۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین هاشمی رفسنجانی و همه بچه هایش
کد خبر: ۴۵۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مردی برای تمام فصول؛

هاشمی رفسنجانی و همه بچه هایش

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ هاشمی و خانواده او به وضوح از میر حسین موسوی، کاندیدای اصلاح طلبان حمایت کردند..

هاشمی رفسنجانی و همه بچه هایش

علي اكبر هاشمي بهرماني ( رفسنجاني ) متولد سال 1313 روستاي بهرمان از توابع استان كرمان در جنوب غرب ايران است رفسنجاني در ابتداي دهه چهل شمسي براي ادامه تحصيل به حوزه عليمه قم رفت و با مبارزين عليه حكومت محمد رضا پهلوي همراه شد با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357آقاي هاشمي رفسنجاني ابتدا سرپرست وزارت كشور و سپس چند دوره رييس مجلس شوراي اسلامي شد در جنگ عراق با ايران ؛ هاشمی رفسنجاني براي دوره اي طولاني جانشيني فرماندهي كل قوا را بر عهده داشت و دو دوره ( 1368 تا1376 ) رييس جمهوري اسلامي ايران بود وي در شوراي بازنگري قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز عضو بود و سالها در كسوت امام جمعه موقت ؛ نماز جمعه تهران را اقامه مي كرد.

هاشمی رفسنجاني پس از اتمام دوره رياست جمهوري ؛ به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزيده شد.

 فعالیت هاشمی در انتخابات دهم

گر چه گمانه زنی هایی در باره کاندیداتوری هاشمی در انتخابات یازدهم طرح می شود اما با توجه به آخرین شکست اوکه در دور دوم انتخابات نهم در مقابل احمدی نژاد،نرسیدن او به انتخابات دهم شرایط دشواری برای او ثبت شده و این زمزمه ها که هیچگاه چندان جدی نیست و او نیز خود تمایل چندانی به ورود در عرصه کاندیداتوری نداشت گرچه در فضای انتخاباتی خاصی که در سال 88 به وجود آمد بیشتر نیز نقش داشت.

ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات دهم با "پروژه نه به احمدی نژاد" و با طرح"دولت وحدت ملی" کلید خورد و مبنای اولیه این پروژه این بود که اصولگرایان احمدی نزاد را وادار به عدم کاندیداتوری کنندو از سوی دیگر هاشمی نیز اقدام به منصرف کردن خاتمی کند.
در این صورت گزینه سومی از میان اصولگرایان تحت عنوان دولت وحدت ملی به میدان می آمدوبه اصلاح طلبان سهمی در کابینه داده می شد.

هاشمی علاوه بر طراحی مدلهایی از جمله دولت وحدت ملی، تلاش برای دو قطبی کردن انتخابات، در القای نا کارآمدبودن دولت و ضرورت تغییرنیزتلاش های بسیاری کرد و در سخنرانی های او می شد مکررا " تاکید بر بحرانی بودن وضعیت کشور، نادیده انگاشتن دستاوردهای دولت والقای بی ریشه بودن آن را مشاهده کرد" .

وی هم اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد، در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1388 هاشمی و خانواده او به وضوح از میر حسین موسوی، کاندیدای اصلاح طلبان حمایت کردند و خود او نیز در آخرین نماز جمعه ای که در تهران اقامه کرد به نتایج این انتخابات انتقاد نمود.

   عفت مرعشی

عفت مرعشی ، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی که البته چهره سیاسی نیست، از خانواده بزرگ مرعشی و نتیجه آیت اله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب کتاب عروة الوثقی است.
در معدود واکنش های سیاسی خود،روز رأی گیری انتخابات دهم رأی خود را نشان داد و به حمایت از میر حسین موسوی ادعا کرد اگر تقلب نشود، موسوی رئیس جمهور می شود ولی خدا نکند که تقلب کنند، مردم به خیابان ها می آیند واعتراض می کنند وی سپس با حمله به احمدی نژاد گفت:امیدوارم احمدی نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ دریافت کنند.

   مهدی هاشمی

   

مهدی هاشمی فرزند چهارم اکبر هاشمی است وی عضو هیأت امنا و رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد و در گذشته مسئولیت هایی در وزارت نفت از جمله ریاست سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را بر عهده داشته است.
پسر دوم هاشمی رفسنجانی، رسانه ای ترین چهره  این خاندان در انتخابات دهم ریاست جمهوری بود.
مشی او با سایر اعضای خانواده اندکی متفاوت بود.

مهدی هاشمی با راه اندازی کمیته راهبردی ستاد حامیان میر حسین موسوی، هدایت سایت جمهوریت (که اتاق جنگ روانی بود علیه مسئولین نظام) در پرونده خود دارد که باید به ابهاماتش در پرونده های نفتی،ماجرای استات اویل که احمدی نژاد در مناظره با میرحسین به گوشه ای از آناشاره کردبیافزاییم.
که درروزهای آخر سال 88، حکم بازداشت مهدی هاشمی صادر شد وبعد از گذشت مدتی با گذاشتن وثیقه میلیاردی فعلا آزاد می باشد.
وی به دلیل نقش آفرینی که در آشوب های خیابانی بعد از انتخابات و رفتن به خارج از کشور داشت.

       فائزه هاشمی

 

                                           

فائزه هاشمی که دومین دختر هاشمی، مدیر مسئول سابق روزنامه زن، فعال سیاسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دور پنجم، عضو حزب کارگزارن سازندگی و رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان است.
فائزه از پر کارترین اعضای خاندان هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری دهم بود.
که در حمایت از میر حسین سنگ تمام گذاشت .
او در حمایت از موسوی در زمینه سامندهی سیاسی فعال شدو بزرکترین اجرای دختران فیروزه ای در مراسم سالگرد دوم خرداد در ورزشگاه آزادی را برگزار کرد.

او 26 خرداد88 یعنی 4 روزپس از انتخابات در تجمعی روبروی جام جم مدعی شد که تمامی ناظران را هنگام شمارش و تجمع آرا بیرون کردند و صندوق ها از قبل پر از رأی به احمدی نژاد بود! او در عین حال که پایه انتخابات را مخدوش می دانست، تعریض هایی هم به رهبر معظم انقلاب داشت هم چنین حضوری دیگر بار در میان اغتشاشگران روز عاشورای حسینی در تهران، از تداوم تحرکات او در ایام انتخابات حکایت دارد.

محسن هاشمی رفسنجانی

                   

                                 

محسن پسر ارشد هاشمی رفسنجانی در انتخابات دهم پیش از آن که خود به میدان حمایت از کاندیداها بیاید تصمیم گرفت در قامت یک حامی قدرتمند برای خانواده خویش ظاهر شود.

او(محسن) که رئیس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت در کارنامه خود دارد اما به واسطه مسئولیتش در مترو تهران تلاش می کردتا برادر و خواهرش نقشش از هر دو بیرون نیفتد.
وی سه سال رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت.

     فاطمه هاشمی 

         

                                        

فاطمه هاشمی که در کارنامه خود ریاست فدراسیون ورزش های بیماران خاص را دارد پس از 11 سال در شهریور ماه88 استفاء داد و در متن استعفای خود نوشت، یقین دارم آنان که با قطب بندی جامعه و انگاری هر آن که با آن ها نیست و حتی مخالفت های پنهان و آشکار با اصل ولایت و امامت امت دو رکن عبودیت و اسلامیت را نشانه گرفته اند و همه منتقدان را دشمن می پندارند و عرصه را بر خدمت خادمان تنگ کرده اند راه به جایی نخواهند برد) او که در نامه از حلقه بسته مدیریت سخن گفته، اشاره ای نکرد که چگونه در 4 ساله دولت نهم در این سمت باقی و آیا خود او مصداق حلقه بسته می شد یا خیر؟  فاطمه هاشمی رئیس سابق فدراسیون  ورزشی بیماران خاص بود که فعالیت خود را در سال 1373 در بنیاد بیماریهای خاص آغاز کرد.

  یاسر هاشمی رفسنجانی 

   

                                               

یاسر آخرین فرزند هاشمی رفسنجانی  اما از همه خانواده خود در انتخابات دهم کم حاشیه تر بوده، او که علاوه بر فعالیت های اقتصادی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  روزگار  می گذراند، چهرهای سیاسی و رسانه ای نداشته است.

انتهای پیام/4003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان