۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خودروسازی فورد در راه ایران / با خودروسازان ایرانی شریک شوید
کد خبر: ۵۱۹۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

انتقاد فوربس از اهمال کاخ سفید برای حضور در بازار ایران:

خودروسازی فورد در راه ایران / با خودروسازان ایرانی شریک شوید

این بار نیز یکی دیگر از نشریه‌های معروف اقتصادی آمریکا به دولت و سیاستمداران این کشور در خصوص از دست دادن بازار ایران هشدار می دهد.

 خودروسازی فورد در راه ایران / با خودروسازان ایرانی شریک شوید
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، پس از آن که هفته گذشته روزنامه واشنگتن پست به کاخ سفید در خصوص از دست دادن بازار ایران و قرار دادن این میوه رسیده در سبد اروپایی ها هشدار داده بود این بار نیز مجله فوربس دولتمردان را مورد هدف قرار داده و به آنها در خصوص از دست دان بازار خودرو ایران هشدار می دهد.

مجله اقتصادی فوربس در آخرین شماره خود با انتشار گزارشی به بررسی بازار خودرو ایران پرداخته است.

در این گزارش با اشاره به توافق هسته‌ای و حضور شرکت‌ها و فعالان اقتصادی اروپایی در ایران، از عقب ماندن آمریکایی‌ها در این ماراتن انتقاد شده است. فوربس نوشت: در حالی که دو سال پیش بعد از توافق موقت ژنو شرکت های اروپایی با فرستادن نمایندگان خود به ایران به دور از چشمان رقبای تجاری خود در حال بررسی بازار ایران و شرایط حضور در این کشور بودند آمریکایی ها هنوز در این فکر بودند که آیا تحریم‌ها لغو می شود یا خیر. یا اینکه نمایندگان خود را به آسیای شرقی برای پیدا کردن میوه های جدید می فرستاند در حالیکه میوه های خام ایران هنوز بر سر درخت بود.

این نشریه وضعیت کنونی ایران و اروپا اشاره کرد و گفت: حال که توافق ایران قطعی شده است و شورای امنیت نیز آنرا تائید کرده است مدیران اروپایی نیز با توجه به تحقیقات قبلی در سفر به تهران درست می دانند کجا بروند و دنبال چه چیزی هستند سهام این شرکت ها با توجه به اینکه هیچ قراردادی را هنوز در ایران امضا نکرده اند دوباره جان گرفته و در صف خرید رفته است اما متاسفانه تنها تجار و صنعتگرانی که از این سفره دور مانده اند آمریکایی ها هستند مگر آنکه دولت برای لغو دستورات و مصوبه های خود مبنی بر عدم تجارت شرکت های آمریکایی با ایران و محدودیت آنها سریعا اقدام کند.

این شرکت سپس به بررسی بازارهای ایران می پردازد و با بیان اینکه آمریکایی‌ها نباید خود را به نفت ، گاز و صنایع هوانوردی محدود کنند به بازار بکر خودردو در ایران اشاره می کند و می افزاید: در سال 2014، بیش از 985 هزار دستگاه خودروی شخصی در ایران به فروش رسید. ایران به رغم تحریم های اقتصادی بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه را در اختیار دارد و اندازه بازار این کشور تقریبا یک سوم اندازه بازار آلمان است. این تحریم‌ها موجب شده تا ایران در تولید خودرو تقریبا خودکفا شود.

اکنون با لغو تحریم ها بازار خودرو ایران مجددا تبدیل به مهمترین هدف برای اروپایی‌ها شده است زیرا ایرانی‌ها همواره به دنبال خودروهای جدیدتر و با کیفیت‌تر هستند.

سلیقه مردم این کشور نشان می‌دهد که خودروهای سدان دارای محبوبیت زیادی در ایران هستند و علت آن هم این است که مردم خودروهای جادار را که در سفرها مناسب هستند، بیشتر قبول دارند.

بر اساس تحقیق موسسه فراست اند سالیوان، بخش خودروهای کوپه عملا در ایران موجود نیست، و پیش بینی می شود تا سال 2022، سالانه 250 هزار دستگاه فروش خواهد رفت. اما در مورد خودروهای سدان پیش بینی می شود به طور کلی تا سال 2022، 2.3 میلیون دستگاه رشد کند که بیش از دو برابر ارقام فعلی است.

این مجله اعتقاد دارد که دولت جدید ایران لیبرال‌تر و بیشتر اهل مدارا با فعالان اقتصادی است. ایران دخالت مستقیم خود در صنعت خودرو را کاهش داده و حتی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را به تنها 4 درصد کاهش داده است. بر اساس آمارهای اخیر اداره گمرک ایران، واردات خودروهای هیبریدی 112 درصد رشد داشته و واردات قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل نیز 57 درصد افزایش یافته است. این آمار قابل توجه نشان دهنده این است که دولت ایران مشکلی با مشارکت خارجی در صنعت خودروی این کشور ندارد و مشارکت خارجی در حال افزایش است.

این مجله با اشاره به نحوه حضور خودرو سازان در ایران می افزاید: شراکت با یک شرکت داخلی برای فعالیت در ایران الزامی است. شرکت های خودروساز اروپایی و چینی شروع به شراکت با شرکت هایی کرده اند که می تواند مقررات را در آینده به نفع آنها شکل دهد. در حالی که ارزش پول ملی ایران کاهش یافته و شرکت ها نیاز به سرمایه دارند، برخی قراردادهای تجاری شگفت انگیز با سودهای جذاب منعقد خواهد شد.

این گزارش در پایان به نقش آمریکا در توافق وین اشاره می کند و می‌افزاید: کاخ سفید باید به منافع پر سودی که در بازار ایران وجود دارد توجه کند. این همان بازاری است که ماه پیش دولت آمریکا به احیای آن کمک شایانی کرد. بهتر است دولت آمریکا در ابتدا موانع حضور شرکت فورد در ایران را از میان بردارد و به این شرکت که آمادگی حضور در ایران را دارد کمک کند تا اولین حضور پر قدرت آمریکایی ها به سایر رقبا اعلام شود.




انتهای پیام/7008

منبع: ایلنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان