۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین یکی می سازد، دیگری می شکند؛ مسئولین چه می کنند؟
کد خبر: ۵۷۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تفاوت شکسته بند و پزشک ارتوپد؛

یکی می سازد، دیگری می شکند؛ مسئولین چه می کنند؟

اتفاقی ساده اما دردناک که ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیافتد؛ در رفتگی و شکستگی. شما در این حال چه می کنید؟

یکی می سازد، دیگری می شکند؛ مسئولین چه می کنند؟
صبح قزوین: شاید در بین اطرافیان خود فردی که دچار شکستگی، در رفتگی یا امثال این شده باشد را دیده باشید.
این اتفاقی ساده اما بسیار دردناک است که هر آن احتمال وقوع آن وجود دارد.
آروبند یا شکسته بند (Osteopathist)کسی است که در جا انداختن استخوان در رفته و پیوند دادن استخوان شکسته مهارت داشته باشد.
این افراد که سابقه طولانی در ایران دارند با مهارت آموزی و تجربه  به درمان بیماران  می پردازند.
نمیدانم تا کنون گذرتان به مراکز شکسته بندی سنتی افتاده است یا خیر، اما با مراجعه و نگاه گذرا متوجه می شویم که هنوز عده ای از مردم به کار این افراد ایمان دارند و در چنین مواقعی به آنها مراجعه می کنند.
قبل از شکل گیری پـزشکی نوین درروزگاری که مردم با استفاده از طب سنتی نیازهای درمانی خود را حـل می کردند، افرادی بـاسواد و با تجربه و با عناوینی چون حکیم ، طبیب، داروساز، شکسته بند،و.
.
.
نیازمندان بـه درمان را با انواع روش های گیاهی و سنتی معالجه می کردند.
درآن روزگار تصادف وحجم زخمیان ومجروحانی مثل امروز که زندگی ماشینی درهمه جا حاکم شده بوجود نمی آمد و مجروحان حوادث به نسبت امروز از لحاظ کمی و کیفی بسیار اندک بودند.
 شاید دلیل این نگاه و مراجعه مردم به شکسته بندها توسل به روشهاي درماني ساده تر، سرعت عمل، ازدياد ضربات و شکستگي ها، زياد بودن هزينه مراجعه به پزشک و پشتيباني نکردن بيمه، عدم استفاده از داروهاي شيميايي و نيز جراحي و البته هزينه هاي پائين تر مداوا باشد.
این عوامل سبب می شود که شاید در مرحله اول بیمار به آنها مراجعه کند.
این دلایل باعث شده تا شكسته بندها بتوانند علي رغم پيشرفت علم پزشكي به حيات صنفي خود ادامه دهند.
اما در اين ميان عدم بهره گيري از پيشرفتهاي پزشكي درامر درمان، مانند استفاده از عكس،‌ نوار عصبي و ديگر امكاناتي كه به تشخيص ميزان جراحت و صدمه در استخوان و مفاصل كمك مي كند، عيبي بزرگ براي اين طبقه محسوب شده و مي شود و به كرات ديده شده كه يك شكسته بند به علت تشخيص نادرست موجب صدمه شديد به يك بيمار شده است.
برای درک جایگاه این شغل در بین عوام، به پای صحبت تعدادی از کسانی که به آروبندها مراجعه کردند نشستیم تا از خوب یا بد بودن این مراکز اطلاع پیدا کنیم: موافق: آقای مهدی.
ذ، در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: مدتی پیش متاسفانه دست پسر 9 ماهه ام دچار در رفتگی استخوان شد.
به طوری که چیزی را نمی توانست نگه دارد.
با توصیه همسایگان به منزل شخصی به نام خورشید خاله مراجعه نمودیم.
چون اعتقادی به کار این افراد نداشتم به قصد امتحان وی گفتم پسرم دچار در رفتگی پا شده است.
این خانم با دست کشیدن و معاینه لمسی ابراز داشت: مشکل در دست وی است.
سپس با دقت و مهارت دست پسرم را جا انداخت.
وقتی از منزل این خانم بیرون آمدم شکلاتی به دست وی دادم و دیم به راحتی آن را نگه می دارد.
وی ادامه داد: اگر چنین مراکزی که در سطح شهر وجود دارد، را مسئولین ناظر بررسی کنند تا مراکز موفق بتوانند به کار خود ادامه دهند کار خوبی است.
مخالف: در ادامه با خانمی صحبت نمودیم که از این مراکز شکایت داشت.
خانم اعظم.
م تصریح کرد: دختر 6 ساله ام در حین بازی زمین می خورد و دستش چار دررفتگی می شود.
یکی از دوستان به ما آدرس آروبندی را می دهد که به گفته وی کارش خوب بود.
با همسر و دخترم به انجا می رویم تا مشکل رفع شود.
شخصی به نام نعمت به عنوان شکسته بند، دست دخترم را چندین بار تکان می دهد و بعد با یک حرکت اعلام کرد که استخوان وی جا افتاد.
از وقتی از این مرکز بیرون آمدیم درد دست دخترم بیشتر شد به طوری که با مراجعه به بیمارستان و گرفتن عکس از دستش متوجه شکستگی آن شدیم.
وی بیان داشت: یادآوری این خاطره بسیار برایمان دردناک است.
اینکه کسی بدون اطلاع و مهارت به این راحتی دست دخترم را شکست و هنوز به کار خود ادامه می دهد.
امیدوارم این مراکز جمع آوری شود.

*****

ما در اینجا قصد نفی یا تایید آروبند ها را نداریم چرا که شاید این افراد به واقع بر اثر تجربه یا سهل انگاری و عدم مهارت چنین اقداماتی را انجام دهند.
 موضوعی که باعث شد به این شغل و این افراد توجه کنیم شاید عدم نظارت دقیق بر این کار باشد.
اگر در کوچه پس کوچه های شهر قدمی بزنیم مطمئنا با تابلوهایی مبنی بر اینکه « در این مکان شکسته بندی انجام می شود» مواجه می شویم.

یکی از پزشکان ارتوپد بیمارستان شهید رجایی قزوین اعلام داشت: بسياري از اين افراد غيربهداشتي و غيرعلمي اقدام به درمان بيماران مي کنند که گاهي اوقات اين اقدام آن ها تبعات جبران ناپذيري براي فرد بيمار به همراه دارد و سلامت بيمار به خطر مي افتد.
اغلب شکسته بندهاي خانگي قادر به تشخيص صحيح نيستند.
متاسفانه برخی شکسته بندهاي خانگي با ماساژ دادن عضو صدمه ديده اقدام به جا انداختن مي کنند که اين امر باعث بروز مشکلاتي براي بيمار مي شود.
روزانه بيماران زيادي که با مراجعه به اين افراد بهبود نيافته و بدتر شده اند به ما مراجعه مي کنند.

در این باب با دكتر بهزاد ميرزازاده مسئول اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین مصاحبه ای انجام شد تا قانونی بودن یا نبودن چنین مراکزی از دیدگاه قانون بررسی شود.

میرزازاده تصریح کرد: شکسته بندي خانگي از نظر پزشکي قابل قبول نيست و هیچ کدام از مراکز آروبندی مجوزی ندارند و تمامی اقدامات آنها غیر قانونی می باشد.

وی افزود: با توجه به حساسیت کار در حال حاضر، اگر کسی ادعای داشتن مجوز یا تاییدیه ای را دارد این امری غیر واقع است.

مسئول اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز داشت: با توجه به این که وظیفه اداره ما نظارت بر تخلفات و رسیدگی آن می باشد، اگر کسی نسبت به این افراد شکایتی داشته باشد می تواند با بیان کردن آن، شکایت نامه  خود را تنظیم نماید.
ما آن را رسیدگی و با پلمپ این خانه ها، در صورت نیاز ازشاکی برای شهادت دعوت می کنیم.

وی در پایان گفت: بازديد و نظارت لازم از محل سکونت اين افراد انجام مي شود و نامبردگان تعهد مي دهند و در صورت تکرار يا اصرار بر ادامه کار، به مراجع قانوني معرفي مي شوند.
سپس مطابق مفاد قانون تعزيرات حکومتي و ديگر قوانين از جمله قوانين جزايي، در صورتي که فرد فاقد صلاحيت در کار پزشکي مداخله کند و موجب ضرر و زيان فردي شود يا مرکز بهداشتي يا درماني فاقد مجوزهاي لازم را تاسيس کند، محکوم است و مجازات هاي مطرح شده در قوانين از جمله جريمه نقدي، جبران خسارت بيمار، تعطيلي يا پلمب مرکز يا حتي حبس قابل اجراست.
براي رسيدگي به هر نوع شکايت درباره مداخله افراد فاقد صلاحيت اعلام آمادگي شده و اين که در صورت احراز تخلف، اين افراد به مراجع قانوني براي تصميم گيري ارجاع مي شوند.
همچنين اگر موردي به دانشگاه علوم پزشکي اطلاع داده شود پس از بازديد کار نامبرده متوقف مي شود.

*****

در اخر با توجه به اینکه نمی توان منکر وجود چنین افرادی در سطح جامعه شد بهتر است مسئولان با در نظر گرفتن واقعیات به فکر نظارت مسقیم و همه جانبه بر این امر باشند.
پیشنهاد نگارنده در این خصوص این است که مسئولین ذی ربط با پی گیری و نظارت بر این مراکز، اگر واقعا صلاحیت و مهارت شخص احراز شد، با معرفی و دادن جوازی به افراد شناسانده شود تا کسانی که قصد استفاده از خدمات چنین افرادی را دارند بتوانند به مکان های معتبر رجوع نمایند.
و اگر صلاحیتی ندارند و فقط به خاطر درامد  با جان مردم بازی می کنند آنها را به مراجع قانونی معرفی و محل کارشان پلمپ و تعطیل گردد.

انتهای پیام/2004/خ

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان