۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ناآشنایی ۹۰ درصد خانواده‌ها با رده‌بندی بازی‌ها/ «اسرا» ۷ ساله شد
کد خبر: ۴۸۴۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کریمی قدوسی مطرح کرد

ناآشنایی ۹۰ درصد خانواده‌ها با رده‌بندی بازی‌ها/ «اسرا» ۷ ساله شد

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از رده‌بندی سنی ۳۲۰۰ بازی رایانه‌ای خبر داد و گفت: اگر «اسرا» به نظام جهانی رده‌بندی سنی بپیوندد ما به مرجعی برای کشورهای مسلمان تبدیل می‌شویم.

 ناآشنایی ۹۰ درصد خانواده‌ها با رده‌بندی بازی‌ها/ «اسرا» ۷ ساله شد
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، حسن کریمی قدوسی با اشاره به این‌ که بسیاری از خانواده‌ها، تعریفی از رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ندارند، گفت: طبق آماری که داریم، ۹۰ درصد خانواده‌هایی که برای بچه‌هایشان، بازی می‌گیرند، نمی‌دانند رده‌بندی سنی چیست. فرهنگ خانواده‌ها این است که بچه‌مان توی کوچه نرود و با غریبه بازی نکند. در صورتی که بازی‌های رایانه‌ای اگر هماهنگ با سن و سال بچه‌ها نباشد، بیشتر آسیب می‌زند.

او سپس با نقل خاطره‌ای گفت: یکی از دوستان من با پسر ۱۲ ساله‌اش از انگلیس به ایران آمده بود. درباره بازی‌های رایانه‌ای از او پرسیدم. پسر دوستم، اسم بازی‌هایی را گفت که مربوط به ۱۸ ساله‌ها بود. پرسیدم: چطور اینها را بازی می‌کنی؟ گفت: ما در انگلیس، وقتی می‌خواهیم خرید کنیم فروشنده به قیافه‌مان نگاه می‌کند؛ اگر زیر ۱۸ سال باشیم می‌گوید: برو پدر یا مادرت را با شناسنامه بیاور.

کریمی قدوسی به طرح «اسرا» که به رده‌بندی سنی می‌پردازد اشاره و بیان کرد: در بحث رده‌بندی سنی. اسرای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۷ سال است تاسیس شده. ۹ جلد کتاب پژوهشی داریم. کاری که در اسرا شده در هیچ بخش فرهنگی کشور نشده است. قطعا خطاهایی هم داریم چون نحوه رده‌بندی‌مان غلط است و کپی‌رایت نداریم؛ به همین خاطر است که یک بازی خارجی را از اول تا آخر بازی می‌کنیم. شاید یک بازی ۱۰۰ ساعت طول بکشد.
 

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از رده‌بندی ۳۲۰۰ بازی خبر داد و گفت: ضعفی که در ارتباط با «اسرا» وجود دارد، دارد بحث تبلیغ است. ما باید نطام رده‌بندی اسرا را به عنوان یک مساله فرهنگی عمومی کشور به سازمان‌های مختلف ابلاغ کنیم. باید بتوانیم یک بودجه تبلیغی بگیریم تا همان‌گونه که می‌گوییم «آب هست اما کم است» به خانواده‌ها بگوییم چقدر رده بندی سنی اهمیت دارد.

اسرا؛ مرجعی برای رده‌بندی‌ بازی‌ها در کشورهای مسلمان

کریمی قدوسی ابراز امیدواری کرد که «اسرا» به مرجعی برای رده‌بندی بازی در کشورهای مسلمان تبدیل شود و گفت: ما با سازمان‌های رده‌بندی سنی در دنیا از جمله در اروپا و آمریکا هم تعامل خوبی برقرار کرده‌ایم تا اسرا را جزو جامعه جهانی سازمان رده‌بندی سنی به نام «آی آرک» کنیم. می‌خواهیم نگاه جهانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد شاید بتوانیم مرجعی برای رده‌بندی سنی بازی‌ها در کشورهای مسلمان شویم. اگر عضو آی‌آرک شویم با ورود به گوگل پلی یا اپ استور، آی پی ایران تشخیص داده می‌شود و رده‌بندی سنی در کشورهای مسلمان، برای معرفی بازی‌ها مطابق با شاخص‌های اسراست. جز آمریکا، اروپا، استرالیا و چین، در هیچ‌کدام از کشورهای اسلامی، رده‌بندی سنی وجود ندارد.


انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان