۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ازقوه قضائیه خواستم کمترین نظارت را برمطبوعات داشته باشد/ توقیف، آخرین راه است
کد خبر: ۴۷۴۴۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جنتی در مراسم «روزی برای خبرنگار»:

ازقوه قضائیه خواستم کمترین نظارت را برمطبوعات داشته باشد/ توقیف، آخرین راه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از قوه قضائیه خواستم تا کمترین نظارت را بر مطبوعات داشته باشد و نظارت برعهده هیئت نظارت بر مطبوعات نهاده شود.

 ازقوه قضائیه خواستم کمترین نظارت را برمطبوعات داشته باشد/ توقیف، آخرین راه است
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روزی برای خبرنگار که به همت وزارت ارشاد صبح امروز (شنبه 17 مرداد) در تالار وحدت برگزار شد ضمن خوشامدگویی به اصحاب قلم و رسانه و تبریک روز خبرنگار و همچنین گرامیداشت شهید صارمی اظهار داشت: امروز رسانه با سرعت شگفت انگیزی در حال پیشرفت است و اگر ما نسبت خود را با تحولات جهانی مشخص نکنیم با خطر افراط یا تفریط مواجه می شویم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه این روند سبب می شود کشور یا با هویت دینی ملی خود بیگانه شود و یا از سر تعصب کور جلوی هر نوع نقل و انتقال اطلاعات را بگیرد و سپس مضمحل شود گفت: هیچ کدام از این روش ها امروزه در جهان جایگاهی ندارد.

جنتی در ادامه سخنان خود با تاکید بر آنکه آنچه ما به دنبال آن هستیم اعتدال است افزود: اعتدال از این جهت که هم فضا را باز کنیم و هم منطبق با فرهنگ دینی اسلامی خود پیش رویم.

در جنگ نرم باید از قدرت نرم بهره برد

وی با بیان اینکه امروز ملت ها و سازمان ها و شبکه های اجتماعی و قدرت های غیررسمی اند که حرف اول را می زنند یادآور شد: با این شرایط تایید میدان داری دولت ها کاهش یافته است بنابراین در جنگ نرم باید از قدرت نرم بهره برد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه یکی از مولفه های جنگ نرم مفهوم رسانه است افزود: به همین جهت است که دیپلماسی رسانه ای در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جنتی اضافه کرد: به ویژه چهره ای که در طول یک دهه اخیر از کشورمان در دنیا ساخته شده است نیازی شدید به دیپلماسی رسانه ای برای تغییر چهره در جهان است تا در سایه این تغییر چهره بتوانیم حرف خود را به دنیا برسانیم.

وی برای پیشبرد این مهم میدان داری روزنامه نگاران را مهم خواند و گفت: میدان دادن به روزنامه نگاران باید به عنوان یک سیاست جدی مورد توجه دولت قرار گیرد و به همین جهت است که فضای مجازی مورد اهمیت قرار گرفته آنچه در این فضا از اهمیت برخوردار است تولید است و رسانه ای موفق عمل خواهد کرد که در این فضا تولید کننده باشد و احساساتی عمل نکنند.

وزیر ارشاد در ادامه به خفقان مطبوعات اشاره کرد و گفت: تجارب ما نشان می دهد خمودی و خفقان مطبوعات با استبداد حکومت ها رابطه مستقیمی دارد و جامعه ای که مطبوعات در آن نشاط نداشته باشند به سمت دیکتاتوری پیش می رود.

جنتی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اساسی جمهوری اسلامی استقلال و آزادی بوده است خاطرنشان کرد: در قانون اساسی نیز به تنوع رسانه ها تاکید ویژه ای شده است لذا دولت یازدهم تلاش خود را بر آن گذاشته است تا این بخش از قانون را اجرایی کند.

در قانون اساسی خط قرمزی جز رعایت موازین دینی و امنیت ملی برای مطبوعات وجود ندارد

وی ادامه داد: با شرایط ذکر شده از رسانه ها نیز انتظار می رود با مسئولیت پذیری با قضایا برخورد کنند و به رسالت روزنامه نگاری خود اهمیت دهند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی خط قرمزی برای مطبوعات جز رعایت موازین دینی، اخلاقی و امنیت ملی و رعایت اصول قانون اساسی وجود ندارد یادآور شد: یکی از موارد میثاق بحث ولایت فقیه است که نقطه تمایز حکومت جمهوری اسلامی با سایر نظام های حکومتی است که باید مورد دقت روزنامه نگاران قرار گیرد.

متاسفانه امروز رعایت اخلاق حرفه ای گمشده مطبوعات است

جنتی با بیان اینکه متاسفانه یکی از گمشده های امروز رعایت اخلاق حرفه ای در مطبوعات و رسانه هاست تصریح کرد: امروز بی توجهی به اخلاق حرفه ای در برخی مطبوعات دیده می شود و این امر برای جامعه ای که مدعی ارزش های دینی است صورت خوشی ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه این بی اخلاقی ها به ویژه برای برخی نشریات که بیشتر مدعی حفظ و صیانت از ارزش های دینی هستند بیشتر به چشم می خورد و جای تاسف دارد که این مطبوعات به دروغ پردازی و شایعه سازی اقدام کنند.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به سخنان امام خمینی اشاره کرد و گفت: به فرموده امام رسانه یک دانشگاه است و مردم از این دانشگاه الگو می گیرند این در حالی است که متاسفانه در برخی رسانه ها آبروی افراد به دلیل آنکه دیدگاه سیاسی فردی را نمی پذیرند خدشه دار می شود.

جنتی با بیان اینکه ما معتقدیم دخالت دولت در رسانه ها مخالف امنیت ملی و فرهنگی است تصریح کرد: لذا دخالت دولت باید به حداقل ممکن برسد و ما در لایحه جدیدی که برای قانون رسانه ها تهیه شد سعی کردیم در این راستا تخلفات اصحاب رسانه به خود صنف مطبوعات واگذار شود.

وی در ادامه سخنان خود نکاتی را در خصوص لایحه جدید مطبوعات عنوان کرد از جمله توسعه زیرساخت ها و توانمندسازی اقتصادی رسانه ها که باید مورد توجه دولت و وزارت ارشاد قرار گیرد.

وزیر ارشاد عنوان کرد: ما معتقدیم به جای شعارهای تعارفی مرسوم در جهت اصلاح قوانین موجود بپردازیم و امیدواریم جلسه امروز در این راستا موثر واقع شود.

دولت باید از رسانه داری فاصله بگیرد

جنتی نکته بعدی را فاصله دولت از رسانه داری عنوان کرد و گفت: ما برای عملیاتی کردن این مهم توانستیم یارانه ای که به رسانه های دولتی اهدا می شد حذف کنیم همچنین زمان صدور مجوز برای مطبوعات را به 5 ماه کاهش دهیم این در حالی است که در دو سال اخیر 3000 مجوز اعم از نشریات مکتوب و الکترونیک صادر شد.

وی همچنین در خصوص یارانه مطبوعات نیز گفت: یارانه ها طبق ضوابطی که با همکاری اصحاب رسانه تایید شده است پرداخت خواهد شد.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به عواملی که سبب توقیف رسانه ها می شود خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که مورد توجه است رعایت مسائل دینی و مذهبی و رسانه های توقیف شده رسانه هایی بودند که مستقیم یا غیرمستقیم به مقولات دینی توهین کردند که در اینجا از همه اصحاب رسانه تقاضا می کنم به عنوان خط قرمز این موارد را مورد توجه قرار دهند.

جنتی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد، هیئت نظارت بر مطبوعات و دستگاه قضایی تنها نهادهایی هستند که می توانند نشریه ای را توقیف کنند یادآور شد: من با رئیس قوه قضائیه دیدارهای حضوری و همچنین مکاتباتی انجام دادم و در این راستا از وی خواستم تا قوه قضائیه کمترین نظارت را داشته باشد و نظارت بر مطبوعات را برعهده هیئت نظارت بر مطبوعات نهاده شود چون به این وسیله برخوردها پخته تر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه توقیف یک رسانه آخرین راهی است که باید در پیش گرفته شود خاطرنشان کرد: در لایحه جدید آمده است که هیچ نشریه ای را نمی توان قبل از طی شدن مراحل قبل از توقیف مانند تذکر، اخطار، جریمه، تغییر در مدیر مسئول و ... توقیف کرد زیرا توقیف نشریه عوارض متعددی از جمله بیکاری شاغلین در آن نشریه را به دنبال خواهد داشت.




انتهای پیام/7008

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان