۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین نتایج نمونه‌برداری‌ها، شیوع آنفولانزای مرغی در استان را رد کرد
کد خبر: ۵۱۲۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی قزوین:

نتایج نمونه‌برداری‌ها، شیوع آنفولانزای مرغی در استان را رد کرد

رئیس اداره دامپزشکی قزوین پس از اعلام نتایج نمونه‌برداری‌ از طیور بومی روستای حصار خروان گفت: خوشبختانه نتایج آزمایشگاهی در زمینه شیوع آنفولانزای مرغی در استان منفی بوده است.

نتایج نمونه‌برداری‌ها، شیوع آنفولانزای مرغی در استان را رد کرد
بهمن نقیبی رئیس اداره دامپزشکی استان قزوین در خصوص شایعه شیوع آنفولانزای مرغی در روستای حصارخروان و نتایج نمونه‌برداری‌های آزمایشگاهی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین به گفتگو پرداخت و گفت: استان قزوین به جهت وجود مجموعه‌ای متراکم از واحدهای تخم گذار تجاری، واحدهای اجداد، مرغ مادر و مباحث مرتبط دارای جایگاه ویژه ای در میان سایر استان‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل حادی در زمینه بیماری آنفولانزای مرغی در استان وجود ندارد، افزود: فردی در روستای حصارخروان حدود 300 مرغ بومی را برای استفاده از تخم و گوشتشان نگهداری می کرده که جمع آوری این طیور از مناطق مختلف، وجود تفاوت از لحاظ ایمنی و واکسینه نشدن آن‌ها بر علیه بیماری‌های رایج پرندگان، موجب تلف شدن تعداد زیادی از این پرندگان شده است.
این مقام مسئول با اشاره به حساسیت‌های موجود در منطقه، ادامه داد: در حال حاضر حتی در صورت مشاهده درصد کمی از تلفات در واحدهای پرورش طیور علاوه بر اخذ نمونه‌برداری‌ از پرندگان تلف شده، بلافاصاله با پرداخت غرامت نسبت به معدوم سازی سایر طیور نگهداری شده در واحد مدنظر اقدام می‌کنیم.
نقیبی با تاکید بر منفی بودن نتیجه آزمایشات از نمونه‌های حین معدوم سازی در زمینه بیماری آنفولانزا، اضافه کرد: خوشبختانه نتایج آزمایشگاهی هیچگونه مشکل حادی را در زمینه بیماری آنفولانزای فوق حاد در استان نشان نداده است.
وی با بیان اینکه در هر واحدی که تلفات غیرعادی وجود داشته باشد ما مبنا را بر بدترین حالت ممکن می گذاریم، تصریح کرد: به محض اعلام گزارش از تلفات غیرعادی در واحدهای نگهداری طیور مبنای ما در درجه اول شناخت نوع بیماری نیست چراکه عامل اصلی شناسایی میزان تلفات بوده که در صورت تجاوز از حد متعارف منتظر نتایج آزمایشات نمی مانیم و با پرداخت غرامت سریعا نسبت به معدوم سازی طیور مشکوک اقدام می کنیم.
رئیس اداره دامپزشکی با بیان اینکه امکان مرگ و میر مرغ‌های بومی در این مجموعه می تواند بیماری‌های شایع پرندگان یا به تعبیری کمپلکس بیماری‌های تنفسی باشد، اظهار کرد: با علم بر این موضوع که امکان انتقال بیماری آنفولانزای مرغی از پرندگان بومی به واحدهای صنعتی وجود دارد پیش از اعلام نتایج آزمایشگاهی و در جهت تامین امنیت خاطر تولیدکنندگان صنعتی معدوم سازی طیور بومی در وسعت قابل توجهی انجام شد و به هدف خود که کاهش طیور بومی در نزدیکی مرغداری‌های صنعتی بود در حد قابل قبولی رسیدیم.
انتهای پیام/9003

منبع: اجتماعی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان