۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خبرنگار «بی بی سی» تهران را چگونه دید؟
کد خبر: ۵۹۲۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در سفر به تهران

خبرنگار «بی بی سی» تهران را چگونه دید؟

خبرنگار شبکه «بی بی سی» در سفر به تهران از مدرن بودن این شهر علی‌رغم سال‌ها تحریم‌ و اینکه تصاویر آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در همه جای شهر به چشم می‌خورد، به مخاطبان این شبکه خبری گزارش داد.

خبرنگار «بی بی سی» تهران را چگونه دید؟
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، «کیم گاتاس» خبرنگار شبکه خبری «بی بی سی»، بنگاه سخن‌پراکنی رسمی دولت بریتانیا، در سفری که به تهران داشته است، گزارشی از این سفر تهیه کرده که در آن مسائلی همچون مدرن بودن شهر تهران علی‌رغم سالها تحریم‌ برایش عجیب به نظر می‌رسد.

وی در توصیف شهر تهران و مسیری که به سمت جنوب تهران طی می‌کند، اینطور می‌گوید: پارک‌ها و مکان‌های سرسبز زیادی در تهران به چشم می‌خورد. علیرغم سال‌ها تحریم و روابط بدی که ایران با دیگر نقاط جهان به ویژه غرب داشته، بزرگراه‌های عریض و توسعه یافته‌ای در تهران به چشم می‌خورد.

خبرنگار بی بی سی که مدرن بودن شهر تهران برایش عجیب به نظر می‌رسد، می‌گوید: علی‌رغم سال‌ها تحریم، تهران شبیه یک مخروبه نیست و تقریباً شهر مدرنی می‌باشد.

وی در توصیف خانواده‌های ایرانی می‌گوید: زوج‌های جوان و خانواده‌ها و دختران و پسران تقریباً تمام روز در خیابان‌های تهران حضور دارند ولی سعی می‌کنند که از موانع عبور کنند و می‌بینید که موهایشان از روسری‌هایشان بیرون ریخته شده است.

این خبرنگار که سفرش به ایران جنجال‌برانگیز شده است، ادامه می‌دهد: 60 درصد از جمعیت ایران را جوانان زیر 30 سال تشکیل می‌دهند که خواستار ارتباط با جهان هستند.

وی در گفت‌وگو با مردم تهران تأکید می‌کند که شهر قشنگی است و در گفت‌وگو با یکی از شهروندان ایرانی درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای ایران و 1+5 برای آینده ایران سوال می‌پرسد که این مرد ایرانی پاسخ می‌دهد: احتمالاً‌ تغییرات مثبتی از نظر اقتصادی حاصل می‌شود اما باید منتظر ماند و دید که چه نتیجه‌ای از این مذاکرات بیرون می‌آید.

این مرد ایرانی ادامه می‌دهد: همه طرف‌ها حرف زده‌اند اما هم‌اکنون باید اقداماتی نیز صورت گیرد. شعار مرگ بر آمریکا، در واقع علیه مردم و ملت آمریکا نیست بلکه علیه رویکرد صهیونیستی آمریکا است. اگر آمریکا واقعاً نگرش صهیونیستی خود را تغییر دهد، دیگر مردم آمریکا، شعار مرگ بر آمریکا سرنمی‌دهند. تا وقتی که گرایش صهیونیستی آمریکا ادامه داشته باشد، شعار مرگ بر آمریکا نیز ادامه خواهد داشت.

خبرنگار بی بی سی سپس از مصاحبه خود با «معصومه ابتکار» می‌گوید: به دفتر «معصومه ابتکار» یکی از معاونان رئیس‌جمهور ایران رسیدیم. او امروز در دولت «حسن روحانی» بعنوان یک اصلاح‌طلب می‌باشد اما در سال 1979 بعنوان یک فرد افراطی انقلابی معروف بود. او سخنگوی دانشجویانی بود که گروگان‌های آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران را نگه داشته بودند. آن گروگانگیری 444 روزه در سفارت آمریکا موجب شد که لطمه زیادی به روابط ایران با غرب وارد شود و بعد از آن نیز تحریم‌های بیشتری به واسطه برنامه هسته‌ای، علیه ایران وضع شد.

کیم گاتاس سپس در خصوص مواضع مقامات ایرانی در قبال سوریه اینگونه گفت: اکثر مقامات ایرانی به وضوح از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و حزب‌الله حمایت می‌کنند.

وی در مصاحبه با ابتکار سوال کرد که ایران قصد دارد، پول‌هایی را که در نتیجه لغو تحریم‌ها، دریافت می‌کند را صرف چه اقداماتی بکند؟

ابتکار پاسخ داد: خیلی واضح است که ما بدهی‌های ملی داریم. ما طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا داریم. البته مسائل دفاعی هم مهم است. ما نیاز داریم که از خود دفاع کنیم و در این مسئله هیچ تردیدی وجود ندارد. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که شاید حدود صد کشتی نظامی آمریکایی وجود دارد. ناآرامی در منطقه وجود دارد و افراط‌گرایی در منطقه رو به افزایش است. ما باید در مقابل این رخدادها از خود دفاع کنیم.

مسئله‌ دیگری که برای خبرنگار بی بی سی جالب بود، وجود تصاویر امام راحل (ره) و رهبر انقلاب در خیابان‌های تهران بود.

وی در اینباره گفت: در اتاق مصاحبه، تصویر آیت الله خمینی و آیت‌الله علی خامنه‌ای به دیوار آویزان شده بود. شما تصویر آیت الله خامنه‌ای و آیت الله خمینی را در همه‌جا، خیابان‌ها، ادارات، لابی هتل، صرافی‌ها و مغازه‌ها و حتی بازار تهران می‌بینید.

خبرنگار بی بی سی در پایان ضمن تعریف از بازار تجریش و تازه بودن میوه‌ها و سبزی‌های آن گفت: میلیون‌ها ایرانی، توافق هسته‌ای را یک فرصت ناب در تاریخ خود می‌دانند و امید به بهتر شدن اوضاع دارند.


انتهای پیام/7008

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان