۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین متصدیان استخرها سخت‌گیرانه تر عمل کنند/ کلرامین؛ مسبب سوزش چشم و التهاب گلو در شناگران/ رعایت بهداشت فردی ضامن تامین بهداشت جمعی است
کد خبر: ۵۳۸۴۰ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

متصدیان استخرها سخت‌گیرانه تر عمل کنند/ کلرامین؛ مسبب سوزش چشم و التهاب گلو در شناگران/ رعایت بهداشت فردی ضامن تامین بهداشت جمعی است

کلرامین ماده‌ خطرناکی است که از واکنش شیمیایی مواد آرایشی با کلر موجود در آب استخرها به وجود می آید به همین جهت متصدیان استخرها باید در خصوص دوش گرفتن استاندارد و پاک شدن کامل مواد آرایشی و عرق از بدن شناگران سخت‌گیرانه‌تر عمل کنند.

متصدیان استخرها سخت‌گیرانه تر عمل کنند/ کلرامین؛ مسبب سوزش چشم و التهاب گلو در شناگران/ رعایت بهداشت فردی ضامن تامین بهداشت جمعی است
صبح قزوین گزارش می‌دهد؛
تقریبا در اواسط تابستان قرار داریم و گرمای هوا تاب و توان همشهریانی را که برای انجام کارهای روزمره از منزل خارج می شوند را طاق کرده است.
به همین جهت یکی از تفریحات پرطرفدار فصل گرما شنا کردن در استخرهای سرپوشیده یا بعضا سرباز مختص آقایان است.
همانطور که همه ما می دانیم شنا یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات در فصول گرم سال و جزو ورزش‌های سفارش شده در دین مبین اسلام است.
استخرها به عنوان فضایی‌هایی مشترک برای تفریح و ورزش می توانند علاوه بر اثرات مثبتی که بر نشاط جمعی دارند دغدغه‌هایی را نیز از نظر بهداشتی ایجاد کنند.
گاهی دیده می شود افراد پس از بازگشت از استخر با سوزش و سرخی چشم، سرفه‌های شدید و التهاب گلو مواجه می شوند و حتی مجبور به مراجعه به پزشک می شوند.
قطعا عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی شناگران و یا متصدیان استخر تنها دلیل ایجاد مشکلات تنفسی، پوستی و عفونی پس از استفاده از استخرهای مشترک است.
متصدیان استخرهای استان قزوین همانند سایر استان‌ها ملزم به رعایت اصول بهداشتی و فاکتورهای تعیین شده در مقررات ذکر شده هستند.
شناگران نیز ملزم به استفاده از کلاه شنا، مایوی مناسب، دوش گرفتن قبل و بعد از ورود به آب و استفاده از دمپایی بیرون از استخر هستند که نظارت بر انجام صحیح این موارد برعهده متصدیان استخر است.
ضدعفونی سازی آب مطابق با استاندارهای تعریف شده یکی از مهمترین مواردی است که می تواند مواد شیمایی موجود در آب و میکروب‌ها را ازبین برده و امنیت خاطر شناگران را تامین کند.
در حال حاضر در حدود 30 استخر در استان قزوین مشغول به ارائه خدمات تفریحی و ورزشی به همشهریان هستند که گاهی گلایه‌هایی نیز از نحوه نظارت بر بهداشت این مکان‌ها از زبان شناگران شنیده می شود.
کلرامین یکی از مواد خطرناکی است که در واکنش کلر با مواد آرایشی ایجاد می شود و عوارضی همچون سوز چشم، التهاب گلو و غیره را به همراه دارد.
متاسفانه چندی است که وجود این ماده خطرناک در آب استخرها مشاهده می شود که ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی برای ورود به آب است.
در همین خصوص خبرنگار اجتماعی صبح قزوین به چند استخر شلوغ در سطح استان قزوین سر زده تا از نزدیک شاهد مشکلات موجود در این مکان‌ها باشد.
به جز تعداد محدودی از استخرها که با دقت به رعایت بهداشت از سوی شناگران توجه می کنند سایر متصدیان در استخرهای دیگر توجه چندانی به این موضوع ندارند.
بعضا دیده می شود بعضی از بانوان بدون پاک کردن کامل آرایش صورت وارد آب استخر می شوند و هیچ تذکری نیز از سوی متصدیان صورت نمی‌گیرد.
درآمدن کلاه شنا و شناور شدن موهای ریخته شده در سطح آب صحنه ناخوشایندی است که تذکرات قاطعانه‌ای دریافت نمی کند.
معنی دوش گرفتن در برخی استخرها تنها خیس شدن بدن برای اجازه ورود به استخر است و مفهمومی به غیر از تمیز شدن کامل بدن از عرق و مواد آرایشی دارد.
کدر بودن آب استخرها هم به دلیل ازدحام و عدم توجه به بهداشت عمومی بدن تصویر نامطلوبی است که از گلایه‌های شناگران است.
گاها بوی تند کلر نیزباعث آزار و خستگی مفرط بدن شناگران می شود که قابل بررسی و پیگیری است.
برای دریافت راهکاری در جهت بهبود اوضاع برخی استخرها و نحوه نظارت این مکان‌ها خبرنگار اجتماعی صبح قزوین مصاحبه‌ای با مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان داشته است.
شیرین نادری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به نظارت مداوم بر استخرهای استان گفت: همکاران ما در هر ماه 2 مرتبه به صورت مستمر تمام فاکتورهای تعیین شده و لازم الاجرا در بهداشت استخرها را مورد بازرسی قرار می دهند.
وی افزود: تمام بازرسی‌های ما به صورت سرزده و بدون هیچگونه اطلاع قبلی انجام می شود و در صورت مشاهده عدم رعایت قوانین تاکید شده در رعایت بهداشت استخرها، با متخلفین بهداشتی برخورد می شود.
این مسئول رعایت بهداشت فردی و دقت نظر متصدیان استخر را در کاهش آلوگی آب بسیار موثر دانست و بیان کرد: توجه متصدیان استخر به نحوه دوش گرفتن افراد و پاک شدن کامل موارد آرایشی و عرق بدن یکی از وظایف تعریف شده متصدیان استخر است و آموزش‌های لازم به آنان در این زمینه داده شده است.
نادری اضافه کرد: آب استخرها با استفاده از سیستم‌های چرخشی آب و عبور از صافی‌های موردنظر و افزودن کلر تصفیه می شود.
وی ضمن توصیه به رعایت بهداشت از سوی شناگران، گفت: دوش گرفتن قبل از ورود به آب استخر موجب تضمین سلامت خود شناگران خواهد شد.
مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر خطرات واکنش مواد شیمایی موجود در لوازم آرایشی با کلر موجود در آب، اظهار کرد: کلر برای ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری ها به آب استخر اضافه می شود اما زمانی که این ماده ضدعفونی کننده در مجاورت نیتروژن یا آمونیاک موجود در آب قرار می گیرد واکنش داده و تبدیل به کلرامین می شود.
نادری با بیان اینکه پیش از ورود به استخرعرق بدن نیز باید کاملا شسته شود تا مشکلی به وجود نیاید، ادامه داد: مسلما برای کاهش خطرات کلرامین در آب باید میزان آلاینده‌های ورودی از طریق بدن شناگران کاهش یابد.
وی با بیان اینکه بازرسی روزه از تمامی استخرها ممکن نخواهد بود، گفت: همشهریان عزیز در صورت مشاهده هرگونه بی دقتی متصدیان استخر برای پاکسازی محیط استخر و بی توجهی به تذکر دادن به شناگرانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند می توانند با شماره 1490 بدون پیش شماره تماس بگیرند و مشکل را مطرح کنند.
این مسئول ادامه داد: شکایت مطرح شده از سوی همشهریان از طریق اپراتور و سیستم متصل به وب به شهرستان مربوطه ارجاع داده می شود و مشکل توسط مسئولین و همکاران سریعا مورد پیگیری قرار می گیرد.
خبرنگار اجتماعی صبح قزوین برای پیشگیری از عواقب بهداشتی استفاده از استخرها گفتگویی با کارشناس کارشناس بیماری‌های زنان نیز داشته توجه کنید.
معصومه نظری کارشناس بیماری‌های زنان به بیماری‌های عفونی قابل انتقال در محیط استخرها اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین عفونت‌هایی که به علت عدم رعایت بهداشت در استخرها ایجاد می شود عفونت‎‌های قارچی است.
وی ادامه داد: عفونت قارچی عفونتی است که در بانوان خطراتی را برای پوست و رحم ایجاد می کند.
این کارشناس با تاکید بر اهمیت ضدعفونی سازی صحیح آب استخر، بیان کرد: چنانچه کلر اضافه شده به آب استخر در حد مطلوب و مطابق با استاندارهای تعیین شده باشد معمولا مشکلی در سرایت عفونت‌های قارچی از فرد مبتلا به فرد سالم وجود نخواهد داشت.
نظری افزود: یکی از مطمئن‌ترین راهکارها برای کاهش سرایت عفونت‌های قارچی در محیط‌هایی همچون استخر، رعایت بهداشت فردی و استفاده نکردن افراد مبتلا به عفونت‌های مسری قبل از درمان از فضای استخر است.
وی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قابل انتقال در فضای استخر را عفونت‌های قارچی دانست و اظهار کرد: علاوه بر عفونت‌های قارچی احتمال سرایت بیماری‌های پوستی از طریق آب استخر به افراد سالم نیز وجود دارد.
کارشناس بیماری‌های زنان، اضافه کرد: احتمال ضعیفی از سرایت اچ آی وی و هپاتیت در صورت کافی نبودن مواد ضدعفونی کننده و عدم رعایت بهداشت فضای داخلی استخر از افراد مبتلا به افراد سالم نیز وجود دارد.
نظری با تاکید بر توجه کافی از سوی شناگران به نظافت محیط و دقت نظر متصدیان استخر به رعایت بهداشت افراد، تصریح کرد: به بانوان توصیه می کنیم علاوه بر دقت در انتخاب استخر، پس از استفاده از اینگونه فضاهای مشترک برای جلوگیری از سرایت هرگونه عفونت قارچی به مدت حداقل 5 دقیقه در محلول بتادین و جوش شیرین بنشینند و یا بدن خود را با آن شستشو دهند.
وی افزود: از افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی و مسری خواهش می کنیم که در استفاده از فضاهای مشترک دقت لازم را داشته باشند و قبل از درمان بیماری خود از اینگونه محیط‌ها استفاده نکنند و دیگران را نیز دچار مشکل نکنند.
این کارشناس با تاکید بر رعایت بهداشت فردی بانوان، گفت: خانم‌ها پس از استفاده از استخر دوش بگیرند و حتما تمام بدن خود را کامل خشک کرده و لباس‌های زیر و مایوی خود را شسته و در معرض تابش مستقیم آفتاب خشک کنند.
قطعا تامین بهداشت عمومی جامعه در گرو رعایت بهداشت فردی است و سود و زیان عدم رعایت قوانین بهداشت متوجه همه افراد جامعه خواهد بود.
همه ما در تامین امنیت جامعه در تمام زمینه‌ها اعم از بهداشت، اقتصاد، سیاست و غیره سهیم هستیم و تضمین داشتن جامعه‌ای سالم در سایه حمایت همه جانبه و تلاش همه افراد در جامعه است.
بی شک بازرسی‌های دوره‌ای در برهه‌های زمانی کوتاه‌تر، مسئولیت پذیری بیشتر متصدیان استخر، قوانین سخت‌گیرانه و برخورد قاطعانه در بهبود شرایط بهداشتی استخرها موثر خواهد بود اما اگر همه ما به قدر توان خود را مسئول بدانیم، مطمئنا مشکلات بسیار زودتر از حد تصور حل خواهند شد.
انتهای پیام/9003


منبع: اجتماعی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان