۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرار اوباما از گزینه نظامی علیه ایران/ اوباما; به رابطه سازنده با ایران امیدواریم
کد خبر: ۴۸۸۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اوباما در مصاحبه با شبکه سی ان ان

فرار اوباما از گزینه نظامی علیه ایران/ اوباما; به رابطه سازنده با ایران امیدواریم

اوباما در زمانی که مجری شبکه سی ان ان از وی پرسید آیا شما برای متوقف کردن ایران از بدست آوردن سلاح اتمی، از حمله نظامی استفاده خواهید کرد یا نه پاسخ مستقیمی نداد و گفت پیش بینی من این نیست که این توافق شکست بخورد و من فکر می کنم ما بهترین دلایل و استدلالات را داریم.

 فرار اوباما از گزینه نظامی علیه ایران/ اوباما; به رابطه سازنده با ایران امیدواریم
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،  خبرگزاری اسوشیتدپرس (AP) در مطلبی به بخش هایی از مصاحبه مجری مشهور شبکه سی ان ان "فرید زکریا" با رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و نوشت: رئیس جمهور اوباما همچنان بر این باور است که رابطه سازنده بین ایران و آمریکا می تواند این توافق هسته ای را سازنده تر کند و از طرفی برنامه هسته ای ایران نیز محدود تر هم بشود، اما این اتفاق نیاز به زمان دارد.


این خبرگزاری نوشت: اوباما در مصاحبه ای که مشروح آن از شبکه سی ان ان در روز یکشنبه پخش خواهد شد گفته است که ابتدا باید در مورد ایران به موضوع هسته ای آن رسیدگی کنیم و اکنون با این توافق انجام شده از تحریم های ایران کاسته خواهد شد تا در قبال آن برنامه هسته ای ایران محدود شود.

اوباما در ادامه به فرید زکریا خاطر نشان کرده است که بعد از حل برنامه هسته ای ایران، می توان وارد بحث در مورد موضوعات دیگر از جمله سوریه شد.

اوباما در پاسخ به این سوال فرید زکریا که اکثریت جامعه آمریکا و کنگره مخالف این توافق هستند،گفت: این به دلیل آن است که این افراد تمامی اطلاعات را دریافت نکرده اند و این موضوعی پیچیده است. ما با رژیمی مذاکره کرده ایم که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهد و ما در مرکز چالشهایی قرار داریم که می خواهیم با آن برخورد کنیم و آن اطمینان از این است که ایران نتواند به تسلیحات اتمی دست پیدا کند. افراد زیادی به طرز قابل توجهی خواهان این توافق هستند. کارشناسان امور اشاعه تسلیحات اتمی و دانشمندان اتمی، سفرای پیشین چه از حزب دمکرات و چه از حزب جمهوری خواه از جمله این افراد هستند. به عنوان مهمترین وظیفه در چند هفته اخیر این وضعیت تا ماه سپتامبر ادامه پیدا خواهد کرد تا مردم مطمئن شوند و بدانند که این یک رهیافت دیپلماتیک است که ما می توانیم مطمئن شویم که تمامی راههایی را که از طریق آنها ایران به سلاح اتمی برسد را قطع کرده ایم.


این خبرگزاری در ادامه افزود: «اوباما در زمانی که مجری شبکه سی ان ان از وی پرسید آیا شما برای متوقف کردن ایران از بدست آوردن سلاح اتمی، از حمله نظامی استفاده خواهید کرد یا نه پاسخ مستقیمی نداد و گفت پیش بینی من این نیست که این توافق شکست بخورد و من فکر می کنم ما بهترین دلایل و استدلالات را داریم.»

فرید زکریا در ادامه در سوالی از اوباما پرسید: «پاسخی که ممکن است برخی ارائه کنند این است که گزینه جایگزین، جنگ نیست بلکه فشار بیشتر و توافق بهتر است و به طورخاص این است که ایران نباید حق غنی سازی داشته باشد و کشورهای هسته ای زیادی هستند که برنامه هسته ای صلح آمیز دارند اما حق غنی سازی ندارند. آیا اصرار روی این موضع غیر ممکن بود و این امتیازی بود که شما مجبور شدید بدهید؟»


باراک اوباما در پاسخ گفت: «اول از همه باید بگویم که هیچ حمایتی برای این موضع در ایران وجود ندارد، این موضوع شامل اعضای مخالفی می شود که در سال دوهزار و نه زندانی شدند. پس در داخل ایران اجماع وجود دارد که آنها باید حق غنی سازی داشته باشند. پیمان ان پی تی درباره جلوگیری از تسلیحاتی شدن برنامه هسته ای موضع روشن گرفته است اما درباره استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز هیچ ممنوعیتی را بیان نمی کند. ما درمیان همپیمانان جهانی خود در این باره حمایت نداشتیم؛ این همپیمانان در حفظ تحریم ها و اعمال فشار لازم برای وادار کردن ایران به پای میز مذاکره، نقش مهمی داشته اند . پس در دنیای واقعی، گزینه های جایگزینی که شما توصیف کردید وجود نداشتند. فکر می کنم اگر کنگره آمریکا توافقی را رد کند که جان کری وزیر خارجه آمریکا و کارشناسان ارشد هسته ای ما با حمایت قاطع دنیا، مذاکره کردند در این صورت است که اگر تصور کنیم کشورهایی مثل چین یا روسیه همچنان دواطلبانه از تحریم ها پیروی می کنند یک توهم خواهد بود. این قابل اثبات است. البته فقط اسرائیل و البته شاید در پشت صحنه برخی از همپیمانان ما که به ایران مشکوک هستند، از این توافق حمایت نکردند.»



اوباما در ادامه این مصاحبه درباره موضع گیری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره توافق هسته ای و اینکه آیا به یاد دارد که مقام خارجی دیگری در سیاست خارجی کشور دیگری مثل آمریکا دخالت کند یا خیر گفت: «من از شما می خواهم که از بنیامین نتانیاهو این پرسش را در صورتی که با وی مصاحبه می کنید، بپرسید. من به یاد نمی آورم که نمونه مشابهی باشد. روشن است که روابط بین آمریکا و اسرائیل روابطی عمیق است. این روابط در سیاست های من منعکس شده است چون من بارها گفته ام و مهمتر از همه اینکه اقدام کرده ام و نشان داده ام که تعهد ما به امنیت اسرائیل مقدس است.

این چیزی است که من آن را خیلی جدی می گیرم. به همین علت است که ما در مقایسه با هر دولت قبلی دیگری، کمک بیشتر، همکاری نظامی بیشتر و همکاری اطلاعاتی بیشتری با اسرائیل داریم. همانطور که درسخنرانی روز چهارشنبه گفتم، موضع نخست وزیر اسرائیل درباره اصل مسئله نادرست است. من می توانم نشان دهم که فرضیه های اصلی که وی مطرح کرده است نادرست است. اگر در واقع استدلال من درست باشد که این توافق بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است در این صورت این نه تنها برای آمریکا خوب است بلکه برای اسرائیل هم بسیار خوب است. در واقع از جنبه تاریخی این استدلال باعث شده است که بنیامین نتانیاهو و کل اسرائیل به اجماع برسند.»


مجری گفت: «بحث هایی درباره میزان پولی وجود دارد که ایران در نتیجه تخفیف تحریم ها دریافت می کند. صرفنظر از اینکه میزان این پول چقدر است،
روشن است که آنها به منابعی دست می یابند که صرف اقتصادشان خواهد شد اما برخی از این پول صرف فعالیت های منطقه ای شان خواهد شد. آیا شما به منطقه و کشورهای خلیج (فارس) و کشورهای عربی می گوئید که این کار اجتناب ناپذیر است؟ ایران نقش فزاینده را در منطقه بازی خواهد کرد و با این مسئله کنار بیائید.»

باراک اوباما در پاسخ گفت: «به نظر من پیام این است که فعالیت های شومی که ایران مشغول آن است چه برای حزب الله تسلیحات ارائه کند یا اینکه تحریک کننده فعالیت های بی ثبات کننده در میان برخی همسایگان خلیج(فارس)باشد، چیزی است که آنها توانسته اند با هزینه اندک انجام دهند. من تردیدی ندارم که همزمان با بهبود اقتصاد ایران یا اینکه همزمان با دریافت پول که باعث کاهش فشار مالی به بخش نظامی آنها خواهد شد ، شاید آنها قادر باشند پول را صرف فعالیت های بیشتری بکنند اما این مسئله تغییر دهنده بازی نخواهد بود. علت اینکه ایران کارآمد بوده است بیشتر به این واقعیت وابسته است که هرچند کشورهای خلیج (فارس) در مجموع هشت برابر بیشتر از ایران صرف دفاع می کنند اما آنها استقرار نیروهای نظامی شان به شیوه ای نبوده است که از جنبه راهبردی کارآمد باشد. این مسئله کمتر به میزان پولی بستگی دارد که آنها صرف کرده اند.»





انتهای پیام/7008

منبع: جام نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان