۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیشترین فروش در روز مختص پفک/ خوراکی محبوب پر از اما و اگر
کد خبر: ۵۲۸۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تنقلات مضر

بیشترین فروش در روز مختص پفک/ خوراکی محبوب پر از اما و اگر

پفک نمکی در کنار مواد شوینده و سیگار روزانه از فروش زیادی برخوردار است.

 بیشترین فروش در روز مختص پفک/ خوراکی محبوب پر از اما و اگر
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، پفک نمکی از تنقلاتی محسوب می شود که نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم علاقه شدیدی به آن دارند و می‌توان گفت این ماده خوراکی مورد مصرف صدها میلیون نفر در جهان است.

کارخانه این ماده خوراکی برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در آمریکا احداث و پفک نمکی با طعم پنیر در بازار عرضه شد.

در اواخر ۱۹۶۰ این ماده خوراکی وارد ایران شد و سرمایه گذاران داخلی و خارجی زیادی را با خود همراه کرد.

به دنبال این گزارش نظرات مردم و مسئولان را جویا شدیم.

پفک نمکی بیشترین فروش در روز

در گفتگویی که با حمیدرضا امینی صاحب یکی از سوپرمارکت ها داشتم گفت: پفک نمکی در کنار مواد شوینده و سیگار روزانه از فروش زیادی برخوردار است.

علی مظفری مغازه دار دیگری هم گفت: نوجوانان ۱۴ تا ۲۰ ساله خریدار این خوراکی نه چندان مفید هستند.

download

نقش والدین در کاهش مصرف پفک

برخی از پدر و مادران، حساسیتی به خوردن این خوراکی ها از سوی فرزندانشان نشان نمی دهند و کمتر به تغذیه فرزندان اهمیت می دهند.

خانم قربانی یکی از والدین در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، گفت: با اینکه از مضرات استفاده از پفک آگاهی دارم اما نمی توانم در مقابل خواسته و پافشاری های کودکم ایستادگی کنم .

خانم جوادی هم تصریح کرد: وقتی رسانه ها پفک را به‌صورت گسترده تبلیغ می کنند ما چطور می توانیم مانع جلوگیری از مصرف آن شویم.

میوه خشک جایگزینی مناسب برای تنقلات مضر

آقای چیت گر که ۵۰ سال دارد، خاطرنشان کرد: در زمان ما اینگونه تنقلات(چیپس و پفک) نبود و ما بیشتر آلو و زردآلو خشک، نخود کشمش و بادام و گردو استفاده می‌کردیم.

مضرات مصرف پفک

دکتر حمیدرضا مدبر رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، بیان کرد: مواد اولیه این ماده خوراکی از موادغذایی چون ذرت تشکیل شده اما به دلیل استفاده از رنگ های خوراکی و روغن های موجود در آن مضرات زیادی دارد.

این مسئول افزود: پفک در حرارت بسیار بالا به صورت حجیم درمی‌آید، در چنین شرایطی روغن موجود در پفک می‌سوزد و تولید پراکسید می‌کند. مقدار این ماده در حرارت و نور بیشتر و خوردن آن سلامت کودک را تهدید می‌کند.

مبتلا شدن به چاقی بزرگترین خطرمصرف پفک

مدبر با بیان اینکه پفک ۹ برابر حجم خود آب جذب می کند، اضافه کرد: خوردن پفک به دلیل شوری موجب احساس تشنگی می شود و همین موضوع موجب افزایش مصرف و تجمع آب در بدن خواهد شد .

وی ادامه داد: افزایش استفاده از آب باعث یک سیری کاذب در کودک خواهد شد وبه همراه آن کودک از غذای سفره محروم و در نتیجه دچار کمبودهای تغذیه ای می شود.

۱c99846e3e2495eba2826e6bebff6399

سکته قلبی و عروقی دومین عارضه مصرف پفک

در ادامه این گزارش پوران اسعدی کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، گفت: یکی از عوامل خوشمزه بودن پفک ازدیاد نمک در آن است و همین موضوع باعث افزایش فشار خون و به دنبال آن سکته‌های قلبی و مغزی در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی خواهد شد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: مصرف رنگ نارنجی در پفک باعث تغییرات هورمونی، اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی کودکان می‌شود.

اسعدی اظهار کرد: نمک موجود در پفک به کلیه ها آسیب می زند و روغن و رنگ های خوراکی آن هم موجب سرطان به خصوص سرطان معده خواهد شد.

نوروزی متخصص تغذیه هم در خصوص فواید خشکبار، بیان کرد: هرچند میوه های خشک فواید میوه تازه را ندارند اما می توانند جایگزین خوبی برای این تنقلات باشند.

وی در انتها عنوان کرد: عدم آگاهی والدین، گران بودن و تبلیغ کم رسانه ها درباره فواید میوه های خشک باعث شده مردم کمتر به استفاده از این ماده غذایی مقوی روی بیاورند.




انتهای پیام/7008

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان