جان مسجد باید قرآن، اهل بیت و منافع و مصالح کشور و دنیای اسلام و مرکز اتحاد و وحدت و جذب باشد و باید دید که مساجد تا چه اندازه شاخصه‌های جذب افرادی که تا حدی از مسجد فاصله گرفته‌اند، دارا هستند. معیار مساجد ما جذب و حضور نسل جوان جامعه در آن است و امیدواریم بتواند کمکی برای انقلاب، نظام و حرکت این انقلاب در کل منطقه و جهان باشد.

رئیس جمهور اظهارداشت: دولت در سایه حمایت مردم و هدایت رهبری و همچنین در سایه مسجد و ائمه جماعات، طلاب، سخنرانان و همه مؤمنین قدم بسیار مهمی را در زمینه مسائل مهم نظام با کمک یکدیگر برداشت، موضوع هسته‌ای موضوع ساده‌ای نبود، مشکلی که از 12 سال پیش ما با آن مواجه شدیم که البته این معضل از طرف دشمنان این مرز و بوم به این نظام به بهانه‌های واهی شروع شد.

روحانی اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم این معضل را از طریق مذاکره با کمترین هزینه به یک هدف بلند دست پیدا کنیم کار ساده‌ای نبود و اول باید مقدمات آن فراهم می‌شد و اگر بدون مقدمات پای میز مذاکره می‌نشستیم احتمال توفیق ما بسیار کم بود.

وی افزود: اولین قدمی که ما برداشتیم این بود که افکار عمومی دنیا را برای این مسئله آماده کنیم؛ من در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 92 به کشورهای دنیا پیشنهاد کردم که باید جهان ما جهان عاری از افراط و خشونت باشد و خواستم که این نظریه و این هدف مهم در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب کشورهای جهان برسد.

رئیس جمهور ادامه‌ داد: برای برخی‌ها خیلی سخت بود که ایرانی که آنها عنوان کرده بودند مرکز خشونت و ترور است پیشنهاد دهنده جهان عاری از افراط و خشونت باشد.

روحانی اضافه کرد: ظرف چند ماه بعد با تلاش دیپلماسی فعال کشور طرح جهان عاری از افراط و خشونت در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید گرچه بعضی از کشورها مثل رژیم صهیونیستی و آمریکا با این طرح مخالفت کرده‌اند و در جهت مخالف با آن صحبت کرده‌اند و می‌گفتند ایران نباید پیشنهاد دهنده این طرح مهم باشد اما انچنان حمایت کشورهای مختلف از این طرح شدید بود که در زمان رای گیری موضوع با اتفاق آراء به تصویب رسید؛ کار به این شکل بود که رئیس عنوان کرد اگر می‌خواهد موضوع را به رای بگذاریم آن 4-3 کشوری که مخالف بودند این درخواست را نداشتند چرا که اگر به رای گذاشته می‌شد رای می‌آورد و آنها بی حیثیت می‌شدند به همین خاطر وقتی کشوری تقاضای رای نکند و طرحی با چکش رئیس در مجمع به تصویب می‌رسد اصطلاحاً گفته می‌شود که موضوع با اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

وی افزود: تصویب این طرح باعث شد تا افکار عمومی دنیا بداند ایران کشور صلح است و کشور تجاوز نیست، ایران کشور سلاح‌های کشتار جمعی نیست بلکه قربانی سلاح‌های کشتار جمعی است.

رئیس جمهور اظهارداشت: قدم بعدی دولت ایجاد یک ثبات و آرامش اقتصادی در داخل کشور بود و کشوری می‌تواند پای میز مذاکره بنشیند که در شرایط تحریم آرامشی را در بازار ایجاد کند و به لطف خدا در همان ماه‌های اول این آرامش در بازار به وجود آمد.

روحانی تصریح کرد: کشوری می‌تواند پای میز مذاکره بنشیند که احساس کند بسیاری از کشورها در کنار او و حامی او هستند و حضور 50 هیأت خارجی در مراسم تحلیف در مراسم 92 با وجود زمان محدود برای دعوت از کشورها نشان داد که ایران تنها نیست و کسانی که فکر می‌کنند این ایران منزوی شده در خطر و اشتباه هستند.

وی خاطرنشان کرد: مقدمه دیگر برای مذاکرات تشکیل یک تیم مذاکره کننده قوی بود که این توان و قدرت را داشته باشد که در برابر 6 قدرت بزرگ جهان بنشیند و از نظر علمی، سیاسی، حقوقی و فن مذاکره آمادگی مذاکره را داشته باشد و قادر به مذاکره با طرف مقابل باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: برای مذاکرات تیم مورد نظر فراهم شد که هم من اعضای آن را از دیرباز می‌شناختم و آشنا بودم و هم مورد حمایت مقام معظم رهبری بودند و آقا هم آنها را می‌شناخت.

روحانی خاطرنشان کرد: مسائل مهم کشور بدون وحدت، یکپارچگی و برادری به اجماع نمی‌رسد و اگر یک جناح بخواهد در یک مسئله بین‌المللی پیروز بشود، شدنی نیست و اگر دولت بخواهد به تنهایی در یک مسئله بین‌المللی پیروز شود، مجلس و قوه قضاییه، نیروهای مسلح و از همه مهم‌تر هدایت‌های مقام معظم رهبری با آن نباشد موفق نمی‌شود.

روحانی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ما زمانی پیروز می‌شویم که متحد و یکپارچه باشیم گفت: امروز با وحدت و یکپارچگی در برابر دنیا ایستاده ایم و انشاالله در همه مصاف‌ها با وحدت و اتحاد قادر خواهیم بود به پیروزی برسیم.

وی افزود: سرمایه اصلی ما در این راه مقاومت این ملت در 10 سال گذشته بود که فشار تحریم مردم را خم نکرد و ملت رشید همواره در برابر این تحریم‌ها مقاومت کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما انتخاباتی پشت سر گذاشتیم که 73 درصد مردم شرکت کرده بودند و حماسه سیاسی به تعبیر مقام معظم رهبری تحقق یافت.

روحانی تأکید کرد: عنایت حق و نظر رحمت حق،‌ ایستادگی و یکپارچگی ملت و هدایت‌های رهبری و حضور همه قوا کنار هم از سرمایه‌های اصلی ما بود.

وی با بیان اینکه امروز ما گام بسیار مهم و بلندی را برداشتیم گفت: چه کسی فکر می‌کرد که ما را به سازمان ملل ببرند و 6 قطعنامه علیه ما صادر کنند و همان سازمان ملل بیاید تمام آن قطعنامه‌ها را لغو کند.

رئیس دولت یازدهم خاطر نشان کرد: چه کسی فکر می‌کرد آنها روزی فعالیت هسته‌ای ایران را که گفته بودند ممنوع است به رسمیت بشناسند.

روحانی گفت: این مسئله بیانگر آن است که اگر همه ما دست به دست هم دهیم و از تدبیر استفاده کنیم و امید به آینده داشته باشیم پیروز خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه امروز به همدلی و همزبانی نیاز داریم افزود: ما در پی مسئله هسته‌ای به دنبال این هستیم که فضای پیش‌رویمان را باز کنیم تا بتوان مسائل اقتصادی، اجتماعی و اشتغال جوانان و اقتصاد مقاومتی را بهتر اجرا کنیم و کاری کنیم که اقتصاد ما رونق یابد و تولید به نقطه مطلوب برسد و جوانانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند بتوانند مشاغل لازم را داشته باشند.

رئیس جمهور با تأکید بر وحدت و یکپارچگی در داخل کشور گفت: با وحدت خود می‌توانیم به اتحاد کشورهای منطقه و همسایگانمان از جمله عراق،‌ فلسطین، بحرین، یمن، پاکستان و افغانستان کمک کنیم و همه اینها در صورتی امکان پذیر است که شما علما و هادیان قم مانند گذشته در صف ایستادگی و مقاومت و آماده کردن مردم برای حضور در صحنه‌ها حضور داشته باشید.

روحانی با بیان اینکه بدون مقاومت و صبر نمی‌توانیم به اهداف بلندمان برسیم خاطرنشان کرد: با همت شما علما و در سایه مساجد پررونق و حضور جوانان به اهداف بلندمان دست خواهیم یافت.


انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان