۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بررسی کارشناسانه و تخصصی پل قدس ضروری است/ احداث پل قدس سیمای شهری را از بین می برد
کد خبر: ۵۴۶۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران:

بررسی کارشناسانه و تخصصی پل قدس ضروری است/ احداث پل قدس سیمای شهری را از بین می برد

رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران اظهار کرد: احداث پل قدس بر روی سیما و منظر شهری و به ویژه منازل و کسبه منطقه تاثیر منفی می گذارد و از نظر معماری نیز طرح پل هیچ تناسب و همخوانی با معماری شهر تاریخی قزوین ندارد.

بررسی کارشناسانه و تخصصی پل قدس ضروری است/ احداث پل قدس سیمای شهری را از بین می برد
محمدرضا نوروزیان رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: قزوین از جمله شهرهایی است که با توجه به موقعیت تاریخی، فرهنگی و تمدنی قابل مقایسه با شهرهای دیگر نیست. شهر قزوین دارای مولفات خاصی است و مانند شهرهای جدید الاحداث نیست که هر تغییری را بتوان بی محابا در آن انجام داد.
وی افزود: شهرهایی مانند قزوین در کشورهای توسعه یافته دارای پتانسیل و امتیازات ویژه ای هستند و قبل از هرگونه تصمیم گیری در سطح شهر با حضور کارشناسان با تجربه و با توجه به درخواست های محلی موجود، طرح مورد بررسی دقیق قرار می گیرد؛ هر طرحی پس از سالها مطالعه، به صورت آزمایشی اجرا می شود و درصورتی کهمشکلی نبود ادامه می یابدولی در قزوین این اتفاق نمیافتد.
رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران تصریح کرد: مطالعات پروژه ها باید به صورت شفاف در اختیار شهروندان و کارشناسان قرار بگیرد. چندین بار به عنوان رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین از عوامل مختلف شهرداری و شورای شهر درخواست کردم و طی نامه ای از معاونت عمرانی استاندار تقاضا نمودم و قرار بود مطالعات پروژه شهری در اختیار بنده قرار گیرد ولی هنوز یک برگ از این طرح ها ومطالعات تحویل داده نشده است.
نوروزیان با طرح این سوال که چرا طرح های شهری باید در تاریک خانه باشد و شفاف سازی نشود گفت:ضروری است قبل از اجرای هر طرحی ضمن آگاه نمودن شهروندان، معایب آن توسط کارشناسان و متخصصان شهری، به درستی شناسایی و برطرف شود.
وی با اشاره به دلایل عدم ضرورت احداث پل قدس اظهار کرد: اگرچه این پل به عنوان حل گره ترافیکی چهارراه ولیعصر مطرح است و در طول شبانه روز ممکن است 2ساعت از صبح یاشب گره ترافیک نیمه سنگینی ایجاد شود ولی با توجه به موقعیت قرارگیری پل، عناصر و کاربری های اطراف آن و نوع فضای شهری موجود، احداث چنین پلی به این عظمت در این منقطه از شهر مانند این است که نهنگی را بخواهیم در پارچ جا دهیمکه غیرممکن است و قطعا معضلات بسیار زیادی پس از اجرای آن خواهیم داشت.
رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین بیان کرد: اکنون تحمل ضررهای حاصل از احداث پلبهتر از زمان تکمیل پروژه است. 20سال بعد آیندگان قطعا این پل را تخریب خواهند کرد و آن زمان مسببین این نارضایتی ها چه جوابی خواهند داشت که منابع مردم را اینگونه از دست می دهند.
نوروزیان با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در حین اجرای پروژه، از بین بردن بوستان دهخدا است گفت: سرانه فضای سبز درون شهری قزوین زیاد نیست و به منظورکاهش ترافیک نباید درختان و فضای سبز را از بین برد؛ سرانه فضای سبز درون شهری قزوین از میزان استاندارد پایین تر استو بوستان فدک جزو فضای سبز درون شهری حساب نمی شود.
وی مشکل دیگر در نتیجه احداث پل قدس را فضای کم شهری موجود در آنجا عنوان کرد و افزود: احداث پل قدس با این طرح عظیم در آنجا ممکن نیست. مهندسین ترافیک سازمان نظام مهندسی اعلام کرده اند که در منطقه پل قدس اگر سرعت ترددخودرو بیش از 40کیلومتر در ساعت باشد، خودرو از پل سقوط می کند یعنی سرعت تردد در مسیرپل قدس باید ماکسیموم 40 کیلومتر در ساعت باشد.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر به جای هزینه های میلیاردی صرف ساخت پل قدس،تردد خودرو با سرعت 40 کیلومتر در ساعتفرهنگ سازی شود،شاهد ترافیک و قفل شهر نخواهیم بود تا برای حل مشکل ترافیک، به احداث پل اقدام کنیم.
نوروزیان اظهارکرد: ایجاد پل در جهت روانسازی ترافیک است و زمانی این مهم تحقق می باید که طرح پروژه و مطالعات مهندسی به درستی پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه احداث این پل سیمای شهری را از بین می برد افزود:در طی مراحل اجرایی پل قدس تعداد زیادی از درختان و فضای سبز از بین رفته است و حجم عظیم بتنی که آنجا قرار می گیرد بر روی سیما و منظر شهری و به ویژه منازل و کسبه منطقه تاثیر منفی می گذارد و احداثاین پل در این منطقه شهری بی معنا است و از نظرمتخصصان شهرسازی هم قابل قبول نیست.
رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران ادامه داد: از نظر معماری نیز طرح پل هیچ تناسب و همخوانی با معماری شهر تاریخی قزوین ندارد.
نوروزیان یادآورشد: شهرداری با هدف روان سازی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور خودرو اقدام به ایجاد پل نموده است در حالی که با احداث پل شاهد کاهش ترافیک نخواهیم بود و تجمع خودروها را در چهارراه ولیعصر خواهیم داشت.مانند احداث تقاطع غیرهمسطح نادری که تجمع خودروها دوباره در سبزه میدان منجر به ترافیک می شود.
رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین عنوان کرد: بیش از 240 میلیاردتومان هزینه سه پل در حال احداث قدس، جمهوری و پل خلیج فارس است و بیش از نصف بودجه شهرداری قزوین در سال 94 را به خود اختصاص داده است و این درحالی است که شهرداری با کسری بودجه مواجه شده است.
نوروزیان تصریح کرد: با توجه به این موضوع اکنون احداث این پروژه ها و اجرای همزمان آنها چه ضرورتی دارد؛ وقتی حجم عظیمی از نقدینگی و نیروی شهر صرف این پروژه ها می شود و منجر به ترافیک به ویژه در بعداز ظهر در مسیر پروژه شده است. اگر هم احداث پروژه ای ضروری است نباید همزمان با چند پروژه دیگر اجرا شود.
وی بیان کرد: آستانه تحمل مردم مگر چقدر است. حجم دخل و تصرفی که پروژه ای می تواند در شهر داشته باشد حجم معینی است.اگر آستانه تحمل شهر از بین برود،منجر به اختلال در روند زندگی شهر می شود و در این شرایط مشکلات شهروندان را چه کسی پاسخگو است.
رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین با بیان اینکه خط آسمان شهر، اشرافیت پل بر روی خانه های اطرافآن در طرح جامع تفصیلی دیده نشده است گفت: شهرداری به طرح جامع ترافیک اشاره می کند که هنوز به تصویب نرسیده است. با توجه به مصوبات اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی تاکید شده وجود ساختمان های بیش از شش طبقه ممنوع است. با توجه به این مهم چگونه یک پل دوطبقه را می خواهیم ایجاد کنیم؛ تغییر کاربری زمین های آن منطقه در کجا انجام شده است.
نوروزیان اظهار کرد: شورای شهر به عنوان نماینده شهروندان در شهر در برابر اجرای پروژه های شهر و هزینه های صرف شده و تایید اجرای هر پروژه ای مسئول می باشند.
وی اذعان داشت: با یک دهم هزینه این سه پل می توان بر روی فرهنگ سازی و ترافیک کار نمود و برای نمونه بر روی نحوه درست رانندگی کردن در سطح شهر، حفظ محیط زیست شهری و حفظ سلامت عابر پیاده اقدام نمود. همچنین می توانیم توسعه پایدار شهری در شهر داشته باشیم و در شهر طرحی پیاده کنیم که به عنوان الگو در شهرهای دیگر انجام شود.
رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران اظهارکرد: اینکه بگوییم دبیرخانه اجلاس جهانی شهرهای اسلامی در قزوین است؛ با عنوان شدن این اتفاق نمی افتد بلکه باید خروجی مثبتی داشته باشیم. با توجه به سفرهای خارجی بسیار شهرداری، باید از تجربیات کشورهای دیگر در احداث پل به ویژه در شهرهای تاریخی به خوبی بهره مند شد.
نوروزیان با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته، برای ایجاد اتوبان، بافت تاریخی یکدفعه تخریب نمی شود و درکنار آثار تاریخی، پل دو طبقه ایجاد نمی شود گفت:دستاورد و سوغات سفرهای خارجی شهرداری برای شهر قزوین چه بوده است. آیا سوغاتش تخریب محیط زیست یا بافت تاریخی بوده است؟ آیا شهرداری حق دارد شهر را بفروشد و یا حراج کند؟
رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان قزوین بیان کرد: ما شهر را برای شهروند یا برای خودرو می خواهیم داشته باشیم. اگر شهر برای وجود بیشتر خودرو است که یک طرح ملی ریشه کنی درختان بگذارند و هرکسی درختان بیشتری از بین برد، جایزه بیشتری بگیرد.
نوروزیان در پایان یادآور شد: تمام مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی به نوعی موثر در شهر بوده است و مانع فروش زمین های بالای اتوبان و تخریب بافت تاریخی شده است و در راستای تحقق این مهم انجمن ها و اصناف و مردم نقش بسزایی داشته اند.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان