۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین حمایت از حقوق بشر؛ شعاری پوشالی و نخ‌نما
کد خبر: ۵۵۱۱۹ نویسنده: میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

حمایت از حقوق بشر؛ شعاری پوشالی و نخ‌نما

کشتار بیرحمانه مردم مظلوم در سراسر دنیا و چشم پوشی‌ سازمان‌های مکلف نشان می دهد که حمایت از حقوق بشر شعاری پوشالی برای تامین منافع افراد خاصی است.

حمایت از حقوق بشر؛ شعاری پوشالی و نخ‌نما
صبح قزوین گزارش می دهد؛
حمایت از حقوق بشر و تلاش برای برقراری صلح و امنیت تعاریفی است که جزو شعارهای نخ‌نمای سازمان‌های مدعی حمایت از حقوق اساسی ملت‌ها شده است.
درد و رنج مردم مظلومی که با سیاست‌های پنهان ابر قدرت‌های جهان در گردآب مشکلات غرق شده‌ و گرفتار هجوم کفتارهای دست آموز غربی‌ها شده‌اند، همگی در سایه همین شعارهای به ظاهر زیبا رقم خورده است.
سازمان حمایت از حقوق بشر نقابی برای دستیابی به منافع بیشتر و پوششی برای دست‌های خون آلودی است که با جاه طلبی به هر بهایی می خواهند چرخ گردش اقتصاد و تسلط بر افکار مردم را دست بگیرند.
از سال‌های گذشته تاکنون کوتاهی‌ها و گاها چشم پوشی‌های مراکز این سازمان تا حدودی این نقاب را کنار زده است.
در همین راستا خبرنگار سیاسی صبح قزوین با دوتن از کارشناسان زبده سیاسی در حوزه استان و کشوزی گفتگو داشته است.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری به تعریف کلی حقوق بشر پرداخت و گفت: در تعریف کلی حقوق اولیه و اساسی جوامع بشری مانند حق حیات، حق انتخاب محل زندگی، حق آزادی، تحصیل حق استفاده از منابع طبیعی، رفاه و آسایش، تفزیح، شغل و مواردی دیگر جزو حقوق بشر شناخته می شوند.
وی افزود: نحوه نگرش اعتقادی و ایدئولوژی عقیده و باورهای هر جامعه تاثیر مستقیمی در تعیین حقوق بشر و تعریف این حق اساسی دارد.
این کارشناس با بیان اینکه در ابتدا باید توجه کنیم که حقوق بشر تحت چه عنوانی مطرح می شود، بیان کرد: ابتدا باید ببینیم حقوق بشر از نگاه اسلام تعریف می شود و یا از نگاه غرب، چراکه مبانی حقوق بشر در هر زمینه به صورت جداگانه تعریف می شود.
ذوالنوری ادامه داد: موضوعی که امروز در جوامع بین المللی تحت عنوان حقوق بشر مطرح می شود تحت عنوانی به نام اعلامیه حقوق بشر ذکر شده که مبنای نگاه جوامع بین المللی و سازمان ملل به این مقوله است، لذا در دیدگاه‌هایی با نگاه اسلام مشترک و در بسیاری از مباحث نگاهی متفاوت از نگاه اسلام دارد.
وی تفاوت اصلی در تعریف حقوق بشر از دیگاه اسلام و غربی‌ها تفاوت در نوع نگاه به بشر است، اظهار کرد: در نگاه سکولاریستی غربی بشر را اصل می دانند به این معنا که بشر موجودی صرفا زمینی است که در اداره خود و زندگی‌اش و تعیین سرنوشت‌اش عقاید و باورهای دینی جایگاهی نداشته و خداوند هیچکونه دخالتی ندارد.
این کارشناس ادامه داد: این تفکر پس از واقعه رنسانس در قرن 16 میلادی قوت بیشتری گرفت و توسعه پیدا کرد لذا آن‌ها معتقدند که خداوند در سرنوشت انسان دخالتی ندارد و ما همگی به خودمان واگذار شده‌ایم.
ذوالنوری اضافه کرد: در نگاه اسلامی، بشر جایگزین خدا نیست و به خودش رها نشده، بشر در برابرحقوقی که دارد تکالیفی نیز بر گردن دارد و تعیین این تکالیف برعهده خداوند است، لذا در تعامل با دیگران همین حق و تکلیف از نگاه خدا و دین مورد توجه قرار می گیرد.
وی با ذکر یک مثال به تشریح موضوع پرداخت و گفت: مقوله همجنس‌گرایی در غرب از تفکر اومانیستی انسان محور سرچشمه می گیرد که این افراد معتقدند کسی نباید در مقابل خواست و اراده انسان بایستد و مرز اعتقادی و دینی در این امور جایگاهی ندارد چراکه این رفتار به فرد دیگری آسیب نمی زند و تحت عنوان حقوق بشر "هیومن رایت" مطرح می شود.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: لذا غرب انسان‌ها را در این زمینه ها آزاد می داند اما اسلام چنین اجازه‌ای نمی دهد و برای هر امری حد و حدود در نظر گرفته است.
ذوالنوری افزود: مقوله ای به نام امر به معروف و نهی از منکر نیز ناشی از همین قوانین مطرح شده از سوی خدواند است که سبب تکامل و رشد جامعه و در کنار آن سبب آسایش فردی نیز خواهد شد.
وی در خصوص میزان علم و هشایر مردم در جوامع بین المللی در خصوص حقو بشر دینی، تصریح کرد: ابتدا باید دقت کنیم که مردم سراسر دنیا چه میزان از مبانی حقوق بشر غربی و در مقابل آن با فلسفه دین، ارزش‌ها، ضرورت دین‌داری، اصل قیامت و دنیا آشنایی دارند.
این کارشناس با بیان اینکه انسان دوساحتی است، اظهار کرد: دنیا و آخرت از هم جدا نیستند، دنیا به عنوان پله اول و آخرت به عنوان پله دوم است که شرط رسیدن به پله دوم مبتنی بر عبور از پله اول است.
ذوالنوری در ادامه بیان کرد: ما باید ببینیم پله اول را چطور طی می کنیم و اگر کسی بر این قضیه علم داشت باید ببینیم چه میزان ایمان و اعتقاد دارد و اگر ایمان و اعتقاد دارد تا چه اندازه وارد عرصه عمل می شود.
وی با بیان اینکه نگاه به مقوله حقوق بشر در غرب یک نگاه ابزاری است، گفت: کمپانی‌های مافیای قدرت، ثروت و شهوت به مقوله حقوق بشر نگاهی کاملا ابزاری و در راستای تامین منافع خود دارند.
این کارشناس در تصدیق این موضوع به مثالی اشاره و اظهار کرد: مثلا: طی سال‌های گذشته در کشورهای غربی بانوان حتی حق تصرف در ارث و املاک شخصیشان را نداشتند و در برخی جوامع غربی وقتی مردی می مرد همسرش رانیز با او دفن می کردند و پس از مرگ شوهر برای زن حق حیات قائل نبودند.
ذوالنوری ادامه داد: اما از زمانی که کمپانی‌ها و سرمایه داران با اعتراضات مردها در خصوص مطالبه‌گری حقوق و حقوق خود موجه شدند تصمیم کرفتند زنان را وارد عرصه تجارت کنند.
وی افزود: زن‌ها به جهت ضعیف‌تر بودن، قانع‌تر بودن، ایستادگی کم‌تر در مقابل ناعدالتی‌ها در محیط کارتوسط صاحبات قدرت وارد بازار تجارت و کارشدند.
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به استفاده ابزاری از زنان در فروش محصولات، تصریح کرد: در جوامع غربی با ابزار خودنمایی زنان در تبلیغات، فروش کالاها و تجارت جهانی منفعت‌طلبان بسیاری سود می برند .
ذوالنوری با اشاره به تفاوت جایگاه زن در اسلام و جوامع غربی، خاطر نشان کرد: حقوق زنان در دین مبین اسلام با توجه به کرامت ، شانیت، ارزش شخصیتی زن و جایگاهی که در تکامل بشریت دارد مشخص می شود که با تبرج، خونمایی، خودفروشی و ارزان فروشی سازگاری ندارد
در ادامه خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، با یکی دیگر از کارشناسان و مدرسان این حوزه به گفتگو پرداخته است.
اصغر میرزایی کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، به تعریف مبانی حقوق بشر در جوامع بین المللی پرداخت و گفت: مقوله حقوق بشر در عصر معاصر به نحوه نگرش مبانی بشری گفته می شود.
وی افزود: مبانی حقوق بشر در قرن 19 و 20 و بعد از جنگ جهانی اول و تشکیل جامعه ملل و پس از آن جنگ جهانی دوم که منجر به تشکیل سازمان ملل متحد شد شکل گرفت.
این کارشناس ادامه داد:هدف هر دو نهاد بین المللی به ظاهر جلوگیری از جنگ و برقراری صلح و امنیت در سراسر جهان بود اما در باطن قدرت های بزرگی مثل انگلستان فرانسه آمریکا و غیره با نقاب دغدغه حقوق بشر درصدد تامین منافع خود بودند.
میرزایی با بیان اینکه حمایت از حقوق بشر یکی از مقوله‌های متعددی است که منشور سازمان ملل متحد مطرح می شود، اظهار کرد: در مبانی حقوق بشری که توسط غربی‌ها مطرح شد و تا به امروز هم ادامه دارد انسان موجودی صرفا مادی، عقل‌گرای صفر، به دنبال لذایذ دنیوی و بدون نیاز به ابزارهای آسمانی و وحی است.
وی اضافه کرد: لذا تعریفی که غرب معاصر از حقوق بشر دارد برگرفته از تفکر هیومنیزم یا همان اومانیستی است که توسط خود آن‌ها در دوره‌های معاصر مطرح شده است.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امتیاز حقوق بشری که غربی‌ها تعریف می کنند تنها متخص به خود آن‌ها است، عنوان کرد: مصداق بی توجهی غرب به رعایت حقوق بشر در سراسر جهان بی عدالتی و جنگ‌های برنامه‌ریزی شده در سرزمین‌های اسلامی و غیر اسلامی است.
میرزایی تصریح کرد: در سراسر جهان هزاران نفر با ابزارهای کشتار جمعی ساخته شده به دست همین ابرقدرت‌ها کشته می شوند و حمایت و حضور سازمان حمایت از حقوق بشر و متولیان آن در هیچ کجای این خونریزی‌ها دیده نمی شود و تعریف این مبانی یکسویه و در راستای تامین اهداف قدرت‌های اول جهان و بشر غربی است.
وی با اشاره به نگاه متفاوت دین مبین اسلام به حقوق بشر، گفت: در دین اسلام نگاه تبعیض آمیز دیده نمی شود و آیات و روایت متعددی در تصدیق این ادعا وجود دارد، همانگونه که رنگ و نژاد از جانب خداوند تنها ابزاری برای شناسایی معرفی می شود و برتری هر فرد در ایمان، انسانیت و تقوا نمایان می شود.
کارشناس مسائل سیاسی در تعریفی کلی از حقوق بشر دینی، تاکید کرد: حقوق بشر دینی به ارزش‌های انسانی بدون در نظر گرفتن رنگ، سرزمین، نژاد و غیره با در نظر گرفتن حق حیات، تعالی، انتخاب سرنوشت، ترقی و تکامل توجه می کند.
میرزایی با بیان اینکه آینده ملت‌ها امیدوارکننده است، گفت: آینده دولت ها خیلی امیدوارکننده نیست اما آینده ملت ها و فضای آکادمیک کشورها بسیار امیدوارکننده است چراکه بشر امروز به دنبال حقوق بشری است که دین با مبانی مساوات، عدم تبعیض در رنگ و نژاد، متمرکز بر ارزش‌های انسانی مبتنی بر مبنای فطرت و تکامل، ارائه می دهد.
وی با ابراز امیدواری از اشتیاق ملت‌ها به شناخت مبانی حقوق بشر دینی و تحقیق در این خصوص، گفت: با توجه به بیداری اذهان عمومی در سراسر دنیا سوق یافتن جوامع بشری از طرف نخبگان و ملت ها به سمت حقوق بشر اسلامی دور از انتظار نیست.
این کارشناس با اشاره به هشیاری مردم در برخورد با اخبار و تصاویر منتشر شده درخصوص رخدادهای جهان، بیان کرد: به مرور می بینیم که ملت‌ها آگاه می شوند وشاید در سال‌های گذشته مردم فریب شعارهای به ظاهر فریبنده آمریکایی اعم از تلاش برای برقرای صلح و امنیت جهانی را میخوردند اما امروز در سراسر دنیا جریانی در اعتراض به لایه‌های پنهان سیاست‌های آمریکا شکل گرفته که گویای این ادعا است.
میرزایی نقش کشورهای اسلامی را برای شناساندن حقوق بشر دینی به جهانیان بسیار حیاتی خواند و اظهار کرد: هرچه کشورهای اسلامی در شناساندن مولفه‌های حقوق بشر اسلامی به دنیا درقالب کتاب، سایت، سمینار و غیره موفق‌تر عمل کنند مطمئئا مصداق یکی از آیه‌ها‌ی شریفه قرآن کریم شاهد گرایش هرچه بیشتر مردم دنیا به این سمت خواهیم بود.
تنها راه حمایت از حقوق مظلومان بیداری تمام ملت‌ها در سراسر جهان است، چراکه خون‌خواهی طالبان قدرت سیری پذیر نیست و امکان هر دست درازی وجود خواهد داشت.
انتهای پیام/9003

منبع: سیاسی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان