۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین رتبه علمی ایران از ۲۲ به ۱۸ ارتقا یافته است
کد خبر: ۴۷۴۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

فرهادی در نشست خبری:

رتبه علمی ایران از ۲۲ به ۱۸ ارتقا یافته است

وزیر علوم گفت: در پایگاه استنادی آی اس آی در شش سال اخیر یعنی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ رتبه علمی ایران از ۲۲ به ۱۸ ارتقا پیدا کرده است.

 رتبه علمی ایران از ۲۲ به ۱۸ ارتقا یافته است
به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ، محمد فرهادی در نشست خبری که امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار گفت: خبرنگاران کسانی هستند که بدون رای مردم انتخاب شدند و حلقه واسطه ای بین مردم و سازمان ها و نهادها هستند و روابط موثری با مسئولان دارند که همین باعث می شود از وجود ابهام و شایعه جلوگیری شود و این یک رسالت بزرگ است که به عهده خبرنگاران است.

وی افزود: مجموعه خبرنگاران حوزه علوم تحقیقات و فناوری تیمی تخصصی و متعهد هستند که ما به عنوان مشاورین رسانه ای با آنها فعالیت داریم.

وزیر علوم ضمن ارائه گزارشی از وضعیت علمی پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در رابطه با وضعیت علمی کشور گزارش های مناسبی داریم در پایگاه استنادی آی اس آی در شش سال اخیر یعنی 2010 تا 2015 رتبه علمی ایران از 22 به 18 ارتقا پیدا کرده است. رتبه علمی ایران در منطقه رتبه دوم و در جهان اسلام نیز رتبه دوم است و بین کشورهای عضو اوپک رتبه اول علمی را داریم درصد سهم ایران در تولید از 0.8 به 1.63 رسید چرا که در سال 2014 این عدد 1.44 بوده که در سال 2015 به 1.63 رسیده است. در پایگاه استنادی اسکوپو وضعیت علمی کشور در شش سال اخیر به گونه ای بوده است که رتبه علمی ایران در منطقه اول در جهان اسلام اول در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دوم و در کشورهای عضو اوپک نیز اول بوده است و درصد تولید علمی حاصل از مقاله ها به رتبه ششم رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: رتبه استنادی در بین کشورهای دنیا از رتبه 24 در سال 2010 به رتبه 22 ارتقا پیدا کرده است همچنین در سال 2015، 13 دانشگاه ایران جزو یک درصد دانشگاه های برتر دنیا بوده است در حالی که در سال 2013 تنها 5 دانشگاه ایران جزو یک درصد برتر دانشگاه های جهان بوده اند.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به اینکه باید برای زیر ساخت های پژوهشی فعالیت های بیشتری انجام شود گفت: باید در این زمینه فعالیت بیشتری کنیم و نیاز به بازسازی، تکمیل و تجهیز آزمایشگاه ها داریم و روی نوسازی آنها نیز باید کار شود اولویت دولت یازدهم این است که زیر ساخت های پژوهشی را بیشتر کند کیفیت را افزایش دهد و مجوزها براساس شاخص های کیفی سطح بالا صادر شود.

وی به بیان آماری از نشریات علمی پرداخت و گفت: در سال 89، 591 نشریه و در سال 94، 1109 نشریه علمی داشته ایم و قطب های علمی کشور از 113 که در سال 89 بوده است به 154 رسیده است همچنین انجمن های علمی در سال 94 به 348 عدد رسیده است که خوشبختانه افزایش چشمگیری داشته است. تعداد موسسات پژوهشی دولتی در سال 89، 304 عدد بوده است که در سال 93 به 493 رسیده و در سال 94 نیز 495 موسسه پژوهشی دولتی داریم درباره موسسات پژوهشی غیر دولتی هم تعداد از 185 به 281 رسیده است.

فرهادی در ادامه با اشاره به پارک های علم و فناوری گفت: تعداد پارک های علم و فناوری در سال 89، 28 عدد بوده که امسال به 36 رسیده است مراکز رشد علم و فناوری در حال حاضر به 156 عدد رسیده است. تعداد واحدهای فناوری مستقل در پارک ها در مراکز رشد علم و فناوری در سال 89، 2089 بوده که امسال به 4400 واحد فناوری مستقر در پارک ها و مراکز رشد و فناوری رسیده است همچنین در سال 89 و 90 در شرکت دانش بنیانی مراکز رشد مستقر نبودند ولی در سال 94، 586 شرکت دانش بنیان در مراکز رشد مستقر هستند که فعالیت های تولیدی دارند همچنین دفاتر انتقال فناوری در دانشگاه ها از سال 93 شروع به کار کردند که در همین سال 93، 4 دفتر شکل گرفت که ارتباط با صنعت و اساتید دانشجویان برعهده این دفاتر بوده است که بتوانند صنعت را منتقل کنند.

فرهادی در ادامه تاکید کرد: میزان اشتغال ایجاد شده در پارک های علم و فناوری به 25 هزار نفر رسیده است البته در رابطه با اختراعات ثبت شده در پارک ها و مراکز رشد عدم آگاهی و عدم اطمینان باعث شده که تعداد کمی اختراع ثبت شده داشته باشیم و باید برای این مهم برنامه های خاصی داشته باشیم ولی در سال 93، 387 اختراع ثبت شده داشته ایم و میزان سرمایه برای تشکیل شرکت های دانش بنیان بین 40 تا 50 میلیون تومان برآورد شده است.

وی در خصوص حمایت از پارک های علم و فناوری گفت: حمایت از پارک ها توسط وزارت علوم رشد 900 درصدی داشته است و حدود 30 میلیارد تومان تا به حال برای این قضیه تخصیص داده شده است همچنین 50 آزمایشگاه در سراسر کشور در دانشگاه در نظر گرفته شده که به صورت مرجع سرویس می دهند و در شاخص شدت تغییر و توسعه در سال 1404 باید به 3 الی 4 درصد برسد که در حال حاضر خیلی پایین تر از این رقم قرار داریم.


انتهای پیام/7008

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان