۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اولین نشست معماران وشهرسازان درباره شهر قزوین برگزار شد
کد خبر: ۴۵۵۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

به همت انجمن صنفی مهندسان معمار قزوین:

اولین نشست معماران وشهرسازان درباره شهر قزوین برگزار شد

اولین نشست معماران وشهرسازان درباره شهر قزوین با موضوع ویژه بافت تاریخی بلاغی، مسجد و مدرسه حیدریه شب گذشته در سالن شهید بهشتی سازمان میراث فرهنگی قزوین برگزار شد.

اولین نشست معماران وشهرسازان درباره شهر قزوین برگزار شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اولین نشست معماران وشهرسازان درباره شهر قزوین با حضور مهندس محمدرضا نوروزیان رئیس کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران و جمعی از معماران و شهرسازان و با اجرای دکتر وحید اعتقادی مسئول روابط عمومی و امور بین الملل کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران برگزار شد.
آرش ضیاء آبادی معاونت میراث فرهنگی استان قزوین در این نشست اظهار امیدواری کرد: با برگزاری اینگونه جلسات و جایگاهی که NGOها می توانند داشته باشند و با توجه به دیدگاه متفاوت و نقادانه آنها در حفظ هو.یت شهر قزوین، باز تعریفی از معماری شهر بتوانیم داشته باشیم.
وی افزود: درحال‌حاضر محله بلاغی قزوین یکی از محله‌های باقی مانده از بافت قدیم قزوین است که علیرغم تمام تعریض‌ها و ساخت و سازهای جدید همچنان هویت و اصالت خود را حفظ کرده است.
معاونت میراث فرهنگی استان قزوین خاطرنشان کرد: میراث‌فرهنگی، موضوع تخریب بافت قزوین و محله بلاغی را از شورای عالی شهرسازی پیگری کرده و تاکنون با رویکرد و توجه شورای عالی شهرسازی این اتفاق جلوگیری شده است.
ضیاآبادی اظهار کرد: جریان حفاظت از میراث‌فرهنگی کاملا همگانی است و بدون مشارکت مردمی و کمک آحاد مختلف جامعه نمی‌توان به‌صورت مستقل از هویت و میراث‌ این سرزمین و بافت تاریخی شهر حفاظت کرد.

وی بیان کرد: طلب و تقاضای جمعی را در جامعه باید ایجاد کنیم و معماران و شهرسازان باید برای حفاظت از بافت تاریخی شهرتعامل و کمک نمایند.


دکتر یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد قزوین در رشته هنر و نقاشی در خصوص مسجد مدرسه حیدریه به ارائه توضیحاتی پرداخت و با تاکید بر ساحت و معنویت در هنر ایرانی اسلامی گفت: هنر اصیل، شکوفایی و بالندگی خود را در بستری از اعتقادات و باورهای مذهبی می یابد و دین گستردگی و ماندگاری خود را با هم آمیختگی با هنر، دوام و توام می بخشد.
وی افزود: شاکله شکل گیری یک اندیشه، معماری و مسجدی است که تئوریهای ایرانی- اسلامی را می تواند داشته باشد.
یوسفی ادامه داد: عقلانیت اجتماع در بوته تصوری نمادین و سمبلیک و از ساحت هنر در فضاهای معماری، کتاب آرایی و هنرهای ظریفه خودنمایی می کند.
وی ادامه داد: هنری در اوج تعالی انسان نمایان می شود که قداست ماده را به نمایش بگذارد.
یوسفی یادآور شد: در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی، آثار هنری در درجه اول در تقدس گرایی و متاثر از مکتب حضرت محمد(ص) و شریعت اسلامی نشات گرفت.
وی با تاکید بر قداست و روحانیت هنری، مسجد را نمونه بارز وحدت مسلمین و خاستگاه مجمع آنها وتجلی گاه اتصال زمین به آسمان عنوان کرد.
یوسفی ادامه داد: مسجد در مرکز شهر ساخته شد و تمام عناصر دیگر در خدمت آرامش و آسایش انسان در راستای مسجد به طرز باشکوهی استوار گردید و باید رجوع به ریشه ها و اصالت های مسجد کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد قزوین بیان کرد: آفرینش فرم معماری بنا در حکم یک ساختمان و کاربرد معنوی آن باعث شد که تزئینات کاشی الوان همراه با نقاشی تجریدی، نمونه ای کوچک از بهشت خداوندی را نمایان شود.
یوسفی ادامه داد: تصویر تجرید گونه نقاشی ایرانی در هندسه ترسیمی، با ریاضیات اسلامی مزین شده است.
در ادامه این نشست دکتر شجاعی دبیر انجمن صنفی مهندسان معمار قزوین با اشاره به کتاب مهندس مجابی تحت عنوان" در جستجوی هویت تاریخی شهر "گفت: یکی از اتفاقات مهم و قابل تامل در خیابان بلاغی، بحث میزان دخالت در بافت است و اینکه آیا باید دخالتی در بافت باشد و اگر باشد میزان دخالت در بافت چقدر است و آیا مطابق آیین نامه است؟
بحث دیگر تفاوت داشتن بافت تاریخی است و اینکه آیا در هر نوع بافتی می توان دخالت کرد؟
آیا تمام این دخالت ها از یک نوع روند اجرایی برخوردار هستند؟
وی با اشاره به مخدوش شدن اصالت شهرسازی دوره صفویه قزوین بر اثر احداث خیابان شهید انصاری گفت: انسداد و گره ترافیکی ایجاد شده در گذرهای محلی منتهی به خیابان در حال احداث را نیز شاهد هستنیم.
شجاعی بیان کرد: تداوم و پویایی مرکز محله آمنه خاتون را علی رغم دخل و تصرفات ایجاد شده تا کنون شاهدیم والبته وجود میدانگاه در این محل با اجرای طرح خیابان شهید انصاری شرقی به طور کامل از بین خواهد رفت.
در ادامه این گزارش متن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص بررسی و تعیین تکلیف پروژه خیابان انصاری شرقی قزوین ارائه می شود.
شماره۳۰۰/۵۹۴۵ ۱۵/۲/۱۳۹۴

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، در جلسه مورخ ۱۴/۲/۱۳۹۴ پس از استماع گزارش کمیته تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش و با لحاظ:
۱ـ توجه ویژه به تحقق نقش ترافیکی در نظر گرفته شده برای مسیر و منافات این نقش با استقرار ناگزیر کاربری ها و فعالیت های تجاری جاذب جمعیت (بند یک کمیسیون ماده پنج مورخ (۲/۶/۱۳۸۸)
۲ـ برهم خوردن یکپارچگی و انسجام بافت تاریخی محله بلاغی در اثر احداث خیابان شریانی درجه دو (با عرض ۲۴ متر و با غلبه حرکت سواره) و آثار سو آتی آن در ساختار اجتماعی، فضایی و کالبدی بافت.
۳ـ تخریب بخشی از عرصه تاریخی ثبتی (مسجد و مدرسه حیدریه و گرمابه بلاغی) و مخدوش شدن پیوستگی و موجودیت آثار ثبتی سـر در عالی قاپو و خیابان سپه.
۴ـ عدم تناسب ویژگی های کالبدی مسیر و ضوابط ساختمانی بناهای مجاور آن (۲۴ متر عرض و تراکم ساختمانی چهار طبقه) و نوع کارکرد در نظر گرفته شده برای آن (یکی از محورهای اصلی حرکت و فعالیت با غلبه حرکت سواره) با نظام کارکردی و فضایی ـ کالبدی بافت تاریخی.
۵ـ اختلال در جریان زندگی محلی و ایمنی و امنیت ساکنان محله در اثر هدایت ترافیک عبوری مرکز شهر به درون محله مسکونی
با احداث خیابان شهید انصاری شرقی پیشنهادی مخالفت و مقرر نمود:
۱ـ با توجه به لزوم حفظ یکپارچگی و انسجام بافت تاریخی و احیای این بافت، نسبت به تهیه طرح ویژه در مقیاس طراحی شهری محله بلاغی اقدام گردد. این طرح توسط شرکت عمران و بهسازی شهری با همکاری شهرداری قزوین و تحت سرپرستی هیأتی مرکب از استانداری قزوین، شهرداری قزوین، شرکت عمران و بهسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین و نماینده دبیرخانه شورای عالی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ خواهد رسید. در این طرح، مطالعات ترافیکی ویژه ای برای حل مسائل ترافیکی مرکز شهر قزوین با اولویت استفاده بهینه از ظرفیت خیابان های موجود و رویکرد حمل و نقل عمومی و پیاده از طریق به کارگیری تمهیدات مدیریت ترافیک مرکز شهر صورت پذیرفته و نتایج مطالعات مذکور به صورت گزینه هایی در جهت حل مسائل ترافیکی تدوین و با تأکید بر یکپارچگی و انسجام و احیای بافت تاریخی بلاغی به عنوان مقصد گردشگری توسط ادارات مذکور تهیه و پس از بررسی در کمیته تخصصی شورای عالی، به نحو مقتضی در نقشه شبکه معابر طرح جامع لحاظ گردد.
۲ـ با توجه به لزوم تهیه و ارائه نقشه های مغایرت های اساسی به پیوست طرح جامع، آستانه مغایرت در خصوص بندهای ۳ـ ۵ و ۳ـ۶ دستورالعمل تشخیص اساس طرح جامع (مصوب ۲۳/۱۲/۱۳۶۳ شورای عالی شهرسازی و معماری) مبنی بر حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی و کلیات معماری سیمای شهری بافت و ساختمان با توجه به سنن فرهنگی و ویژگی های اقلیمی ارائه گردد.
۳ـ در فهرست طرح های موضعی ارائه شده در طرح جامع، طرح موضعی با ضوابط ویژه با هدف استفاده بهینه از املاک و اراضی تملک و تخریب شده در طول مسیر، در جهت ارتقاء جریان زندگی محلی متناسب با ویژگی های مکان و ساختار اجتماعی، فضایی و کالبدی بافت جهت اقدامات بعدی تعریف گردد.
۴ـ با توجه به سرزندگی و پویایی بافت تاریخی محدوده علی رغم تخریب های وضع موجود و لزوم حفظ یکپارچگی و انسجام بافت ضروری است ضمن جلوگیری از تخریب بیشتر حتی در پلاک های تملک شده تا زمان تهیه طرح یکپارچه ویژه محله بلاغی موارد ذیل مدنظر قرار گیرد:
• توجه به دسترسی وضع موجود خیابان محمدیه در جنوب خیابان انصاری و خیابان طالقانی در شمال آن، بر تدقیق مسیر این گذر با دسترسی های وضع موجود و مدیریت ترافیک با رویکرد دسترسی محلی تأکید می گردد.
• عرصه های بدست آمده از تخریب پلاک ها در مسیر پیشنهادی به کاربری های فضای سبز و خدماتی محلی اختصاص یابد.
• ضوابط و مقررات ملاک عمل جهت پلاک های پیرامون خیابان، وفق ضوابط مصوب میراث فرهنگی در خصوص محدوده بافت تاریخی اعلام می گردد.
مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعکاس و اقدام اعلام می شود.

معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروز حناچی

انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان