۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین صالحی; مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است/شهادت شهید شهریاری از مرگ پدرم برایم سخت‌تر بود
کد خبر: ۴۸۷۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نشست بررسی برجام

صالحی; مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است/شهادت شهید شهریاری از مرگ پدرم برایم سخت‌تر بود

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهادت شهید شهریاری برایم سنگین‌تر و سخت‌تر از مرگ پدرم بود، عنوان کرد: مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است.

 صالحی; مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است/شهادت شهید شهریاری از مرگ پدرم برایم سخت‌تر بود
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و با حضور صادق خرازی سفیر اسبق ایران در پاریس توسط سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات در حال برگزاری است، طی سخنانی با تبریک روز خبرنگار گفت: ما در کشوری هستیم که چند صدایی در آن وجود دارد و موافق و مخالف از منظر خود مطالبی را بیان می‌کنند که ضرورت دارد برای آگاهی بخشی و روشن شدن اذهان عمومی، مذاکره کنندگان تلاش‌هایی را صورت دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به تاریخچه فعالیت هسته‌ای در ایران پرداخت و افزود: ایران جزو اولین کشورهای منطقه در برخورداری از رآکتور هسته‌ای است که در دهه 40 شمسی دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه در دهه 50 افقی 20 ساله را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران پیش بینی کردند که 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند، اظهار داشت: با وقوع انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی این پروژه متوقف شد.

صالحی با ذکر این نکته که هدف ما همواره تولید برق بوده، اظهار داشت: حتی در رژیم گذشته نیز این هدف دنبال می‌شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که در 10 سال آینده بتوانیم 3 هزار و 200 مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ما به سه دوره قبل از انقلاب، بعد از جنگ و بعد از توافق وین تقسیم می‌شود، عنوان کرد: ساخت یک نیروگاه مثل نیروگاه بوشهر در حال حاضر نیازمند 6 میلیارد دلار است.

صالحی خاطرنشان کرد: مبنای فعالیت ما بعد از توافق وین، تجاری سازی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر کند شدن روند فعالیت‌های هسته‌ای با بیان اینکه ملت بزرگوار مطمئن باشند در چارچوب خطوط قرمز عمل کرده‌ایم، افزود:آنها می‌گفتند ایران باید نسبت به فعالیت‌های تهدید آمیز متوقف شود، البته مبنای تحریم‌ها این بود که اگر ما در مدار آنها نیستیم در مداری نزدیک به آنها بچرخیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما ظاهرا محدودیت را پذیرفتیم، یادآور شد: ولی در واقع اینگونه نیست. ما به راه خود ادامه می‌دهیم چرا که به زعم آنها دنبال انحراف از برنامه هسته‌ای نمی‌رویم و از روز اول هم به دنبال انحراف از فعالیت‌ هسته‌ای نبودیم.

وی ادامه داد: به ما گفتند فلز پلوتونیم نسازند و ما نیز قبول کردیم اما در واقع ما تا 10 یا 15 سال آینده اصلا نمی‌توانستیم به این فلز دست یابیم.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنقدر که شهادت شهید شهریاری (شهدای هسته‌ای) برایم سنگین و سخت بود، از دست دادن پدرم اینقدر سنگین و سخت نبود.

وی همچنین عنوان کرد: برای اولین بار یک کشور در حال توسعه در عرصه دیپلماسی در جایگاه کشورهای توسعه یافته قرار گرفت.

صالحی ادامه داد: ما به عنوان آژانس و معاهده ان‌پی‌تی باید بازرسی آژانس را بپذیریم و سه دهه است که این کار را دنبال می‌کنیم و تا زمانی که نظم جهانی اینگونه است بازرسی‌ها هم برای همه کشورها وجود دارد. یک بازرسی دیگر تحت عنوان راستی آزمایی داریم که بعد از توافق وین باید اقدامات کمی را انجام دهیم. یعنی تعداد سانتریفیوژها و ذخایر کم شود و بازرسان نیز این اقدامات کمی را چک لیست کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این راستی آزمایی برای خرید یکسری از تجهیزات که دوگانه هستند، محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم، یادآور شد: آنها لیستی از تجهیزات دومنظوره دارند که نه فقط برای ما بلکه برای خودشان نیز نیازمند کسب تاییدیه‌های آن سازمان هستند. ما امروز وسایلی را با هزار دردسر می‌خریم که هم روند خرید طولانی است و هم خرابکاری صنعتی دارد. اما با توافق وین، می‌توانیم این وسایل را مستقیما از خود شرکت‌ها وارد کنیم که با این موضوع امکان خرابکاری صنعتی کاهش می‌یابد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: علاوه بر این برخی تجهیزات را با هم ساخته و با هم تهیه می‌کنیم.




انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان