۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مصرف كننده روسي و اكرايني خواستار كشمش ايراني هستند
کد خبر: ۴۶۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

توليد كننده و صادر كننده عمده توليد كشمش استان قزوين:

مصرف كننده روسي و اكرايني خواستار كشمش ايراني هستند

ميانگين ارزش توليد انبوه كشمش استان قزوين ۲۵۰-۱۵۰ ميليون دلار در سال است و تاتوجه ويژه به آن نشود مشكلات صادرات حل نمي شود.

مصرف كننده روسي و اكرايني خواستار كشمش ايراني هستند
به گزارش صبح قزوین، رحماني توليد كننده و صادر كننده عمده توليد كشمش استان قزوين در خصوص اينكه چه عواملي سبب مشكلات صادرات كشمش شده است گفت: عمده ترين مشكل بحث تعهد نامه هايي است كه از سوي دولت گذاشته شده است و صادر كننده را سر در گم كرده است كه آيا صادر كند يا نه.
و عملاً باعث شده كه صادرات صورت نگيرد.
رحماني بيان كرد: مصرف كننده روسي و اكرايني خواستار كشمش ايراني هستند ولي از آنجايي كه كشمش ما صادر نمي شود به كشمش ازبكستان، افغانستان و تاكستان عادت مي كنند و ما بازرار خود را از دست مي دهيم.
وي در ادامه افزود: يكي از اقدامات مهم صادركننده كه سرنوشت توليد در بخش كشاورزي را رقم مي زند جهاد كشاورزي متولي آن شود.
وي تاكيد كرد: دغدغه ما صادر كننده ها در بخش كشاورزي آزاد سازي نرخ ارز است كه اين اتفاق افتاده استو طي آن ارزش پولي پايين مي آيد و در بخش كشاورزي انقلاب شده است راهكار ها و سازوكارهاي بعدب متسفانه به آن پرداخته نشده و سبب شده كشمش در دست توليد كننده بماند.
توليد كننده و صادر كننده عمده توليد كشمش استان قزوين اظهار كرد: ميانگين ارزش توليد انبوه كشمش استان قزوين 250-150 ميليون دلار در سال است و تاتوجه ويژه به آن نشود مشكلات صادرات حل نمي شود.
وي در انتها افزود: در سال گذشته سفري را به روسيه داشته ايم و قرار شد كه صادر كننده هاي كشمش استان قزوين انباري را در روسيه اجرا كنند و صادرات استان را با يك برند به كشور روسيه صادر كنيم.
تاك هاي پربار شهرستان تاكستان استان قزوين را به عنوان قطب توليد انگور در كشور تبديل كرده است.
هم اكنون بيش از 80 درصد باغ هاي انگور استان قزوين و بيش از 11 درصد باغ هاي انگور كشور در شهرستان تاكستان قرار دارد.
شهرستاني كه بيش از 70 درصد جمعيت 200 هزار نفري آن روزي خود را از اين تاك ها به دست مي آورند و تاك داري جزء فرهنگ، تمدن و اقتصاد آنان شده است.
با توجه به اينكه زندگي مردم تاكستان با توليد انگور و محصولات تبديلي آن بستگي دارد در صورت آسيب ديدن چرخه فروش صادرات محصول خسارت زيادي به زندگي مردم منطقه وارد مي شود.
استان قزوين و شهرستان تاكستان به عنوان قطب توليد انگور و كشمش جايگاه ويژه اي در كشور دارد.
با توجه به اشتغال هزاران نفر در توليد،‌توزيع و صادرات اين محصول و كسب در آمدهاي ارزي 300 ميليون دلاري ضروري است در كوتاه ترين زمان تصميمي منطقي براي حل اين مشكل گرفته شود.
انتهاي پيام/3003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان