۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سیاست‌های کلان سلامت در ویترین‌ها معطل نماند
کد خبر: ۴۷۱۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

واگویه‌های صمیمانه وزیر بهداشت در روز اهل قلم

سیاست‌های کلان سلامت در ویترین‌ها معطل نماند

وزیر بهداشت ضمن تاکید چند باره بر لزوم پایدار شدن منابع نظام سلامت و تجمیع منابع مالی بیمه‌ها، خطاب به خبرنگاران گفت: نگذارید سیاست‌های کلان نظام سلامت در ویترین‌ها معطل بماند؛ این امر مهم را مطالبه‌گری کنید.

 سیاست‌های کلان سلامت در ویترین‌ها معطل نماند
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، سیدحسن هاشمی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی و با حضور جمعی از معاونین وی و استاد یونس شکرخواه برگزار شد، گفت: شهادت می‌دهم که تا این لحظه هیچ کاری که به آن اعتقاد نداشته‌ام انجام نداده‌ام و آنچه که به عنوان تکریم جامعه خبری است نیز برآمده از جان و اعتقاد ماست.

وی افزود: معتقدم که هر چقدر در حوزه خبر و اطلاع رسانی و دفاع از حقوق شهروندان درکشور سرمایه‌گذاری کنیم، حتما پیشرفت در سایه آن محقق می‌شود؛ چراکه پیشرفت در سایه نقد و رقابت سالم میسر می‌شود. بنابراین شغل شما خبرنگاران شریف و خودتان شرافتمند هستند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگر در حوزه خبر این امکان وجود داشت که خبر به موقع در اختیار قرار گیرد، شاید بسیاری از نابسامانی‌ها و فساد را شاهد نبودیم. از شما خبرنگاران برای همراهی و امانتداری در طول یک سال گذشته تشکر می‌کنم. البته شما خبرنگاران از ابتدای این دولت خیلی به ما کمک کردید و اگر شما نبودید امکان توفیق تا این مرحله از کار نبود؛ چراکه اکنون سلامت جزو اولویت‌های دولت، مجلس و قوه قضائیه است.

هاشمی افزود: هرچند شخص رییس جمهور راسا همت ویژه‌ای در این حوزه دارند، اما هدایت جریانات مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی و نهادهای مهم به سمت حوزه سلامت، مرهون تلاش‌های شما خبرنگاران است. امیدواریم در ادامه مسیر نیز از حمایت شما جهت سلامت مردم استفاده کنیم و از نقد هوشمندانه شما برای اصلاح اشتباهات بهره گرفته شود.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد ایسنا مبنی بر "لحاظ پیوست رسانه‌ای برای طرح‌ها و مصوبات وزارت بهداشت و حوزه سلامت"، گفت: طی 10 روز آینده جلسه‌ دو – سه ساعته‌ای با حضور شما خبرنگاران برگزار می‌کنیم و هر آنچه که به اصلاح امور در طرح تحول سلامت کمک می‌کند را مطرح کنید و موارد مختلف را به نقد و بررسی می‌نشینیم و بی‌تردید حاصل آن انجام بهتر وظایف در وزارت بهداشت خواهد بود.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: قبول کنیم که پزشکان در حوزه اجرایی کمتر علاقه‌مند حضور در رسانه و ارتباط با بخش خبر و خبرنگاری هستند. باید معاونین، مشاورین، روسای دانشگاه‌ها و مدیران ارشد حضور داشته باشند و امیدواریم بیشتر از دو سال گذشته، التزام برای همراهی با بخش خبر ایجاد شود. حوزه سلامت، حوزه خبرسازی و حرف‌هایخوبی هم می‌تواند برای مردم داشته باشد. لازم است شما رسانه‌ها نیز به عرصه کمک کنید.

هاشمی با اشاره به علاقه‌مندی خبرنگاران برای گرفتن اخبار بهنگام و با سرعت، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل خود را به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت معرفی کرد و ادامه داد: امکان ندارد بهداشت کشور را متحول کنیم مگر آنکه رابطه خوب و پاسخگو با رسانه داشته باشیم. ممکن نیست درمان را سامان بخشیم بدون اینکه با رسانه ارتباط داشته باشیم.

وی بر لزوم پایدار شدن منابع وزارت بهداشت و نظام سلامت تاکید کرد و افزود: پایدار شدن منابع وزارت بهداشت باید طی دو سال آینده اتفاق افتد و این امر شدنی نیست مگر با کمک رسانه‌ها.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: طرح تحول نظام سلامت باعث امید و اعتماد مردم شده است. شما خبرنگاران بسیار می‌توانید در این زمینه موثر باشید. مطمئن باشید طرح تحول نظام سلامت با قدرت و سرعت ادامه می‌یابد. طرح تحول نظام سلامت، عالمانه و برگرفته از تجربیات بین‌المللی است، البته ادعا نمی‌کنیم که بدون اشکال است. امیدوارم سایر حوزه‌های موثر نیز کمک کند تا بتوانیم زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم.

هاشمی افزود: طی 15 ماه گذشته در جهت اعتمادسازی و رفع مشکلات مردم تلاش کردیم و اکنون باید زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم. یکی از این موارد، نگاهی است که دولت و مجلس به خدمات پزشکی دارند. از طرف ملت ایران می‌گویم که لازم است شما خبرنگاران به نظام سلامت کمک کنید تا حداقل نگاهی که به سایر حوزه‌ها نظیر برق، گاز، آب، کشاورزی و ... است در حوزه سلامت هم محقق شود؛ چراکه مجلس و دولت از صنعت، نیرو و ... خرید خدمت می‌کنند و این چنین حوزه‌ها، خرید خدمت را مبنای کار خود قرار داده‌اند، اما این امر در حوزه سلامت را شاهد نیستیم.

وی مشکلات اداره بیمارستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرچند تعرفه‌های درمان را تغییر دادیم که البته با حاشیه‌هایی نیز همراه شد، اما هنوز تراز بیمارستان‌ها منفی است؛ به این معنی که بیمارستان‌ها از قعر دره بالاتر آمده‌اند اما هنوز با سودآور بودن به نحوی که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ترغیب شود، فاصله دارند.

هاشمی تاکید کرد: ما معتقدیم کار ما تصدی‌گری نیست. اگر طی سال‌های گذشته درست عمل شده بود و به این حوزه بها می‌دادند، در حوزه سلامت هم همان اتفاقی می‌افتاد که در وزارت راه و شهرسازی، نفت و ... در جریان است. قرار بر این نیست که ما در بیمارستان‌ها تصدی‌گری کنیم، ما باید سیاستگذار و ناظر باشیم. اختیار برنامه‌ریزی و نظارت وزارت بهداشت، امری اجتناب ناپذیر است.

وزیر بهداشت خطاب به خبرنگاران حوزه سلامت، گفت: نگذارید سیاست‌های کلان نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، در ویترین‌ها معطل بماند. این امر مهم را مطالبه‌گری کنید. باید از این سند مهم بالادستی استفاده کنیم. اگر مجلس و دولت به این حوزه توجه کنند، تمام مسایل حل می‌شود.

وی تولی‌گری وزارت بهداشت در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بحث تولی‌گری، مساله بیمه‌ها و منابع آنها نیز بسیار مهم است و در صورت تجمیع منابع مالی بیمه‌ها به نظر می‌رسد دیگر بیماران دغدغه‌ای غیر از دغدغه بیماری نخواهند داشت.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش برخی نقدها به طرح تحول نظام سلامت را غیرمنصفانه خواند و گفت: برخی‌ها آنچه که در طرح تحول نظام سلامت اتفاق افتاد را گره زدند به اینکه اعتبارات این طرح برای دستمزدها صرف شده است. لازم است برای اولین بار گزارشی دهیم و مردم بدانند که چقدر اعتبار تصویب شد، چه میزان تخصیص یافت و البته در کدام بخش‌ها خرج شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی‌ها به نوعی خواستند این کار خوب و ارزشمند (طرح تحول نظام سلامت) را به نوعی نشان دهند که ما همه رسالت‌مان آن بوده که به یک صنف بپردازیم. این چنین برخوردهایی نوعی ظلم به صنف است.

وزیر بهداشت به سفر اخیرش به مازندران و بازدید از مراکز درمانی آن اشاره کرد و گفت: اغلب پزشکان عمومی این استان حدود یک میلیون 600 تا یک میلیون و 800هزار تومان دریافتی داشتند و پزشکی ندیدم که دریافتی بالاتر از سه میلیون تومان داشته باشد.

وی اظهارات قبلی خود مبنی بر پرداخت‌های 15 تا 16 میلیونی به پزشکان فعال در مناطق دورافتاده و انتقاداتی که به این موضوع وارد شد، اشاره کرد و افزود: از مجموعه 2هزار و 500 نفر پزشکی که فعالند، شاید تعداد افرادی که این ارقام دریافتی دارند به تعداد انگشتان دست نرسد. البته این افراد در مناطقی ارایه خدمت دارند که شاید بتوان گفت پول خون‌شان را می‌گیرند؛ جایی که معلم به شهادت می‌رسد و حتی همین منتقدان حاضر به خدمت در چنین مناطقی نیستند. در آستانه روز پزشک جا داشت که این مبحث را از منظر دفاع از جان مردم مطرح کنم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به انتخابات پیش رو، کار خبرنگاران را سخت و خطیر برشمرد و گفت: به دلیل در پیش بودن انتخابات، ممکن است توقعات و همچنین سیاه‌نمایی‌ها افزایش یابد. نقش خبرنگاران در چنین برهه‌ای از زمان بسیار مهم است. کشور با اخلاق و اعتدال پیشرفت می‌کند نه با بداخلاقی و افراط و تفریط. بنابراین نقش خبرنگاران در "پیشگیری" و "درمان" مباحث مختلف جامعه بسیار مهم است.

وی افزود:متاسفانه در حوزه اخلاق آسیب جدی دیده‌ایم و ترمیم آن میسر نیست مگر از مسیر رسانه. شرط اول این مهم هم اعتماد مردم است.

هاشمی ادامه داد: امیدواریم قدم‌هایی که در حوزه هسته‌ای با هدایت مقام معظم رهبری، وقت شبانه‌روزی دکتر روحانی و کیاست دکتر ظریف و همکارانش برداشته شد، زمینه‌ای باشد که زیرساخت‌ها اصلاح شود. دکتر روحانی اجازه نمی‌دهد در این دولت کار تبلیغاتی انجام شود. امیدواریم منابع در جهت ایجاد زیرساخت‌ها و رفع موانع و اقتصاد مقاومتی افزایش یابد.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم سال آینده سالی باشد که در اجرای مسوولیت‌هایمان آن طور که شایسته مردم باشد، انجام وظیفه کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم خبرنگاران حوزه سلامت با وزیر بهداشت و معاونین وی عکس سلفی و دسته جمعی گرفتند.


انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان