۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین شیوع آنفولانزای مرغی هنوز تایید نشده/ معدوم‌سازی طیور بومی روستای حصارخروان
کد خبر: ۴۵۵۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان:

شیوع آنفولانزای مرغی هنوز تایید نشده/ معدوم‌سازی طیور بومی روستای حصارخروان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان با بیان اینکه هنوز شیوع آنفولانزای مرغی در استان تایید نشده است، گفت: با توجه به حساسیت‌های موجود و رایزنی‌های رئیس اداره کل دامپزشکی استان قزوین مجوزهای لازم جهت معدوم سازی طیور بومی روستای خصارخروان جهت امنیت خاطر سایر پرورش‌دهندگان منطقه کسب شده است.

شیوع آنفولانزای مرغی هنوز تایید نشده/ معدوم‌سازی طیور بومی روستای حصارخروان
مجیدرضا شکری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره دامپزشکی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص شایعه شیوع آنفولانزای مرغی در روستای خصارخروان گفت: شیوع آنفولانزای مرغی به سادگی قابل تایید نیست.
وی ادامه داد: چندی پیش پس از اعلام گزارش‌هایی از سوی استان مازندران مبنی بر شیوع آنفولانزای مرغی و با توجه به حساسیت‌هایی که در کل کشور وجود دارد پیگیری‌های آزمایشگاهی در خصوص بررسی علت هرگونه تلفات طیور به شدت مورد تاکید اداره دامپزشکی استان قرار گرفت.
این مسئول با اشاره به اینکه روستای خصارخروان از نظر پرورش طیور منطقه پرتراکمی است و جزو کانون‌های پرخطر محسبوب می شود، افزود: با توجه به اعلام گزارش روزهای گذشته از تلفات در یک واحد پرورش مرغ بومی در منطقه حصارخروان، نیروهای اداره دامپزشکی سریعا اقدام به نمونه‌برداری‌ از مرغ‌های تلف شده کردند.
شکری با اعلام تعداد تلفات در این واحد، تشریح کرد: 123 قطعه از 300 قطعه مرغ بومی طی یک هفته در یک واحد پرورش مرغ بومی در روستای حصارخروان تلف شدند و تلفات رو به افزایش بود.
وی اضافه کرد: تاکنون نتیجه قطعی نمونه‌بردای‌ها به دست ما نرسیده اما با توجه به حساسیت‌های موجود و رایزنی‌های رئیس اداره کل دامپزشکی استان مجوزهای لازم جهت معدوم سازی طیور بومی روستای خصارخروان جهت امنیت خاطر سایر پرورش‌دهندگان منطقه کسب شده است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور به مخاطراتی که آنفولای مرغی ایجاد می کند اشاره و بیان کرد: آنفولانزای مرغی بیماری مشترکی میان انسان و پرندگان است که در صورت تایید نمونه‌برداری‌های آزمایشگاهی برای صنعت و بهداشت عمومی جامعه مخاطره‌آمیز خواهد بود.
شکری با بیان اینکه کاهش اخیر قیمت مرغ ارتباطی با احتمال شیوع آنفولانزای مرغی در استان ندارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه استان قزوین یکی از استان‌های پرتراکم از نظر پرورش طیور به ویژه طیور تخم‌گذار محسوب می شود طی چند ماه اخیر نسبت به اخذ اطلاعات گسترده‌ای از واحدهای روستایی در این خصوص اقدام کرده ایم.
وی در ادامه بیان کرد: تمام همکاران بنده موظف هستند روزانه با دهیاران و مسئولین بهداشتی مستقر در روستاها در تماس باشند تا به محض اعلام گزارش از تلفات، نسبت به نمونه‌برداری اقدام کنند.
این مسئول خاطر نشان کرد: همشهریان محترم اطمینان خاطر داشته باشند که هیچ اتفاق ویژه‌ای رخ نداده و در مصرف گوشت پخته و گوشتی که تحت نظارن سازمان دامپزشکی از کشتارگاه‌های صنعتی خارج می شود هیچگونه ممنوعیتی وجود ندارد.
خبرهای جدید در این خصوص متعاقبا از سوی خبرگزاری صبح قزوین اعلام می شود.
انتهای پیام/9003





منبع: اجتماعی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان